• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovering av en MB L307

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Renovering av en MB L307

Tack strålepåväg och tack för tipset, det är på gång, har införskaffat knapplås men inte satt dit dem ännu :)

Hej Miniapan!
Vilket kanonbygge du har gjort! Imponerande på alla sätt!
Extra kul är dina grymma bilder. Du har koll på kurvorna i PS också, det syns! Blir extra krydda att dokumentera med så smakfulla bilder.
Är det en 35mm 1,4? eller 50mm 1,4? Ser ut att vara en fast glugg i alla fall.

Lycka till!

vh

Torbjörn
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Renovering av en MB L307

Jag har inte ägt eller ens kört en husbil innan jag och frun köpte vår i våras men visst har jag ibland funderat på husbil.
Jag har ofta sagt "Det vore kul att få tag på en älde MB-Buss och bygga en husbil av den".
Din bil är i den stil som jag hade planer på.
Vilket fint bygge!
Fina lösningar, du har lite el-utbildning, eller?
Hur planerar du att bruka din bil?
Vore kul att se den live.

Mvh Alf
 
F

F.d. 6155

Guest
Sv: Renovering av en MB L307

Hej Miniapan!
Vilket kanonbygge du har gjort! Imponerande på alla sätt!
Extra kul är dina grymma bilder. Du har koll på kurvorna i PS också, det syns! Blir extra krydda att dokumentera med så smakfulla bilder.
Är det en 35mm 1,4? eller 50mm 1,4? Ser ut att vara en fast glugg i alla fall.

Lycka till!

vh

Torbjörn

Tack så mycket!

Det händer att jag frilansar som fotograf ibland. fotografi sitter lite i benmärgen, är nog därför jag försöker få till bra bilder även om det bara är till för att dokumentera :). De flesta är tagna med ett Canon 24-105 F4 L. Kan hända att några är tagna med en fast glugg, kommer inte ihåg, i så fall är det ett Canon 50 1,2 L. Kul att du gillade dem!
 
  • Gilla
Reaktioner: SoT
F

F.d. 6155

Guest
Sv: Renovering av en MB L307

Jag har inte ägt eller ens kört en husbil innan jag och frun köpte vår i våras men visst har jag ibland funderat på husbil.
Jag har ofta sagt "Det vore kul att få tag på en älde MB-Buss och bygga en husbil av den".
Din bil är i den stil som jag hade planer på.
Vilket fint bygge!
Fina lösningar, du har lite el-utbildning, eller?
Hur planerar du att bruka din bil?
Vore kul att se den live.

Mvh Alf

Tackar!

Ja det är roligt med sånna här lite äldre bilar, men det har varit lite av en berg-och-dal bana, fast det har det varit värt. Köpte den egentligen bara för att försöka göra en europatrip, men den blev aldrig av. Så jag började renovera den istället.
Jag har ingen EL-utbildning utan har lärt mig under projektets gång.
Har läst på om EL runtom på nätet hur allt fungerar och prövat mig fram. Som tur är utan några EL-stötar ;)
Just nu bor jag i den och det funkar fin fint :)
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Renovering av en MB L307

Du bor heltid i den?
Imponerade, blir det så hela vintern?
Mvh Alf
 
F

F.d. 2150

Guest
Sv: Renovering av en MB L307

:D Väldigt snyggt!! Håller själv oxå på att renovera eller fräscha upp min gamla LT31:an Fast den blir inte halv så snygg som din!
Från andra sida ska jag bara ha den som fiskebil några helger om året.
Får man fråga vad detta har kostat dig i delar o material hittils?
Köpte min för 11.000:- o det känns lite dumt att lägga mer än hjälften på uppgraderingar på en sån gammal bil. men kanske kan det vara värd ändå.

Hälsningar från Stu som ser förväntansfullt ut till nästa uppdatering av denna sida!
 
F

F.d. 2150

Guest
Sv: Renovering av en MB L307

Hälften av 11.000 blir ju nästan inget? :) Mer är det väl värt?

Hälften av 11.000 är fortfarande 5.500:- :D

Och jag betvivlar om den nånsin kommer genom besiktningen igen, så jag tror jag kan köra den till slutet av August 2013.

:D
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renovering av en MB L307

Skrota den inte sätt in en annons här Bortskänkes så blir det 2 lycliga personer,
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Renovering av en MB L307

så jag tror jag kan köra den till slutet av August 2013.


Besiktning gäller idag ett år framåt.Så från idag till 4.12. 2012 i bästa fall.
Mvh
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Renovering av en MB L307

Jag har en Hanomag Merzedes-Benz L 307 1977. Ska kolla över bromsarna, var kan man få tag på verkstadshandbok? Motorn är en Volvo B 18 A som går bra, förmodlingen från armens valp. Det är bromsarna som måste plockas isär som underlättas om man hade en verkstadshanbok eller en sprängskis över. Handbromsen är på framhjulen /Bernt
 
Toppen