• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovering av en MB L307

F

F.d. 6155

Guest
Renovering av en MB L307 -1976

Hej hej

är nybliven husbilsägare här på forumet, köpte mig en gammal Mercedes i början av året som varit under renovering sedan dess, mina planer var först att fixa i ordning och använda den för en Europa resa och sedan sälja den.
Men projektet blev lite för stort för att hinna genomföra så det blev istället att fixa i ordning den för att ha kvar under en längre period.

under byggets gång har jag fastnat för det här med att leva enkelt och vara självförsörjande, att leva "off-grid" så planerna cirkulerar också kring att senare köpa en lätt lastbil för att bygga om till ett litet hus på hjul, och då menar jag verkligen ett litet hus på hjul ;) för att sedan bo i året runt, får se om det går att genomföra, nu är det denna husbil som ligger på agendan.

Nej nu ska jag ge er lite bilder istället för att sitta här och babbla.

Dagen jag hämtade husbilen efter köpet:
h1.jpg


h2.jpg


Så här såg den ut inuti:


Garderober på varsin sida, den till vänster byggs just nu om till badrum och den till höger har blitt delvis garderob och delvis elcentral.
h3.jpg


h4.jpg



Förarplatsen, enkelt att komma åt motorn som sitter mellan framsätena
h5.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6155

Guest
Sv: Renovering av en MB L307

Efter att ha hittat ett stort rosthål intill passagerarplatsen och endel rost vid framskärms kanten intill så fick jag riva ut för att komma åt rosten ordentligt. Blev till att kapa bort och svetsa dit ny plåt, samma sak gäller förarplatsen, vilket håller på att åtgärdas just nu.

h6.jpg


h7.jpg


h8.jpg


samma sak blev det för förarsidan.

Hittade endel annan rost som också fick sig en omgång!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6155

Guest
Sv: Renovering av en MB L307

Från början hade jag inte tänkt att riva ut allt utan endast fixa till lite mekaniskt inför Europa resan, men efter jag rivit ut garderoben, fick jag ryck och rev ut allt där bak också ;)

h9.jpg


Jag ogillade de fula klinkersplattorna, så de tog vi bort.
h10.jpg


målade alla luckor svarta och köpte fin mosaik och satte dit över köksdelen
h18.jpg


utrivet och min snälla far håller på att förbereda inför golvläggning
h23.jpg


Plastgolv blev det.
h24.jpg


En polare hjälper mig skruva ihop bänkarna bak
h25.jpg


väggarna grundmålade och bänkarna ihopskruvade
h26.jpg


Håller på att sätta upp tapet, taket är betsat men skall målas vitt, ångrade mig lite sent, men det är bara att maskera upp och börja måla.
h32.jpg


Nya tepeten, syntes inte så bra på håll
h30.jpg


Köpte mig en taklampa på IKEA och bytte ut de fula och jobbiga klotlampora som satt där innan. Satte också i 12v LED lampor i den nya Taklampan
h29.jpg


Fogat Mosaiken i köksdelen och satt dit en LED lampa
h33.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6155

Guest
Sv: Renovering av en MB L307

så här såg garderoben ut från början, ett litet batteri satt där och inte mycket till elsystem.
h50.jpg


Började med att köpa in det mesta för elsystemet.
h19.jpg


Laddare
h21.jpg


Började med sätta in batterierna
h27.jpg


jag gjorde sedan en mall i wellpapp för El-panelen och tillverkade den i aluminium
h38.jpg


sågade till en hållare för den i plywood
h39.jpg


Målade "hållaren" vit och skruvade fast panelen med gångjärn så det blir som en lucka man kan fälla ner för enkel åtkomst
h44.jpg


h45.jpg


Kabelsortering och förberedning inför inkoppling till panelen
h46.jpg


Baksidan av panelen
h47.jpg


Kablar inkopplade och markerade med vert de kommer ifrån
h48.jpg
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Renovering av en MB L307

Ett underbart jobb, jag gillar färgsammansättningen. Om vi möts där ute räkna med ett besök.
MVH. Gunnar S
 
F

F.d. 6155

Guest
Sv: Renovering av en MB L307

Sådär nu har jag rollat tacket vitt! blev mycket bättre.

h51.jpg



LED-lampan i köksdelen

h52.jpg



Skaffade mig ett litet element som jag skall montera nånstans, tänkte använda det när jag kör 220v

h53.jpg



Har satt in 2 uttag, ett från 12-230v invertern och ett för ström som kommer utifrån, tänkte koppla in dioder så man vet vilken som är igång om man nu inte skulle veta det. I det tomma hålet intill skall det sitta ett gaslarm.

h54.jpg



Monterade idag LED-lister i skåpen, var så mörkt innan så det var svårt att se vad som lurade där inne :) skall göra nya skåpsluckor är det tänkt, det är därför jag tagit ner de gamla

h55.jpg



LED-lister i skåpen bak med, lite rörigt just nu, men så är det när man håller på att renovera :)

h56.jpg



Så ser de ut monterade i skåpen, sitter fast med något dubbelhäftande material.

h57.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6155

Guest
Sv: Renovering av en MB L307

Satt upp plastvägg och mosaik i "badrummet"

h58.jpg




Skall fogas också

h59.jpg




Fick ihop ett nytt bord, köpte skivan på IKEA och benen på Beijer. sen använde jag de gamla delarna från det gamla bordet, skall ta närbilder så ni får se (Dynorna ska få nytt tyg, samt riktiga gardiner ska upp, nu ser det bedrövlig ut)

h60.jpg
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renovering av en MB L307

Det är roligt med gamla bilar dom är mycket snyggare än dagens moderna.

Jag ser att du har satt mosaik i dushen. hur har du löst fuktproblemet att det inte tränger igenom fukt?
 
F

F.d. 6155

Guest
Sv: Renovering av en MB L307

har plastgolv under mosaiken, som tydligen var speciellt anpassad för att lägga mosaik/klinkers på, den ligger underst, sen överlappar plastväggen den och till sist mosaiken. Så det ska nog inte vara några problem med fukten :)
 
F

F.d. 8180

Guest
Sv: Renovering av en MB L307

Hej!
Hur stor golvyta har du på toan?

MVH Speleman
 
F

F.d. 6155

Guest
Sv: Renovering av en MB L307

h61.jpg


Rostlagning vid förarplatsen



h86.jpg


Rostlagning utanpå. Lite ihop-lappat, men det gör sitt jobb. Har nu spacklat, slipat och lackat detta.



h62.jpg


satt upp Klocka, liten hylla samt krokar för att hänga jacka etc.



h64.jpg


Dusch/toa utrymmet fogat



h65.jpg


River ut fronten för köksluckorna



h66.jpg


h67.jpg


h68.jpg


h69.jpg


h70.jpg


h71.jpg


Färdigt, hittade dessa luckor på IKEA, i fyndhörnan :)




h72.jpg


River ut fronten för luckorna bak för att sätta dit samma luckor som i köksdelen.



h73.jpg


h74.jpg


h75.jpg


h76.jpg


h77.jpg


Klart. Ska fixa till en till hylla i mittenpartiet så småningom.




h78.jpg


h79.jpg


Rev ut ena soffan bak för att göra plats åt ett skrivbord.




h80.jpg


Laminatgolv. Ville få det lite ljusare och så känns det goare än plastgolv. Min snälla far hjälper till :)




h81.jpg


Sen satte jag upp TV:n på väggen. Sitter en spännrem för att fästa TV:n vid färd





h82.jpg


Det blev ju riktigt bra detta. Stolen sitter fast med en spännrem under färd.
Ska komma på ett sätt att fästa övriga lösa delar också, t.ex högtalarna.
Ska även isolera och snygga till hjulhuset som sticker fram under skrivbordet.





h83.jpg


h84.jpg


Duschen just nu, skall fixas till. Tänkte sätta upp ett skåp i väggen som går att öppna för att ha hygienartiklar i.
 
S

Sune & Eva

Guest
Sv: Renovering av en MB L307

Hej Mini Apan, bra jobbat . Ett litet tips jag såg inget knapplås för luckorna baktill över fönstret, vid rejäl inbromsning kan det finnas risk för att allt hamnar på golvet. Ha en bra dag. Mvh Sune :applaus:
 
F

F.d. 6155

Guest
Sv: Renovering av en MB L307

Tack strålepåväg och tack för tipset, det är på gång, har införskaffat knapplås men inte satt dit dem ännu :)
 
Toppen