• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renault motor

F

F.d. 29908

Guest
Sv: Renault motor

En genomsnitts Husbilsägare kör c:a 1000 mil per säsong, vilket ger en 1:-/mil.

Om det är en korkat konstruktion, vem vet svaret ?

Om vi för en gång skull tar en Volvo V 70 Sveriges mest sålda personbil så har den ALLTID haft KAMREM + många andra märken och ingen klagar.


Häls 571


:mcride::spinny::spinny::spinny::spinny:

Problemet är inte miltalet, problemet är att gummit i kamremmen åldras. Vilket innebär att du får byta den även om du kör din eminenta husbil 0 mil eller 5000 mil, efter 5 år det dags. på en kamkedja har du inte detta problem, ofta är 30 000 - 40 000 mil inga problem. Att Volvo V70 skulle vara bevis på att något är bra, bara för att den har kamrem är knappast relevant. Finns egentligen bara ett skäl till att tillverkarna väljer rem framför kedja, och det är det är billigare att tillverka och dom skiter högaktningfullt att vi konsumenter ska betala höga servicekostnader. Sedan är det ju så att kamremsbytet kommer ju till den övriga servicekostnaden, vilket gör att du kanske plötsligen har uppemot 10 000 kr vid ett enda servicetillfälle.
 

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
629
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2024
Sv: Renault motor

Motorn i Renault 3,0l är en IVECO motor + växellådan som finns i FIAT, Peuget, Citroén och IVECO. Den har kamkedja.

Varför alla snackar om kamremmen ?

En kamrem skall bytas efter 8000 mil eller efter 5år till en kostnad i dag på c:a 5000:-

Det är enligt min mening den absolut bästa Common Rail motorn på marknaden.


PS! f.om. 2007 sitter det en NISSAN motor på 2,5l i alla OPEL, Renault och Nissan.

Häls 571

:mcride::spinny::spinny::spinny::spinny:

I min Renault -06 sitter det en Nissan motor 3,0 136Hk :confused:
 
S

suneAl

Guest
Sv: Renault motor

Nissan har ALDRIG gjort 3,0l motorer, utan det är en IVECO motor som OPEL, Renault & Nissan bilarna fick inmonterad på fabriken. Renault sa upp avtalet med IVECO under 2006 när de köpte Nissan. Så är det.

Häls 571

:mcride::spinny::spinny::spinny::spinny:
 
Senast redigerad av en moderator:
S

suneAl

Guest
Sv: Renault motor

Problemet är inte miltalet, problemet är att gummit i kamremmen åldras. Vilket innebär att du får byta den även om du kör din eminenta husbil 0 mil eller 5000 mil, efter 5 år det dags. på en kamkedja har du inte detta problem, ofta är 30 000 - 40 000 mil inga problem. Att Volvo V70 skulle vara bevis på att något är bra, bara för att den har kamrem är knappast relevant. Finns egentligen bara ett skäl till att tillverkarna väljer rem framför kedja, och det är det är billigare att tillverka och dom skiter högaktningfullt att vi konsumenter ska betala höga servicekostnader. Sedan är det ju så att kamremsbytet kommer ju till den övriga servicekostnaden, vilket gör att du kanske plötsligen har uppemot 10 000 kr vid ett enda servicetillfälle.

Kan Du bevisa detta???

Jag tror inte hela fordonsindustrin köper Ditt påstende !


Häls 571

PS! Michel Grahn varför kan inte Du avvara en hundring i medlemsavgift + en i inträde som vi andra, utan nyttja forumet helt gratis.

:mcride::spinny::spinny::spinny::spinny:
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Renault motor

Klart dom inte köper det, dom vill ju tjäna pengar på mig.

Kan inte påstå att jag blir direkt lockad till att bli medlem, varför kan du nog räkna ut själv. Kort sagt finns betydligt viktigare saker att lägga en hundring på, än att bli påhoppad av folk i ett forum. Det står mig fritt att använda detta forum, och när det av någon anledning ändras lär jag knappast kvarstå.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Renault motor

Kan det verkligen inte vara värt 100:- att stötta det forum som om du använder såpass flitigt? Vem tycker du skall stå för kostnaden? :rolleyes:
 

Chrilla

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1224
Medlemskap
2022
Sv: Renault motor

Nissan har ALDRIG gjort 3,0l motorer, utan det är en IVECO motor som OPEL, Renault & Nissan bilarna fick inmonterad på fabriken. Renault sa upp avtalet med IVECO under 2006 när de köpte Nissan. Så är det.

Häls 571

:mcride::spinny::spinny::spinny::spinny:
I min Renault -05 sitter det 3,0 136 hk och enligt experter på 2 olika volvoverkstäder är
det en Nissan Interstar.
Christer
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Renault motor

PS! Michel Grahn varför kan inte Du avvara en hundring i medlemsavgift + en i inträde som vi andra, utan nyttja forumet helt gratis.

Skräm inte bort dom som inte är medlemmar. Många av dom tillför en hel del till kunskapsbanken. En del av dom äger ingen husbil så varför betala i en husbilsklubb?
 
S

suneAl

Guest
Sv: Renault motor

I min Renault -05 sitter det 3,0 136 hk och enligt experter på 2 olika volvoverkstäder är
det en Nissan Interstar.
Christer

Hej Christer

Om Nissan ALDRIG har gjort en 3,0l motor så är det en omöjlighet.

Varför jag vet att det är en IVECO motor är av den enkla anledningen att jag har varit i kontakt med Svenska Renault och fått det bekräftat via mail.

Nissan motorer började insättas under 2007 för Renault sa upp avtalet med IVECO om leveranser av motorer + drivlina.
För Renault förvärvade Nissan under 2006, därav är det 2,5l motorer insatta under 2007
i Renault, OPEL, Vaxhall & Nissan för de tillverkas på samma fabrik i Frankrike.

Häls 571

:mcride::spinny::spinny::spinny::spinny:
 
Senast ändrad:
S

suneAl

Guest
Sv: Renault motor

Skräm inte bort dom som inte är medlemmar. Många av dom tillför en hel del till kunskapsbanken. En del av dom äger ingen husbil så varför betala i en husbilsklubb?

Det är inte att skrämma bort någon.

Alla har rätt att skriva om allt, men då måste man också kunna vidimera det.

Tänk om vi som betalar inte skulle göra det , då fanns det ingen Husbilsklubb.

För det finns ju kostnader som någon måste betala.

Ordspråk: Att vara snål det lider man själv av, men leva på andras bekostnad kallas för

"snyllta eller som i facket sa man var en guling" för det handlar inte om en förmögenhet.


Häls på Husbilsvänner 571

:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon:
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Renault motor

Hej!

Jag tror att SuneAl har rätt i att den gamla 3 liters motorn är från Iveco. Motorn det handlar om är följande:

S
Huvudartikel: Renault S-Type motor
S Motorn var en gjutjärn Stötstångsmotor inline-4 dieselmotorn kommer från italienska motortillverkaren SOFIM. Det har använts i Traffic och Herre nytta van och Safrane sedan sedan 1981:
  • S8U/S9U: 2445 cc
  • S9W: 2799 cc
Går man vidare och tittar på vem som äger motorfabriken SOFIM, så upptäcker man att det är Iveco. 2,8 motorn har sedan 1997 suttit i Renault Master.

Mvh

Home-car
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Renault motor

Tänk om vi som betalar inte skulle göra det , då fanns det ingen Husbilsklubb.

Nog har klubben medlemmar så det räcker! Jag vidhåller att det finns intresserade som kan tillföra klubben mer kunskap än du och jag tillsammans på vissa områden men som inte är intresserade av husbilsåkandet i övrigt.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Renault motor

Finns det någon som har något att säga om Renaults 3,0 lit 140 hkr. dieselmotor från 2006 med 6 växlad låda.
Pålitlighet.
Ljudvolym.
Kamrem/kedja.
Bränsleförbrukning etc.
Har ingen erfarenhet av denna motor. Kom med synpunkter.

Hej,

Tänk på, att om Ni vill kunna köra i tyska städer, så måste bilen ha en "Grüne Umweltplakette" på framrutan.
En sådan kan man bara få om bilen har Miljöklass 2005 (se Registreringsbevis) eller bättre.

Hälsningar,
Urszula
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Renault motor

Nog har klubben medlemmar så det räcker! Jag vidhåller att det finns intresserade som kan tillföra klubben mer kunskap än du och jag tillsammans på vissa områden men som inte är intresserade av husbilsåkandet i övrigt.

Kanske inte rätt tråd att diskutera detta, men avsikten med "intresserad" är väl inte att få in så mycket kunskap som möjligt, utan att man skall få en möjlighet att se om den här klubben är "rätt", en slags skyltfönster kan man kanske säga?
I ett annat forum där jag var "intresserad" blev jag avstängd efter 2-3 månader, vilket jag tyckte var helt rätt?! ;)
 
Senast ändrad:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Renault motor

Helt riktigt som Montreal säger på dom flesta ställen stängs man nog ute efter ett par månader. Så är det väl också så att dom som är intresserade inte bara tillför kunskap, dom får väl också väldigt mycket kunskap från över fyra tusen medlemmar utan kostnad, det var min syn på det hela. Mvh. Olle.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Renault motor

Jag kanske har fel men är det inte så att även gäster kan titta på inläggen?

Om man registrerar sig som intresserad är det väl så att man har något som man vill dela med sig av? Det kan tex vara beskrivning av resmål som kommer oss medlemmar tillgodo.

Jag är medveten om att denna tråd har spårat ur då den egentligen skulle handla om Renaults motorer.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Renault motor

Jag är medveten om att denna tråd har spårat ur då den egentligen skulle handla om Renaults motorer.

Håller med Knarrevik angående intresserade. HBK vinner inget på att stänga ute intresserade. Ingen åsikt om Renault 3,0.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Renault motor

Jag beklagar att jag inte haft riktig koll på denna tråd. Jag hade annars tagit bort kommentarer om intresserade och flyttat till en egen tråd. Nu har tråden blandat sig så mycket att det knappast är möjligt.

/Michael, HBK Web



Jag har svårt att förstå varför vi skulle ha en begränsning utöver vad som redan finns för Intresserade. Betänk att de kanske tillför forumen så mycket läsvärt att detta lockar till sig andra intresserade som så småningom blir medlemmar. Att klubben inte passar alla är något som vi måste acceptera. Alla är vi olika.

/Michael, medlem
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.266
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Renault motor

Hej,
Nissans 3,0 motor är mycket robust och driftsäker.
Denna motor har vacuumpump, dieselpump och vattenpump driven av kugghjul bakom registerkåpan. Kamaxlarna drivs av en kjedja till insugkammen, och sedan med kugg till avgaskammen.

Motorn är konstruerad av Nissan Diesel, en mycket stor lastbilstillverkare.
3,0 motorn kom årsmodell 2000 i Nissan Patrol, med manuell eller automat.

Edit; visst sitter denna motor i Renault.
Ett resultat av att Renault köpte (del av?) Nissan under 2000 talet första hälft.

För den som tror sig veta bättre:
"Nissan 3-liter diesel engine (ZD30):
Renault Master and Mascott vans in 2004"

Citerat från:
http://www.nissan-global.com/EN/DOCUMENT/PDF/ALLIANCE/HANDBOOK/2005/arriance_hb2005.pdf


 
Senast ändrad:
S

suneAl

Guest
Sv: Renault motor

Här har Ni 3,0l motorn

Svenska Renault borde veta vad det är för motorer som är i sina bilar.

2,5l motorn är i Renault, OPEL & Nissan f.o.m. 2007

Häls 571


:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon:
 

Bilagor

  • S30_ENT_C.pdf
    235,6 KB · Visningar: 35
Senast ändrad:
Toppen