• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renault motor

F

F.d. 8765

Guest
Finns det någon som har något att säga om Renaults 3,0 lit 140 hkr. dieselmotor från 2006 med 6 växlad låda.
Pålitlighet.
Ljudvolym.
Kamrem/kedja.
Bränsleförbrukning etc.
Har ingen erfarenhet av denna motor. Kom med synpunkter.
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Renault motor

Vi har haft våran i dygt 2 år ( ca 1000 mil ).
Inga problem. Har nyss själv bytt motorolja o filter.
Har byggt in halvljusautomatik.
Vi upplevde ljudvolymen lägre än Fiat -02
Kamrem .
Ca 1 l /mil blandad körning.
Kör med fartkontrollen ner till ca 70 km / timme på 6: ans växel.
Mycket dragvillig.
Bara postiva vibrationer.
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Renault motor

Hur byggde du in halvljusautomatiken. Var det med relä eller omprogramering? Vem har rätt an rem/kedja.
Hälsn
Tim
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Renault motor

Ledsen, jag blandade nog ihop bilarna.Jag tror nog Arne har rätt beträffande kedja.
Ang. halvljus automatiken:
Jag installerade ett relä ( billigt inköpt på auto expert ), samt "lödde" in kablarna på baksidan av "säkringslådan".
Mycket svett o tårar, men det gick.
Kör mjukt !
 
S

suneAl

Guest
Sv: Renault motor

Finns det någon som har något att säga om Renaults 3,0 lit 140 hkr. dieselmotor från 2006 med 6 växlad låda.
Pålitlighet.
Ljudvolym.
Kamrem/kedja.
Bränsleförbrukning etc.
Har ingen erfarenhet av denna motor. Kom med synpunkter.


Motorn i Renault 3,0l är en IVECO motor + växellådan som finns i FIAT, Peuget, Citroén och IVECO. Den har kamkedja.

Varför alla snackar om kamremmen ?

En kamrem skall bytas efter 8000 mil eller efter 5år till en kostnad i dag på c:a 5000:-

Det är enligt min mening den absolut bästa Common Rail motorn på marknaden.


PS! f.om. 2007 sitter det en NISSAN motor på 2,5l i alla OPEL, Renault och Nissan.

Häls 571

:mcride::spinny::spinny::spinny::spinny:
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Renault motor

Varför alla snackar om är kamrem är väl rätt uppenbart, det kostar onödigt mycket pengar. En ovanligt korkad konstruktion när det finns kedja.
 
Senast redigerad av en moderator:
S

suneAl

Guest
Sv: Renault motor

En genomsnitts Husbilsägare kör c:a 1000 mil per säsong, vilket ger en 1:-/mil.

Om det är en korkat konstruktion, vem vet svaret ?

Om vi för en gång skull tar en Volvo V 70 Sveriges mest sålda personbil så har den ALLTID haft KAMREM + många andra märken och ingen klagar.


Häls 571


:mcride::spinny::spinny::spinny::spinny:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 279

Guest
Sv: Renault motor

Hej, har en årsmodell 2006 som rullat 5200 mil. Inga problem förutom en generator som lagt av och bytts ut på garanti.

Hasse
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Renault motor

Ja, varför kuggar kamremmen över och det blir motorstopp? Det hade aldrig kuggat om det var kamkedja.
Det är tur att inte Fiat tillverkar flygmotorer, då hade det blivit många hål i marken.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Renault motor

Min Fiat har Kamkedja

Leif
 
Senast redigerad av en moderator:
S

suneAl

Guest
Sv: Renault motor

Ja, varför kuggar kamremmen över och det blir motorstopp? Det hade aldrig kuggat om det var kamkedja.
Det är tur att inte Fiat tillverkar flygmotorer, då hade det blivit många hål i marken.


Jag är HELT övertygad att andra fabrikanters motorer med kamrem har också sina brister och problem.

Hur långt har bilen gått ?

Hur gammal är bilen ?

KAMREMMEN SKALL BYTAS EFTER 8000 mil ELLER NÄR BILEN ÄR 5 ÅR.

En fabrikant av denna dingnitet som FIAT GROUP är, det är med ALL säkerhet med i flygmotor tillverkning på något sätt.
För det finns ingen som tillverkar allt ensam.

Häls 571

:mcride::spinny::spinny::spinny::spinny:
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Renault motor

Ni som åker med kamkedja och tror att det är skottsäkert får tänka om lite:wink:
På våran Porsche 968CS så sitter det en kedja mellan kamaxlarna och det är inte ovanligt att den kedjan går ner!
Då blir det DYRT! På just våran bil så hade förra ägaren råkat ut för detta!
Det kostade 55.000kr.
Så "ROTAX" det är just vad det gör på Porsche! Rappar över alltså! Trots att det är kamkedja:eek:
Hade inte vissa årsmodeller av SAAB problem med kamkedjorna också?
Sedan har vi alla äldre bilar med kamkedja som man fick byta ofta, t.ex i BMC a och b motorerna!
Kamkedjorna i min Cooper S 64a skall bytas minst varje 1000mil, trots att det är duplex!
Kamkedjorna har absolut inte varit problemfria. Nu för tiden så är många av kedjornas problem borta tack vare att man ofta har duplexkedjor (dubbla).


Det ligger lite i sakens natur att vi nu för tiden är bortskämda med att en motor skall brumma och gå i 30-40.000 mil utan vidare värst mycket tillsyn:).
Kommer ni ihåg att förr så "sotade" man bilarna med rätt så korta intervaller? Bättre oljor och bränsle har botat på detta tillsammans med bättre matrial och förbränningsteknik.
Ja, vem minns inte att man skulle byta termostat 2ggr/år samt att oljorna var singelgrade så vinterolja och sommarolja när det var dags!


Anders som sitter och minns ibland;)
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Renault motor

Det är ju lite skillnad på en varvvillig Porsche och en lågvarvig diesel och det beror också hur man kör. De flesta kamkjedjor skall väl hålla motorn ut?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Renault motor

Grejen är det att det sitter som sagt en kamkedja på Porschen mellan kamaxlarna!
Och den kedjan glider på en plastskena som skall bytas med jämna mellanrum och görs inte det........
Alltså det krävs service för att det skall funka.
Fast det sitter en rem också som driver en av kamarna, så remmen slipper man inte här heller:wink:

På Alforna satt det förr en kedja som behöves spännas manuellt med jämn mellanrum.
Undrar om inte BMW har en viss service på sina kedjor också!

Visst är en Diesel lågvarvig men inte så lågvarvig som förr i tiden!
En diesel varvar i 90km/h mellan 1800 och upp till 2400 rpm, eller hur?
Hur mycket varvar en bensinmotor i samma hastighet, jo ungefär det samma!
Så bruksvarvet ligger ungefär lika men javisst en prestanda bil drar man oftast lite mer upp i registret! Max rpm på en 968 ligger på 6800rpm.


Egentligen så pratar jag mycket onödigt men är lite nördig:eek: så blir det lätt så.

Kort sagt så tror jag att en kamkedja på sikt behöver en viss service eller utbyte också med tiden, fast hoppas verkligen att jag har fel:rolleyes:


Anders som ber om ursäkt för sina utläggningar
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Renault motor

Det är tur att inte Fiat tillverkar flygmotorer, då hade det blivit många hål i marken.
Gör dom inte???:D

Fiat S.p.A., Fiat Auto, är en italiensk biltillverkare med huvudkontor i Turin. Namnet är en akronym av Fabbrica Italiana Automobili Torino.
Företaget är en storkoncern och en mycket viktig del av den italienska verkstadsindustrin med en rad olika områden; till exempel tillverkar man flygplansmotorer, lastbilar, bussar (Iveco) och grävmaskiner (tillsammans med Hitachi). Företaget har under decennier letts av familjen Agnelli. Fiat har vunnit utmärkelsen årets bil flest av alla bilmärken genom åren. I Italien har man under lång tid haft en mycket dominerande ställning.

Lite kunskap om Fiat skadar väl inte heller!:cool:
Fiat - Wikipedia

Fiat S.p.A., eller Fiat Group, äger nästan hela den italienska bilindustrin. I koncernen ingår Lancia, Alfa Romeo, Ferrari och Maserati. Sedan 2009 äger man även 35% av amerikanska Chrysler Corporation. Man har dock under de senaste åren brottats med olönsamhet. Fiat Groups struktur har Fiat S.p.A. som moderbolag och biltillverkningen delas in (Business units) i Fiat Auto, Maserati, Ferrari och Fiat Powertrain technologies. Sedan kommer CNH och Iveco som tillverkar nyttofordon. I koncernen ingår andra grenar som banker och komponenttillverkning.
Fiat har även tillverkat tåg; en känd tågtyp i Sverige är Y1 som är en oelektrifierad motorvagn och som åker på små länsbanor i bland annat Småland, i Kinnekullebanan och i Värmland.
Fiat S.p.A., eller Fiat Group, äger nästan hela den italienska bilindustrin. I koncernen ingår Lancia, Alfa Romeo, Ferrari och Maserati. Sedan 2009 äger man även 35% av amerikanska Chrysler Corporation. Man har dock under de senaste åren brottats med olönsamhet. Fiat Groups struktur har Fiat S.p.A. som moderbolag och biltillverkningen delas in (Business units) i Fiat Auto, Maserati, Ferrari och Fiat Powertrain technologies. Sedan kommer CNH och Iveco som tillverkar nyttofordon. I koncernen ingår andra grenar som banker och komponenttillverkning.
Fiat har även tillverkat tåg; en känd tågtyp i Sverige är Y1 som är en oelektrifierad motorvagn och som åker på små länsbanor i bland annat Småland, i Kinnekullebanan och i Värmland.
Fiatkoncernens person- och lastbilsmärken:
Flygplanstillverkning:
 
Senast ändrad:
S

suneAl

Guest
Sv: Renault motor

Med andra ord INGEN BYSMEDJA, utan en världs koncern med 100.00 tals mäniskor som har sin utkomst från koncernens produkter på ett eller annat sätt.

Häls 571


:mcride::spinny::spinny::spinny::spinny::spinny:
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Renault motor

Visst är en Diesel lågvarvig men inte så lågvarvig som förr i tiden!
En diesel varvar i 90km/h mellan 1800 och upp till 2400 rpm, eller hur?
Anders som ber om ursäkt för sina utläggningar

Min BMW diesel gör 130 km/t vid 2000 varv och 248 km/t vid 3800 varv. En bensinare ligger åtskilligt högre i varvtal, kanske dubbelt.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Renault motor

...
Hade inte vissa årsmodeller av SAAB problem med kamkedjorna också?
....
Anders som sitter och minns ibland;)

Tex Saab 9000 2,3 1991. Hade en sådan där man borde kolla förslitningen/kedjespännaren med jämna mellanrum. Sades vara några årgångar som hade defekta kedjor.
Det var bara det att det kostade ca 2500kr bara att få det kollat - mycke pengar då...
:mad:
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Renault motor

Den kamkedjan verkar sitta på moderna 9-5 och 9-3 .

Men eviga pratet om rem eller kedja .
Båda konstruktioner har sina fördelar och nackdelar .
Kamrem är en bra stabil konstruktion som med rätt UNDERHÅLL dvs byte enligt tillverkarens rekommendation vållar sällan problem .
Kamkedjan har en längre livslängt men slits ut den också .
tyvärr vet man inte när den ska bytas förens det är försent .
Vissa biltillverkare har bytes intervaller på kamkedja men oftast ingen som nån vill lägga pengar på .
Så snitt sett på bilens livslängt så blir nog kostnaden lika .
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen