• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renault motor

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Renault motor

Hej på er!
Vi har en Knaus SUN TI med Renaults lilla (2500cc) 120hk motor! Jäkligt trevlig karaktär på den maskinen faktiskt! Jag körde samma bil med 150hk motorn och personligen så tycker jag mycket bättre om 120 hästarn.

150 hästarn är säkert samma motor i grunden fast lite mera "påställd", och det gör att vridet kommer lite mera kraftfullt och inte så mjukt som den klenare motorn!

Vi hade förut en Knaus 650 LG med(2800cc) 147 hk motorn och denna lilla 120hk motor har både bättre klipp och högre användbar snittfart än Fiat´s 147 hk motor, samt avsevärd mindre förbrukning som grädde på moset!


Samma totalvikt på båda bilarna (på pappret iaf).

Anders som är helnöjd med Renaulten!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Renault motor

SuneAI
Dittbifogade dokument är en 3,0 Iveco motor.
Du refererar till en 2,5 liters motor.

I sverige säljs enligt www.renault.se endast 2,5 liters motorer i Master år 2009.

ZD30 motorn (3 liter), som är en Nissanmotor, har dock suttit i åtmindstonde årsmodell 2004 enligt Renault/Nissan själva.
Detta har jag visat med länk och till Citat från:
http://www.nissan-global.com/EN/DOCU...nce_hb2005.pdf

Visa gärna något som bevisar att Renault har använt en
3,0 Iveco S30 ENT motor (som ditt länkade dokumnt beskriver) i Master.
Innan bevis dess är det inte sant.

Citat:
Upgraded engines and gearboxes for enhanced performance​
New Master RWD ships with the 3.0 dCi engine produced as part of the alliance with​
Nissan.

Källa:
http://renault.wlb.aw.atosorigin.co...ces jointes/13014_CP_MasterPro2007_ANGdef.pdf

//
 
Senast ändrad:
S

suneAl

Guest
Sv: Renault motor

Jag referar inte till 2,5l

Renault har köpt från IVECO Motors motorer t.o.m. året 2006 när de sade upp avtal för de köpte in sig i Nissan.
Under 2007 finns det både 3,0l och 2,5l motorer i Renault, OPEL, Nissan & Vauxhall "samma bil och tillverkas på samma fabrik i Frankrike" "en OPEL-fabrik"
3,0l motorn är en IVECO Motor som också Svenska Renault har bekräftat per mail och telefon.
2,5l som sitter från 2007 och framåt är en NISSAN MOTOR.

Varför finns inte 3,0l motorn mer i Renault, Nissan & OPEL ?

Att de inte har samma beteckning är ju självklar, det har inte IVECO, FIAT, Peugeot eller Citroén heller fast det samma produkt.

Det är inte något konstigt att bilindustrin köper komponenter av varandra, det har de ALLTID gjort och kommer att göra det i fortsättningen.

Jag har all respekt för japans bilindustri, men så stor är ingen att de tillverkar varenda pryl själv.

Detta har bara ryssarna provat och alla vet hur det gick.

VOLVO PV köper motorer av PSA "1,6l och 2,0l dieseln"

Renault tillverkar flera "3"personbilsmodeller åt FIAT och säljs som FIAT.

Häls 571

:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 940

Guest
Sv: Renault motor

Denna motor sitter i min Renault Husbil.
Renault Master 2005
Motornummer Z027133.
Motortyp ZD3 A202.
HK 136.
320 Nm
Fahrzeug.-Ident-Nr.VF1EDCSK633167038
Technischer Typ ED8S
Fabrikationsnr. B526977

Arne.
 

Chrilla

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1224
Medlemskap
2022
Sv: Renault motor

Här har Ni 3,0l motorn

Svenska Renault borde veta vad det är för motorer som är i sina bilar.

2,5l motorn är i Renault, OPEL & Nissan f.o.m. 2007

Häls 571


:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon:
Hej sune
Min 3,0 motor ZD3.202 årsmodel -05 och min kompis -06 ser inte ut som på din bifogade fil om Iveco,
håller på att forska om vad som är vad, än säger alla att det är en Nissan Interstar
Christer
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Renault motor

Min motor ser ut så här.
 

Bilagor

  • 4564698002.jpg
    4564698002.jpg
    55 KB · Visningar: 18

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Renault motor

Redan 2004 fanns Nissan 3,0 motor i Master.
Det skriver tillverkaren själv i länken jag bifogade.

Här är återigen citatet från: http://www.nissan-global.com/EN/DOCU...nce_hb2005.pdf
"Nissan 3-liter diesel engine (ZD30):
Renault Master and Mascott vans in 2004"

Det råder INGEN tvekan om att Renault har använt en
Nissan 3,0 motor i Master.
OM Renault dessutom använt en Iveco 3,0, det återstår för
den som säger så att leda i bevis.

Renault köpte för den delen in sig i Nissan 1999, inte 2006.
"Signed on March 27, 1999, the Renault-Nissan Alliance has built a unique business model that has created significant value for both companies."
citat från:
NISSAN | CORPORATE INFORMATION | Renault-Nissan Alliance

MVH//
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Renault motor

Hej!

Av inläggen från Arne och Wintercamper är det för mig uppenbart att de treliters motorer, som sitter i deras bilar är från Nissan. Modellbeteckningen på motorerna och är Nissans och cylindervolymen är exakt densamma som Nissan har på sina 3liters dieslar. Borde med andra ord vara deras motor.

När det gäller tillverkningen av Renault Master, Nissan Interstar och Opel/Vauxhall Movero tillverkas de i Renaults fabrik i Batilly. Fabriken byggdes av Renault 1977 till 1980. Tillverkningen av Renault Master började 1980. Idag tillverkas dessa bilar av Renaults dotterbolag SOVAB. Opel har ingen fabrik i Frankrike. GM har 4 fabriker i Tyskland, en i vardera Spanien, Polen, Belgien och England.

Renault Trafic, Nissan Primastar och Opel/Vauxhall Vivaro tillverkas sedan 2002 av Nissan i Barcelona och av GM i England. Före 2002 tillverkades Renault Trafic av Renault själva. De tillverkade även en Trafic till GM och de hette Opel/Vauxhall Arena.

Fletalet av de motorer, som fanns i Master och Trafic, kom från ett samarbete mellan Renault och PSA (Peugeot och Citroen). Dessa motorer tillverkades i Douvrin-fabriken i norra Frankrike t o m 1996.

Från 1997 och några år framåt köpte Renault motorer från Iveco, bl a 2,5 och 2,8 JTD.

Det var väl en massa onödigt vetande...

Jag får citera en bekant till mig "Jag ger mig aldrig, när jag har fel!"

Mvh

Home-car
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.760
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Renault motor

Jo det var väl det jag kände också, den började väl med någon som ville ha lite omdömen om en viss motor, egentligen inte vem som tillverkat den och var/när osv.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Renault motor

Nu verker vi vara överens om att Nissan har levererat en 3,0 motor till Renault Master.

Då är min erfarenhet av en Nissan Patrol 00a med denna 3,0 motor kanske av värde för frågeställaren. Köpte bilen ny och la 11500 mil innan jag sålde den.

Motorn är som sagt mycket fint uppbygt.
Lågt service behov.
Stark och förhållandevis tyst. (min hade fördelarpump mao en äldre insprutningsteknik än nyare motorers common rail.)
Hur ljudnivån blir i en Master vet jag ej.
Bränslesnål var den också.
Kan upplevas lite "tom" under ca 1700 rpm.

Detta är en "liten lastbilsmotor", inte en stor personbilsmotor
avsende fysisk storlek och uppbyggnad.

//
 
Senast ändrad:
Toppen