• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Renault 3.0 Intermittent effekttapp

Pelle61

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
3-liters Renault Master -2005.
När bilen stått cirka en vecka uppstår problem, vid bara ett par dagars stillestånd kommer INTE problemet.
Den går c:a 2 km och sedan tappar jag effekten vid 2000 varv, det är som ett varvstopp. Jag får stoppa i nästa växel och den går bra upp till 2000 rpm igen osv. Efter ett par mil höjs gränsen för när den börja "misstända" och denna varvtalsgräns flyttas succesivt uppåt. Efter 8-10 mil är den som den ska igen. Motorvarningslampa och "STOP" tänds när man når "magiska varvtalet". Ingenting registreras i ECU:n.

Jag kan anstränga motorn med mer gaspådrag bara inte varvtalet nås, vilket är tur i uppförsbackar. Jag har bytt bränslefilter och kontrollerat om det finns felkoder. Trodde tidigare att jag löst det med att "motionera" de kontaktstycken jag hittar i motorrummet och felet verkade vara borta några månader, men nu är det alltså tillbaka. Fukt någonstans, felaktig luftmängdsmätare eller effektsskyddsreducering eller vad tusan ska jag leta efter? Ingen rök när det händer och när felet inte längre finns (efter c:a 8-10 mil), går den precis så bra som den ska.

Nån som har någon idé eller har varit med om samma sak?
Tacksam för alla idéer och tips på felsökning!!
 

Göran.Johansson

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Forshaga
HBK-Nr
15497
Medlemskap
2024
Kan vara en spricka på slangen mellan turbointercoolern och turbon .Det visar inga felkoder man måste provtrycka intercoolern. Jag själv har varit ute för det här då visade det vid provtryckning att det var en spricka i turboslangen Mvh Göran
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Det är en Nissan motor i din bil och dom kan ha lite hyss för sig
Börja med att rengöra massemätaren .Den blir kleggig efter några år och mil ,använd bromsrenjöring och spola bort geggan .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Er det ikke en Renault motor som og brukes av Nissan i Navarra og et par andre modeller, faktisk sitter samme motor i MB sin nye pick-up (den er nettopp sluppet her i Australia) -en Navarra med MB styling :D
 

Pelle61

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
Jovisst, det är en Nissan när det handlar om 3-litersmotorn. Luftmassemätaren låter som ett väldigt bra förslag. Har anammat tipset om att rengöra mätaren och har beställt någon specialrengörningsspray till den. Jag återkommer om resultatet! Tack för tipset sålänge! :msn_thumbup:
 

Pelle61

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
Beställde hem speciellt rengöringsspray för luftmassemätare. Såg ingen smuts alls men rengjorde ordentligt ändå. Bilen stod still 12 dagar innan jag tog den igen. Samma fel fortfarande. Vid 2000 varv stänger den ned. Efter c:a 20mil var gränsen flyttad upp till c:a 2500 rpm. Efter det var det kvällsvila och på morgonen idag tålde den kanske 2200 varv. Slog i en flaska partikelfilter tillsats som ska sänka starttempen för filterregenerering. Hade sedan 20 mil kvar att åka idag. Den blev LÅNGSAMT bättre och vid sista kollen drog jag den till nästan 3500 varv utan att den började missa.

Någon som har fler idéer? Kan det vara partikelfilter eller gillar helt enkelt inte motorn Preems miljödiesel med tallolja och annat otyg?

Tacksam för fler kreativa idéer!!
 
Toppen