3-liters Renault Master -2005.
När bilen stått cirka en vecka uppstår problem, vid bara ett par dagars stillestånd kommer INTE problemet.
Den går c:a 2 km och sedan tappar jag effekten vid 2000 varv, det är som ett varvstopp. Jag får stoppa i nästa växel och den går bra upp till 2000 rpm igen osv. Efter ett par mil höjs gränsen för när den börja "misstända" och denna varvtalsgräns flyttas succesivt uppåt. Efter 8-10 mil är den som den ska igen. Motorvarningslampa och "STOP" tänds när man når "magiska varvtalet". Ingenting registreras i ECU:n.
Jag kan anstränga motorn med mer gaspådrag bara inte varvtalet nås, vilket är tur i uppförsbackar. Jag har bytt bränslefilter och kontrollerat om det finns felkoder. Trodde tidigare att jag löst det med att "motionera" de kontaktstycken jag hittar i motorrummet och felet verkade vara borta några månader, men nu är det alltså tillbaka. Fukt någonstans, felaktig luftmängdsmätare eller effektsskyddsreducering eller vad tusan ska jag leta efter? Ingen rök när det händer och när felet inte längre finns (efter c:a 8-10 mil), går den precis så bra som den ska.
Nån som har någon idé eller har varit med om samma sak?
Tacksam för alla idéer och tips på felsökning!!
När bilen stått cirka en vecka uppstår problem, vid bara ett par dagars stillestånd kommer INTE problemet.
Den går c:a 2 km och sedan tappar jag effekten vid 2000 varv, det är som ett varvstopp. Jag får stoppa i nästa växel och den går bra upp till 2000 rpm igen osv. Efter ett par mil höjs gränsen för när den börja "misstända" och denna varvtalsgräns flyttas succesivt uppåt. Efter 8-10 mil är den som den ska igen. Motorvarningslampa och "STOP" tänds när man når "magiska varvtalet". Ingenting registreras i ECU:n.
Jag kan anstränga motorn med mer gaspådrag bara inte varvtalet nås, vilket är tur i uppförsbackar. Jag har bytt bränslefilter och kontrollerat om det finns felkoder. Trodde tidigare att jag löst det med att "motionera" de kontaktstycken jag hittar i motorrummet och felet verkade vara borta några månader, men nu är det alltså tillbaka. Fukt någonstans, felaktig luftmängdsmätare eller effektsskyddsreducering eller vad tusan ska jag leta efter? Ingen rök när det händer och när felet inte längre finns (efter c:a 8-10 mil), går den precis så bra som den ska.
Nån som har någon idé eller har varit med om samma sak?
Tacksam för alla idéer och tips på felsökning!!