• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Hej!

Fy vad jobbigt att hela tiden höra det där gnisslandet ljudet som hörs på youtube-filmerna:(

Men lika jobbigt är det att mötas av handlare som inte tar en på allvar, och som hela tiden kommer med de mest fantastiska förklaringsmodeller på olika problem.
Nu vet ju inte jag hur du tänker göra framgent, men ett tips är väl (som du redan fått) att kontakta ARN.
För en sak är säker, någorlunda seriösa handlare vill inte hamna där, tro mig, de vill inte hamna där.

Dra dig inte för att kontakta ARN, och desto snabbare du gör det desto bättre, du kommer att få ett ärendenummer, och visserligen kan det dröja innan ditt fall prövas, men ju tidigare du anmäler ett upptäckt fel efter köp, desto större chans har du att få rätt.
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Tack för svar, råd och tips.

Du gör en korrekt bedömning. Som framgår i ett något tidigare inlägg är handläggningstiderna besvärande långa vilket medför att inget kommer vara åtgärdat inför kommande säsong heller.
Har i dagarna kommit fram med att kunna utnyttja advokat med stöd av en av mina försäkringar. Parallellt kan det bli fråga om anmälan till ARN.

MVH

JC
 
F

F.d. 9831

Guest
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Hej hur ser det ut i backspeglarna när det vibrerar har varit ute för att det var backspeglarna som ställde till det på en helintegrerad Dethleff trodde knappt att det var sant fören jag tog av dom och körde och problemen försvann
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Tack för tips!

Jo backspeglarna vibrerar. Kan vara en del av ett större problem. Tar med tipset för fortsättningen!

MVH

JC
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Det är nu runt 8 veckor sedan jag skrev till företaget och begärde omleverans och svar på detta. Ännu har ej något hörts från dem. De tycker nog att jag är en besvärlig kund som inte ger mig vad gäller reklamationen. Tyvärr kommer jag inte göra det. Kommer nu lyfta frågan ett snäpp till. Återkommer med detta.


Vill också passa på att, så här långt, tacka för stöd och tips om möjliga fel, från många av de runt 9000 som tagit del av denna tråd, de runt 1500 som försökt analysera ljud i karossen via inspelningarna på Youtube och de drygt 1400 som den sista tiden besökt den enkla webbsidan.

MVH

JC
 
Senast redigerad av en moderator:

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Vill ånyo passa på att, så här långt, tacka för stöd och tips om möjliga fel, från många av de drygt 9000 som tagit del av denna tråd, de runt 1500 som försökt analysera ljud i karossen via inspelningarna på Youtube och de drygt 1700 som den sista tiden besökt den enkla webbsidan.

Det har nu gått snart två månader sedan företagets tillskrevs med begäran om omleverans. Ännu inget svar!

MVH

JC
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Tack för det men beror nog på vilken applikation som används.

Med vänlig hälsning,

JC
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Trist historia. Du verkar ha fått vad som i bilhandlarkretsar brukar kallas en citron dvs en sk måndagsbil. Du bör nog ta juridisk hjälp och kräva byte samt skälig teckning av de merkostnader du fått. Att avhälpa fel skall ske inom skälig tid och med max tre försök sedan kan kunden häva köpet. Detta gäller de fel som du upplevt. Om priset var skäligt eller inte hör inte till diskutionen även om du upplever det som störande. Där gäller strikt det som står i köpehandlingen så det får du nog tyvärr svälja.
Att nya bilar har litet justeringar är normalt på så komplexa produkter som ju i princip specialbyggs för varje kund. Jag har själv erfarenhet av att justeringar behöver göras men för mig gjordes det direkt och utan att jag behövde klaga. Att sedan saker händer under garantitiden är också inte så ovanligt enligt min erfarenhet. Med rätt handlare fixades mina garantianspråk också utan bekymmer.
Jag har också en stor integrerad bil och viss vidkänslighet och spårkänslighet finns men så har det varit på de fyra bilar jag ägt. Att släppa ratten på ett tungt fordon i 120-130 gör jag inte men det skulle troligen inte innebära dikeskörning med min bil. Hoppas det löser sig för dig och att du får din omleverans. Jag skulle nog valt att byta model till en med Alko chassi för det upplever jag som mycket stadigt.
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Hej och tack för svar och synpunkter!

Tror du sätter fingret på många viktiga delar i denna långa följetong. Mycket av det som kommunicerats har hanterats via epost och går därför att referera till i en kommande process. Tyvärr tvingas vi nu gå vidare med juristhjälp. Sedan får vi se vad det leder till.







---
 
Senast ändrad:

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Det är nu drygt två månader sedan sista gången återförsäljaren hörde av sig. Vi anser att vi givit företaget gott om tid att hantera våra reklamationer och att försöka diskutera med oss. Vi anses nog som ytterst gnälliga och besvärliga och passar inte in i profilen "kunden har alltid rätt".

Enligt trovärdiga källor försöker någon eller möjligtvis flera återförsäljare av samma märken förmå aktuell återförsäljare att komma överens med oss och hantera reklamationen fullt ut. Dock utan framgång.

Vi har nu valt att aktivera den advokatfirma som sen tidigare är informerad i frågan. De har eller kommer snarast påbörja den rättsliga processen.

Vill ånyo passa på att, så här långt, tacka för stöd och tips om möjliga fel via mail, pm och telefon, från flera av de drygt 10 000 som tagit del av denna tråd, de runt 1500 som försökt analysera ljud i karossen via inspelningarna på Youtube och de drygt 3 000 som den sista tiden besökt den enkla webbsidan.


Den enkla hemsidan är nu en smula uppdaterad. Den åtefinns på nedanstående länk.


MVH

JC
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

I början på november ombads återförsäljaren komma med förslag på uppgörelse kring omleverans på grund av de brister som finns på husbilen. Ingenting hände dock.

MEN!: I ett nyligen inkommit mail har nu importören meddelat att man vill diskutera återköp av bilen.

Dessutom meddelade strax därefter återförsäljaren att man är beredd att påbörja reparation av husbilen och är beredd att avhämta densamma vid vår bostad. Man säger också att man nu har också arbetat fram en lösning för att komma tillrätta med komfortproblem av den karaktär som vår husbil uppvisar, meddelades i samma mail.

Eftersom vi nu givit en advokatfirma fullmakt att hantera ärendet så fick svaren bli att respektive budskap kommuniceras vidare till advokatfirman.

Tips och råd har inkommit via mail, pm och några via detta forum från flera av de många tusen som tagit del av tråd och hemsida. Stort tack så här långt!


Med vänlig hälsning,

JC
 
Senast ändrad:

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Advokatfirman har återkopplat och meddelat att förslag på avtal kring återköp och omleverans avlämnats till importören enligt dennes önskemål.

Förslagen grundar sig på branschavtalets tolkningar, rättsfall och praxis vid dylika omständigheter och är beräknade utifrån den långdragna reklamationshanteringen samt att vissa av defekterna påverkat fordonets körbarhet och användning i stor omfattning. Dessutom har fordonets brister medfört stor olägenhet för oss och åsamkat oss tillkommande kostnader. I förslagen, som delvis innehåller en begränsad milavräkning, avstår vi också en del tillbehör som exempelvis "anpassad framfjädring" och "anpassade innerskärmar" vars marknadsvärde enkom för dessa båda detaljer renderar 8 - 10 000 kr. Kanske mer enligt vissa uppgiftslämnare.

Om importören avstår att fortsätta processen kring återköp / omleverans (det är ju egentligen återförsäljarens ansvar) blir det nu också nödvändigt att inte fördröja en eventuell rättsprocess mot återförsäljaren. Av det skälet har kravet om återkoppling från importören satts till maximalt ett par veckor fram i tiden.



JC
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Tråkig reklam för BLD men dom har nog inte musklerna att ersätta Dig kan jag tänka. Och chansar med att hålla tyst inte ovanligt men kan bara bli värre om man träffar på en som vet hur en slipsten skall dras, håll ut och tänkvärt att inte köpa vissa bilar. Var nere hos min kusin där en ny front till en Pilote skulle monteras och kom från Frankrike direkt men underarbetet och massa sprickorbildning över hela fronten. Firman fick slipa och spackla ner hela fronten på en helt ny front gjord i glasfiber, och hur kunden den gå igenom kvalitetskontrollen eller avsaknad av kontoll är rätta ordet så det finns nog ganska mycket att göra inom denna branch där märken växer upp med oroväckande många märken med mycket små serier och kvaliten därefter.
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Hej Jaktfalken,

Stort tack för synpunkter!

Oerhört tråkigt att behöva dra dylikt ärende i "långbänk" på detta sätt. Du verkar vara insatt i frågeställningar liksom ytterligare medlemmar som bidragit och uppmuntrat på olika sätt i denna långdragna process.

Det kanske är precis så som du nämner. Återförsäljaren kanske inte har "muskler" nog att hantera reklamationen fullt ut. Tänkvärt! Kanske det finns andra med problem som kommit till vägs ände i hanteringen med denna återförsäljare och med samma producent. Man kanske aldrig får veta.

Vi har fått ganska många synpunkter på att vi väntade med att anlita advokat och hantera bekymren den rättsliga vägen, men vi ville ge återförsäljaren en rejäl chans att fundera igenom ärendet i lugn och ro och kanske ta hjälp av erfarnare kollegor som kunde bidra med kunskap i konsumenträttsliga spörsmål. Det blir tråkiga konsekvenser för alla parter om inte problemet inte löses på ett bra sätt.

Intressant del om reservdel från fabrik. Vi får hoppas att det inte är vardag i märkets produktion, även om din beskrivning och våra reklamationer pekar på den möjligheten.

Vi underrättar vartefter om hur processen fortskrider. Det förefaller som om importören insett vikten av att hantera reklamationer. Tyvärr har advokatfirman ännu inte hört av sig till oss med någon form av återkoppling från denne. Senast den 18:e behövs ett besked för att inte fördröja den juridiska processen mot återförsäljaren som egentligen har ansvaret rent konsumenträttsligt. Dylik process behöver startas upp så fort som möjligt eftersom det kan ta ett tag innan ärendet hamnar i domstol. Snart är sommaren här och då hoppas vi kunna avnjuta resor i en väl fungerande husbil.

Givetvis riskerar vi att få avstå husbilssemester i år om inte domstolen hinner ta upp vårt ärende i tid.


JC
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen