• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

inte är sned monterad.

Det framgår av 4-hjuls kontrollen at den er korrekt.

Det er også normalt at en bil vil trekke mot den siden av veien har sin helning. Normalt vil dette si at bilen vil trekke lett mot høyre grøft. Er det hjulspor vil en bil klatre i sporene. Finnes ikke en bil som ikke vil trekke litt til sidene ved påvirkning fra veibanen.
 
P

Pelle

Guest
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

JC prova med andra däck.

Jag satte nya däck på min bil (helintegrerad maxi chassi 3850kg -01) för 2 år sedan. Bytte från Michelin camper till GoodYear cargo resultatet vart en nästintill okörbar bil. Den vart oerhört spårkänslig och slingrade som en orm på vägen körde jag om en lastbil behövde jag inte svänga in framför lastbilen det gjorde bilen av sig själv. Jag kontaktade Goodyear men fick ingen hjälp, däcken skulle varar korrekta till min bil med avseende på bärighet och dimensioner (215x75 r16c). Efter 100mil kroknade jag och köpte nya Michelin camper/agilis igen och alla väghållnings problemen försvann. 6000 i läropengar..

Pelle
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Tack för vidare kommentarer och råd!

Den 17 september ska framfjädring återställas till orginalfjädring för maxichassie. Tack vare att Fiat Customercare lyckats tala handlaren till rätta. Jag har framfört att jag vill behålla Lesjöforsfjädrarna eftersom de ingått i affären och att handlaren tidigt beskrivit att det påverkat affären i form av minskad prutmån (även skriftligt) - dvs jag har betalt för dem.

Jag har vidare ställt frågan till både handlaren och Fiat om hur de ser på sidokast på samtliga däck där ett däck "sticker ut" mer än övriga. Continental har redan sagt sitt och meddelat att det i grund inte är ok. Vare sig Fiat eller handlaren har kommenterat detta.

Just i detta fall åtminstone, får man lägga mycket krut på varje detalj som behöver reklameras. I första hand är det handlaren som inte är helt enkel att diskutera med. Det har snart gått en hel säsong och flera av de detaljer som finns på reklamationslistan har ännu inte åtgärdats (handlar om brister på bodelen).

JC
 
P

PERELI

Guest
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Vi har haft vibrationsproblem med vår Dethleffs magic edition white. Vi beställde den med Fiats maxichassi. Vi upptäckte tidigt att den gick oroligt på vägen med ordentliga vibrationer. Har under en längre tid försökt komma tillrätta med problemet. Nu sitter tredje fabrikatet av däck på. Fälgar är bytta samt även distansplattor på framvagnen samt ett otal däckbalanseringar. Fortfarande har vi vibrationer, så nästa åtgärd på tur är luftfjädring på bakaxeln. Bilen står idag direkt på genomslagsgummit när vi drog iväg med fullastad bil. Kanske ska vara så när den är fullastad?
Byte till luftfjädring ska göras inom kort, så vi får hoppas att detta löser problemet.
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Tack för info!

Vill gärna höra mer om hur utvecklingen går i ditt fall. Jag monterade luftfjädring, vilket gjorde bakvagnen stadigare. Märktes framförallt vid körning på motorväg, omkörning, blåst mm. Inga hastiga nigningar från bakpartiet.

Tyvärr hjälpte detta inte mot vibrationer och spårkänslighet. I mitt fall väntar byte till orginalfjäder fram på måndag den 17:e, koll av sidokast av däck och sist men inte minst: Kontroll av drivaxlar. Det har blivit allt tydligare att bilen vibrerar mer vid gaspådrag. Trots att den nu gått endast 700 mil.

Fiat är motsträviga som jag berättat om tidigare. De vill inte ens tolka protokollet från fyrhjulsmätningen. Anledningen är att det inte gjorts på en Fiat-ÅF. Men såvitt jag vet, har inte säljföretaget utrustning som skriftligt dokumenterar variablerna. Inställningen har istället gjorts på en större Volvo lastbilsverkstad. Fiat vill inte heller kommentera att samtliga hjul sidokastar. Anledningen är att Däckia sagt detta och inte en Fiat-ÅF. Till saken hör ju att återförsäljaren inte kommenterat detta trots att det måste varit uppenbart då man gjort försök att balansera hjulen två ggr.

Snart är säsongen slut och inget av de mest påträngande problemen har ÅF lyckats åtgärda.

JC
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Hade med problem med vibrationer för några år sen mellan 80-90km/h. Kylinge bil bytte till en annan drivaxel och vibrationerna försvann.
Det var på en Dethleffs Fiat 250 07 3,5ton.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Att köpa en ny bil, betala den enligt ett för enkelt och standardmässigt köpekontrakt och efter leverans behöva konstatera, att den har väsentliga brister, så som exemplifierat i inläggen ovan, och där man själv och evtl med hjälp av andra behöva gissa och pröva sig fram till tänkbara orsaker, låter för mig som rena rama tokerierna!

Jag är glad att kunna konstatera att min nuvarande bil av årsmodell -07 funkar jättefint sedan leveransen, i alla avseenden och till del tack vare en ansvarskännande leverantör.

OM jag skulle köpa en ny bil, och tanken är ofta återkommande, så skulle jag naturligtvis vara ytterst noggrann vid kontraktsskrivningen, som skulle innefatta noggrann prövning och provkörning INNAN betalning kan ske! Inte tusan lämnar man väl ifrån sig betalningen utan att VETA att det man köpt är som det ska vara! Eller???
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Tack för synpunkter!
Vad gäller kontroll före leverans och betalning är det nog inte svårt att instämma i dylika tankar. Misstänker att det trots den beskrivna logiken är väldigt ovanligt med provkörning av den specifika bilen före betalning. Vi förlitar oss på att återförsäljarna gör rätt för sig om problem uppstår. Något flera trådar i detta forum vittnar om att de inte gör i alla lägen. Husbilsbranschen har expanderat kraftigt de senaste åren och nya handlare har tagit plats. Tyvärr inte alltid med kunden i centrum utan kortsiktiga vinster styr. En omogen bransch! Undrar om någon som köpt ny husbil eller gjort verkstadsbesök får yttra sig i någon slags kvalitetsuppföljning? Något som var brukligt i den del av fordonsvärlden där jag har en bakgrund.

JC
 
P

PERELI

Guest
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Hej JcoMC,

Var lite nyfiken på hur det gick med vibrationerna efter bytet av fjädrar?
Monteríng av luftfjädring ska göras på vår bil under vecka 41. Hoppas då att våra vibrationer försvinner. Om inte så lutar det åt att försöäka få köpet hävt eller att man tar hem en ny bil.

Peter
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Hej,
Bilen kommer avhämtas hos återförsäljaren om några timmar. Man bytte fjädrar i måndags men övriga kontroller hann man inte med då pga sjukskrivning av någon av sina tekniker. Under gårdagen hörde man av sig och sa att "nu går bilen som en dröm". Vid min begäran om dubbelkontroll av däck och drivaxlar hade man upptäckt en felaktighet på det däck som kastade mest. Drivaxlar trodde man inte var något problem och man svarade egentligen inte på om man kollat dessa.

Jag har varit på resa i tjänsten några dagar men styr nu kosan via tåg till återförsäljaren för att hämta bilen.

Med vänlig hälsning,

JC
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Just återkommit efter att ha avverkat de runt 5 milen från återförsäljarens verkstad. Fjädrarna bytta och det däck som sidokastade mest hade konstaterats skadat i stommen och bytts mot ett nytt.

Hur upplevdes nu resan hem?

Först och främst vill jag uppmana de som funderar på att montera grövre och längre fjädrar på sin nya bil att fundera en gång till. Vi har maxichassie på vår bil och min absoluta uppfattning är att det inte finns någon eller högst marginell skillnad vad gäller körupplevelse!!!

Lägg pengarna på bättre fjädring bak istället, när jag monterade hjälpluftfjädring fick vi en ny bil.

En vacker dag kan givetvis framfjädrarna gjort sitt men byt då istället.

Bilen uppförde sig mycket bättre vad gäller vibrationer. Beror nog framförallt på det bytta däcket skulle jag tro. Lite skakningar kvarstår vilket skulle kunna bero på att de tre däck som inte är bytta också sidokastar men inte lika mycket.

Den diskussionen fortsätter liksom frågan om när övriga reklamationer ska åtgärdas. Det finns en lista som som inte är avklarad ännu.

Återförsäljaren har inte skickat med de tidigare monterade fjädrarna som ingick i affären. Det får hanteras i särskild ordning.

JC
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Fiat har nu återkopplat med sin syn på återmontering av orginalfjädrar och utbyte av det däck som man till sist lyckades upptäcka var felaktigt, troligtvis pga defekter i corden.

Det som kunnat konstaterats hittills är att vad gäller fjädring kan jag i grund inte märka någon större skillnad vad gäller fjäderkvalitet efter återställande av originalfjädrar. Ett däck byttes. Det som kastade mest. De tre övriga kastar vidare. Märkte dock en stor skillnad vad gäller de vibrationer som uppträtt tidigare. Tyvärr kvarstår en del av detta fortfarande.

Som sagts tidigare är det ett faktum att med tanke på den kvalitetskontroll som sker hos Continental innan leverans av däck, en orimlig teori att Continental skulle leverera fyra sidokastande däck som råkar monteras på samma bil!

Det troliga scenariot är istället att däcken skadats någon gång från att chassiet producerats hos Fiat till att husbilen levererades till undertecknad. Stor möjlighet att Continentals hypotes är riktig, nämligen att fordonet varit uppställt med för lågt tryck i däcken, varvid stommarna skadats irreversibelt.

Har i veckan kontaktats av Carin på Fiat Customercare. I de diskussioner man fört inom den avdelningen kan man inte bortse från min lekmannaanalys som med stöd av Continentals medarbetare kan anta att samtliga fyra däck är skadade. Från Fiats sida kommer man, på min begäran, kontakta återförsäljaren och direkt framföra detta. Man kommer inte från Fiats sida stå för kostnaden.

Det innebär krasst att bilen inte levererats till fabriken med defekta däck utan något har hänt under tid fram till leverans slutkund - mig.

Återförsäljaren håller en låg profil och all reklamationshantering har varit osedvanligt trög. Inte ens en överhettad Truma kunde få återförsäljaren att reagera initialt utan den fick repareras under långresa i Tyskland enär fläkten höll på att smälta.

Det återstår 8-10 punkter på reklamationslistan och ännu har inte återförsäljaren berättat när detta ska åtgärdas trots att jag påminnt. Veckorna har blivit till månader och nu är säsongen i det närmaste slut.

Jag tycker egentligen inte om att "hänga ut" företag men det känns som det snart är dags.

MVH

JC
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

I detta fallet tycker jag det är helt OK att "hänga ut" företaget. De får ju också möjlighet att försvara sina insater.
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Problemet rullar vidare. Komfort betydligt bättre men, som nämnt tidigare, vissa komfortproblem återstår. Nu visar det sig också att de innerskärmar som monterats av återförsäljaren inte fungerar utan längre fjädrar. De tar i ytterkant på däck. De måste nu demonteras och kan inte ersättas eftersom återförsäljaren inte har några passande innerskärmar för nyare version av denna bil. Troligtvis producerad för en äldre och smalare spårvidd. Ytterligare en resa till återförsäljaren. Ingen kompensation, ingen lånebil. De fjädrar jag har betalat för i affären samt nu också innerskärmar som fanns i kontraktet kommer inte ersättas såvitt jag förstått.

Jag har lagt ut inspelningar på oljud i kupén och där komfortproblem kan tolkas in med vägledning sv ljuden. Efter detta har återförsäljaren visat ett något större intresse att söka vidare efter lösning på problem.
Jag har erbjudit mig att byta samtliga däck mot andra begagnade för att minska motståndet. Men det finns ingen bil att byta med enligt handlaren.

Felen började anmälas i maj. Återförsäljaren har haft den hos sig flera ggr. Vissa ingrepp har gjort komforten bättre. Men än har inte problemen lösts helt.

Företagets ägare är emellanåt ganska spydig och det är möjligt att jag kommer begära omleverans eller hävning av köp för att slippa tjafsa. Kunden har tydligen sällan rätt verkar det som.

Med vänlig hälsning,

JC
 
F

F.d. 17036

Guest
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

det låter som ett problem med däcken har varit ute för detta problem flera gånger med kundbilar visserligen personbilar men samma problem prova också tt skifta däcken med mvh meken
 
F

F.d. 17036

Guest
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

förresten har själv en lmc liberty med maxichassi inga som helst problem med väghållningen meken
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Stort tack för råd och att du delar med dig av dina erfarenheter! En av de framträdande invändningarna från återförsäljaren har varit just att "alla helintegrerade bilar har komfortbekymmer". Jag har försökt berätta att de exempel som jag känner till beskriver inte sådana problem. Utom när det är liknande bekymmer som vår bil har. Företaget har nu gjort ett otal reparationsförsök utan framgång och stundtals med stor motvilja, som jag uppfattar det. Ny verkar det också som framrutan lossnat i överkant. Kanske på grund av vibrationer?
För drygt två veckor sedan begärde jag att återförsäljaren skulle lösa problemet med en sk omleverans av ny bil enligt KOV riktlinjer. Jag begärde besked senast den 20 november. Ännu ingen återkoppling! Jag erbjöd mig också att byta till en något begagnad bil sv de som finns i lager.

Det troliga scenariot förefaller bli juristbistånd i denna historia.


Med vänlig hälsning,

JC
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Hej
Du har inte funderat på en anmälan till ARN om du får rätt där så borde en seriös handlare rätta sig efter detta
Annars svarta listan för dom som inte är seriösa
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Hej,

Tack för klok synpunkt!

Handläggningstiderna hos ARN är, enligt uppgift, fortlöpande långa. Att vänta in ett beslut därifrån kan innebära att även säsongen 2013 påverkas. Kanske en parallell anmälan är på sin plats.

Med vänlig hälsning,

JC
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Återförsäljaren har ännu inte hört av sig trots min begäran. Senast den 20 november önskade jag hans svar.

Vi de tidigare tillfällen han återkopplat har han någon slags uppfattning om att företaget jobbar aktivt med ärendet och att vi fått all den hjälp som kan behövas.

Vår bild är att det varit oerhört trögt att få hjälp i denna historia. Beskrivningen om hur företaget ser på komfortbekymren är att "alla integrerade bilar har dessa bekymmer", något som är svårt att bekräfta.

Importören har också informerats fortlöpande om bekymmer, efter Fiat Sveriges råd, men han väljer att hålla sig passiv.

Samlar just nu en del information om denna historia på en liten enkel websida. Där kan man också ta del av länkar till filmer som beskriver de gnisslande ljud som funnits sedan bilen var ny. Efter lång tids påtryckningar har återförsäljaren nu försökt åtgärda men resultatet är inte verifierat ännu enär ljudet uppträder under längre körningar. Säsongen 2013 får visa om det möjligtvis är åtgärdat. Tills dess är vi tacksamma för förslag och tips på vad detta kan vara. Några tankar har vi tacksamt tagit emot från medlemmar tidigare och de förslagen kommer hanteras vidare.



Där kan man också se en bild på framrutan som lossat i överkant. Troligtvis på grund av de vibrationer som vi levt med nu under en hel säsong.

Ska också försöka lägga upp några av de mail som växlats med företaget.

MVH

JC
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen