• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Har köpt ny husbil just före sommaren. En helintegrerad bil med Fiats maxichassie 4 250 kg. Samma bil gick visserligen få i 3 500 kg version men med tanke på vikten ansåg jag det befogat att lägga till 20 000 kr för det tunga chassiet.

Har sedan tidigare viss erfarenhet av husbilar, har haft några stycken de senaste åren, bla byggda på Fiat X250. Jag har dessutom en mångårig erfarenhet som anställd inom fordonsbranschen som berör de flesta fordonstyper.

Vår nya bil visade sig ha en del brister vid leveransen. Efter första resan fylldes en lista ganska snabbt.
Det problem som dock varit besvärligast att hantera är bristande väghållning och rejäla vibrationer i karossen.

Återförsäljaren hade försett bilen med förstärkt fjädring fram utan att jag beställt detta. I grunden positivt! Men när problem gav anledning att diskutera med Fiat visade det sig att de tog sin hand från dessa problem eftersom den inte var orginalutrustad. Återförsäljaren kunde iofs återställa till orginalfjädringen men ville då ha betalt för arbetet. Det får dock bli en särskild diskussion.

Vad är då problemet? Jo bilen är ytterst känslig för förändringar i vägbanan, spår, lutningar mm. Vi har normalt sett vägbanor som lutar en smula utåt i Sverige och det har medfört att man får hålla hårt i ratten för att inte bilen ska styra ned i diket. Tröttande att hela tiden hålla mot och passa bilen.

Den är dessutom känslig för spår, på ett sätt som gör det otrevligt att köra vissa sträckor landsväg. Vägverket har inte anpassat underhållet av vägar efter vår bil!

Vindkänsliga är alla husbilar! Vår dock på en nivå som gjorde det till ett äventyr att bli omkörd av personbilar. Att köra mer än 100 km var inte att tänka på. Detta har dock förbättrats rejält efter att jag, på egen hand, monterade hjälpluftfjädring. Nu vågar vi köra om långtradare även i vår nya husbil!

Återförsäljaren har försökt ställa om framvagnen med lite toe-in för att minska spårkänslighet (normalt sett ska framvagnen stå neutralt) och det har givit viss effekt. Mer däckslitage blir dock problemet med detta.

Vad gäller vibrationer har man försökt kolla av däck och fälgar utan framgång. Jag har därefter balanserat ned däcken till 0 eftersom verkstaden nöjer sig med 20-30 grams obalans. Viss effekt kan ses vid vissa hastigheter.

Tyvärr kvarstår mycket vibrationer vid exempelvis 80 km. Tillbehören på instrumentpanelen skakar så man tror de ska ramla ned (backkamera, gps mm). Detta på jämn väg! Finns rejäla vibrationer även runt 115-120 km (vågar ju numera köra i dessa hastigheter).

Nu är frågan för att få lite inspiration i den fortsatta diskussionen med återförsäljaren om reklamationen: Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter, dvs hur fungerar din husbil i motorvägsfart? Behöver du hålla i ratten så att bilen inte far i diket? Finns det kraftiga vibrationer i lägre farter på jämna och fina vägar? Är din bil väldigt spårkänslig?

MVH
JC
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.589
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Utan att veta husbilsfabrikatet är det nog inte många på forumet som kan hjälpa dig.

Kan förstå Fiat, eftersom du har en helintegrerad husbil. Husbilstillverkaren kan med sitt bygge förändra mycket av chassiet ursprungliga egenskaper, bla genom viktfördelningen.

Det finns något liknade problem för en annan medlem, felen har kanske några samband: http://www.husbilsklubben.se/forums/t61915/
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Absolut! Både tillverkarens och återförsäljarens åtgärder kan förändra och eventuellt försämra egenskaperna. För att Fiat ska engagera sig krävs dock att återförsäljaren byter tillbaka till orginalfjädring.

Väljer här att inte "hänga ut" vare sig tillverkare eller återförsäljare. Än så länge finns en from förhoppning om att ev åtgärder ska lösa problemet.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Ofta kan däcken ställa till problem beträffande väghållning, framför allt spårkänslighet och vibrationer.
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Det är en hypotes även från Däckia som gjorde den senaste balanseringen. De uppmärksammade att däcken slog rejält i sidled, ett av dessa särskilt mycket. Återförsäljarens verkstad har dock aldrig framfört detta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Er det en skjevhet i felgen eller er det decket? Hadde for noen aar siden en p-bil med 3 mm skjevhet i felgen 15" og den slo nesten rattet ut av hendene ved 90 km/h.

For stive fjedrer kan og gi vibrasjoner, om bilen ligger nesten mot ovre stopper.
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Enligt Däckia, som lokalt här handhar alla typer av bilar, även tunga fordon, är det däcken som slår. Möjligtvis kan den fälg där det slog mest vara ett problem, sa man dock. Som jag nämnde har inte återförsäljarens verkstad, vilka har balanserat hjulen två ggr, nämnt detta.

I något äldre inlägg i detta forum uttalade sig någon kring detaljer och ev risker med att höja bilen/montera styvare fjädrar fram. Har dock inte funnit detta inlägg igen och det var vid en tidpunkt då frågan om att byta fjädrar på nuvarande bil inte var så aktuell.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Utan att veta axelavstånd framförallt överhäng bak som kan ställa till med en orolig framfart,framför allt vid sidvind vid möten och omkörnigar,med mycke turbulens.
Tror inte att fjäderbytet fram kan orsaka vibrationer och att bilen måste tjyvhållas efter vägen,snarare tvärt om.
Många påbyggare har för långt överhäng är det sedan garage så är det lätt att överlasta bakaxeln och då blir det en väldigt orolig färd.
Min teori är fälgar och däck i första hand.
Mvh Bernt
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Mycket intressant inlägg av en kunnig och påläst person som jag gärna följer för att lära mig mer av. Det framgår med all tydlighet att man har haft tur med sin bil sedan köpet 08 och valt det lätta chassiet och fått ett bra ex i annars så ojämna kvaliten på lätta lastbilar enligt många inlägg på forumet. Tyvärr provkör man sällan andras bilar och allt för sällan innan köp innan ny bil beställs och glömmer att komforten aldrig blir som med en personbil. Men vår bil är i mitt tycke väldigt skön och bekväm gång upp till 100-110 km.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Jag har en Hymer med Maxichassie som hade egenheten att vilja driva åt höger.
Vid framvagnsinställning så justerades även bakvagnen, och problemet upphörde.

Hälsar
Kåre
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Stort tack för kommentarer, råd och tips så här långt. Diskuterat med Continental om avvikelse på däck. Man säger att det i princip inte tillåts att däck slår i sidled. Det är dock inte alltid som det påverkar komforten, men risken är uppenbar. Vid den typen av frågor återtager man däck för testning i Gislaved vid en specialutformad maskin, eftersom det aldrig går att avgöra vid ex-vis balansering.

Man påpekade också att den typen av problem kan uppstå om fordonet stått länge utan tillräckligt med lufttryck i däcken. Stommen har då deformerats och det går inte att återställa. Maximalt tryck i däcken vid uppställning längre tid var budskapt. Inget konstigt för de flesta kanske. För en handlare eller producent av fordon skulle detta kunna missas dock. De har ofta rader av fordon uppställda och det kan vara svårt att ha nödvändig kontroll.

Planerar för fyrhjulsmätning men avvaktar tidsbokning. Vill gärna diskutera frågan med säljföretaget först.

MVH

JC
 
Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

En husbil med bredere sporvidde bak enn foran vil bilen kunne bli mer ustabil i slitasjespor i vegbanen, ved kjørefelt bytte osv.
Har man uregelmessigheter med kjøreegenskapene så er 4 hjuls kontroll/justering steg 1.

Så kan man starte diskusjoner etter dette....... Bestill time snarest og få eliminert tekniske feil på bilen.

:)
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Stort tack för inlägg och mailsvar med kommentarer! Processen går vidare. Fiat Customercare tittar nu också på bekymret och orginalfjädrar ska återmonteras. Fiat fick dock tala säljföretaget till rätta. Var dock viktigt i detta läge eftersom jag annars inte kunde åberopa garanti hos Fiat och dess verkstadsnät. Tyvärr anser säljföretaget att jag inte ska få behålla utbytesfjädrarna trots att jag uppenbarligen betalt för dem. Originalfjädrarna ingick ju i affären på bilen. Diskussionen fortsätter!

Tänkvärt är dock att om det sker modifieringar från återförsäljare som inte godkänts av Fiat kommer man ha svårt att nyttja garantier hos andra än just den återförsäljaren. Men alla åker väl inte runt i Europa! Imitt fall var inte modifieringen beställd även om jag visste om den. Dock visste jag inte vad det var för typ av fjäder som monterats. Det visade sig vara en fjäder från Lesjöfors och den godkände inte Fiat om de skulle jobba vidare med väghållnings och komfortproblem.

JC
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Att den är så spårkänslig och drar åt sidan låter som om framvagnsgeometrin inte är rätt map till att börja med inspänningsdjupet i fälgarna. Har du andra fälgar än original ?
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Fälgar är orginal och i princip nya. Cirka 700 mil har bilen rullat nu. Fyrhjulsmätning genomfördes för ett par dagar sedan men endast mindre justeringar gjordes. Dock ska protokollet till Fiat för inspektion ifall de ser något avvikande där.

Med vänlig hälsning,

JC
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

På vår förra bil så skiftade jag bak och framhjulen för att slita ned dem lika. Då började bilen dra till höger och var spårkänslig. Efter en hel del letande så slutade det att vi skiftade hjulen i fram med varandra och då försvann det.
Fick då höra att däcken kan ha lite gjutfel.
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Säljföretagets verkstad har roterat hjulen vid ett par tillfällen som ett försök att minska bekymren. Vet dock inte hur hjulen placerats.
Bifogar här protokoll från nyligen genomförd fyrhjulsmätning. Både före och efter justering. Värt att notera är att säljföretaget två ggr har justerat frmvagn innan denna mätning som gjordes av ett oberoende större företag.
Kanske någon kunnig medlem har kommentarer. Bakvagnen saknar enkla möjligheter att justeras men det förekommer att grundinställningar är fel från fabrik.

MVH

JC
 

Bilagor

  • Protokoll fyrhjulsmätning aug 2012.pdf
    317,4 KB · Visningar: 162

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

For meg ser det ut til at rattet når du har kjørt, har måttet være en kvart omdreining til venstre, når bilen gikk rett fram.
Mao om du rettet opp rattet slik det helst skal være når du kjører rett fram, så ville bilen havne i høyre grøft :)
Mao forstillingen var vel strengt tatt ikke "feil", men ratt og forstilling var ikke parret riktig... på retningen.

Men var justeringen vellykket?.
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Tack för synpunkt!

Jag har ännu inte hunnit provköra på allvar. Vid en kort provkörning som skedde i samband med justeringen, kändes det fortfarande en dragning i vägbanans lutning. Spårkänslighet är dock omöjligt att veta ännu.

Kommande helg kommer runt 25 mil avnjutas (?) vid resan till Elmia och då kanske det går att känna bättre.

MVH

JC
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Reklamtionsproblem Fiat maxichassi 2012

Jag har ju en vanlig husbil utan boogie och den är inga problem att hålla ratten med pekfingret på rak väg i 90/100 men det är ju inget man gör men jag kollade det efter fått frågan i ditt inlägg.

Om bilen är normal i fjädringen så skulle jag nog begärt att bakaxeln kontrollerades så den inte är sned monterad.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen