Har köpt ny husbil just före sommaren. En helintegrerad bil med Fiats maxichassie 4 250 kg. Samma bil gick visserligen få i 3 500 kg version men med tanke på vikten ansåg jag det befogat att lägga till 20 000 kr för det tunga chassiet.
Har sedan tidigare viss erfarenhet av husbilar, har haft några stycken de senaste åren, bla byggda på Fiat X250. Jag har dessutom en mångårig erfarenhet som anställd inom fordonsbranschen som berör de flesta fordonstyper.
Vår nya bil visade sig ha en del brister vid leveransen. Efter första resan fylldes en lista ganska snabbt.
Det problem som dock varit besvärligast att hantera är bristande väghållning och rejäla vibrationer i karossen.
Återförsäljaren hade försett bilen med förstärkt fjädring fram utan att jag beställt detta. I grunden positivt! Men när problem gav anledning att diskutera med Fiat visade det sig att de tog sin hand från dessa problem eftersom den inte var orginalutrustad. Återförsäljaren kunde iofs återställa till orginalfjädringen men ville då ha betalt för arbetet. Det får dock bli en särskild diskussion.
Vad är då problemet? Jo bilen är ytterst känslig för förändringar i vägbanan, spår, lutningar mm. Vi har normalt sett vägbanor som lutar en smula utåt i Sverige och det har medfört att man får hålla hårt i ratten för att inte bilen ska styra ned i diket. Tröttande att hela tiden hålla mot och passa bilen.
Den är dessutom känslig för spår, på ett sätt som gör det otrevligt att köra vissa sträckor landsväg. Vägverket har inte anpassat underhållet av vägar efter vår bil!
Vindkänsliga är alla husbilar! Vår dock på en nivå som gjorde det till ett äventyr att bli omkörd av personbilar. Att köra mer än 100 km var inte att tänka på. Detta har dock förbättrats rejält efter att jag, på egen hand, monterade hjälpluftfjädring. Nu vågar vi köra om långtradare även i vår nya husbil!
Återförsäljaren har försökt ställa om framvagnen med lite toe-in för att minska spårkänslighet (normalt sett ska framvagnen stå neutralt) och det har givit viss effekt. Mer däckslitage blir dock problemet med detta.
Vad gäller vibrationer har man försökt kolla av däck och fälgar utan framgång. Jag har därefter balanserat ned däcken till 0 eftersom verkstaden nöjer sig med 20-30 grams obalans. Viss effekt kan ses vid vissa hastigheter.
Tyvärr kvarstår mycket vibrationer vid exempelvis 80 km. Tillbehören på instrumentpanelen skakar så man tror de ska ramla ned (backkamera, gps mm). Detta på jämn väg! Finns rejäla vibrationer även runt 115-120 km (vågar ju numera köra i dessa hastigheter).
Nu är frågan för att få lite inspiration i den fortsatta diskussionen med återförsäljaren om reklamationen: Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter, dvs hur fungerar din husbil i motorvägsfart? Behöver du hålla i ratten så att bilen inte far i diket? Finns det kraftiga vibrationer i lägre farter på jämna och fina vägar? Är din bil väldigt spårkänslig?
MVH
JC
Har sedan tidigare viss erfarenhet av husbilar, har haft några stycken de senaste åren, bla byggda på Fiat X250. Jag har dessutom en mångårig erfarenhet som anställd inom fordonsbranschen som berör de flesta fordonstyper.
Vår nya bil visade sig ha en del brister vid leveransen. Efter första resan fylldes en lista ganska snabbt.
Det problem som dock varit besvärligast att hantera är bristande väghållning och rejäla vibrationer i karossen.
Återförsäljaren hade försett bilen med förstärkt fjädring fram utan att jag beställt detta. I grunden positivt! Men när problem gav anledning att diskutera med Fiat visade det sig att de tog sin hand från dessa problem eftersom den inte var orginalutrustad. Återförsäljaren kunde iofs återställa till orginalfjädringen men ville då ha betalt för arbetet. Det får dock bli en särskild diskussion.
Vad är då problemet? Jo bilen är ytterst känslig för förändringar i vägbanan, spår, lutningar mm. Vi har normalt sett vägbanor som lutar en smula utåt i Sverige och det har medfört att man får hålla hårt i ratten för att inte bilen ska styra ned i diket. Tröttande att hela tiden hålla mot och passa bilen.
Den är dessutom känslig för spår, på ett sätt som gör det otrevligt att köra vissa sträckor landsväg. Vägverket har inte anpassat underhållet av vägar efter vår bil!
Vindkänsliga är alla husbilar! Vår dock på en nivå som gjorde det till ett äventyr att bli omkörd av personbilar. Att köra mer än 100 km var inte att tänka på. Detta har dock förbättrats rejält efter att jag, på egen hand, monterade hjälpluftfjädring. Nu vågar vi köra om långtradare även i vår nya husbil!
Återförsäljaren har försökt ställa om framvagnen med lite toe-in för att minska spårkänslighet (normalt sett ska framvagnen stå neutralt) och det har givit viss effekt. Mer däckslitage blir dock problemet med detta.
Vad gäller vibrationer har man försökt kolla av däck och fälgar utan framgång. Jag har därefter balanserat ned däcken till 0 eftersom verkstaden nöjer sig med 20-30 grams obalans. Viss effekt kan ses vid vissa hastigheter.
Tyvärr kvarstår mycket vibrationer vid exempelvis 80 km. Tillbehören på instrumentpanelen skakar så man tror de ska ramla ned (backkamera, gps mm). Detta på jämn väg! Finns rejäla vibrationer även runt 115-120 km (vågar ju numera köra i dessa hastigheter).
Nu är frågan för att få lite inspiration i den fortsatta diskussionen med återförsäljaren om reklamationen: Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter, dvs hur fungerar din husbil i motorvägsfart? Behöver du hålla i ratten så att bilen inte far i diket? Finns det kraftiga vibrationer i lägre farter på jämna och fina vägar? Är din bil väldigt spårkänslig?
MVH
JC
Senast ändrad: