• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Regony dc-dc 50A

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Egentligen har jag inte varit till 100% nöjd med produkten...
Jag har Lithiumbatteri och just nu 700w solpaneler, och en vanlig generator på 90A...

Så här om dagen gjorde jag några tester test..

Generatorn inkopplad då gav den 7-10A
Kopplade jag sen in D+ då ökade det till 30-35A...
Men så fort solpanelerna gav något (typ 1A) då sjönk laddningen till totalt 22-24A..
Och tog jag bort solpanelerna så laddade bara generatorn 45-48A...
Men här uppstod ett problem... Regonyn blir varm och när den blir varm då sjunker A ner till 33 - 35A...

Som jag ser det så är Regony dc-dc laddare bättre utan inkopplad solpaneler, vid körning
Sen kan man öka A om man monterar in en fläkt som kyler laddaren...

Det blir nog såhär framöver.... Regonyn laddar bara från generatorn, och så får jag köpa en MPPT laddare till mina solpaneler...

LADD KURVA med bortkopplad solpaneler

Screenshot_20220918_100742_com.victronenergy.victronconnect.jpg


TEMPERATUR KURVA

Screenshot_20220917_203838_com.beyondtel.sensorblue.jpg
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Enligt mej är detta, som det även står en "Multi Stage" laddare, den tycker jag inte du ska ha till dina LFP.
Denna kurva är inte för Litium.

Försök finna en 2-stegs för LFP, det brukar stå CC CV på laddstrukturen på dessa, kolla även så CV inte överstiger 14,6V.

3 of the Best 12v DC to DC Battery Chargers in 2022
Tack Peter för ditt arrangemang....

Det komiska i denna historia är att jag har haft 3st Votronic 12v solar regulator den sista sålde jag för ungf 6 månader sedan och nu sitter jag och behöver en...:swoon:
Just nu känns det inte så trevligt att köpa en ny.... Därför letar jag på nätet efter en 12v 40-60A... Och hälst då en under 100:-€... Och om "han där uppe" vill så är detta min sista resa med hb.. Därför vill jag inte lägga mer på en laddare.... Helst skall den kosta 25:-€ :twitcy:
 
Senast ändrad:

BDBD

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Arjeplog
HBK-Nr
29095
Medlemskap
2024
Tack Peter för ditt arrangemang....

Det komiska i denna historia är att jag har haft 3st Votronic 12v solar regulator den sista sålde jag för ungf 6 månader sedan och nu sitter jag och behöver en...:swoon:
Just nu känns det inte så trevligt att köpa en ny.... Därför letar jag på nätet efter en 12v 40-60A... Och hälst då en under 100:-€... Och om "han där uppe" vill så är detta min sista resa med hb.. Därför vill jag inte lägga mer på en laddare.... Helst skall den kosta 25:-€ :twitcy:
Vad har du för plan om du funderar sluta med husbil?
 

Arne44

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
14454
Medlemskap
2025
Enligt mej är detta, som det även står en "Multi Stage" laddare, den tycker jag inte du ska ha till dina LFP.
Denna kurva är inte för Litium.

Försök finna en 2-stegs för LFP, det brukar stå CC CV på laddstrukturen på dessa, kolla även så CV inte överstiger 14,6V.

3 of the Best 12v DC to DC Battery Chargers in 2022
en som inte fattar riktigtär Regony dc dc 50a bra eller dålig till lifepo4 batterier???
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Har selv montert et rele fra solcellene og inn på DCDC laderen, som jeg kan kople ut med bryter når generatoren på motoren lader. Har dermed et topp DCDC lader på 50A når generatoren lader og en topp 50A MPPT regulator til solcellepanelene når jeg ønsker dem som eneste ladekilde. Det må da være den billigste, enkleste og smarteste løsningen? Kostnad ca. 50 kr.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har selv montert et rele fra solcellene og inn på DCDC laderen, som jeg kan kople ut med bryter når generatoren på motoren lader. Har dermed et topp DCDC lader på 50A når generatoren lader og en topp 50A MPPT regulator til solcellepanelene når jeg ønsker dem som eneste ladekilde. Det må da være den billigste, enkleste og smarteste løsningen? Kostnad ca. 50 kr.
Jag beställde en 50A solpanel regulator för ett par dagar sedan... Från kina
Jag tänker styra reläet via D+.. Så slipper jag framöver tänka på om det är rätt inställd... För nu blir det automatiskt :yes:;)
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Releene til DCDC laderen lar jeg styres av D+, men releet til solcellene over egen bryter. Dette så jag kan kutte ut laddingen til LFP batteriene når bobilen ikke brukes. LFP batterier liker jo ikke vedlikeholdslading og de liker ikke å være 100% oppladet over lang tid, derfor muligheten til å kutte solcellene. Produsentene sier at de to faktorene har marginal innvirkning på LFP batterienes levetid, men ........
Har laget mer klaring på DCDC laderen for å bedre kjølingen, for som nevnt har laddingen fra DCDC redusert seg enkelte ganger p.g.a. for høy temp. Har egentlig ikke sett det som noe problem, men greit og ha full effekt av DCDC laderen.
 

Bilagor

  • DCDCfor.jpg
    DCDCfor.jpg
    2,9 MB · Visningar: 33
  • DCDCetter.jpg
    DCDCetter.jpg
    1.018 KB · Visningar: 33

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Releene til DCDC laderen lar jeg styres av D+, men releet til solcellene over egen bryter. Dette så jag kan kutte ut laddingen til LFP batteriene når bobilen ikke brukes. LFP batterier liker jo ikke vedlikeholdslading og de liker ikke å være 100% oppladet over lang tid, derfor muligheten til å kutte solcellene. Produsentene sier at de to faktorene har marginal innvirkning på LFP batterienes levetid, men ........
Har laget mer klaring på DCDC laderen for å bedre kjølingen, for som nevnt har laddingen fra DCDC redusert seg enkelte ganger p.g.a. for høy temp. Har egentlig ikke sett det som noe problem, men greit og ha full effekt av DCDC laderen.
Det ser ut som att du inte har ställt in Regony på lithium laddning....
Dioden längst till höger på Regonyn skall då lysa blått.. (vänster i din bild då du har monterat den upp och ner)
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Det ser ut som att du inte har ställt in Regony på lithium laddning....
Dioden längst till höger på Regonyn skall då lysa blått.. (vänster i din bild då du har monterat den upp och ner)
Helt korrekt observert muskatten. Jeg har satt den på bruker/user programmet og da kan jeg stille noen parametere i alle ladeprogrammene. I LI ladeprogrammet kan man bare stille ladespenningen på Boost mellom 14,2 og 14,8V og LI har ingen Float og mangler et par parametere til.
Synes det er litt for høy spenning, så satt Boost til 13,8V i bruker/user programmet og da blir batteriet snaue 90% ladet og har satt Float også til 13,8V, Boost duaration og 2 parametere til til 0 og da blir det som et LI program med lavere spenning. Alt dette kan gjøres med BT2 modulen og App, som jeg kjøpte i tillegg. Egentlig like enkelt å sette den i GEL programmet og forandre 3 parametere der, så får man også et ladeprogram tilpasset LI :cool:
 
Toppen