• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Regony dc-dc 50A

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Egentligen har jag inte varit till 100% nöjd med produkten...
Jag har Lithiumbatteri och just nu 700w solpaneler, och en vanlig generator på 90A...

Så här om dagen gjorde jag några tester test..

Generatorn inkopplad då gav den 7-10A
Kopplade jag sen in D+ då ökade det till 30-35A...
Men så fort solpanelerna gav något (typ 1A) då sjönk laddningen till totalt 22-24A..
Och tog jag bort solpanelerna så laddade bara generatorn 45-48A...
Men här uppstod ett problem... Regonyn blir varm och när den blir varm då sjunker A ner till 33 - 35A...

Som jag ser det så är Regony dc-dc laddare bättre utan inkopplad solpaneler, vid körning
Sen kan man öka A om man monterar in en fläkt som kyler laddaren...

Det blir nog såhär framöver.... Regonyn laddar bara från generatorn, och så får jag köpa en MPPT laddare till mina solpaneler...

LADD KURVA med bortkopplad solpaneler

Screenshot_20220918_100742_com.victronenergy.victronconnect.jpg


TEMPERATUR KURVA

Screenshot_20220917_203838_com.beyondtel.sensorblue.jpg
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag gjorde en test med en separat solpanel regulator och generatorn via Regonyn ....
Svaret ser ni själva .....

Screenshot_20220918_121150_com.victronenergy.victronconnect_edit_58503983521801.jpg

Såhär mycket har det aldrig laddats med enbart Regonyn.... Nu provade jag bara i ett par minuter... Men i morgon skall jag köra ca 10 mil.... Det skall bli spännande att se resultatet... :yes:

614w in enligt victron smart shunt

Screenshot_20220918_122427_com.victronenergy.victronconnect.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nackdelen med Regonyn är detta... Laddar du max 50 A från generatorn... Och så plötsligt lyser solen så du får 1A från solpanelerna.....
Vipps så åker den totala laddningen ner till 26A.... 25A från generatorn och 1A från solpanelerna... Man förlorar då 24A :eek:
Regonyn är säkert mycket bra då man kan ladda med generatorn och solpanelerna samtidigt.... Men har man som jag mycket solpaneler och 350A Lithiumbatteri så är det bättre med en laddare till varje enhet...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har en likadan Renogy och känner till "problemet" att så fort det finns inkommande gratis laddning (solpaneler) så öronmärks 50% av Renogy's kapacitet till den källan och återstående 25A kapacitet ges till den icke gratis laddkällan från den dieseldrivna generatorn.
Kanske är detta ett feltänk fron Renogy, iallafall är det irriterande.
Men det borde gå enkelt att lösa med hjälp av D+ signalen och ett relä, eller helt enkelt en breaker som jag har på inkommande från solpanelerna.
 

Bilagor

  • 2020-02-13 20.17.11.jpg
    14,4 MB · Visningar: 23

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har en likadan Renogy och känner till "problemet" att så fort det finns inkommande gratis laddning (solpaneler) så öronmärks 50% av Renogy's kapacitet till den källan och återstående 25A kapacitet ges till den icke gratis laddkällan från den dieseldrivna generatorn.
Kanske är detta ett feltänk fron Renogy, iallafall är det irriterande.
Men det borde gå enkelt att lösa med hjälp av D+ signalen och ett relä, eller helt enkelt en breaker som jag har på inkommande från solpanelerna.
Jo... Men då missar man ju laddningen från solpanelerna... Och det är ibland över 25A. ;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vet inte om du har märkt att laddningen sjunker efter en stund körande.... Regonyn blir väldigt varm... Och då minskar den på A...

Min temp ligger ovanpå enheten... Så den blir säkert mycket varmare än dessa +50° som syns i diagrammet...

Screenshot_20220917_203838_com.beyondtel.sensorblue.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vet inte om du har märkt att laddningen sjunker efter en stund körande.... Regonyn blir väldigt varm... Och då minskar den på A...

Min temp ligger ovanpå enheten... Så den blir säkert mycket varmare än dessa +50° som syns i diagrammet...

Visa bilaga 225154

Inget jag har noterat, men känt värmen har jag, dock så har jag inte speciellt hög ström från mina paneler, har bara 360W, så mitt All time high som jag sett är 21A.
Men placeringen av denna "allt i ett" Renogy är nog rätt viktig den har ju en stoor kylfläns som verkligen blir varm.
Min placering är nog inte optimal i batteriboxen under bilen, ingen ventilation förutom om jag startar en Truma som har en egen slang till boxen, men det lär inte bli svalare av det.

Du behöver nog en riktigt kraftig MPPT-regulator för dina paneler.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
När du kör kan du max få in 25A sol-el via Renogy'n,
kanske du skulle ha en breaker från generatorn soliga dagar istället, och spara dyr diesel-laddning vid färd, då kan den inbyggda Renogy MPPT'n ge upp till 50A från sol-el :rolleyes:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Inget jag har noterat, men känt värmen har jag, dock så har jag inte speciellt hög ström från mina paneler, har bara 360W, så mitt All time high som jag sett är 21A.
Men placeringen av denna "allt i ett" Renogy är nog rätt viktig den har ju en stoor kylfläns som verkligen blir varm.
Min placering är nog inte optimal i batteriboxen under bilen, ingen ventilation förutom om jag startar en Truma som har en egen slang till boxen, men det lär inte bli svalare av det.

Du behöver nog en riktigt kraftig MPPT-regulator för dina paneler.
Jag har funderat på att sätta in en fläkt under Regonyn som kan kyla....
Min sitter i lådan under en soffa, men jag har sågat utt fronten på soffan så det är lättare att komma till, och mer kylning...

Ja.. Just nu letar jag efter en 50-60A MPPT regulator för endast 12v..
I mitt försök idag med en kines laddare så blev Lithiumbatteri fullt.... Och när laddningen sen startade på nytt... Så laddade den med 24v.... Tur att jag stod i närheten så jag kunde slita snabbt av kablerna.... :eek:
Men just nu ser allt ut att ha klarat sig... Så det blir ingen test i morgon... :(

Screenshot_20220918_175316_com.victronenergy.victronconnect.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
När du kör kan du max få in 25A sol-el via Renogy'n,
kanske du skulle ha en breaker från generatorn soliga dagar istället, och spara dyr diesel-laddning vid färd, då kan den inbyggda Renogy MPPT'n ge upp till 50A från sol-el :rolleyes:
Visst... Det är en lösning.... Tackar så hemskt mycket för den....

Hur jag än väljer så återstår lösningen med hur får jag panelerna till att ladda startbatteriet när jag står still i veckor :rolleyes:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har funderat på att sätta in en fläkt under Regonyn som kan kyla....
Min sitter i lådan under en soffa, men jag har sågat utt fronten på soffan så det är lättare att komma till, och mer kylning...

Ja.. Just nu letar jag efter en 50-60A MPPT regulator för endast 12v..
I mitt försök idag med en kines laddare så blev Lithiumbatteri fullt.... Och när laddningen sen startade på nytt... Så laddade den med 24v.... Tur att jag stod i närheten så jag kunde slita snabbt av kablerna.... :eek:
Men just nu ser allt ut att ha klarat sig... Så det blir ingen test i morgon... :(

Visa bilaga 225155

Oops... Är ett LFP-batteri djupurladdat så klarar det hög laddspänning en stund, då det tar ett tag att få upp cell-spänningen, men råkar man ha en så kallad "Runner" en cell som gärna rusar upp i spänning så kan det snabbt gå illa med bestående skada i den pga för hög spänning, men då måste du upp i över 4V. Jag brukar testa mina BMS med mitt lab-agg. och vrida upp spänningen för att kolla brytfunktionerna i bms'et.

Visst... Det är en lösning.... Tackar så hemskt mycket för den....

Hur jag än väljer så återstår lösningen med hur får jag panelerna till att ladda startbatteriet när jag står still i veckor :rolleyes:

Märkligt, min Renogy laddar alltid startbatteriet samtidigt som solpanelerna laddar mitt bobatteri, syns på spänningen i startbatteriet, jag får ca.13-13,5V där.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Oops... Är ett LFP-batteri djupurladdat så klarar det hög laddspänning en stund, då det tar ett tag att få upp cell-spänningen, men råkar man ha en så kallad "Runner" en cell som gärna rusar upp i spänning så kan det snabbt gå illa med bestående skada i den pga för hög spänning, men då måste du upp i över 4V. Jag brukar testa mina BMS med mitt lab-agg. och vrida upp spänningen för att kolla brytfunktionerna i bms'et.



Märkligt, mitt Renogy laddar alltid startbatteriet samtidigt som solpanelerna laddar mitt bobatteri, syns på spänningen i startbatteriet, jag får ca.13-13,5V där.
Jo... Men inte om du kopplar dina solpanel till en sol regulator.... ;)
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Har selv Renogy 50A DCDC og er veldig fornøyd. Har bare 240W solceller koplet til, men koplet de over bryter så jeg kan kutte dem ut når motoren lader. For får Renogyen 2 ladekilder vil den max lade med 25A fra hver ladekilde. Gir den ene ladekilden 2A vil den bare lade med ca. 27A om den andre gir 25A eller mer eller, bare 4 A om begge gir 2 A hver.
Renogyen reduserer laddingen om tematuren er over 65Gr. C og kutter laddingen helt om temp går over 80 Gr. C og vil ikke begynne å lade igjen før temp er under 60 Gr. C Renogyen kutter også laddingen ved - Gr. og temraturene det skjer er avhengig av hvilket ladeprogram Renogyen er innstilt på. Renogyen er anbefalt å monteres i motorrommet for god kjøling. Minste avstand er 5cm klaring rundt laderen i trange rom.
Har selv mindre enn 5 cm klaring under kjøleribbene på Renogyen og har enkelte ganger redusert ladding p.g.a. for høy temp, men den øker igjen når tempen blir under 65 gr. C når ladestrømmen blir mindre fordi batteriene nesten er fulladet. Har 330 Ah LifePo4, og vil øke klaringen på laderen for å bedre kjølingen, når jeg får tid.:cool:
Har kjøpt Bluetooth enheten til Renogy BT2 og kan lese av alle verdiene ladreren gir og har mulighet til å legge inn ladeprogram med egne verdier. Der kan man også begrense totalstrømmen laderen kan gi fra 10 til 50A.
Supert kombiprodukt er min erfaring, hittil :applaus:
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Nu har jag min Renogy monterad i båten men visst är det så att när förbrukningsbatterierna är fulladdade så börjar Renogyn ladda startbatteriet från solcellerna, eller minns jag helt fel?
Jag har dessutom, eftersom jag inte har solcellerna uppfällda när jag kör båten, kopplat in mitt gamla spänningsavkännande skiljerelä med plus ständigt på ena styrsidan och d+ på den andra. Eftersom d+ får spänning när jag slår på tändningen så stängs solcellssidan automatiskt av och generatorn ger maximal tillåten ström genom Renogyn.
Hade jag haft Renogyn i husbilen skulle jag nog kopplat på samma sätt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har jag min Renogy monterad i båten men visst är det så att när förbrukningsbatterierna är fulladdade så börjar Renogyn ladda startbatteriet från solcellerna, eller minns jag helt fel?
Jag har dessutom, eftersom jag inte har solcellerna uppfällda när jag kör båten, kopplat in mitt gamla spänningsavkännande skiljerelä med plus ständigt på ena styrsidan och d+ på den andra. Eftersom d+ får spänning när jag slår på tändningen så stängs solcellssidan automatiskt av och generatorn ger maximal tillåten ström genom Renogyn.
Hade jag haft Renogyn i husbilen skulle jag nog kopplat på samma sätt.
Det stämmer ang laddningen av startbatteriet...

Sen tror jag att det är mycket bättre att ha en laddare till varje laddning... Typ en till generatorn och en till solpanelerna...
Regony dc/dc 50A laddare är egentligen mycket bra.... Men bara om man inte har många solpaneler och stort lithium batteri...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har hittat en 12v 40A mppt laddare på Ali Baba
Enligt beskrivningen så laddar den lithium ion batterier... Så jag tackade nej till laddaren..
Får lite senare ett nytt meddelande från säljaren, som nu säger att laddare också laddar lifepo4 batteri, så jag frågade efter ladd kurvan...

Just nu är jag lite fundersam då för mig är det för mycket före och efter laddningen.... Men jag är osäker och undrar vad ni andra kloka här har att säga om ladd kurvan på bilden...

-798993035 (1).png

Länk till laddaren... Det står 50A men säljaren säger att de bara har en 40A...

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Enligt mej är detta, som det även står en "Multi Stage" laddare, den tycker jag inte du ska ha till dina LFP.
Denna kurva är inte för Litium.

Försök finna en 2-stegs för LFP, det brukar stå CC CV på laddstrukturen på dessa, kolla även så CV inte överstiger 14,6V.

3 of the Best 12v DC to DC Battery Chargers in 2022
 
Senast ändrad:
Toppen