• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radiosändare/mottagare

F

F.d. 52923

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Paserar Du GislövsLäge Vid Trelleborg Så Fins Jag Vid Hamnen Jag Bor Där Kör Du Ner Till Hamnen Så Paserar Du Vårt Hus Sista På Venster sida
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Radiosändare/mottagare

Tänkte testa twintalker 6800 som är IP54klassad.
Kostar visserligen 698 hos Claes men då ingår mycket som både 12v och 220v laddare.
Har även fått bra betyg i tester.

Hej Vi har ett par sådana i vår husbil.
Vi använde dem när vi var på Lofoten (Lofotenresan) vi var tre bilar och det fungerade jättebra när man var inom 500m från varandra.
Över 500m så var det inte mycket som fungerade. Inte de andras heller.
Det var kanon när det var någon som hade sett något förrut och kunde köra med sk. guidning under färden.
Lite klumpiga att använda tycker jag. Batteritiden var inget att skryta med, inte på våra i allafall.
 
F

F.d. 52923

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Hur Många I Klubben Har redan En PR Radio 27 MH Vore Bra Att Veta Chita
 
F

F.d. 24299

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Det är många år sedan jag använde PR radio som det kallades då dvs, 27 Mhz.
Då var det ett litet H... te på sommaren med alla italienare som slog igenom allt tack vare att radiovågorna studsade i atmosfären, jag vet inte om det är likadant idag. Dessutom var det inte ovanligt att man störde tv och radio med sina sändningar, vilket inte är troligt med PMR apparaterna med sin låga uteffekt. Så personligen skulle jag nog förorda PMR alternativet, jag såg att både Clas och Kjell säljer ett set topcom som har passning på två kanaler samtidigt , då kan man passa " klubbkanalen" samtidigt som man pratar på en annan kanal.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Hej igen.

Till helgen sammanfattar jag och gör en skrivelse till styrelsen och skriver en motion till årsmötet om inget annat enastående kommunikationssystem dyker upp...

Passa på att göra din röst hörd och stöder Du PMR så är du välkommen att ”skriva på / Tacka” i inlägg nr 53 i denna tråd.

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Hej.

Jag har nu köpt walkie-talkie. Den lilla vinsten att samordna och mitt behov av två apparater gjorde att det blev köp nu. För min del blev det Twintalker 6800 Professional Box med max räckvidd på 6 km.

http://www.topcom.se/fiche.asp?style=communication&p=pmrportfolio2007xls46&groep=110

Topcom har också en låda med apparater som heter Twintalker 9100 och i reklamen så ska den ha en bättre räckvidd (9 km). Anledningen till detta är nog antennens utformning.
Man ska nog vara glad om räckvidden i praktiken är ett par kilometer.

Anledningen till att jag köpte just Twintalker 6800 var att den använder vanliga uppladdningsbara batterier typ AAA. Det medföljer både 12 V och 230 V laddare till bägge apparaterna. Utöver dessa laddare medföljer också en snabbladdare.

Twintalker 9100 har specialbatterier och försäljaren var näst intill övertygad om att det inte gick att använda vanliga uppladdningsbara AAA-batterier. Denna apparat var 100 kr dyrare än Twintalker 6800 som kostar 698:- hos Clas Ohlsson. Jag måste också nämna det vänliga bemötande jag fick. De öppnade kartongerna och lät mig känna och klämma på apparaterna.

Hälsningar
Knausen
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Radiosändare/mottagare

Knausen;

Är detta en apparat som kan fungera tillsammans med den du har köpt?

h112.jpg

Länk till datauppgifter;H 112
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Gunnar,

den radioapparat på din bild är en s.k. 2 metersstation avsedd för radioamatörernas 2-metersband, 144 - 146 MHz och funkar definitivt inte samman med PMR-stationerna som ligger i 430-440MHz.

HBK-hälsningar

Göran 292 (SM5AWU)
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Nu har jag också blivit med walkie talkie, det blev en Topcom Twintalker 9100.
Märkt redan att det har stor betydelse hur bebyggelsen ser ut när det gäller räckvidden.

Klart slut
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Radiosändare/mottagare

Igår beställde jag 2 st Topcom Twin Talker 9100 från Teknikmagasinet 785:-+frakt, inkl laddare både för nätet o 12Vmm samt en (vad jag förstår) praktisk låda att förvara grejorna i när dom inte används.

Vi hörs....

Lasse W
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Vi har Topcom 6800 twintalker i praktisk låda. Vi köpte dem för några år sedan på Jula.

De har fungerat bra både när vi varit 2 eller 3 bilar i sällskap.

Fördelen med dessa, jämfört med de tidigare som vi har haft, är att de kan vara påslagna hela dagarna med laddkabeln i 12 V uttaget.

Sven-Åke
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Allmänt anrop från HBK283!

Några reflektioner angående PMR.
Denna lilla apparat är i storlek ungefär som en mobiltelefon.
PMR-conseptet bygger på att den ska vara licensfri och inte kräva några kunskapsprov.
För att släppa ut en sådan i etern alldeles fritt krävs att den har låg uteffekt.
Den låga effekten har en del fördelar eftersom batterikonsumtionen står i relation till uteffekten dessutom gör den låga uteffekten att antalet obehöriga lyssnare begränsas.

- Den kan användas en hel dag på en laddning och ändå sända/prata ganska mycket.
- Den går ner i bröstfickan och väger inte mer än en mobiltelefon.
- Den har ett pris som gör att alla har råd att köpa ett par.
- Den når tillräckligt långt för att man ska kunna hålla kontakt på träffar och mellan bilar när man kompiskör.
- Den kan i vissa lägen ersätta mobiltelefonen och sparar på så vis in sig själv i längden.

Man hör ofta argumentet att "den når inte så långt, kanske bara någon km".
Det är just detta som gör den så unik, hade den haft längre räckvidd så hade den varit både större och tyngre, kostat betydligt mer och dessutom hade en del människor som ni inte känner kunna lyssna på vad ni säger.

Jag har haft radio som hobby i hela mitt liv och både pratat och kört telegrafi med jordens alla hörn med signalen sm7bux, och tycker att en PMR är ett utomordentligt bra redskap för den som inte behöver nå mycket längre än ett par km.
När jag går ut med hunden så tar jag ofta med mig den ena apparaten medan den andra ligger påslagen på köksbordet och vi har kontakt hela tiden trots att rundan är ca 3km och att det är mycket skog och kuperat.

Låt inte era PMR bara sitta i laddaren hela tiden utan använd dom, det mår de uppladdningsbara batterierna bäst av och då lär ni er bäst hur era apparater fungerar.

Klart slut från HBK283!
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

HBK283

Är fullständigt novis på dylika apparater. Men det låter intressant, så min undran är - vilken/vilka skall man köpa och var köper man ?

Ungefärligt pris ?

Klart slut.....

Mvh
Dag
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Radiosändare/mottagare

Oavsett vilken apparat du väljer skall du inte gjöra om mitt misstag. Sätt inte på apparaten i VOXläge! Jag gick runt i två dagar på årsmötet utan att fatta att alla hörde vad jag gjorde! Bortgjord för alltid!!!! Men jag bjuder på min egen oförmåga och försöker lära mig hur PMR fungerar. Jag tror på systemet och att det kan bli ett tillskott för oss i HBK.

Det viktigaste är att du inte sätter den i VOXläge!!

Hälsningar från en som skäms!

Sven-Åke (ensam)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Radiosändare/mottagare

Bonzo;

Inget att bry sig om.

Du har väl hört om prästen som hade fått den nya trådlösa mikrofonen och glömde att den var i gång när han gick på toan. Du är inte ensam!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Radiosändare/mottagare

Citat: När jag går ut med hunden så tar jag ofta med mig den ena apparaten medan den andra ligger påslagen på köksbordet och vi har kontakt hela tiden trots att rundan är ca 3km och att det är mycket skog och kuperat. slut citat.

Varför vill man ha kommunikation med köksbordet när man går ut med hunden?

Jappe
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Hej Jappe! Det har jag också frågat mig. Kanske för att kolla så inte tanten rymmer? Mvh. Olle.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Citat: När jag går ut med hunden så tar jag ofta med mig den ena apparaten medan den andra ligger påslagen på köksbordet och vi har kontakt hela tiden trots att rundan är ca 3km och att det är mycket skog och kuperat. slut citat.

Varför vill man ha kommunikation med köksbordet när man går ut med hunden?

Jappe
En del pratar ju med väggen så varför inte köksbordet?
Trä som trä!
 
Toppen