• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radiosändare/mottagare

Göran A

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
152
Medlemskap
2024
Hej Funderar på att skaffa radiosändare i husbilen
är tacksam föt goda råd,modell,typ m.m
 

LeffeB-57

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
57
Medlemskap
2025
Sv: Radiosändare/mottagare

Det är toppen att har radio när man är tex. två eller fler bilar, man slipper ju använda mobilen.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Jaha till sådan enkel kommunikation finns ju en uppsjö av sk walkie-talkie's och PR-apparater (CB-radio).
Man vet ju inte om han hade tänkt prata med kända och okända över längre avstånd.
Själv har jag amatörcertifikat sedan 30 år och då finns det en del att välja på i radioväg beroende på hur långa avstånd man vill kommunicera på.
Ligger man och kör i konvoj eller bara kompiskör så räcker det med de enklaste walkie-talkie's på ca 100mW. Ju mer effekt man har ju mer ström går det åt vid sändning och fler obehöriga som kan lyssna.
Jaktradio finns också för några olika frekvenser.
Vi får se vad han tänkt ha den till.
 
F

F.d. 24299

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Är det någon som har provat dom nya PMR apparaterna?
Dom verkar händiga och relativt billiga, jag såg ett kit hos clas i sjön för 795 kr
som innehöll allt och med en räckvidd på 9 km ( jag vet att man måste ta det med en nypa salt). Annars kunde vara en god ide' att vi kommer överens om en kanal inom klubben så när man möts eller kommer till en campingplats så kan man anropa på " klubbkanalen" och kolla om det finns någon annan på plats. Vad jag förstår så är dom flesta PMR apparaterna kompatibla med hänsyn till kanaler. Kan det vara en ide'?

MVH

Thomas



Bättre en dålig dag på golfbanan än en bra på jobbet
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

PMR - Privat Mobil Radio

PMR är en europeisk standard för kommunikation över FM-bandet. PMR är ett helt öppet system, befriat från licensavgifter. Det betyder att vem som helst kan använda PMR-radio utan speciellt godkännande eller utbildning. Att systemet är öppet gör att apparater av olika fabrikat kan kommunicera mellan varandra.
Räckvidd

Räckvidden för PMR är upp till 3 km vid fri sikt. Räckvidden kan begränsas av byggnader och kuperad terräng.
Var kan man använda PMR?

Överallt där man har behov av trådlös kommunikation. Tex. mellan bilarna på semestertrippen, på skidresan, mellan motorcyklar, på golfbanan, på nöjesfältet, vid antenninstallationer, etc.
Subtoner

Varje enskild frekvenskanal kan innehålla 38 olika underkanaler, skilda från varandra. Underknalerna separeras genom en subton i anropssignalen. Med PMR-systemets 8 kanaler kan det alltså få plats 38 x 8 = 304 skilda kanaler.
PMR-teknik

PMR arbetar inom frekvensområdet 446,00625 till 446,09375 MHz.
PMR-uteffekt: 500 mW (0,5 W).
PMR-kanaler: 8 st.
Ljudkvaliteten är mycket bra eftersom systemet arbetar på FM-bandet.
Mer information:
PTS - Post- och telestyrelsen
Cobra MicroTalk
Motorola United Kingdom
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Mycket bra , vi nappar direkt på detta, hls Monica o Kurt
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Dom är relativt billiga i inköp men det är klart kan man få lite rabatt så visst.
Dags att utse en radioansvarig då i klubben och ta reda på hur många som är intresserade så man vet antalet när man ska förhandla om priset. En fördel är kanske att alla har samma modell med samma kanaler.
Då blir vårat anropsnummer HBK1 till HBK??? osv?
Jag har inga kontakter i dagsläget men varför inte höra med Kjell & Co
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

hmm, inte helt ointressant.....

hur går vi vidare

Mvh

Dag HBK-31
 
F

F.d. 24299

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Kul att ide'n föll i god jord, man behöver inte ha samma modell eller ens samma fabrikat
dom flesta är kompatibla med varandra, PMR är en europeisk standard. Man ska bara tänka på att apparaten har 8 kanaler och alla subkanaler 38 st
dvs totalt 304 kanaler så har man alla möjligheter. Det är kanske något att ta upp på mötet i Floby om vilken kanal vi ska använda eller finns det någon som har ett förslag?
Jag såg förresten att både Clas O och Kjell har samma paket och det skiljer 4 kr i pris, det verkar hyfsat med laddare både för bil och hemma.
MVH Thomas:wink:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Man kanske kunde få hjälp med någon utav "webbisarna" som kan hjälpa till med o upprätta en intresselista...med slutdatum lagom till årsmötet ?

Då kan man ju se hur stort intresset är för detta.

Bara ett förslag....

Mvh
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Hur har det gått med detta?
Skulle det bestämmas något på årsmötet?

Ett alternativ till detta kunde vara att vi lägger in våra mobilnummer i medlemslistan, dock inte till allmän beskådan utan endast för medlemmar att ladda hem och skriva ut.
:yes:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Radiosändare/mottagare

Om jag kommer ihåg rätt så togs detta inte upp på årsmötet.

Kan vi inte bara bestämma en kanal och en subkanal för HBK. Finns intresse så växer det till sig.
Klubben bildades 2006 i november så varför inte Kanal 6, subkanal 11. Lätt att komma ihåg.
Skaffade själv en utrustning Clas Ohlson "räckvidd upp till 6km" för 449kr.
Tänkt att använda där mobilen inte fungerar, där mobilsamtal är dyra och vid andra lämpliga tillfällen. Varför inte i HBK-kommunikation?
 
F

F.d. 24299

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Roberth jag har också tittat på dom apparaterna har du någon uppfattning om dom håller något så när vad dom lovar? Vad beträffar kanal så är ditt förslag väl så bra som något annat.

mvh

Thomas och Frances
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Radiosändare/mottagare

Om signalen skall nå 6km så får det nog vara fri sikt och i övrigt de bästa av alla förhållanden.
Jag har kommunicerat på 2km håll med kuperad terräng mellan sändarna. Det var med viss svårighet som meddelandet kunde uppfattas.
Det verkar som om sändaren tar någon sekund på sig för att komma upp i effekt. En ivrig person som talar direkt vid intryckning av sändarknappen, där tappas den inledande delen av meddelandet bort. Tryck och vänta någon sekund, prata och släpp knappen, då fungerar det bättre.
Det är de synpunkter som jag har hittills.
 

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: Radiosändare/mottagare

Jag tycker det här låter väldigt intressant så jag har faktiskt börjat fundera på att skaffa ett par PMR-apparater!
Instämmer i första inlägget (från Göran A) om synpunkter/erfarenhet av olika modeller, dvs tips på bra apparater.
Och stämmer det där med olika räckvidder för olika modeller - alla apparater verkar ju ha samma effekt?
Håkan
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Beställde dessa idag Motorola TalkABOUT T5422 - 2-p
(Ord. 899:) PMR/8x38 Kanaler, kostar 400:- (499:- med frakt och pf) hos Kjell & Company - tillbehör helt enkelt!

Det var kanal 6 med sub 11 som gällde va?
Anrop HBK + medlemsnummer.

Kan användas till mycket, promenader, fiske, handling, backning, barnvakt, hundvakt, kompiskörning mm mm.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Är det någon mer som har införskaffat så det är någon idé att ha passning på den sexiga kanalen med sub 11?

Jag har en apparat på dygnet runt nu ifall någon passerar Målilla på rv34!
Skrik till så sätter vi på kaffet!
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen