• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radiosändare/mottagare

F

F.d. 3753

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Dom tillverkas nog på samma ställe i Kina så fabrikatet har nog mindre betydelse.
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Radiosändare/mottagare

Hej! Vi köpte 2st Binatone TREK100 på Clas Ohlson förra året för ca 400kr. Sades kunna gå upp till 6km. Dom hade också en enklare variant av kryptering som fungerade tillräckligt bra. Binatone har nu utgått ur deras sortiment. Finns nu andra för 398kr som sägs gå upp till 9km.
Alltnog; Vi och kompisarna hade dom på bilresa i Tyskland och Frankrike förra sommaren och dom apparaterna klarade upp till 1-2 km trots bilplåtarna. Ett mycket bra hjälpmedel isf mobilen som inte alltid fungerade eller inte kopplade upp tillräckligt snabbt för snabba beslut om att svänga etc. Dessutom är mobilen svindyr i utlandet eftersom man alltid ringer via Sverige till svenska mobiler.
Jag tror det är viktigt att köpa en som klarar 6-9 km, inte 2-3 km, även om vi alla vet att det långa avståndet bara uppnås över vatten.
OCH DET VORE JÄTTEKUL att kunna prata med andra Husbilsklubbare när man reser. Föreslår att vi gör valet av kanal 6/11 tydligt och mer officiellt! Och krypteringen avslagen. Hälsningar Hasse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

För att en radio med lilla effekten max 500 milliwatt (½watt) ska nå längre än ca 2km så krävs det absolut fri sikt mellan apparaterna. Tror inte det spelar så stor roll vilket märke man väljer när det handlar om PMR. Om fabrikanten skriver 6-9km så är det antingen ingen PMR eller så är det maximalt vad den kan nå under optimala förhållanden, dvs endast luft mellan antennerna.
I praktiken blir det 1-3km eftersom vi i allmänhet befinner oss på marken och allt som sticker upp över antennhöjderna kommer att dämpa signalerna.
Om vi ska kunna använda dom inom klubben så är det viktigt att vi har samma system.
En del kanske köper PR-apparater som går på 27 MHz som kan ha högre effekt och därmed längre räckvidd men med dessa kan man inte prata med PMR-apparater som ligger inom frekvensområdet 446,00625 till 446,09375 MHz.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Är 27 MHz apparaterna fria att använda i Europa utan licens?

Krävs licens är valet lätt för mig. Då får det bli PMR apparater för min del om de fungerar mellan några husbilar som är ute och kör tillsammans. Licensfria gör att det kan bli intressant för många.

Jag ska köpa ett par Walkie-talkie innan påsk och det vore trevligt om Vi i Husbilsklubben kan enas så att vi har samma frekvensband och vilken kanal som ska vara anropskanal. PMR apparaterna är inte särskilt dyra så att göra ett gemensamt inköp känns inte så viktigt om vi fastnar för dessa Walkie-talkie. 2 apparater kostar bara ca 500:-

Våren närmar sig med stormsteg och innan dess bör detta vara utrett annars kommer var och en köra sitt race. Finns intresse? Det är kanske ingen större fråga?...

Det finns kanske någon som känner sig manad och har lite kunskap och vill anmäla sig som radioansvarig i klubben så att vi kan komma till skott…

/Knausen
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Knausen,

Jag har en 27Mhz CB i husbilen. Vilken kanal tycker du vore lämpligt, i vilken mode AM eller FM ?
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Hej.

Jag har noll koll!

Jag köper det som husbilsklubbens medlemmar kommer fram till att är det "bästa" för medlemmarna.

Är Du kunnig i ämnet så förorda något. Det behövs nog en handlingens man.

Hälsningar
Knausen
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Radiosändare/mottagare

Hej Knausen

Personligen tror jag att du funnit en av de bättre Twintalkers på marknaden.
Cobra är ett gammalt fint amerikanskt fabrikat med mycket hög märkes status som tillverkar bl.a militärutrustning av högsta klass. Anseendet på fabrikatet Cobra är så hög att den kan jämföras med Bang Olufsen, om man nu kan blanda ihop äpplen och päron. Skulle förvåna ifall de lånar ut sin Cobra logo på en skitprodukt.
Att de tillverkas i Kina under ett kvalitetsnamn som Cobra har i detta fall ingen som helst betydelse. Alla Twintalkers tillverkas i Asien med varierande kvalite’.

Vi gjorde misstaget förra sommaren att ringa via mobiler med vår vän Jalle ”HBK 352” i Frankrike och Spanien. Själv har jag förträngt min mobilräkning (företaget betalade) men Jalle pratar om den jämt och ständigt, den svider fortfarande tror jag, ca 7000:- för 10 dagars mobilkommunikation.
-Det är alltså inget snack om att Twintalkers skall införskaffas till nästkommande husbilssäsong.

PS. Finns det ingen som vet hur man trimmar upp ut-effekten lite. ? ( det finns kanske en liten justerbar trim-pott för detta )

[FONT=&quot]Mvh Torbjörn[/FONT]
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

När det handlar om 27MHz så är AM förbjudet i sverige!
På det bandet är det mest skrap och störningar och vart 11-e år är det solfläcksmaximum och då härs bara sydeuropéer fast man här uppe i norden.
Satsa på PMR, vi har redan bestämt kanal 6 med subkanal 11 om jag minns rätt.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Radiosändare/mottagare

Har vi någon expert på walkie-talkies i klubben?

I så fall kunde denne förorda vad vi skall ha för utrustning och kanske göra ett större gemensamt inköp.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Vi hade uppe detta med samköp för ca 1 år sedan och då rann det ut i sanden.
Det tycktes i alla fall som att PMR var det bästa alternativet.
Frågan är om det är så mycket att tjäna när dom är så pass billiga.
Ca 400:- för ett par (2st) med accar och laddare och tror inte man kan få ner det mer än några tior.
Blir mera krångel om alla ska skickas till samma adress och sedan skickas igen, då är nog förtjänsten redan uppäten.
Blir dom ingen hit att använda i klubben så kan man ha dom till lite av varje både hemma och i husbilen och sparar på så sätt in en del mobilsamtal.
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Radiosändare/mottagare

Hej igen!
Vi har alltså mycket goda erfarenheter av en enkel (upp till 6 km räckvidd) PMR Walki Talki (se ovan) från vår resa i 2 bilar på autobahn med upp till 2 km lucka. Nu har Clas i sjön en ny som inte kostar så mycket och som har ännu mer turbo;

PMR Exibel FX-112.

8 kanaler och 38 subkanaler. Ny teknik erbjuder räckvidd upp till 9 km! Vibrator alarm, stoppur, röststyrning och volymjustering. Bältesclips. Levereras med dubbel laddstation, batteripack och eliminator.

Kommunikationsradio (PMR) 446 MHz. Prisvärda apparater med räckvidd upp till 9 km. Spar pengar, prata i radio istället för mobiltelefon! Perfekt att använda mellan bilar, snöskotrar, motorcyklar, båtar etc. Mellan dig och barnen i skidbacken!?
Art. nr. 1- AntalKöp
36-2452 398,00 st.

Lycka till! Hasse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Det är helt meningslöst att försöka öka räckvidden genom att skruva i apparaterna.
För det första krävs det ca 10-dubbel uteffekt för att fördubbla räckvidden och det klarar inte dom här små apparaterna.
Bästa sättet att öka räckvidden är att förbättra antennen!
har inte sett att det finns någon PMR med uttag för yttre antenn men hittar man någon sådan så skulle det vara en stor fördel. Nackdelen blir att man blir låst med en kabel.
Fördelen med låg uteffekt är främst att accarna räcker längre men också det att man får mindre antal avlyssnare.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Hej igen.
Jag testar följande:

Allmänt anrop, Allmänt anrop till alla HBK-intresserade medlemmar som intresserade av att vi får ett enhetligt kommunikationssystem vid gemensamma aktiviteter!

För att komma vidare föreslår jag att alla som tycker PMR är det rätta walkie-talkie systemet ”tackar” mig och på det sättet visar att de tror på detta kommunikationssystem. Därmed inte sagt att man måste kasta sig på telefonen och köpa en apparat. Frågan gäller om vi tror på PMR som kommunikationssystem!

Det viktigaste är att vi kan enas om ett system och jag tror att det kommer att underlätta i framtiden vid ex.vis gemensamma aktiviteter. Som exempel kan man tänka sig samkörning, klubbträffar och spontana träffar på vägen.

Får jag mer än 50 Tack så framför jag detta till styrelsen i ett mail och föreslår att husbilsklubben rekommenderar medlemmarna följande:
PMR-apparater med Frekvensområdet 446,00625 till 446,09375 MHz med anropskanal 6 med subkanal 11.

Naturligtvis får tråden fortsätta och också ha avvikande meningar i denna kommunikationsfråga. Framkommer det fler alternativa lösningar kan vi ställa frågan i en omröstning. Är en stor majoriteten för PMR så kör vi på det…

Denna tråd startade 2007-04-11 och det viktigaste är att vi nu kommer till ett gemensamt beslut!

Klart slut
Knausen
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Radiosändare/mottagare

Ingen som kan svara om 27MHz-apparater med FM är licensfria (i Europa)?

Jag är tveksam till den korta räckvidden på PMR men priset är lockande. Fast vad är vitsen med lågt pris om de är näst intill oanvändbara? Jag måste ju i princip ha mottagaren inom synhåll när jag använder PMR.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Radiosändare/mottagare

När vi var två bilar som körde tillsammans i Spanien hade vi apparaterna avstängda på transportsträckor.

När vi ville ha kontakt, ringde vi upp med mobilen utan att svara. Då slog vi på apparaterna och pratade i dom. Ingen samtalskostnad.

Var avståndet för långt stannade den främste upp tills vi fick kontakt, alternativt den som låg sist skickade SMS om att stanna/hade stannat.

Fungerade jättebra.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Hej igen.

Jag hittade bland annat nedanstående på nätet och är finns det någon sanningshalt i texten så är nog PMR apparaterna bättre för oss.

27MHz

Har länge varit tillåtet, till en början var det mest amplitudmodulerade(AM) apparater som användes och senare kom apparater med frekvensmodulation(FM) och/eller enkeltsidband (ESB). Tyvärr har 27MHz bandet blivit något av en "slaskband" där det finns all möjlig trafik på alla möjliga trafiksätt och bandbredder. Detta samt den låga placering i frekvens gör att bandet tidvis kan vara helt utstört av 100-tals stationer ifrån sydeuropa. Beroende på "solvädret" kan denna utstörning vara allt från minuter-dagar och variera mellan dagtid och kvällstid. Idag säljs endast apparater med 40 kanaler och FM-modulation. Max tillåten effekt är 3.5 Watt vilket ger en räkvidd på 1-30 Km beroende på störnings och antennförhållanden.

27 MHz bandet har totalt urartat numera, en fullständig störningsmatta av radiostationer hörs från 26 till över 28 MHz, (även på amatörbandet)

Som seriös användare är det förmodligen helt förödande att satsa på dessa frekvensområden.

Så stod det att läsa och det hade varit bra om någon kunde bekräfta dessa påståenden.

/Knausen
 
F

F.d. 52923

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Kop En PR RADIO 23 Kanaler så kan alla Snacka Har en såda dom är mycket bra MVH CHITA
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Ingen som kan svara om 27MHz-apparater med FM är licensfria (i Europa)?

Jag är tveksam till den korta räckvidden på PMR men priset är lockande. Fast vad är vitsen med lågt pris om de är näst intill oanvändbara? Jag måste ju i princip ha mottagaren inom synhåll när jag använder PMR.
I sverige är jag säker på att dom inte kräver någon licens och i södra europa kan man tvivla på att det överhuvudtaget har förekommit några bestämmelser någonsin för att inneha en sändare för 27MHz. Detta gäller max 5W inmatad effekt = 3.5W uteffekt max vilket är det vanliga när det gäller PR-radio.
Det finns SSB (Single Side Band)-apparater med högre inmatad effekt där jag tror att det krävs licens.
27MHz kan också kallas för:
PR-radio=Public Radio
CB-radio=Citizen Band
Om jag minns rätt.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Michael,

CB band licensen i Belgien på årsbasis kostar € 23 kan tyvärr inte svara för dom andra länder.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Radiosändare/mottagare

Hej igen!

Jag har idag kollat på en PMR apparat som intresserade kan få möjlighet att köpa direkt från en generalagent vid en gemensam beställning genom klubben. Jag nämnde inte vårt klubbnamn utan frågade bara i allmänna ordalag och de var mycket intresserade av ett större gemensamt inköp.
Jag förhandlade inte, men förstod att vi nog kan få en ganska bra rabatt. Det skulle då kanske vara möjligt att apparaterna skickades ut till varje medlem. Jag kom också på att ett annat alternativ kan vara att de lämnades ut till de som besöker årsmötet. Allt för att hålla ner distributionskostnaden som inte är obetydlig i detta sammanhang.

Jag ber Dig nu återvända till mitt inlägg med Nr 53 och där visa i fall Du är intresserad av PMR. Det är intresset för PMR som efterfrågas!

Om vi ska göra en gemensam beställninget får komma i ett senare skede.

Hälsningar
Knausen
 
Toppen