• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rackarns

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.251
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nu tycker jag att vi slutar att spekulera om någon använt felaktiga adaptrar eller ngt annat tills vi får klarhet i vad som verkligen hänt.

Vad vi verkligen kan konstatera är att något har hänt och det är en katastrof för de inblandade. Ja det är en tragedi men vi lugnar oss med spekulationer, annars så stänger vi tråden tills klarhet framkommit.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Man kan ju undra varför det finns "fuladaptrar" när de ändå inte går att använda :swoon:

Får känslan att fler här inne vet vad detta är, om de nu finns, men inte går att använda.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.251
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Att tala om och skriva om adaptrar och fultankning kan vi göra i en annan tråd men att spekulera när ett människoliv gått till spillo känns i mina ögon/öron inte rätt men problemet är viktigt och måste belysas för jag vet att det finns de som tankar med adaptrar. I sig så ska det ju funka om tuben är helt tom och man tankar 22 liter vilket är 11 kg men nu kan vi se hur illa det kan gå. Speciellt om man tar fel pump.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.251
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Man kan ju undra varför det finns "fuladaptrar" när de ändå inte går att använda
Får känslan att fler här inne vet vad detta är, om de nu finns, men inte går att använda.


Ja men i teorin så funkar det ju att tanka 22 liter vilket motsvarar 11 kg i en vanlig P11, så jag förstår att det kan vara lockande eftersom priset är betydligt lägre.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja men i teorin så funkar det ju att tanka 22 liter vilket motsvarar 11 kg i en vanlig P11, så jag förstår att det kan vara lockande eftersom priset är betydligt lägre.

Det skulle jag aldrig våga göra med risken för stumfyllning, har varit med om att kalla in en jägare att skjuta en stumfylld flaska.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Att tala om och skriva om adaptrar och fultankning kan vi göra i en annan tråd men att spekulera när ett människoliv gått till spillo känns i mina ögon/öron inte rätt men problemet är viktigt och måste belysas för jag vet att det finns de som tankar med adaptrar. I sig så ska det ju funka om tuben är helt tom och man tankar 22 liter vilket är 11 kg men nu kan vi se hur illa det kan gå. Speciellt om man tar fel pump.
Jag tankar med adapter för annars går det inte att tanka, detta är adapter till Tyskland
 

Bilagor

  • IMG_20210924_142828.jpg
    IMG_20210924_142828.jpg
    708,5 KB · Visningar: 15
  • IMG_20210924_142809.jpg
    IMG_20210924_142809.jpg
    407,9 KB · Visningar: 15

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.251
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag är inte kriminell så jag tankar min LPG tuben med adapter till LPG allt annat är kriminellt och absolut förbjudet
Ja och då ska du ju inte ta åt dig heller eller hur? Jag har också LPG adaptrar eftersom de är nödvändiga för laglig tankning. Det var ju inte detta som diskuterades.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Inlägg 22 syftar inte på ditt inlägg Torsbobosse utan på det felaktiga inlägget som raderades innan ditt. När inläggen raderas så numreras de om tyvärr.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Ja och då ska du ju inte ta åt dig heller eller hur? Jag har också LPG adaptrar eftersom de är nödvändiga för laglig tankning. Det var ju inte detta som diskuterades.
Nej det vet jag att det är inte detta, men folk skriver om adaptrar och att detta skulle vara farligt men alla är adaptrar och helt ofarliga. Tycker överhuvudtaget inte om att det som hände skulle diskuteras här, finns polisen för det
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.251
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nej det vet jag att det är inte detta, men folk skriver om adaptrar och att detta skulle vara farligt men alla är adaptrar och helt ofarliga. Tycker överhuvudtaget inte om att det som hände skulle diskuteras här, finns polisen för det
Ja och det skrev jag ju innan och har även startat en tråd om det.
 
Toppen