• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rackarns

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
På instagram finns nu en bild på den drabbade husbilen (Login • Instagram).

Med utgångspunkt från denna bild, kan man göra följande antagande:

Om den skadade luckan som hänger ut är luckan till gasolutrymmet, är det troliga att husbilsägaren försökt tanka CNG i sina LPG-flaskor. Eftersom sådant ska vara tekniskt omöjligt (olika anslutningar), har hen använt sig av en otillåten adapter.

Liknande händelser ha skett tidigare (man har försökt tanka en LPG-personbil med CNG). Brottet har då rubricerats som allmänfarlig vårdslöshet.

Pålle
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Man kan lyckas med det omöjliga ibland i varje fall jag.
Jag hade en biogasbil i tjänsten för ca:25 år sen och lyckades med ett gasutsläpp när jag tankade den. Tre m3 rakt ut i det fria innan jag fick stopp på det hela.
Det blev en vit kvast rakt uppåt och det lät som ett jetplan.
Det var en biogasmack i anslutning till ett reningsverk.
Läskig upplevelse.

Om ett sånt utsläpp tar eld blir nog konsekvenserna förödande.
Det tog inte många sekunder för tre m3 att läcka ut så det kan nog bli ganska stora mängder gas vid fel hantering.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
På instagrambilden ser man att den stora lastluckan framför gasolutrymmet har slitits loss,bilen står vid CNGpumpen placerad med gasolutrymmet mot tankstationen där fyller man LPG med lågt tryck ,inte CNG med högt tryck,sedan får var och en dra slutsatser av det.
Bilen är en Carthago den drivs av diesel.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Husbilen står vid en annan pump än CNG-pumpen.
Det syns tydligt på denna bild från street view.
Se texten på taket för fordonsgas (CNG) och jämför med den länkade instagrambilden.

1656261111186.png
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Helknasigt av Sverige att döpa de två gaserna till Fordonsgas och Motorgas!!! Det är som gjort för utländska turister att tro att de gör rätt (med adapter = tjyvkoppling). Och det är inte första gången!! Vill minnas att en Tysk husbil i Borås "flög i luften". MYCKET bättre (tycker jag) med de Internationella beteckningarna LPG & CNG. Även bort med ordet GASOL!! Därför att folk håller hela tiden på att skilja på Gasol & LPG, vilket är exakt samma sak!!

Jack43
 
Senast ändrad:

Beda & Botvid

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Östersund
HBK-Nr
22260
Medlemskap
2024
Ser på nån bild i tråden att man visar Gasum som företagsställe, har själv flertalet gånger efterfrågat att de skall tillhandahålla LPG tex här i Östersund eftersom de har CNG och annan gas här , men fått svaret att Lpg inte ingår i deras sortiment.. kan ha ändrats sen i vintras, vet inte, men tråkigt det som hänt…
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
För några år sedan var det en polsk lastbilschaffis som försökte tanka fordonsgas med en hemmagjord adapter i en 2 kg gasolflaska vid macken i Gullbergsvass i GBG. Givervis smalll det och de fick amputera hans ena ben och kompisen fick splitterskador.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Om man tittar på denna bilden så ser det ut som toppen på en tankflaska hänger i mitten.
HB1.png
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag tycker man borde stänga alla liknande gaspåfyllningsstationer tills dess det är utrett vad som orsakade olyckan. Tänk om det kan hända igen?! Förstås lätt att skylla på handhavandefel - som det kanske visar sig ha varit också - men innan man vet säkert kan det ju finnas många tickande bomber därute därute....
 
Toppen