• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rackarns

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Förtydligande: menade risk för fler explosioner vid påfyllning på liknande stationer, inte ute på vägarna.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Så är det klarlagt att det inte var gasol som de tankade, utan fordongas. xxxxx/webb
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Tydligen lätt att förväxla när man har så snarlik benämning på två helt olika produkter som fordonsgas och motorgas. Uttrycket motorgas borde förbjudas, räcker länge med gasol eller LPG för den typen av produkt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Eller namnet gasol, det är väl bara vi i sverige som har det namnet (?)
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Helknasigt av Sverige att döpa de två gaserna till Fordonsgas och Motorgas!!! Det är som gjort för utländska turister att tro att de gör rätt (med adapter = tjyvkoppling). Och det är inte första gången!! Vill minnas att en Tysk husbil i Borås "flög i luften". MYCKET bättre (tycker jag) med de Internationella beteckningarna LPG & CNG. Även bort med ordet GASOL!! Därför att folk håller hela tiden på att skilja på Gasol & LPG, vilket är exakt samma sak!!

Jack43
Ja, verkligen förbryllande. Varför inte Protan/Butan respektive Metan.
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Heter naturligtvis Propan
Ja, se där. Lätt att göra fel även där!!
Nä, gå in för att endast använda LPG (petroleumgas), LNG (naturgas), CPG (komprimerad petroleumgas), CNG (komprimerad naturgas), LBG (biogas), SNG (syntetisk naturgas), CBG (komprimerad biogas), DME, LFG,........
Men vi kan väl nöja oss med det vi husbilar/husvagnar använder till vardags = LPG!!
Vad se'n LPG:n görs av (Butan, Propan....) är en annan historia.

Jack43
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Vad menar du egentligen?
Att de tydligen försökte fylla sina gasolflaskor med fel typ av gas, högkomprimerad gas endast avsedd för motorer.
Jag kan inte heller skillnaden mellan de olika typerna av gas och komprimering, kanske dags för gemensamma namn och märkningar i hela EU av de olika gaserna så inte fler olyckor av den här typen händer?!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Skulle ju kunna vara så att gubben inte alls har fipplat med adaptrar utan att det är någon före honom som gjort det och sen glömt ta med sig adaptern, gubben kanske bara såg att munstycket passar och börjar tanka, sen kom smällen!

Eller är det omöjligt att en kvarglömd adapter skulle kunna vara orsaken till olyckan?


Jag vill absolut inte ha fasta tankar, ännu mindre nu efter den här händelsen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Skulle ju kunna vara så att gubben inte alls har fipplat med adaptrar utan att det är någon före honom som gjort det och sen glömt ta med sig adaptern, gubben kanske bara såg att munstycket passar och börjar tanka, sen kom smällen!

Eller är det omöjligt att en kvarglömd adapter skulle kunna vara orsaken till olyckan?


Jag vill absolut inte ha fasta tankar, ännu mindre nu efter den här händelsen.
Fast tank är det bästa tillbehöret jag installerat,så enkel att fylla gasol överallt i Europa, att tanka från fel pump är omöjligt att göra utan fuladapter.
OM det nu är så att detta skett i detta fall vet vi inte än,men din teori är extremt långsökt,du kan normalt inte sätta tillbaka munstycket på pumpen med någon adapter på.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Skulle ju kunna vara så att gubben inte alls har fipplat med adaptrar utan att det är någon före honom som gjort det och sen glömt ta med sig adaptern, gubben kanske bara såg att munstycket passar och börjar tanka, sen kom smällen!

Eller är det omöjligt att en kvarglömd adapter skulle kunna vara orsaken till olyckan?


Jag vill absolut inte ha fasta tankar, ännu mindre nu efter den här händelsen.
Om någon tidigare använt adapter och "fultankat" hade den personens tank sprängts.

Pålle
 
Toppen