• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rackarns

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.233
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det funkar alldrig att tanka CNG i gasolflaskor/tankar! Oavsett mängd eller försiktighet.
Nej naturligtvis inte, du "kan" däremot tanka 22 liter LPG i en tom P(A) 11 med en adapter. Detta ska dock inte diskuteras i denna tråd då den senaste incidenten fick en oerhört tragisk utgång.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Instämmer med föregående talare!
...och vidhåller att man bör stänga obemannade gas-stationer i väntan på utredningens resultat.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Äntligen har ”min” expert på gasfordonsolyckor kunnat lämna information om den tragiska händelse som för en tid sedan drabbade ett franskt äldre par på husbilssemester i Sverige.

Det som hände var att man, med hjälp av en otillåten adapter, försökte tanka komprimerad naturgas (CNG) i en tank avsedd för gasol (LPG/GLP). Eftersom CNG har ett tryck på 200-230 bar, medan gasoltanken/flaskan är dimensionerad för ett tryck ca 20 bar, blev resultatet en förödande tanksprängning.

Eftersom det inte är första gången en olycka av detta slag skett i Sverige, kommer min sagesman att snarast ta kontakt med de europeiska husvagns- och husbilsorganisationer som finns, för att sprida information om riskerna med ”fultankning”.

Pålle
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag fick upp denna film i mitt Youtube-flöde:

Det är en trailer för en drygt fem minuter lång utbildningsfilm från MSB (Myndigheten för Samhällskydd och Beredskap)
som tyvärr ligger bakom betalvägg.
 

Nordstrom

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Linköping
HBK-Nr
37702
Medlemskap
2024
Hade biogasbil förut. (CNG) det är rejält tryck i tankarna för sådan gas. (300Bar tror jag)
Fyller man sin gasolflaska med det så blir det inte roligt...
 

Nordstrom

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Linköping
HBK-Nr
37702
Medlemskap
2024
Att hinna stoppa en påfyllning vid 22 liter måste anses som himla svårt, i bilen fyllde jag 21-22kg.
(Typ 150liter). Detta på ganska kort stund...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I den länkade filmen kan man se att räkneverket stannat vid 0,8 kg.
Jag tolkar det som att det small vid 0,8 kg. Trovärdigt för att filmen används som utbildningsmaterial av MSB.
Ingen tankar sin bil med bara 0,8 kg.

1691042803257.png
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag lyckades med att släppa ut gas senare delen av 90-talet när jag fyllde på biogas i tjänstebilen. Om det var något fel på biogasanläggningen eller bilen vet jag inte. Jag borde ha anmält det hela till, jag tror att det var Stockholm vatten på den tiden. Fel av mig, lätt att vara efterklok. Det som hände när jag tryckte på startknappen stod en kvast av gas högt upp i luften dessutom lät det som ett jetplan. Jag hade sinnesnärvaro nog att trycka på nödstoppet, det hade läckt ut 3 kg gas. Jag körde med samma bil några år till utan att det hände något mer.

När det händer något med gas kan de väldigt snabbt om det går snett.
Jag vande mig aldrig riktigt med att fylla på gasbilen efter den incidenten.

Jag kommer ihåg en gasanläggning som bestod av flera stora flaskor för en stor saluhall.
Det finns flera larmnivåer för anläggningen om vad som ska hända vid gasläckage.
En var att spjäll och en evakueringsfläkt som skulle starta vid förhöjd gasnivå.
Jag tvivlar på att fläkten att var anpassad för gas. Om det finns slangbrottsventiler vet jag inte. Hela anläggningen är installerad i ett separat driftutrymme i ett stort garage.
 
Toppen