• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmare Problem med värmeväxlaren

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hej

Har nåt strul med min värmeväxlare. Började med när jag körde hem bilen från serivce i veckan. Slog då på så växlaren ska värma bodelen från motorn (via växlaren). Ställde självklart Alde-pannan på 20 grader utan el eller gasol på. Dock blev aldrig växlaren ens varm (kände på den när jag kom hem efter en timmes körning). Har fortsatt felsökt idag då jag haft ALDE-pannan på. Växlaren är då varm (från Alden). Körde igång den externa cirkulationspumpen för att värma motorn. Men slangarna på motorsidan blir bara varma närmst växlaren. Har även provat att motionera balofixen samt öppna avluftningsskruven vid växlaren på motorkretsen. Inte mycket luft som kommer ut. Finns glycol i expansionsskärlet i motorrummet, så inte slut på kylarvätska.

Några tips på vad det kan vara?20231202_134446.jpg
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Tack. Jag har en gammal multimeter utan summer så då tolkar jag det som att den hade varit ok att mäta resitans. Då är den kanske så gammal så att den också kan användas för att mäta spänning?
Skiljelinjen brukar vara om den är digital (visar siffror på en skärm) VS att den har en mekanisk visare.

Du kan enkelt prova.
Mät spänningen mellan startbatteriets + pol och ett däck.
Ett annat sätt är att:
Mät spänning med multimetern, håll mätsladdarna med utsträckta underarmar.
Skaka sladdarna i sidled så dom rör sig 3-4 decimeter.
En högohmig multimeter visar spänningen (millivolt) som induceras i mätkablarna av jordes magnetfält. :eek:
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Digital skärm. Jag var nu ute och mätte mellan blött hjul och pluspolen i motorrummet. 7-8 volt. Det hade jag inte förväntat mig.

Ursäkta för OT i denna tråd. Jag vet att vissa tycker att man strikt ska hålla sig till ursprungsfrågan. Själv tycker jag att det finns jättemycket att lära i den här typen av mindre avvikelser. Jag har lärt mig något nytt idag. Kanske så även TS och en del eller många andra.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Klamma 15 är "tändning på"
Klamma 30 är konstant 12V om man följer Bosch std m fl kopplingsscheman
Det är jag med på. Förstår dock inte varför inget händer spänningsmässigt när jag mäter i kontaktstycket till ventilen samtidigt som jag slår på/av funktionen i hytten. Båda ledarna har som sagt konstant 12V, så brytning borde ske på jordsidan.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är jag med på. Förstår dock inte varför inget händer spänningsmässigt när jag mäter i kontaktstycket till ventilen samtidigt som jag slår på/av funktionen i hytten. Båda ledarna har som sagt konstant 12V, så brytning borde ske på jordsidan.
Har du mätt spänningen med en alternativ metod, som du fick tips om?
12V verkar även som väldigt låg spänning.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Nu har dom äntligen hittat felet. Var ett kontaktstycke inne vid värmepaketet som inte var inkopplat. Det kontaktstycket styr ventilen så motorslingans vätska börjar flöda genom växlaren. Detta är ytterligare en kontakt än den jag mätte upp, så det finns alltså en till längre in i motorrummet. Den har aldrig varit inkopplad från fabrik vilket känns lite konstigt. Testar man inte av grejerna innan leverans? Men case closed iaf.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Nu har dom äntligen hittat felet. Var ett kontaktstycke inne vid värmepaketet som inte var inkopplat. Det kontaktstycket styr ventilen så motorslingans vätska börjar flöda genom växlaren. Detta är ytterligare en kontakt än den jag mätte upp, så det finns alltså en till längre in i motorrummet. Den har aldrig varit inkopplad från fabrik vilket känns lite konstigt. Testar man inte av grejerna innan leverans? Men case closed iaf.
Skönt det löste sig. Tack för bra återkoppling
 
Toppen