• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Problem med förgasare eller något annat kanske

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Känns som det vilar någon förbannelse över bilen just nu. En Citroen C25 -91 bensin med XN1T motorn med någon halvelektrisk solex 34 tbia förgasare.

Ibland börjar motorlampan lysa precis när jag startar bilen (ja även om bilen är en relik så finns det faktiskt en ECU under handskfacket från Solex)
Ibland tänds den efter några mils körning, ibland lyser den ett litet tag för att sedan slockna igen,
Ibland lyser den inte alls under körning.

Ja ni fattar det finns ingen direkt logik i när den får för sig att lysa än mindre något direkt fel att kolla på då det är så sporadiskt det uppstår. I regel så blir det ingen skillnad i hur motorn låter eller går men ibland så kan den gå ryckigt speciellt när man inte gasar så mycket kanske 1-25% gaspådrag. Typ som att tändningen klipper eller den får för lite soppa.

Det går inte att tvinga fram felet utan det händer precis när den känner för det. Jag har kollat kontakter, kört med rengörningsspray till förgasare, bytt bränslefilter, bytt tändstift (de gamla såg fina ut), kollat luftfilter, kollat efter tjuvluft med startgas, kollat slangar. Men det känns som att det är något med förbränningen och att det är ECUn som tänder lampan, kanske pga felaktikt Lamda-värde på avgassidan (en gissning)

Sitter ju tre solenoider på vänstra sidan på förgasaren som jag misstänker är till Tomgång, lågfart och högfart men är bara en till gissning. Men de har jag inte hittat att köpa lösa varför nu en sådan skulle paja.

Förstår att det är en svår fråga att svara på men någon kanske vet något eller vart med om det (Sneglar på dig Jankro) :)

Lånade bilder på ECU och Förgasare bara för att få med bilder på dem
 

Bilagor

  • s-l1600.jpg
    s-l1600.jpg
    149,5 KB · Visningar: 88
  • Skärmbild 2023-11-08 161913.png
    Skärmbild 2023-11-08 161913.png
    392,9 KB · Visningar: 89
  • Screenshot_20231108_154343_Gallery.jpg
    Screenshot_20231108_154343_Gallery.jpg
    774 KB · Visningar: 92

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Är du säker på att det är en motorlampa som tänder sig ibland?
Såna fanns väl inte 1991.
Men väl laddningslampa, dvs som visade om generatorn laddar eller ej.
Laddningslampan tänder sig när du slår på tändningen, strömmen genom den magnetiserar generatorn, och när sen motorn går magnetiserar den sig själv och ingen söm flyter genom laddningslampan, den slocknar.
Är det så finner du felet i generatorn, kolen exvis som kan spöka på det vis du beskriver.

föreslår att du kopplar på en voltmeter och ser batterispänningen, när du varvar upp och sen på tomgång då ser du skillnaden som kan bli och om spänningen sjunker mer när lampan lyser. Med full ljus på bör effekten synas väl.

Detta är min tanke med erfarenhet av gamla bilar.
Men Citroen kan ju lite speciella saker för sig.

Skit i förgasarn är ju ett standard-uttryck, men de fel jag krånglat med är att axlar till spjäll kärvat.
Bensinen gör att såna axlar inte går att smörja, smörjan smälter bort. Axlar korroderar och spjäll kan körvat fast , exvis choke spjället.
det kan till och med vara så att spjällaxelns lagring, ett hål i aluminiumgjutgodest blir för stort av slitage, varvid det fastnar.
Den hederliga gammal smörjkannan hjälper tillfälligt i alla fall.


Roysan
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Känns som det vilar någon förbannelse över bilen just nu. En Citroen C25 -91 bensin med XN1T motorn med någon halvelektrisk solex 34 tbia förgasare.

Ibland börjar motorlampan lysa precis när jag startar bilen (ja även om bilen är en relik så finns det faktiskt en ECU under handskfacket från Solex)
Ibland tänds den efter några mils körning, ibland lyser den ett litet tag för att sedan slockna igen,
Ibland lyser den inte alls under körning.

Ja ni fattar det finns ingen direkt logik i när den får för sig att lysa än mindre något direkt fel att kolla på då det är så sporadiskt det uppstår. I regel så blir det ingen skillnad i hur motorn låter eller går men ibland så kan den gå ryckigt speciellt när man inte gasar så mycket kanske 1-25% gaspådrag. Typ som att tändningen klipper eller den får för lite soppa.

Det går inte att tvinga fram felet utan det händer precis när den känner för det. Jag har kollat kontakter, kört med rengörningsspray till förgasare, bytt bränslefilter, bytt tändstift (de gamla såg fina ut), kollat luftfilter, kollat efter tjuvluft med startgas, kollat slangar. Men det känns som att det är något med förbränningen och att det är ECUn som tänder lampan, kanske pga felaktikt Lamda-värde på avgassidan (en gissning)

Sitter ju tre solenoider på vänstra sidan på förgasaren som jag misstänker är till Tomgång, lågfart och högfart men är bara en till gissning. Men de har jag inte hittat att köpa lösa varför nu en sådan skulle paja.

Förstår att det är en svår fråga att svara på men någon kanske vet något eller vart med om det (Sneglar på dig Jankro) :)

Lånade bilder på ECU och Förgasare bara för att få med bilder på dem
En tråd som som kanske kan hjälpa dig.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Förstår att det är en svår fråga att svara på men någon kanske vet något eller vart med om det (Sneglar på dig Jankro) :)
Hej, sorry men jag har bara sett en sådan förgasare i verkligheten en gång när jag jag visade någon var oljestickan i växellådan sitter.
Tyvärr så måste jag säga att jag tittade på den och tänkte faktiskt "Here comes trouble".
Jag vet inte om den finns med i någon senare verkstadshanbok där bensinmotorn är med eller om den kan finnas i någon ren repbok för förgasare.
HAYNES har en ren förgasarbok men den benämningen finns inte med på SOLEX-listan tyvärr.


Går det inte att hitta en instruktionsbok till bilen där det står vad varningslampan som tänds ibland vill tala om i alla fall. På äldre paneler så finns väl inte just den lampan med i alla fall. Ser det inte ut som en ljuddämpare på märkningen av lampan, det är för suddigt att tyda.

På Herbet's länk så finns det en rep. bok i slutet som innehåller din förgasare verkar det som, tyvärr på tyska vilket ofta är mer främmande än engelska för en del av oss.

Sorry, inte mycket till akuthjälp. M.v.h. JANKRO.

Ps. Något som kan börja bråka är ju faktiskt en lambdasond men..... Det finns till din på Autodoc.

Länk för viss universal mätning.
 
Senast ändrad:

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Hej, sorry men jag har bara sett en sådan förgasare i verkligheten en gång när jag jag visade någon var oljestickan i växellådan sitter.
Tyvärr så måste jag säga att jag tittade på den och tänkte faktiskt "Here comes trouble".
Jag vet inte om den finns med i någon senare verkstadshanbok där bensinmotorn är med eller om den kan finnas i någon ren repbok för förgasare.
HAYNES har en ren förgasarbok men den benämningen finns inte med på SOLEX-listan tyvärr.


Går det inte att hitta en instruktionsbok till bilen där det står vad varningslampan som tänds ibland vill tala om i alla fall. På äldre paneler så finns väl inte just den lampan med i alla fall. Ser det inte ut som en ljuddämpare på märkningen av lampan, det är för suddigt att tyda.

På Herbet's länk så finns det en rep. bok i slutet som innehåller din förgasare verkar det som, tyvärr på tyska vilket ofta är mer främmande än engelska för en del av oss.

Sorry, inte mycket till akuthjälp. M.v.h. JANKRO.

Ps. Något som kan börja bråka är ju faktiskt en lambdasond men..... Det finns till din på Autodoc.

Länk för viss universal mätning.

Tack för svaret :) Är ju inne på att det är något med förbränningen som gör att lampan tänds, synd bara att bilen är halvmodern för det hade varit trevligt om ett OBD2 uttag hade existerat så man faktiskt hade kunnat få ut någon felkod

Jo men Lambdasonden är väl det enda som jag inte har kollat på och lyckades springa på en bild från en grupp i Facebook som också antyder på att det kan vara lambdasonden så får testa med att köpa en ny sond från autodoc måste bara kolla vad det är för kontakt innan jag beställer.

Kollade handboken som kom med bilen 1991 och där finns inte varningslampan med så vet inte vilken bok denna kommer ifrån men det är bättre än inget.
FB_IMG_1700483398620.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja men den nere i höger hörn....... Är det inte något liknande det tecknet, typ. ljuddämpare som visas på din varningslampa.
En ny lambdasond är ju inte helt bortkastad utgift även om det inte skulle hjälpa.
Du har väl bara en lambdasond och före katten och då märks ju underliga värden från den på att kanske en lampa tänds. Men om du har fel på katten så märks det bara på taskiga avgasvärden utan att en varningslampa tänds upp.

M.v.h. JANKRO.

Ps. det går inte att få ut någon sådandär blinkkod från boxen typ OBD1 ? Man får räkna blinksignaler och sedan tyda dem med ett facit. Det finns på en hel del bilar från början på nittiotalet. Min JEEP blinkar och meddelar rätt bra sina plågor med motorlampan genom tändningen på och av några gånger för att starta blinkfyren.
Till äldre Mercedes får man bygga en liten egen box med en diod som blinkar och som i alla fall kan ge en liten hint om problemet.
 
Senast ändrad:
Toppen