Johan_Li
HBK Medlem
Känns som det vilar någon förbannelse över bilen just nu. En Citroen C25 -91 bensin med XN1T motorn med någon halvelektrisk solex 34 tbia förgasare.
Ibland börjar motorlampan lysa precis när jag startar bilen (ja även om bilen är en relik så finns det faktiskt en ECU under handskfacket från Solex)
Ibland tänds den efter några mils körning, ibland lyser den ett litet tag för att sedan slockna igen,
Ibland lyser den inte alls under körning.
Ja ni fattar det finns ingen direkt logik i när den får för sig att lysa än mindre något direkt fel att kolla på då det är så sporadiskt det uppstår. I regel så blir det ingen skillnad i hur motorn låter eller går men ibland så kan den gå ryckigt speciellt när man inte gasar så mycket kanske 1-25% gaspådrag. Typ som att tändningen klipper eller den får för lite soppa.
Det går inte att tvinga fram felet utan det händer precis när den känner för det. Jag har kollat kontakter, kört med rengörningsspray till förgasare, bytt bränslefilter, bytt tändstift (de gamla såg fina ut), kollat luftfilter, kollat efter tjuvluft med startgas, kollat slangar. Men det känns som att det är något med förbränningen och att det är ECUn som tänder lampan, kanske pga felaktikt Lamda-värde på avgassidan (en gissning)
Sitter ju tre solenoider på vänstra sidan på förgasaren som jag misstänker är till Tomgång, lågfart och högfart men är bara en till gissning. Men de har jag inte hittat att köpa lösa varför nu en sådan skulle paja.
Förstår att det är en svår fråga att svara på men någon kanske vet något eller vart med om det (Sneglar på dig Jankro)
Lånade bilder på ECU och Förgasare bara för att få med bilder på dem
Ibland börjar motorlampan lysa precis när jag startar bilen (ja även om bilen är en relik så finns det faktiskt en ECU under handskfacket från Solex)
Ibland tänds den efter några mils körning, ibland lyser den ett litet tag för att sedan slockna igen,
Ibland lyser den inte alls under körning.
Ja ni fattar det finns ingen direkt logik i när den får för sig att lysa än mindre något direkt fel att kolla på då det är så sporadiskt det uppstår. I regel så blir det ingen skillnad i hur motorn låter eller går men ibland så kan den gå ryckigt speciellt när man inte gasar så mycket kanske 1-25% gaspådrag. Typ som att tändningen klipper eller den får för lite soppa.
Det går inte att tvinga fram felet utan det händer precis när den känner för det. Jag har kollat kontakter, kört med rengörningsspray till förgasare, bytt bränslefilter, bytt tändstift (de gamla såg fina ut), kollat luftfilter, kollat efter tjuvluft med startgas, kollat slangar. Men det känns som att det är något med förbränningen och att det är ECUn som tänder lampan, kanske pga felaktikt Lamda-värde på avgassidan (en gissning)
Sitter ju tre solenoider på vänstra sidan på förgasaren som jag misstänker är till Tomgång, lågfart och högfart men är bara en till gissning. Men de har jag inte hittat att köpa lösa varför nu en sådan skulle paja.
Förstår att det är en svår fråga att svara på men någon kanske vet något eller vart med om det (Sneglar på dig Jankro)
Lånade bilder på ECU och Förgasare bara för att få med bilder på dem