• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Powerbank, men för 12V

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag funderar på att bygga en powerbank som ger 12V likspänning ca 2 - 2,5 Ah om det inte finns något trevligt färdigt. Jag har försökt söka på nätet men jag hamnar mest på larmbatterier, motorcykelbatterier och liknande. Vad jag vill ha är en relativt liten låda med en kontakt som jag kan ansluta en laddare eller förbrukare till, antingen eller. Jag kommer alltså inte att ansluta förbrukare samtidigt som laddning pågår. Förbrukaren är ett fototillbehör som skall kunna användas i obygder. Någon som har tips om var jag kan hitta något sådant? Eller delar till självbygge?

Kanske en batterihållare för 10 stycken AA-ackar (eneloop 1,2V 2000mAh) i en lämplig låda med en kontakt monterad i sidan för anslutning av laddare respektive förbrukare?

Till detta behöver jag en laddare som skulle strömförsörjas från bilen hade jag tänkt men det verkar svårt att hitta, dvs jag har inte hittat någon sådan än. Någon som har tips om en sådan laddare?

Alla tips mottages med tacksamhet.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Jag har en motsvarande den här, som ger 5V och även 12V och 19V till PC, och den laddas från 12 V eller 230V.
Brukar vara kampanj ganska ofta, men inte just nu... /GB

 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Tack för dessa utomordentligt bra svaren. Hade ingen aning om dessa starthjälpare och att de skulle kunna användas som strömförsörjning av en liten stegmotor som i mitt fall. Skall titta på båda när jag kommer till Kalmar nästa gång.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Nu är jag tillbaka på ruta ett igen. Powerbanken från Komplett fungerade inte efter att ha testat två stycken med samma fel. Den lämnar valbart 12, 16 och 19V men bara i cirka 15 sekunder utan något tillkopplat eller med den utrustning jag skall använda. Samtidigt så fungerar den att ladda en mobiltelefon så jag misstänker att min styrenhet drar för lite ström.

Antagligen är det samma med den från Jula eftersom denna ser väldigt snarlik ut och har ungefär samma data. Jag får prova när jag kommer till Jula om den klarar att vara igång obelastad innan jag köper. Annars får det helt enkelt bli ett litet 12V uppladdningsbart batteri och någon låda att montera det i.

Funderar någon på en liten 12V strömförsörjning så tänk på att det verkar vara beroende på belastningen om de fungerar eller ej.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes 12V 7Ah LiFePO4 batterier disse veier rundt 750 gram og er uten elektronikk - en må selv passe på å ikke tømme de helt. Tror dette er den minste ferdige pakken,
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag misstänker att Michaels utrustning inte drar någon ström, eller för låg ström, så hans power bank stoppar automatiskt, när den inte känner av någon last.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Ja, det verkar vara så att styrenheten till en stegmotor drar väldigt lite ström. Nätdelen som medföljde är märkt 12V/2A men det kan ju vara så att detta är väl tilltaget och att det är stegmotorn som står för största strömförbrukningen. Tyvärr hinner jag inte ställa in alla parametrar för styrningen av stegmotorn innan powerbanken stänger ner. En idiotisk konstruktion helt enkelt (på powerbanken).

Nu får det nog bli en låda med tio hållare för AA-celler i serie och tio Eneloop Ni-MH-batterier på 1,2V/2,4Ah. Någon som kan räkna ut vad jag behöver för laddare till detta och hur lång laddtiden blir? Jag vill ladda från husbilens 12V-system. Finns det något sådant färdigt? Jag antar att jag kan ladda genom samma kontakt som jag sedan använder till förbrukaren?
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Tyvärr hinner jag inte ställa in alla parametrar för styrningen av stegmotorn innan powerbanken stänger ner.

Kan du inte lägga några motstånd av högre W i matningen för att öka förbrukningen tillfälligt för att åtminstone slutföra konfigurationen. Eller en dc-dc stab som drar tillräckligt för att lura powerbanken. En lysdiod med ett förkopplingsmotstånd parallellt kan ju dra tillräckligt med.

Variabel spänningsregulator Switchad - Strömförsörjning
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det kan ju vara en idé väl värd att testa. Vid närmare eftertanke så skulle det kanske fungerat med Kompletts powerbank om jag hade lampan påslagen samtidigt som jag plockade ut mina 12V till min förbrukare. Tänkte inte på det.....o_O. Det var ju faktiskt så att lampan lyste obegränsat men jag testade aldrig om det gick att plocka ut 12V samtidigt. Förmodligen går det inte eftersom det är samma knapp som man väljer utspänning och ljus (fast sken eller blinkande) med.

Jag skall testa Julas powerbank först annars blir det nog Ni-MH-batterier i serie trots allt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Modellflyg grejor borde fungera bra finns både laddare och batterier och diverse kontakter på RCflight de är väldigt snabba på att skicka.
Sen kan man beställa till ännu bättre pris från Hobbyking -Tyskland men servicen från rcflight är väldigt bra och är man tveksam kan man ringa och prata med dem.
Sen har de en massa servon som drar olika många kilon de går att köra på 5 volt och då går det med en vanlig powerbank som man kan ladda från usb.
finns en liten servotestare med den kan man med hjälp av en ratt styra servot till millimeterprecision, kan man det här med elektronik går det att koppla in en tempgivare eller andra givare till servotestaren.
 

nica

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Ånge
HBK-Nr
28054
Medlemskap
2024
Kjell Co har powerbank med låg strömtröskel som är lämpliga för Arduino. Man har samma problem där när man försöker driva dom med en Powerbank. En annan lösning är att koppla in lysdioder tills strömmen blir tillräcklig.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag skulle ha kört med Li-Ion och laddare för R/C Flyg men det är ju bara för att jag har alla dessa grejor.
Dom flesta laddare för RC är ju 12Volt som ansluts till bilbatterier men det finns 230Volt laddare också.
Dessa laddare har en massa inställnings möjligheter som passar dom flesta batteripaket dock ej cykelbatterier mm som innehåller
jätte många batterier men upp till 5-6st brukar dom klara.
Det är ju lite knåpande, läsande på nätet och plundrande av laptop batterier innan man är klar. :)
 
Toppen