• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Placering av solceller

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Hej alla HBKare, jag behöver hjälp för att klura ut placering av 2 st GPS styrda solceller på mitt tak, jag vill ju inte att dom skall skugga varann, oavsett vilket vädersträck som husbilen står i, morgon sol eller kvällssol, mitt på dagen är det nog inga problem då står ju solen högt. Solcellernas höjd är 100cm och bredd 70cm, husbilstaket är c:a 11,5 m och bredden c:a 2,5

MVH/Åke
 
Senast ändrad:

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Placering av solceller

Varför blandar ni inte med solceller och bränslecell.Kolla på Efoys hemsida Mobile homes- benefits of EFOY Fuel Cell - EFOY
där de har en energikalkylator som kan användas för uträkning av den förbrukning som är.
I Tyskland är priset på en Efoy betydligt lägre än i Sverige och ni kan ju montera en sådan på väg ner.
//Lars
:yes:
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Placering av solceller

Vi hade en bränslecell i vår förra husbil, det var den stora modellen, men 10L räckte en vecka jag hade med mig 30L, efter dessa 3 veckor fanns det inte att köpa mer på sicilien, så när vi kom hem sålde vi den.(vi gör av med c:a 200AH/dygn)
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Placering av solceller

Jag hade nog val en GPS styrd solcell och låtit den ladda på dagen och en Efoy 1600 som ni kan köra manuellt över natten när batterierna börjar bli urladdade.Det blir nog inte högre kostnad än 2 GPS styrda solceller.
//Lars
Där var jag för snabb.Ser att ni redan utrett detta spår.
:yes:
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Placering av solceller

Om jeg regner litt på 2x100W optimaliserte solpaneler så får jeg på vinteren maks 1500Wh pr. døgn - 200Ah er omlag 2400Wh, dere må også finne noe å redusere strømforbruket med. LED-lamper er bare første steg, bruke gass til kaffebrygging i stedet for en bryggare på inverter er et annet punkt. Tenk gjennom hva som ikke virker når inverteren er avstengt, finnes det alternativ som går på gass til disse pryler? For hver strømforbruker se om det finnes alternativer som bruker mindre watt.

Det finnes i dag preproduksjonsmodeller av brenselsceller som går på gass, høres omtrent som en EFOY - lager noe mer varme, cellene jobber med mye høyere temperatur. Truma har annonsert at de kommer med slike enheter, men første gang de sendte ut pressemelding så skulle enehetene være i slag i 2009 - nå sier de produksjon før årets Caravan Salon (august 2010). Market launch of Truma’s LPG-operated fuel cell for recreational vehicles
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Placering av solceller

Min stora strömförbrukning är att jag har en andningsmask på natten mot apne, den går på 230v och drar c.a 7AH inkl invertern,jag har även i den nya HB led lampor, men nu har jag också led tv, den drar ju mindre stöm, i den gamla HB hade jag dieselvärmare, i den nya bara gas men jag har en fast gastank, jag tror att gaspannan drar mindre ström.
 
Senast ändrad:

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Placering av solceller

Så 7A x ca 12timmar ger 84Ah förbrukning under natten.Då är det nästan 116Ah som ni förbrukar under dagen.Kanske går det att hitta besparingar här.Jag förstår att det är mycket viktigt att det finns energi till nattens sömn.
//Lars
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Placering av solceller

Det hjelper en god del med gass i stedet for diesel til oppvarming, dieselen trenger en pumpe for å komme frem til brenneren - gassen står under trykk.
Enkelte modeller dieselvarmere kjører og tenneren mye lengre enn det som egentlig trengs. En Alde gir opp etter 15 sek hvis den ikke klarer å tenne gassen. Begge typer panner har en fläkt for luft til forbrenningen, sirkulasjonen i den vannbårne varmen krever ca. det samme - luftvarme krever noe mer for sin fläkt.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Placering av solceller

Har ni aldrig funderat på att ha med ett litet vindkraftverk typ detta :http://www.reps.fi/datasheetsandmanuals/airx-marine-specs-eng.pdf
Inte för att jag vet hur mycket det blåser där ni står men det ger i alla fall ett betydande energitillskott om det blåser lite.
Pris prestanda är inte heller avskräckande .Det enda är väl att det är lite pyssel att montera upp och staga.
//Lars
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Placering av solceller

Oj, ni får lika många råd och förslag som det finns medlemmar.

Här kommer ett till:

Varför inte kombinera en GPS styrd med några större vanliga paneler?
När solen står högt blir det mer effekt än med 2 GPS styrda och när den står lågt ser den GPS styrda till att fortfarande plocka ur maximalt samtidigt som den fasta kanske ger mindre effekt.

Ni har då fortfarande tillgång till fjärrkontroll, LCD panel och övrigt kul som säkrar imponatoreffekten. Skulle sen den automatiska paja av någon anledning så finns ju den fasta där som en trygghet. Behövs det mer effekt längre fram så är det även lätt att bara skruva upp ett par fasta paneler till..
En tredje GPS panel kanske blir lite knepigt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Placering av solceller

Står en lengre tid på samme plass så kan en enkel mast og barduner være en god løsning på montering av et vindkraftverk. Gode beskrivelser av slike løsninger finner en på radioamatørsider, se på antenner for 2m samband.

Største problemet med ekstern vindkraft er spenningsfallet i kablen, kan være en fordel å ha laderegulatoren inne i bilen og AC kabel (variabel spenning og frekvens 3-fas!).
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Placering av solceller

Tack, är det inte för härligt man skickar en fråga till HBK och alla verkar vilja hjälpa till, tusen tack för ert engagemang, men jag har redan bestäält dessa två GPS styrda solceller i hopp att det kan hjälpa till med en ordentlig påfyllning av batterierna, imorgon skall dom monteras och jag undrar hur får man dom optimalt monterat på taket. MVH
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Placering av solceller

Nu äntligen börjar vår husbil att bli klar, vi har nu fått 2 st GPS styrda solceller monterat, det verkar fungera bra, vi har också fått installerat en elektrisk öppnare av garage dörren, innan var den så svår att stänga, det var Berghems mekaniska som monterade den elektriska dörröppnaren, bifogar några bilder.
MVH/Åke
 

Bilagor

  • vinter resa 2009-2010 009.jpg
    vinter resa 2009-2010 009.jpg
    1,9 MB · Visningar: 5
  • vinter resa 2009-2010 014.jpg
    vinter resa 2009-2010 014.jpg
    2,6 MB · Visningar: 2
  • vinter resa 2009-2010 013.jpg
    vinter resa 2009-2010 013.jpg
    2,5 MB · Visningar: 1
  • vinter resa 2009-2010 017.jpg
    vinter resa 2009-2010 017.jpg
    395,5 KB · Visningar: 2
R

Roffe T

Guest
Sv: Placering av solceller

Hej Åke.
Vi monterade ju solcellerna samma dag på Larmcenter,skillnaden är att vi har en solscell
och ni har två på eran bil.Har du fått dom att kallibrera sig med varandra? Jag är väldigt
nöjd med våran än så länge i allafall.Det enda är att när du byter plats så får du grov-
inrikta solcellen mot solens läge,sedan sköter den sig själv.Våra 100wattare ger sju gånger så mycket som en lika stor som ligger fast på taket med samma värde enl.
expertisen.Och då är det inte lätt att få taket att räcka till,även om man har så stor bil
som ni har.
Lycka till Roffe T.
Ps. Vi monterade ju Parabol samtidigt Gun-Britt är lyrisk över den klara och fina bilden.:spinny:
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Placering av solceller

Hej vad roligt att ni blev nöjda, när jag kommit dit jag skall stanna så gör jag en kalibrering manuellt och då synkar dom sig själva, så här långt har vi haft gott om ström trots bröllop på tv!! MVH/Åke
 
Toppen