• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Placering av solceller

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Hej alla HBKare, jag behöver hjälp för att klura ut placering av 2 st GPS styrda solceller på mitt tak, jag vill ju inte att dom skall skugga varann, oavsett vilket vädersträck som husbilen står i, morgon sol eller kvällssol, mitt på dagen är det nog inga problem då står ju solen högt. Solcellernas höjd är 100cm och bredd 70cm, husbilstaket är c:a 11,5 m och bredden c:a 2,5

MVH/Åke
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Placering av solceller

Hvis du har 2m mellom de to enhetene så er det bare med ekstrem retning på bilen at du mister den første eller siste timen av dagen for den ene. Med lengre avstand blir risikoen for skygge på en enhet vesentlig redusert.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Placering av solceller

det låter intresant med gps styrda solceller det måste vara det mest optimala du får full laddning hela dagen, min ligger platt på taket, så det blir inte full efekt på laddningen ..när du kör ställer dom sej i ett viloläge då automatiskt mvh håkan
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Placering av solceller

Hej!

Kan er fråga bero på att ni avser montera detta kompliserade system själva? Om jag vore i er situation skulle jag anlita en firma, som kan det här, då tror jag ni får en optimal installation i alla avseenden.

Mvh Roadglider
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Placering av solceller

Avänd största möjliga panel, beroende på fysisk möjlig placering, liggande på taket. Då behöver du inte tänka på vinkel mot solen (utom vintertid).
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Placering av solceller

Hej du kan stänga av dom via en panel, om det tex. blåser storm och regnar , då behöver dom inte vara uppe, sen tror jag att när du startar motorn går dom ner automatiskt. MVH
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Placering av solceller

Hej jag tror inte det är något annat som skuggar, takluckan kan jag stänga, det är ju främst morgon sol och kvälls sol som jag tror att skuggningen är som störst samtidigt som det är därför man köper en GPS styrd solcell, dom extra timmarna på dagen betyder mycket när man fricampar utan el. MVH
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Placering av solceller

Hej Christina & Åke
Lycka till med de motordrivna solcellerna, man ska visa att det har gått bra i livet.
Och att ekonomin är god.
Det är väl bara här i "Svedala" som inte visar det.
MVh
Vidhem
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Placering av solceller

Alltså jag älskar ju teknik och nya prylar. Speciellt om det lyser, blinkar och surrar. Finns det en LCD panel och fjärrkontroll till så är det ännu roligare.
Men i detta fall blir det inte både mer praktiskt och mer kostnadseffektivt att sätta upp fler och större vanliga takmonterade paneler för att få fram samma effekt vid de mest ogynsamma förhållandena? Tänker också på saker som installationskostnad, felkällor och underhåll av automatiken mm.
Man får rätt många kvadrat vanlig panel för samma pengar.

Bara en tanke. Fast om jag själv hade en budget som var rymlig så hade ju givetvis de saker som jag nämnde först haft ett väldigt högt egenvärde. :D
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Placering av solceller

På vår gamla husbil hade vi 3st 130w platt monterade solceller men det räckte inte på vintern, nu med dessa GPS styrda så hoppas vi att det kommer att räcka, och slippa köra elverket varje dag.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Placering av solceller

Det händer ju mycket mewd tekniken och jag är inte så jätteuppdaterad av det senaste men när jag grottade i det för några år sedan så var det LJUS celler och inte SOL celler, dvs riktningen kvittar egentligen, och frågan är vad styr o reglerutrustning kostar i förhållande till en panel till? Plats finns ju som sagt i detta fall...
 
Toppen