• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vindgenerator

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Är det någon som erfarenhet av att använda vindgenerator i samband med husbil - som ett komplement till solceller. Har funderingar runt detta efter som det ofta blåser på de platser man ställer sig.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vindgenerator

Hej
Jag har ingen erfarenhet av detta , men såg en "NORMANN" i Hunnebostrand vid kajen för ca 2 veckor sedan som hade en vindsnurra på taket till stora husbilen.
Så det fungerar säkert.

Men själv tror jag att det skulle bil "vibartioner" i karossen.

Det kanske var någon här på HBK som också denna skapelse?

/ Vidhem
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Vindgenerator

Hej Kurt,
jag har inte heller någon erfarenhet av vindsnurror men har dock funderat på det ett tag.
Det som fick mig att sluta fundera var detta inlägg http://www.husbilsklubben.se/forums/t30688-12/#post234598
Det blir nog en del oväsen med en vindsnurra om den placeras på husbilen.
I anslutning till inlägget finns en länk till en vindsnurra för husbilar som Stollen tipsade om. Där finns också en länk till tidigare tråd angående vindgeneratorer.
V-backen :)
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator

Tack för inläggen - men kan ändå inte släppa tanken. På sommaren har vi inga problem med laddningen precis som många andra beskriver det. Men resterande del av året när solen lyser med sin frånvaro - kan då vindkraft vara det tysta alternativet. Kanske inte - då blir det i så fall gasgenerator.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vindgenerator

Jeg valgte en EFOY 1600 som supplement til solpanelene. Denne bruker metanol på spesialkanner. Det jobbes med en brenselscelle som bruker LPG, skulle bli mye mindre lyd enn på en forbrenningsmotor.

Det finnes noen forskjellige kraftverk som bruker LPG, den enkleste er en italiensk som er en totakt motor - oljeblandingen foretas i forgasseren. Det høres at det er en totakter og lukten er der også. Fordelen er at den kobles på 30 mbar anlegget. De andre er firetaktere - noen krever LPG i flytende form. Dette kan løses fra samme tank, hvis den er utstyrt med rett uttak.
Om noen av firetakterne kan kobles på 30 mbar har jeg ikke funnet.

Alle firetakterene gir 220 volt og noe 12 volt, totakteren gir bare 12 volt på samme måte som EFOY.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator

Jag såg detta på en segelbåt som stod i hamn och denna hördes ingenting alls utan bara stod och roterade visst blåser det mera på taket på husbilen men ett alternativ kanske kan vara att ha ett lika långt delbart rör och sätta snurran i samt ett ladduttag typ cigg uttag i garaget som går till laddaren så är den ju även enkel och ansluta .

Det är ju även på G nu att ta fram vinssnurror som ser ut som "trotoarpratare"/reklamskyltshållare som står och roterar på andra hållet som typ denna med en generator i botten : Vindsnurra med egen text - gatupratare snörra .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Vindgenerator

Visst är denna Klubb otrolig,Kurt Du tog upp en tråd som jag länge grunnat på,vind är det ju även när det är mörkt,även om vidgeneratorn laddar mindre,så får man nog ut fler drifttimmar,som komplement låter det bra.
Så kommer Knut med ett tipps som är rena guldgruvan för oss uppfinnarjockar.
Blir kul att följa utvecklingen på denna tråd.
Bernt
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator

Evighetsmaskinen... det var visst en miljöpartist eller vpk:are som föreslog en likande lösning. De som inte sov på fysiklektionerna kan nog förstå varför detta inte kan fungera.
En vindsnurra kan nog inte ge tillräckligt utbyte så det är lönsamt eller praktiskt i en husbil. Speciellt inte på vintern då det inte båser så mycket som på sommaren.

Vill man bli oberoende är nog en dyr bränslecell typ EFOY det rätta alternativet.

Med fler fritidsfordon som kräver el så kommer nog priset på bränsleceller förhoppningsvis att sjunka och då blir det köpläge :)
 
F

F.d. 15126

Guest
Personlig erfarenhet

Jag har en airbrezze land bak på bilen,
Att man inte kan använda vindkraft när man kör pga säkerhet kastvindar mm är en självklarhet

Men när man står så kan den ge väldigt mycket energi den jag har ger upp till ca 15 ampere , men då ska man ha tur med förhålandena, man ska veta att energin ökar kraftigt med vindstyrkan vilket ger betydligt mindre strömmar vid lägre vindar, det är först vid ca 3 m/ s som det ger något alls om:

det är helt öppet från det håll det blåser det räcker faktiskt med en liten irriterande buske på 15 m avstånd för att det inte ska funka alls även om det blåser låt säga 5 me sek detta ger att för den som ofta står vi havet eller på jordbruksmarker eller i anslutnig till kalhyggen i fjälen kan ha mycket stor nytta av vindkraft men i övrigt blir nyttan nästan obefintlig då det alltid blåser för lite från fel håll eller är någonting i vägen.

Det som är kul med vindgeneratorn är att man kan stå med helt tomma batterier en väderprognos med idel regn och sedan tack vare vinden ha fulla batterier 2 dygn senare mitt i vintern.

Vindkraft är dyrt och mycket osäker energi, solpaneler är mycket tryggare, cis paneler som tål partiell skuggning är i nästan alla fall att föredra om man vill ha en trygg energiförsörjning, men på vintern och oktober november kan vindgeneratorn göra susen.

Ex airbrezzen som jag själv föredrar främst pga låg vikt 6 kg samt god eneriavgivning kostar ca 11 12 tusen (förra året låg den på 9000 har stigit i pris)(i usa kostade den förra året bara 4500 priset över atlanten stiger med ca 100% alltså!!:mad:)vilket man ju får massor med paneler för. Därtill kommer kostnad för rör.

OBS att installera ett vindkraft verk är pga säkerhtesaspekter när man kör komplicerat och kräver tålamod och finurlighet, jag satt en halv dag på internet bara för att hitta rätt dimension på röret, det verkar som att det bara finns på en plats i sverige att få tag på nämligen Arigo flygmaterial i stockholm, själv köpte jag aluminumrrör för att minska vikten dessa använda annars till potonflygplan så de borde hålla.

Själv satte jag sedan röret på stegen bak, väl framme hissar jag sedan röret så att det kommer ca 1,5 m ovan tak på bilen detta är viktigt eftersom att vindkraftverket fungerar mycket bättre då, sedan stadgar jag från tre håll med spänband. Tänk på att det är tungt att hissa och hålla på med det Ett vindkraftaverk som väger lite är ETT MÅSTE!

Det låter även lite om generatorn vilket kan upplevas störande, de gånger jag behövt strömmen har jag aldrig upplevt det som störande, men står man tätt intil någan annan så kan det vara ett problem.

Vindkraft är dyrt osäkert men en joker och för oss energinördar förståss väldigt roligt:rolleyes:

Mikael
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Vindgenerator

Bara en fundering. . . Kanske har ett vertikalt vindkraftverk har sina fördelar framför ett horisontellt. Det vertikala är okänsligt för vindriktningen och vissa konstruktioner ger igen strob-effekt med skuggan.
/David
 
F

F.d. 15126

Guest
Sv: Vindgenerator

jag blir lite impad av dina bilder. Hur lång tid tar det att rigga alla dom prylarna ?

// Pär


Det tar lite tid i början men när man vet exakt hur man brukar göra så går det av bara farten fast det kan vara lite pilligt och tungt just när man ska hissa upp den innan man fått in skruvarna som håller upp den i stegen, framförallt på vintern när det blåser kallt.

Mikael
 
F

F.d. 15126

Guest
Sv: Vindgenerator

Bara en fundering. . . Kanske har ett vertikalt vindkraftverk har sina fördelar framför ett horisontellt. Det vertikala är okänsligt för vindriktningen och vissa konstruktioner ger igen strob-effekt med skuggan.
/David


Vetrikala vindkraftverk är något nytt och därför dyrare, vet inte om det tillverkas i så små dimensioner, antar att det först kommer finnas på lite större grejor. Precis som du säger så anpassar sig det bättre efter vindrktningen de mindre vindgeneratorena kan annars ha lite problem att ställa in sig efter vindriktning iallfall när det blåser lätta vindar.

Mikael
 
Toppen