• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtisarnas för- och nackdelar

F

F.d. 25203

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Jag kör en Niessmann+Bishoff, från 1991. Den har väggar som består av utifrån aluminium sen 65 mm skum och insidan av en aluminiumplåt med limmad matta på. Taket är lika men 80 mm tjockt. Niessmann... Var tidiga med sin konstruktion och idag använder de flesta denna typ. Fast de billigare märkena har bara 50mm i vägar och tak. Finns dock ett fåtal glasfiber bilar.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Aluminium vilka har det ?
Nyare husbilar har glasfiberkarosser vad jag vet.

Franska Challenger t.ex. har aluminium i nordisk edition istället för glasfiber. De hade problem med spricker i kylan så de ändrade till alu. Men flera producenter har tjockare/bättre glasfiber och behöver inte alu för att unngå problem med kyla.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Aluminium är nog vanligast idag. Hymer har till exempel alu kaross
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Hej till plåtisvänner!
Upptäckte en liten producent i Lübeck som jag missade på min odyssé i oktober. Märket kallas DOMO, hemsida reisevan - Home
Så kul att du tittade på DOMO! Själv upptäckte jag denna producent för något år sedan, se t.ex. inlägg #48. Är mycket imponerad av lösningarna, då det mesta är väl genomtänkt. Bara en sådan sak att luckorna med dess lås tål 80kg belastning, vilket är bra om olyckan är framme.
Tänk så här, lägger man tex ugnsplåt i solen bredvid en skärbräda i plast! Då är plasten svalast om man känner på dem under en högsommardag, plåten går då knappt att ta på, man bränner sig.
Var ugnsplåten svart och skärbrädan vit? Visst leder stål värme bättre än plast. Stål blir alltså varmt fortare och svalnar fortare jämfört med plast. Även färgen spelar väldigt stor roll. En högblank silverfärg borde vara bra, då det reflekterar en stor den av värmestrålningen (sommar & sol) och det avger lite värmestrålning (vinter & kallt). Jag tror högblanka bilar är förbjudet så silvermetallic tar nog första platsen sett ur värmesynpunkt.
 
F

F.d. 55287

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Hej.

I två säsonger har vi varit i Italien mitt i sommaren med vår plåtis, våran upplevelse är att den inte blir varmare än de tidigare påbyggda husbilar vi haft, däremot att det är mycket lättare att få den sval genom att öppna upp skjutdörren och bakdörrarna.

Leena o Kaj;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Aluminium vilka har det ?
Nyare husbilar har glasfiberkarosser vad jag vet.
Niesman, Concorde, Carthago og en håndfull til bruker en sandwich konstruksjon av aluminium ytterst og innerst med en en lukket celleplast isolasjon hellimt i tak og vegger. Underste golv er på disse underst en glassfiberplate (for å unngå galvanisk reaksjon stål/aluminium) celleplast og enten aluminium eller vatnfast plywood øverst. Inne i sandwichen finnes det i dag ikke treverk på disse bilene, for 10 år siden ble det brukt litt som skruefeste, i dag benyttes HDPE i stedet for treverk.

Grunnen til at jeg her bruker celleplast som betegnelse på isolasjonen er at de forskjellige fabrikkene bruker forskjellige plater, men alle er et plastmaterial med lukkede celler.

Noen fabrikker benytter en sandwich med aluminium eller glassfiber ytterst, isolasjonsplate (lukkede eller åpne celler) og plywood eller fiberplater innerst - disse bilene har oftest treregler i veggene også for stivhet.

Campingvogenes ruglede aluplate benyttes i dag for noen få av de billigste husbilene, denne gruppen blir stadig mindre.
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Sitter o funderar på att skaffa mig en plåtis istället för en vanlig personbil och husbil.
Vad har ni för fasta kostnader med skatt och försäkring(skiljer sig naturligtvis men på ett ungefär)
Vad har ni för co2 utsläpp på era bilar. Såg att vanliga fiat transportbilar ligger på ca 210 g. Är det samma för plåtisarna, eller går det upp något?
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Hej.

I två säsonger har vi varit i Italien mitt i sommaren med vår plåtis, våran upplevelse är att den inte blir varmare än de tidigare påbyggda husbilar vi haft, däremot att det är mycket lättare att få den sval genom att öppna upp skjutdörren och bakdörrarna.

Leena o Kaj;)

Samma tycker vi, åkt plåtis sen 1987 till Italien o mellan Europa, mellan plåtisarna har vi haft 2 alkov bilar o tycker att de varit minst lika varma.
jämför man en plåtis med en personbil så är den betydligt svalare en het solig dag.

Leif
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Kul att höra åsikter om plåtisar heta sommardagar, det verkar ju inte vara ngt större problem.
En sak jag hörde som skulle vara nackdel är skutdörren regniga dagar. Att det regnar halvt inn i bilen ?

Samtidigt om plåtisar är så fördelaktiga ska man kanske byta, fast det blir ju väldigt trångt inne, man ska ju bo också?
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Kul att höra åsikter om plåtisar heta sommardagar, det verkar ju inte vara ngt större problem.
En sak jag hörde som skulle vara nackdel är skutdörren regniga dagar. Att det regnar halvt inn i bilen ?

Samtidigt om plåtisar är så fördelaktiga ska man kanske byta, fast det blir ju väldigt trångt inne, man ska ju bo också?

DSCN1769.JPG


Tycker att markisen fungerar bra även fast den inte är ut, men skruvar man ut den ca 20 cm så skyddar de ganska bra. Har också tätnings list under markisen så det inte kommer stänk den vägen.

Men man kan stänga dörren vid regn.:)

Var o en har olika behov av utrymme så där måste man nog gå till sig själv o ta det som passar.

Leif
 
F

F.d. 55287

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Hej Sören & Kicki.

Visst är skjutdörren en regnig dag inte det bästa men vi brukar då använda framdörrarna. Funkar bra. Skjutdörren är bra när vädret är sådant att det är för svalt att sitta ute då öppnar man upp hela dörren och sitter inne fast som ute.

Visst är det compact living i en plåtis och man kanske inte "bor" i den som i en större bil. Bra är nog att tänka över vad är det man vill ha och uppleva med husbil. Vi har valt att ha en bra bil att färdas i, ska kunna sova bra, laga enkel mat och toalettmöjlighet men framförallt att kunna ta oss fram lite varstanns och inte alltid vara hänvisade till ställplatser eller campingar.
Vi har varit med om att stå tex vid en strand där alla husbilar blev bortkörda av polisen men oss brydde de sig inte om.

Leena o kaj;)
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Vid regn kör ut markisen en bit och häktar i stödbenen i fästena i karrosen, sedan har jag ett stopp så att det går att stänga till skjutdörren så att en en in och utgångsglipa blir kvar.
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Sitter o funderar på att skaffa mig en plåtis istället för en vanlig personbil och husbil.
Vad har ni för fasta kostnader med skatt och försäkring(skiljer sig naturligtvis men på ett ungefär)
Vad har ni för co2 utsläpp på era bilar. Såg att vanliga fiat transportbilar ligger på ca 210 g. Är det samma för plåtisarna, eller går det upp något?



2010 Adria Twin 120 hk, Skatt per år 7186.- Helförsäkring i Caravanförsäkring 5056.- per år
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

2010 Adria Twin 120 hk, Skatt per år 7186.- Helförsäkring i Caravanförsäkring 5056.- per år
Tack så mycket.
En fråga bara, vet du vad utsläppshalten anges till?
Såg någon Knaus Box Star som kostade 4800 i skatt så uppenbarligen är det ganska stor skillnad.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Skattesatsen är även och i hög grad beroende på tidpunkt för första registrering i Sverige. Vad jag förstått mycket dyrare om reg efter 20110101.
aake
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Skattesatsen är även och i hög grad beroende på tidpunkt för första registrering i Sverige. Vad jag förstått mycket dyrare om reg efter 20110101.
aake
Jo, men det är jag medveten om. Eftersom Lillkå betalar mer än 5018 kr så är den reggad efter ovanstående datum och detsamma var med den Knaus Boxstar som jag hittade.
Men blev förvånad då det är 2 förhållandevis likadana bilar och m.a.o. måste ju transportstyrelsen valt två helt olika co2-halter.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Kul att höra åsikter om plåtisar heta sommardagar, det verkar ju inte vara ngt större problem.
En sak jag hörde som skulle vara nackdel är skutdörren regniga dagar. Att det regnar halvt inn i bilen ?

Samtidigt om plåtisar är så fördelaktiga ska man kanske byta, fast det blir ju väldigt trångt inne, man ska ju bo också?

Här kommer två förslag på plåtisar med stora dagutrymmen :
Pössl For Two och La Strada Avanti H
De har större dagplats än många större husbilar,man behöver ej använda
framstolarna.

Jojje
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Här kommer två förslag på plåtisar med stora dagutrymmen :
Pössl For Two och La Strada Avanti H
De har större dagplats än många större husbilar,man behöver ej använda
framstolarna.

Jojje

Jag har en nära vän som har en Pössl men nej jag byter nog inte bort min Adria 670SL.

När min gamla svärmor inte ens ser skillnad på om det var vi som åkte iväg eller vår vänns Pössl, då finns det ingen andledning att ha en plåtis som ingen nu skulle tro är en Husbil!
Gumman är 84år och såg att det var en Husbil på 150 meter avstånd som passerade mellan buskarna.
Nej då kan jag faktiskt ha en husbil som inte är alltför trång.

För mig att ha en plåtis skulle vara att ingen såg att det är en husbil.

Men det sket sig. Att lura sig själv är inte svårt har jag märkt.:wideeyed:
 
Toppen