• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtisarnas för- och nackdelar

F

F.d. 5333

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Maja skrev:

"Vi ser fram emot bilddokumentation av din kommande mellanvägg i plåtisen. Gör säkert mycket för vinterbruk även i andra plåtisar."

Skall byggas av samma snickare som 1984 byggde denna mellanvägg till ett hembygge på en MB 508. Här fotat inifrån bodelen med övre stalldörrsluckan fälld och låst framåt. Förhoppningsvis blir det lika prydligt denna gång, med limträ och 20 mm isolering.
Återkommer när jobbet är klart.

Visa bilaga 44295


aake


Ännu prydligare blir det om Du använder det byggnadssätt som Nordic använt ett par år, tar dessutom troligen mindre plats.

KCR ska ha stora Problems enligt en verkstad.. stämmer.. stämmer inte??
Sanningen får man aldrig fram utan att testa själv, kan kosta multum.
 
Senast redigerad av en moderator:
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Jag har inte detaljerna - men vill beratte mera nar jag ar tillbaka!
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Notera praktisk tänkande och specielt den innovativa extra sängen fram. Uppvärmningen är jag spent på hur fungerar i praktiken - är det som Alde? Det enda jag tycker är tråkigt är kylboxen
Observera att väljer du till sängen fram så går du miste om ett skåp. (Dock är detta, tillsammans med James Cook, de enda husbilar med Isofix som jag har sett.)
Kylboxen verkar vara i minsta laget men den är energisnål eftersom kylan "inte rinner ut". Jag antar att kylen endast går på 12 volt?
Kylen är på 40liter och kompressordriven.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

LilKå skrev
"Ännu prydligare blir det om Du använder det byggnadssätt som Nordic använt ett par år, tar dessutom troligen mindre plats."

Inget kan rimligen ta mindre plats än en mellanvägg med stalldörrar, blir inte tjockare än den isolerade limträkonstruktionen. I mitt fall drygt 20 mm.
I den Pillos jag hade på 90-talet var mellanväggen gjord av motsvarande material, men då med skjutdörrar, något som kräver dubbelt så mycket utrymme i längsled. Och i en Niesmann ännu tidigare bestod förbindelsen mellan förarhus och bodel av en vägg med en stor, tung och otymplig plugg.
Jag kommer inte ihåg hur Nordic bygger, men nu är tärningen kastad och i morgon bitti åker bilen in på snickeriet för bygge av mellanvägg.
aake

PS. Precis kommit hem efter en vecka på resande fot och så här års inga problem att klara sig med endast en gardin som avskiljning, trots lite frost på morgonen under ett par dagar. Men snart är det vinter!
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Hade tjockt draperi i min fd Plåtis Silverpilen - det räckte bra - men förmodligen hade det varit tätare och varmare med en vägg.
Utan att ha testat så tror jag att SMC-Plåtisen klarar bra mycket mer än minus 40 grader - litet och välisolerat innerutrymme gör förmodligen den till en av de vintertåligaste husbilarna - sen bakhjulsdrift med dubbelhjul och diff - ja en kompetent åretruntbil.
Va man nu ska ut i minus 40 och göra?? :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

PatricS

Det är nog klokt att trycka i stugvärmen när det blir 40 minusgrader. Helst inte köra bil alls; risk för att lager skär och dieselmotorvärmare brukar dessutom ofta strejka vid temperaturer under -30. Men så kallt som under -40 upplevde jag aldrig under de år jag bodde i Umeå (men däremot enstaka gånger här i centrala Jämtland).

Men man bör vara väl rustad för kyla även om man undviker extremerna; på vårvintern kan det här hemma ofta nog bli kallare än -25 på natten vid högtrycksväder även om det är åtskilliga plusgrader dagtid.

Och självklart ger en isolerad mellanvägg bättre komfort än ett tjockt draperi, man slipper kallras och kondens på rutorna i förarhuset.

Lite ångrar jag nog att jag inte köpte en terrängduglig skåpbil i Tyskland och lät inreda här hemma. Vattenburen värme hade varit bra, men Trumas luftburna dieselcentralvärme fungerar faktiskt ändå över förväntan hitintills. Och det gick ju snabbare att köpa nästan färdigt och ju äldre man blir desto mer känner man att den återstående tiden är utmätt.

aake

Redigerat stavfel
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Det draperi, ej skynke, som sitter i Kabe isolerar mycket bättre än Nordics vägg, i minus 28 grader hade vi i bodelen 25 grader,enligt ett repotage i CC:s blad så kostar det ca 8000 att få ett sådant uppsytt och monterat, sys till alla förekommande karosser. Nordics vägg känns iskall när värmen i hytten är borta, fick känna det i jokkmokk 2001 när vi fikade i en Nordic och satt mot dörren/luckan.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

LilKå

Nåja, hur mycket isoleringsförmåga kan de vara i ett ca 1 cm tjockt draperi? För ett par månader sedan sålde jag min Kabe efter fyra år och inte isolerade mitt vinterdraperi särskilt bra och det gav obetydligt skydd mot kondens på rutorna i förarhuset. Det torde vara självklart att en limträkonstruktion med 20 mm polyuretanskum (mig veterligt det effektivaste isoleringsmaterialet) isolerar mycket bättre än ett draperi.

För kondensskydd krävs en tät konstruktion med tätningslister i dörrar och luckor. och det har fungerat på de mellanväggar jag låtit bygga tidigare, två med stalldörrar och en med skjutdörrar.

aake

PS. För att slippa kallras måste man ha värmeutsläpp på bodelssidan av mellanväggen. Min Kabe hade förutom golvvärme ett slags tröskel med värmeutsläpp bakom draperiet och på motsvarande sätt var det ordnat i min Pillos.

Redigerat med PS
 
Senast ändrad:
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Under veckan åkte jag 330 mil (!) från södra Norge ned genom Tyskland till olika producenter av små, individuellt anpassade "plåtisar" (skjutdörsbilar!) och hem igen. CS norr om Hamburg, La Strada öster om Frankfurt (nåt konstigt där, ung 25% sjukskrivna pt!), HRZ och Woelcke i Heilbronns omnejd, BavariaCamp och Burow i närleken av Augsburg (ca 6 mil väster om München) och slutligen Bresler vid Zwickau i närleken av Chemnitz (fd Karl Marx Stadt). Alla gör kvalitets-bilar med rejäla snickerier, Xtreme isolator för besta skydd mot kyla och andra goda val. CS, HRZ, La Strada och Bresler gör bilar på MB Sprinter; ca. 75 000 Euro för en komplett bil, Bresler, La Strada och Burow/Bavaria på Ducato 5.99m med ca 60 000 Euro för en komplett bil. Woelcke gör egna bilar på 2x6 m, mycket populära skulle man tro med minst 1 års ventan om du beställar nu! Personligen tyckte jag det var kyligt i färge och material-val, men smak och behag etc!
Personligen skulle jag välja HRZ Toscana om Sprinter är målet - denna vagn tror jag ville bli toppen om man har finanserna. Design, material val och bemötande var toppen!
För Ducato (eller Boxer) ville jag välja Burow. Speciellt skyddet mot kyla, säng och dusch-lösningen i 600 serien var fascinerande.
Innan jag åkte i väg var BavariaCamp och Bresler favoriterna, de gjorde inte bort sig på något sätt, men att se produktion och bilar i verkligheten gör att man ändrat sig.
Så - vad nu? Tja, vi får räkna på pris och finans. http://www.husbilsklubben.se/forums/images/smilies/chat/mh3.gif
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Husbilsgolf

I Chemnitz var du inte så långt ifrån stället där Knobloch tillverkas. Var du inte frestad att göra ett besök även där på denna stora rundtur? Mycket välgjorda snickerier och en del finurliga tekniska lösningar i min Knobloch Heyerdahl.

aake
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Knobloch var på resplanen, men han har aldri svarat på mina mail, så då tvekar man på om han har interesset av export. Sen var det 2 timmar enligt GPSen dit, och tiden började rinne ut för att hitta hem i tid. Därför! Men jag haller i - Knobloch har mycket spennande lösninger och vackert arbete.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

aake!

Vi ser fram emot bilddokumentation av din kommande mellanvägg i plåtisen. Gör säkert mycket för vinterbruk även i andra plåtisar.

Hälsningar

Mellanväggen klar och bilder utlagda i tråden "Ny plåtis"

aake
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Hej till plåtisvänner!
Upptäckte en liten producent i Lübeck som jag missade på min odyssé i oktober. Märket kallas DOMO, hemsida reisevan - Home
Så jag åkte ner dit i fredags, kollade också in julmarknaden i staden! Mycket väl bemött av Jan Dohmayer som pratar utmärkt engelska.
Det som gjorde att jag tyckte dette var speciellt och spennande, var det kompakta bygget med medel-högt tak, elektrisk nedfellbar säng och dusch/toa utrymmet. Se video på hemsidan.
När man såg bilen i praxis, blev jag även mera imponerad. Har ni hört om KISSMANN, producent av kompressor kylskåp? Nej, inte jag heller. Men Jan D berättade om att kvalité är det enda som styr hos DOMO. Och Kissmann är dyrare, men de har alldri hatt problem med skåpen. Och de är energi snåla.
Jag frågade om isolationen, var den tillräcklig bra för en nordisk vinter. De hadde brukt Xtremisolator, men fick nu en bättre typ från Spanien som täckte bättre, hade lägre vikt och bättre egenskaper. Hans finska kunder var nöjda, sa han.
Så var det pris. En komplett 5.91 m Sprinter för mig med nordiska specifikationer etc. kostar ca 55000 € utan MWST, altså importpriset. Det är betydligt billigare än t.ex. HRZ, La Strada og Bresler.

Oavsätt vad det blir - jag måste sälja min Adria först. Och norska marknaden är stendöd just nu!
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Efter att ha läst inläggen så har jag nu förstått att fördelen med plåtis är trånga gator och fördelen med att kunna öppna bakdörrarna när det är hett ute.

Men det är väl klart det blir otroligt hett inne när isoleringen bara är runt 1cm ?

:yes:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Måste ju erkänna att när man sitter i en stor lyxig husbil går det inte att jämföra den med min lilla Plåtis. Fördelen dock är att man är lite mer inkognito och har lite lättare att parkera lite här och där utan uppmärksamhet.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Efter att ha läst inläggen så har jag nu förstått att fördelen med plåtis är trånga gator och fördelen med att kunna öppna bakdörrarna när det är hett ute.

Men det är väl klart det blir otroligt hett inne när isoleringen bara är runt 1cm ?

:yes:
-----------------------------------------
De två Plåtisar jag haft har inte varit med den lösningen att bakdörrarna går att öppna. Hustru gillar inte att ligga "därbak" å nån kan "öppna/bryta sig in" i bilen där man sover.
Dessutom kan det inte komma in damm via nån dålig list.
En ScandiMobil å en SMC.
Jag gillar Plåtisar för dess smidighet i trafiken å lätthet att parkera varsomhelst. Gärna med en bra motor så att bilen - nästan - går att köra som en vanlig personbil.
Båda min Plåtisar har haft minst lika bra isolering som vilken vanlig husbil som helst. :)
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Plåtisar blir varmare inne än bilar med glasfiberkaross.

Tänk så här, lägger man tex ugnsplåt i solen bredvid en skärbräda i plast!
Då är plasten svalast om man känner på dem under en högsommardag, plåten går då knappt att ta på, man bränner sig.

Plåten transporterar värme bättre än glasfiber/plast. Den behåller också värmen längre.
Sen är ju plåtisar oftast sämre isolerade.

En plåtis är nästan som en termos den tar längre tid att svalna.:twitcy:

För o nackdelar frågades efter, då en nackdel är det ovan!
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

De flesta husbilar har ju plåtkaross fast utav aluminium, så den skillnaden är inte så stor. Däremot är ju isoleringen väsentligt sämre, så visst bör det bli kallare/kräver mera värme i förhållande till volymen på vintern, och bli varmare i solen på sommaren.
 
Senast ändrad:

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Aluminium vilka har det ?
Nyare husbilar har glasfiberkarosser vad jag vet.
 
Senast ändrad:
Toppen