• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtisarnas för- och nackdelar

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag har alltmer funderat på att skaffa en plåtis men är inte säker på om jag skulle få plats men min långa lekamen (190 i strumplästen).

  • Vad har ni som ägare att berätta om för- och nackdelar gentemot en "vanlig" sjumeters?
  • Hur funkar det med dieselvärmare, kompressorkyl och ev. dieselkök?
  • Måste man ha solceller och större bodelsbatteri?
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Jag har inte svar på allt men kan inleda med lite erfarenheter med min Plåtis.
- Han som lät bygga min Plåtis är ca 190 och ritade själv hur han ville ha den och lät sen Björn Simson på SMC bygga den. Den har långbäddar och då försvinner lite utrymme så man får göra avkall på annat som garderob å liknande.
- Vattenburen värme ger en mycket bra komfort och jämn temperatur och dubbelgolvet gör att den går att använda året runt oavsett väder. Åretruntdäck är en bra kompromiss.
- Ebersprakaren använder vi enbart till att få imfria rutor och lite varmt i förardelen efter en natt omkring 0 eller kallare.
- Ledlampor och normalt tv/film-tittande ger 2-4 dygns frikamping utan problem med 2 vanliga batterier med 150 A. Utöver detta behöver inte jag nåt mer som tex vindsnurra eller solceller.
- Bakhjulsdrift och gasfjädring ger en härlig och stabil körning och mycket liten svängradie - och diffspärr kan underlätta ibland - jag har aldrig behövt använda den. Ok dubbelhjul hjälper också till. Lättkörd och tar sig fram överallt - kontra en bredare framhjulsdriven bil.
Ja detta är lite av mina erfarenheter - sen skiljer sig Plåtisarna åt på många olika sätt med både storlek, uppvärmning och drivning mm - men de 2 Plåtisar jag haft har haft vattenburen värme - som jag föredrar.
Finns säkert mycket mer att berätta om olika sorts Plåtisar - men det får andra komplettera med. :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Jag har alltmer funderat på att skaffa en plåtis men är inte säker på om jag skulle få plats men min långa lekamen (190 i strumplästen).
  • Vad har ni som ägare att berätta om för- och nackdelar gentemot en "vanlig" sjumeters?
  • Hur funkar det med dieselvärmare, kompressorkyl och ev. dieselkök?
  • Måste man ha solceller och större bodelsbatteri?

Du får vänta på mitt svar till våren, men eftersom det gick bra att sova i denna lilla hemombyggda plåtis även vid -30*C på 70- och 80-talen så lär det nog fungera med vår nya i vinter. Denna första bobil hade punktvärme, inbyggd i fronten på en garderob/torkskåp. Isolerad mellanvägg med stalldörrar till förarhuset och så vill jag ha det även nu.
Men visst blir man bekvämare och ställer högre krav med åren; närmast obegripligt utifrån dagens horisont att vi kunde göra långa resor med två barn i denna lilla bil.
aake

Nordtröndelag ca -91 (Large).jpg
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Hej,

Jag är 187 och sängen (tvärsäng) är 197x150 cm. Vi stortrivs med den, den är mycket bättre än den "franska" sängen vi hade i Bürstnern.

Vi har dieselvärmare samt spis och kylskåp (97 l) på gas . En gastub räcker mer än 5 veckor. Enligt min mening en utmärkt kombination. (En dieselspis har 6 min upstartstid enl. tillverkaren).

Eftersom tillåtna lastvikten är "enorm" så är det inga problem att ha rejält med solceller och batterier. Vi har 180 W solceller och 2x120 Ah AGM-batterier.

Vi ÄLSKAR vår Hymer CAR322!!!

Mvh Bengt
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Tja 18 mån med ny Boxstar från Husbilslandet, kompressorkyl, dieselvärmare,
dieselspis (tar 4-5 minuter att få full effekt) har fungerat bra för oss - gått på lite uthyrning, rullat 2000 mil i dagarna. Ett antal verkstadsbesök för både chassie och inredning, allt har gått på garantin men trist att fixa med givetvis.
Har en KCRbox till 120 hästaren, så den är snabb och riktigt stark på 6:an.
Dubbla batterier, solpanel, drag,luftfjädring, yttre duschuttag, och lite annat i pryttelväg finns på skruvat.
 

Bilagor

  • IMG_3137.JPG
    IMG_3137.JPG
    556,1 KB · Visningar: 30

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Har visserligen skrivit "plåtisens lov" tidigare på forumet men det kan vara svårt att finna ibland alla trådar. Efter att ha haft en visserligen kort men ändå fullbred påbyggd Hobby några år valde vi att byta till plåtis Knaus BoxStar och det har vi inte ångrat.

Fördelar:
Lättrörligheten - lätt att köra där det är trångt - gäller både i trånga städer o små bergsbyar
Lätt att parkera - vi behöver inga tillrättalagda ställ-eller campingplatser i orternas periferi. Vi klarar oss med vanlig p-ruta
Säkerheten -vår bil har ju alla förstärkningar och krockskydd som en "vanlig" Fiat-skåpbil. Därtill antisladdsystemet ESP som anses vara den mest livräddande innovationen sedan säkerhetsbältet.
Stor lastförmåga både utrymmes- och viktmässigt

Nackdelar
Lite trångt för "efterfest" inne i bilen
Lite krockar kan uppstå i samband med tidsmässigt kolliderande aktiviteter - läs morgonbestyr

För största mobilitet och frihet har vi utrustat bilen med dubbla 85kwh bodelsbatterier, 130W solcell, dieselvärmare för både värme o varmvatten, 12 V kompressorkylskåp mm. Gasolendast till spisen-inga flaskbyten på drygt ett år. Möjligen skulle vi behöva ytterligare batterikapacitet för ökat vinterbruk. I vintras började strömmen tryta efter drygt två dygns stillastående fricamping i -25 grader och med minst +22 inne i bilen. Då fick vi köra en sväng för att klara tredje natten. Vi har dock tystgående elverk för "nödbruk".

Ledsen att det blev så få nackdelar men jag ser dem väl inte p.g.a. hemmablindhet. :D
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

:)Hei Knarrevik.

Jeg deler gjerne mine erfaringer med deg og andre som kan være interessert.

Har erfaring fra tre helintegrerte biler, to Hymer og en Flear, før vi bestemte oss for
å nedskalere, fremst for å kunne fricampe mer enn vi har gjort før.

Vi besøkte messen i Dusseldorf i fjor, og falt for La Strada Regent S, en ny modell
med tverrseng bak, bra kjøkkenløsning og gode dos/dusjmuligheter.

Valgte 2.2l motor med 163Hk og femtrinns automat og luftfjæring bak.

Bestilte en bil med Truma diesel vann/luftvarmer, 12v kompressor kjøleskap, 90w
solceller for vedlikehold av AGM 150Ah bodelsbatteri, SoftCharger 12v lader for å
raskt fylle batteriene til tops.(Fantastisk bra produkt, kjempefornøyd.)

Valgte trebluss gass til matlagning etter anbefaling fra en tysk ekspert på messen.
De hadde dårlig erfaring med dieselkoker og "plåtisskyvedør", alle klaget på
eksoslukt inne i bilen når døren sto åpen under matlagning.(Lukter som i en gml. båt)

Har til nå kjørt 5000 km, bl.annet to ukers tur til Sverige i mai/juni uten å koble til
230v. Svært fornøyd til nå:)

Drar på en tremåneders tur til Portugal i september, det blir den store testen.
For nærmere beskrivelse av bilen, se hjemmesiden til Regent.

Beste hilsen fra Atle.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

:)Hei Maja.

Om du får montert SoftCharger 12v lader får du fylt opp batteriene 100%, og tiden
det tar å fylle opp igjen batteriene blir langt kortere.

Kjørte i går 67 km, ved start 12.3v, etter turen viste hvilespenningen 12.8 :)

Beste hilsen Atle
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Ang dieselukt med öppen skjutdörr så har jag förlängt avgasröret från spisen så att det går ut bredvid värmarens avgasrör på andra sidan bilen

CYA RW
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Jag har alltmer funderat på att skaffa en plåtis men är inte säker på om jag skulle få plats men min långa lekamen (190 i strumplästen).
- Han som lät bygga min Plåtis är ca 190 och ritade själv hur han ville ha den och lät sen Björn Simson på SMC bygga den. Den har långbäddar och då försvinner lite utrymme så man får göra avkall på annat som garderob å liknande.

Om man kan tänka sig en plåtis på nästan sju meter så öppnar sig möjligheten för andra planlösningar t.ex. Dipa Bussard LR se:dipa Reisemobilbau

Om man kan tänka sig att klättra upp i sängen så har Fischer Maximo (tillverkas inte längre) en taksäng som är 150x220cm. Se: Fischer Crafter 35 2,5 TDI Fischer Maximo (Klima) als Alkoven in Heidenheim
 
F

F.d. 55414

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Vi köpte en Adria Twin Sp, 2,3. Hämtade ut den den 8 mars på Caravanhallen i Södertälje. Följande erfarenheter har vi hitintills:
1. Sålde lilla bilen och äger bara en bil.
2. Kan parkera på boendeparkeringen strax utanför porten!!
3. Hittar lätt parkeringsplatser på utflykterna.
4. 190cm-svåger sov bra i bilen när vi lånade ut den till honom.
5. Compact-living utvecklar ytterligare samarbete, dock med humor!
6. Vit Adria Twin associeras till vanlig skåpbil och tom färdtjänstbil för icke initierade.

Vi trivs jättebra med den.
Sambon tar husbilen och åker gladerligt iväg till väninnor och barnbarn och jag stannar hemma. Hon har full koll på gråvatten, latrintömning och alla knappar. Du får dra slutsatserna om för- och nackdelar själv
 
F

F.d. 55414

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Tillägg till Adria Twin SP.

Bekvämt att sitta inomhus när det blåser och uppleva att man sitter utomhus tack vare skjutdörren.

Jo, vi har någon gång saknat att vi inte har AC i bodelen. Då öppnar vi båda bakdörrarna och får god luftgenomströmning.

Sambon uppskattar att hon kan se ut genom bakrutorna när hon kör.

Detta är vår tredje husbil från Caravanhallen i Södertälje. Vi trivs med dem. Har fått bra service och bemötande!
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Vilka märken finns det?

Jag ser att ex en Adria Twin har en dragvikt på 3000 kg vilket innebär att vi skulle kunna dra vår vagn med en totalvikt på 2100 kg.

Kombination skulle kännas optimal, vagnen med sin överlägsna boendekvalitet och vanen för sin flexibilitet.
 
V

Veteran

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Vi har en likadan Plåtis som Roadwork. Med dieselvärmare & spis. Inga problem hittils. Man måste bara planera. Sätt på spisen först & börja tillreda maten sedan. Sätt på en bytta vatten på lilla plattan, så får du varmvatten gratis på eftervärmen. Vi har en liten gasspis med engångstuber, från Biltema, som alternativ. Våran kommer också från Husbilslandet och har just nu gått 650 mil. Den perfekta bilen att snurra runt på alpvägarna i Italien & Frankrike. Just nu vid Zell-Mosel.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Jag har alltmer funderat på att skaffa en plåtis men är inte säker på om jag skulle få plats men min långa lekamen (190 i strumplästen).
  • Vad har ni som ägare att berätta om för- och nackdelar gentemot en "vanlig" sjumeters?
  • Hur funkar det med dieselvärmare, kompressorkyl och ev. dieselkök?
  • Måste man ha solceller och större bodelsbatteri?
-----------------------------------------------------------------
Jaha Knarrevik?
Många olika kommentarer har du fått.
Är du nöjd - så att det ev blir en Plåtis senare :) - eller är det många frågetecknen som återstår och i såfall vilka??
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Jag skulle aldrig köpa plåtis. jag vill ha utrymme att röra mig på. Det är ju inte alltid fint väder på semestern. jag kör nu en Niesmann + Bischoff Clouliner 800. de är fullbreddsbilar som är 2,50 cm breda. Detta ger bra utrymme och minimerar krockar när man rör sig. Den är ganska stor men vi har aldrig behöft vända pga att vi inte kommit fram.

Tack vare att bilen är så stor så använder vi den mera än omvi haft en liten. Vi använder den som sommarstuga även när man inte är på resa.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Jag har haft några plåtis av den gamla sorten, och senare vanliga HB.
Numera en Winnebago LS, som låter stort, men är inte det.
För min del handlar det om vad jag gör med bilen. Jag vet att under normal användning för mig blir det övernattning (i stan eller vildcamp) brukar vakna tidigt, och sedan bär det iväg igen, ofta helt oplanerad. Visst, ingen mening eller riktning, men avkopplande!
För sådana syften passar en plåtis som en handske!
Nu har jag börjat planera övervintring i spanien och jag förstår att där blir det camping och längre stopp, mer krav på komfort osv. Då lutar mycket på en alkovbil på minst 7m.
Tror att bredden gör det största skillnaden, ger liksom en känsla av rymd som jag tror är bra preventivmedel mot "lappsjuka" som jag är livrädd för...
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Ja du skriver att plåtis passar som hand i handske för vildcamping. Men det är då jag som mest uppskattar min stora bil med generator för ungn/micro samt extra laddning. Separat dusch så en kan göra sig i ordning medan den andra duschar. Stora tankar så två personer kan duscha varje morgon och vattnet räcker en vecka. Jag har 300 lit färskvatten och 300 lit gråvatten tankar samt 120 lit skittank. Jag har rum för två 11kg gasol flaskor samt en gasol tank som är på 33kg. Så gasen räcker hela sommaren.
Det jag saknar är solpaneler så vore allt perfekt men det ska väl gå at ordna. Är man på camping så har man ju tillgång till det mesta och klarar sig bra med en enklare bil.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

HenrikH

Under de gångna 32 åren med husbil har jag haft allt från riktigt små plåtisar till tunga monster på dryga 9 m och jag lovar dig att det finns många små fjällvägar här hemma i Jämtland där det inte är möjligt att vända med en fullstor husbil vintertid. Till nöds gick det med den knappt 6 m långa Pillos som jag ägde på 90-talet tack vare fyrhjulsdrift, men med den största bilen jag ägt gick det överhuvudtaget inte vända på en vinterväg utan jag fick välja att åka till sjöar där det gick köra runt eller till de enstaka fiskeplatser där det fanns något slag av vändplan.

Behoven är förvisso olika men jag avstår gärna från en del av den komfort som fanns i den KABE alkovbil på MB-chassie som jag nu sålt efter fyra år för att i stället få en riktigt bra dragbil (med 4WD, tillsatsväxellåda och diffspärrar).

aake
 
Toppen