• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Roligt att följa ditt resande Affe intressant att se hur bilen fungerar både att köra med och som bobil jag är inte lite avundsjuk hur bra du har ordnat allting. Du vet jag lär mej av dej byta stötdämpare hade jag inte tänkt på. Just nu har det varit väldigt varmt och ska bli varmare i morgon Hoppas du får en fortsatt fin resa. Kerstin är inte gråhårig på fotot är hon en snygg blondin, du har det bra du Affe.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har plockat bort tv jag ser ju ändå inte på den,ska ha micro istället, undrar om någon vet om det finns någon micro som drar mindre vi halvfart eller är det full effekt och bara till och från som gäller som reglering. Har två olika att välja på i min ägo och whirlpool drar massor.
Mina funderingar gäller om jag kan skffa en inverter till rimliga pengar som klarar den eller om det kan gå på campingar som har dåliga kablar osv. På Bahia hade det fungerat utmärkt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag fick reservdelarna idag det är DHL som fraktat enligt särskild begäran, men det var Postnord som plötsligt ringde på dörren, det typiska för Postnord är inget sms vilket ska skickas enl Autodoc de ska även skicka email men varken det eller telefon. De struntar i Allt som vanligt bara tur att jag var hemma. Fick ett sms att jag skulle installera en app från Partex sånt får man ibland och jag vet inte vad det och inget jag vill ha i min telefon som jag sköter bankärenden med vet inte vem som skickat heller?
Delarna ser bra ut och verkar stämma Monroedämparna är dubbelverkande och blir bra på bilen men nu i värmen går det inget att göra så jag väntar lite.
Som vanligt bra priser och snabb leverans.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Har denna veckan åkt 120 mil och bilen drar nog 1 liter milen. En verkstad bytte filter innan vi åkte och det luktade lite diesel så fort vi stannade och kom små droppar under motorn som får fixas. Hon kör underbart så av resan har jag bara kört 25 mil men fick sittsår att sitta så länge. :)
Felet var att en returslang från en spridare var sönder så verkstan bytte den och några ytterligare till
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja typiska ålderstecken man borde egentligen byta en massa sånt innan en långresa, kvaliteten har väl inte förbättras på senare år när man köper så mycket från kina.
Partex är tydligen en app som DHL använder.
Nu har det varit svalt men latmasken har slagit klorna i mej, öl poolen sol och värme har det blivit, men ska ta tag i det vänt husbilen nu och ska försöka byta motorfästet om jag hittar en insex i rätt storlek verkar väldigt lätt bara stödja under motorn lossa bultarna och dit med den nya. Ska bli intressant att se om jag slipper de eländiga vibrationerna på tomgång, brukar få sitta och hålla lite gas för annars skakar det en massa inget roligt vid kökörning i tyskland. Har planerat att beställa RVS för både motorn och växellådan, hoppas att det hjälper att minska slitaget på femte växeln där gaffeln som flyttar dreven verkar sliten JANKRO har beskrivit problemet och lugnat mina nerver, det var ju betydligt bättre under de sista 300milen när jag körde hem. Förhoppningsvis ska det bli bättre hjälpte ju väldigt mycket med att byta bakre motorfästet så nu när jag byter höger fram så hoppas jag problemet blir så mycket mindre och med RVS i lådan så ska den säkert hålla många mil till blir ju en beläggning på de utnötta delarna. Även en del skorrande i lådan på lägre växlar hoppas jag minskar. Har ju en del rörelse i växelspaken som minskat när jag rör gasen.
En liten uppställning av dieselpumpen har jag också tänkt att göra. Ska fösöka göra en sak i taget gör man för mycket saker på en gång vet man inte riktigt vad som händer.
Jag gör alltså bilen redo för en eventuell resa söderut men skulle vilja göra en kortare resa i Sverige innan sommaren är slut för att se att allt är OK det är ju en gammal bil med många mil och en del av det jag gör är ju fuskreparationer men kan hålla ett antal tusen mil med försiktig körning.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Ja typiska ålderstecken man borde egentligen byta en massa sånt innan en långresa, kvaliteten har väl inte förbättras på senare år när man köper så mycket från kina.
Partex är tydligen en app som DHL använder.
Nu har det varit svalt men latmasken har slagit klorna i mej, öl poolen sol och värme har det blivit, men ska ta tag i det vänt husbilen nu och ska försöka byta motorfästet om jag hittar en insex i rätt storlek verkar väldigt lätt bara stödja under motorn lossa bultarna och dit med den nya. Ska bli intressant att se om jag slipper de eländiga vibrationerna på tomgång, brukar få sitta och hålla lite gas för annars skakar det en massa inget roligt vid kökörning i tyskland. Har planerat att beställa RVS för både motorn och växellådan, hoppas att det hjälper att minska slitaget på femte växeln där gaffeln som flyttar dreven verkar sliten JANKRO har beskrivit problemet och lugnat mina nerver, det var ju betydligt bättre under de sista 300milen när jag körde hem. Förhoppningsvis ska det bli bättre hjälpte ju väldigt mycket med att byta bakre motorfästet så nu när jag byter höger fram så hoppas jag problemet blir så mycket mindre och med RVS i lådan så ska den säkert hålla många mil till blir ju en beläggning på de utnötta delarna. Även en del skorrande i lådan på lägre växlar hoppas jag minskar. Har ju en del rörelse i växelspaken som minskat när jag rör gasen.
En liten uppställning av dieselpumpen har jag också tänkt att göra. Ska fösöka göra en sak i taget gör man för mycket saker på en gång vet man inte riktigt vad som händer.
Jag gör alltså bilen redo för en eventuell resa söderut men skulle vilja göra en kortare resa i Sverige innan sommaren är slut för att se att allt är OK det är ju en gammal bil med många mil och en del av det jag gör är ju fuskreparationer men kan hålla ett antal tusen mil med försiktig körning.
Skall man byta allt gammalt så är det nästan bättre att köpa en ny bil :)
Lagom kort tur här i Sverige kunde ju vara att åka upp till mig o prata om dit o datt
Här finns plats o el till dig.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tack för erbjudandet men det verkar långt åt fel håll, är man norr om Arlanda har man kört fel. Men får se när jag skruvat lite orken är ju inte vad den borde, slog i foten igår höll på att ramla vred på huvudet för fort och då tappar jag balansen. Skulle badat i poolen men gick inte pga av blodvite. Jag skulle aldrig kunna köpa något dyrare än den jag har men jag behöver inte mer heller tror inte jag skulle trivas i en plåtis kan ju inte stå rak där och sängen blir för kort och isoleringen är väldigt dålig i den mån det finns någon.
 
F

F.d. 22252

Guest
Min far är ju tokig i Norrland och rest mycket däruppe men jag vill ha sol och värme och inga mygg, för en del år sen var jag till bollnäs med caddyn var förbi Järvsö där den första snön smält bort i bollnäs höll man på att byta till vinterhjul.
När jag åkte hem så började bli mer sommarlikt redan i Uppsala och i Finspång dröjde sommaren kvar med värme och sol. Det var lite av samma upplevelse man får på vintern en bit neråt Frankrike när solen börjar skina och det är grönt på träden och sen nere i spanien när man ser palmer och det är sommar då trivs man.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Min far är ju tokig i Norrland och rest mycket däruppe men jag vill ha sol och värme och inga mygg, för en del år sen var jag till bollnäs med caddyn var förbi Järvsö där den första snön smält bort i bollnäs höll man på att byta till vinterhjul.
När jag åkte hem så började bli mer sommarlikt redan i Uppsala och i Finspång dröjde sommaren kvar med värme och sol. Det var lite av samma upplevelse man får på vintern en bit neråt Frankrike när solen börjar skina och det är grönt på träden och sen nere i spanien när man ser palmer och det är sommar då trivs man.
Förstår inte vad du menar med norröver det är mellansverige här
Bor du i Skåne är väl allt norrut för dig detsamma med Spanien
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Nordkalotten på sommeren er en opplevelse, men for endel av oss er varme vesentlig. Har opplevd både kulde og sterk varme der nord midt på sommeren, lyset må oppleves!

For meg har jeg funnet mitt riktige klima, midtvinters er det her som en dårlig sydsvensk sommer - sommer er 20+ om natten og 30+ om dagen, passer min kropp perfekt. Vinter overleves med noe varmere klær.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag bor i norra Östergötland har 42 mil till dej Affe så ingen omöjlig resa bara jag får bilen fixad men kroppen vill inte arbeta och stå på gatan och skruva är inte så kul, Kör jag upp på tomten så lutar det rätt mycket, skulle behöva ha hit en maskin och gräva ur lite. Var på gång med att gräva men fick inte bort stubben av ett äppelträd så jag la grus över. Sen med tilltagande ålder och värk av och till så måste jag tvinga mej själv, börjar jag skuva måste jag bli färdig eftersom andra bilen står upp körd bakom och kommer inte ut. Plötsligt började de lappa bilar som står längre än 24 timmar på gatan finns ingen skylt om det utan det hade man bestämt i kommunhuset och ingen av grannarna kände till det speciellt som kommunens hemsida är lika vimsig som alla såna brukar vara. Gissa vem man röstar för i kommunalvalet....
Kom mej att tänka på den sanna historien om hur man installerade lyset med autmatisk släckning när någon inte befann sej i lokalen, det slocknade när kommunen hade möte för de rörde sej för lite.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Jag bor i norra Östergötland har 42 mil till dej Affe så ingen omöjlig resa bara jag får bilen fixad men kroppen vill inte arbeta och stå på gatan och skruva är inte så kul, Kör jag upp på tomten så lutar det rätt mycket, skulle behöva ha hit en maskin och gräva ur lite. Var på gång med att gräva men fick inte bort stubben av ett äppelträd så jag la grus över. Sen med tilltagande ålder och värk av och till så måste jag tvinga mej själv, börjar jag skuva måste jag bli färdig eftersom andra bilen står upp körd bakom och kommer inte ut. Plötsligt började de lappa bilar som står längre än 24 timmar på gatan finns ingen skylt om det utan det hade man bestämt i kommunhuset och ingen av grannarna kände till det speciellt som kommunens hemsida är lika vimsig som alla såna brukar vara. Gissa vem man röstar för i kommunalvalet....
Kom mej att tänka på den sanna historien om hur man installerade lyset med autmatisk släckning när någon inte befann sej i lokalen, det slocknade när kommunen hade möte för de rörde sej för lite.
Förstår dig Bengtic, är samma problem med mig nu,gammal man gör så gott han kan :)tycker det har blivit sämre med orken nu när jag minskar ner på min medicin mot epilepsin. Kör upp bilen på ett par brädor och min bil är ju också lite högre under än din​
 
F

F.d. 22252

Guest
Är nog en sekundär effekt av medicinnedtrappningen så inte säkert att orken är sämre men att du känner av kroppens protester mer, du har ju varit lite bedövad i ett antal år nu. Förmodligen blir det bättre så småningom när du fasat ut eländet och kroppen blivit som den ska. Har ju ett par ramper från biltema använde jag när jag bytte startmotorn, har den sista tiden plågats av värk speciellt i nacken svårt att ligga under och skruva uppåt. Tänkte ge mej på motorfästet först ska bara hitta en bra punkt att stödja under motorn först, var ju loss när man bytte kamremmen för några år sedan. Blir spännande och se om det gör den skillnad som jag hoppas på. Det gäller bara att komma igång sen går det av sej själv när intresset kommer. Hade ju haft planer på att köra till åland och köpa en beg växellåda där men kan jag hålla liv i den jag har är det nog säkrare. och nyare verkar inte säkrare en Weinsberg som såg hyfsat ny ut hade ju totalrasat, verkstaden kan inte få in en alkovbil så byta motor utanför där det också lutar verka svårt. Enda förklaringen om den inte skurit av brist på olja kan jag tänka mej den att tagit in olja genom vevhusventilationen och tokrusat tills den rasat.SAM_0804.JPG SAM_0813.JPG
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Är nog en sekundär effekt av medicinnedtrappningen så inte säkert att orken är sämre men att du känner av kroppens protester mer, du har ju varit lite bedövad i ett antal år nu. Förmodligen blir det bättre så småningom när du fasat ut eländet och kroppen blivit som den ska. Har ju ett par ramper från biltema använde jag när jag bytte startmotorn, har den sista tiden plågats av värk speciellt i nacken svårt att ligga under och skruva uppåt. Tänkte ge mej på motorfästet först ska bara hitta en bra punkt att stödja under motorn först, var ju loss när man bytte kamremmen för några år sedan. Blir spännande och se om det gör den skillnad som jag hoppas på. Det gäller bara att komma igång sen går det av sej själv när intresset kommer. Hade ju haft planer på att köra till åland och köpa en beg växellåda där men kan jag hålla liv i den jag har är det nog säkrare. och nyare verkar inte säkrare en Weinsberg som såg hyfsat ny ut hade ju totalrasat, verkstaden kan inte få in en alkovbil så byta motor utanför där det också lutar verka svårt. Enda förklaringen om den inte skurit av brist på olja kan jag tänka mej den att tagit in olja genom vevhusventilationen och tokrusat tills den rasat.Visa bilaga 177264 Visa bilaga 177265
Hoppas du har rätt för annars vet i fan
Kämpa på och byt motorfästet för man ser ju en väldig skillnad på bilderna
 
F

F.d. 22252

Guest
Tack Affe behövde någon som knuffade på mej.
Idag har jag lyckats byta motorfästet tog en del timmar bara att leta verktyg tog ett bra tag kom på att jag inte har något spärrhandtag det var från Biltema så det hade jag brutit sönder.
Fanns två insexskruvar som jag hittade en sån där billig L formad nyckel till hade en förlängare med en hylsa i som jag använde som förlängare. Lyckades få isär allt relativt lätt, stödde under motorn på oljetråget och var rädd att ha sönder det gjuten aluminium.
Men när jag tog bort motorfästet så kasade motorn framåt 3 cm var rädd att den skulle halka av domkraften och orsaka skador. Skruvade fast motorfästet Och med hjälp av en slägghammare och en stor skruvmejsel som passade i skruvhålen fick jag motorn på plats. Hade ju glömt lägga ur växeln så det var nog där det krånglade för bilen stod i nedförsbacke.
Solen värmde på ryggen så det blev jättevarmt så det blev ölpaus några gånger så någon provkörning blev det inte men det räckte att starta och köra på tomgång, sen jag köpte bilen 2015 har den skakat och rystat hela tiden jobbigt framför rödljusen och i köer. Nu gick den jämnt och lugnt blev ett annat ljud mer som en vanlig diesel skakningarna gjorde väl att motorn blev obalanserad, men alla problem som jag trodde berodde på inställningar eller att något satt löst i instrumenpanelen var borta. Det gamla motorfästet hade en mängd små sprickor men kändes inte dåligt när man tog i det så man alltså inte avgöra om ett motorfäste är dåligt utan det är bara att byta.
En hundra procentig seger.
Nu är det bara bränslefiltret att byta vilket är lätt men man får vara försiktig så att packningarna hamnar rätt. Luftfiltret ska också bytas men jag väntar eftersom jag måste plocka ur reservhjulet och ta bort lite slangar och då ska jag passa på att slå RVS i lådan genom backkontakten.
Sen är det Olje byte vilket är lätt bara att lossa en plugg på sidan av oljetråget bäst om man kan ha bilen i lite lutning så allt rinner ut, blir RVS där också. Oljefiltret är lite tråkigt sitter ju på baksidan av motorn en bit upp borde kunna ta loss det för hand jag bytte ju för 1000mil sen annars har jag ett misshandlat filterverktyg.
Sen är det stötdämparna var under och sprutade ganska mycket WD40 på skruvarna så de ska släppa lätt borde inte vara några problem utom arbetsställningen och sen tycker jag inte om att ligga under en bil, min kompis far omkom genom att hans mercedes ramlade ner, det hör till saken att han var stadd vid kassa och kunde lämnat in den men han var inte sån ingenjör och konstruktör som liksom jag helst vill göra det jag kan för då vet jag att det blir bra. Totalt kommer allt att kosta 2700kr men det är det värt om bilen går så mycket bättre eftersom jag funderar på en resa söderut igen, hade nästan slagit det ur hågen när jag kom hem och räknade pengar men sen tänkte jag om och så länge jag kan ro det iland ekonomiskt så vill jag inte uppleva en vinter med mörker till. Det har ju också blivit lite av en sport att förbättra lite hela tiden från att ha varit nästan okörbar och klen till en bil som nu är ganska lättkörd och snart ännu bättre.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Tack Affe behövde någon som knuffade på mej.
Idag har jag lyckats byta motorfästet tog en del timmar bara att leta verktyg tog ett bra tag kom på att jag inte har något spärrhandtag det var från Biltema så det hade jag brutit sönder.
Fanns två insexskruvar som jag hittade en sån där billig L formad nyckel till hade en förlängare med en hylsa i som jag använde som förlängare. Lyckades få isär allt relativt lätt, stödde under motorn på oljetråget och var rädd att ha sönder det gjuten aluminium.
Men när jag tog bort motorfästet så kasade motorn framåt 3 cm var rädd att den skulle halka av domkraften och orsaka skador. Skruvade fast motorfästet Och med hjälp av en slägghammare och en stor skruvmejsel som passade i skruvhålen fick jag motorn på plats. Hade ju glömt lägga ur växeln så det var nog där det krånglade för bilen stod i nedförsbacke.
Solen värmde på ryggen så det blev jättevarmt så det blev ölpaus några gånger så någon provkörning blev det inte men det räckte att starta och köra på tomgång, sen jag köpte bilen 2015 har den skakat och rystat hela tiden jobbigt framför rödljusen och i köer. Nu gick den jämnt och lugnt blev ett annat ljud mer som en vanlig diesel skakningarna gjorde väl att motorn blev obalanserad, men alla problem som jag trodde berodde på inställningar eller att något satt löst i instrumenpanelen var borta. Det gamla motorfästet hade en mängd små sprickor men kändes inte dåligt när man tog i det så man alltså inte avgöra om ett motorfäste är dåligt utan det är bara att byta.
En hundra procentig seger.
Nu är det bara bränslefiltret att byta vilket är lätt men man får vara försiktig så att packningarna hamnar rätt. Luftfiltret ska också bytas men jag väntar eftersom jag måste plocka ur reservhjulet och ta bort lite slangar och då ska jag passa på att slå RVS i lådan genom backkontakten.
Sen är det Olje byte vilket är lätt bara att lossa en plugg på sidan av oljetråget bäst om man kan ha bilen i lite lutning så allt rinner ut, blir RVS där också. Oljefiltret är lite tråkigt sitter ju på baksidan av motorn en bit upp borde kunna ta loss det för hand jag bytte ju för 1000mil sen annars har jag ett misshandlat filterverktyg.
Sen är det stötdämparna var under och sprutade ganska mycket WD40 på skruvarna så de ska släppa lätt borde inte vara några problem utom arbetsställningen och sen tycker jag inte om att ligga under en bil, min kompis far omkom genom att hans mercedes ramlade ner, det hör till saken att han var stadd vid kassa och kunde lämnat in den men han var inte sån ingenjör och konstruktör som liksom jag helst vill göra det jag kan för då vet jag att det blir bra. Totalt kommer allt att kosta 2700kr men det är det värt om bilen går så mycket bättre eftersom jag funderar på en resa söderut igen, hade nästan slagit det ur hågen när jag kom hem och räknade pengar men sen tänkte jag om och så länge jag kan ro det iland ekonomiskt så vill jag inte uppleva en vinter med mörker till. Det har ju också blivit lite av en sport att förbättra lite hela tiden från att ha varit nästan okörbar och klen till en bil som nu är ganska lättkörd och snart ännu bättre.
En liten spark i baken skadar inte ibland :) även om man är gammal o envis
 
Toppen