• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Ja det är en sån jag har det var den som fick mej på spåret att generatorn förmodligen börjar bli slut eftersom spänningen sjönk vid högre varvtal, sen så var det stor skillnad mellan spänningen på batteriet och uttaget. Har gått över alla säkringar med wd40 och eftersom många verkade kärva så är det nog dålig kontakt.
Igår så hade jag plötsligt inget lyse i husbilen utom vid köket, det visade sig vara dålig kontakt vid säkringarna.
Tempmätaren är dålig använder man usb till laddning så värmer regulatorn upp givaren så det blir mycket högre temp.
Har gjort färdigt kaminen nu limmade fast en bit glasfiberkretskort bakom termostatgivaren och skar upp en bit nedtill på kåpan så att luften vid golvet sugs in så att den mäter tempen i bilen istället för tempen i kaminen.
Provkörde och den går att få igång på stora brännaren och ganska snart kommer det ordentligt med varmluft, så nu behöver jag inte vara rädd för att frysa om jag inte hittar elplats.
tog loss instrumentpanelen för att smörja vajern och då visar det sig att infästningen som sitter på vajern är trasig så den sitter inte fast ordentligt så därför pendlar mätaren ibland.
Så var det inte när jag bytte lampor i panelen eftersom alla var trasiga när jag köpte bilen 2015, första gången mätaren pendlade var när jag åkte ut från bärgningsfirman i Besancon i frankrike efter att ha blivit påkörd bakifrån.
Troligen gjorde smällen att den gick av, har ont i nacken efter den smällen och det har inte blivit bättre, får av och till ta alvedon för att kunna sova eftersom det ofta värker när jag ligger ned trots att jag köpte en tempurkudde blev lite bättre.
Har beställt en ny vajer från tyskland och beställde en ny generator samtidigt även om jag inte kan byta innan jag åker så har jag delarna.
Räknar med att generatorn är lätt att byta, remmen har ju inte gått så långt så den byter jag inte för den är väldigt jobbig att byta. Vajern vet jag inte hur den sitter men tror att det är en stor gummigenomföring någonstans. Lätt att ansluta i panelen men vet inte hur man kommer åt den i motorummet den sitter väl på växellådan någonstans och där är det inte lätt att komma åt.
Ska ta bort växelspaken och göra rent förmodligen ikväll, har kaminen stående på med varmluft mot hytten och en lysrörslampa med 200w ljus.
Den här gången ska bilen vara i ordning tänkte jag så man inte behöver bekymra sig om hur det ska gå.
Skulle behöva montera backkameran som jag tog bort, tänker försöka dra en ny kabel till den så den bara startar när backväxeln är i svårt att få ner en kabel till backlyset. utan att den hänger på väggen. Men sånt kan man göra nere i värmen på någon camping bara för att fördriva tiden. Ska fösöka skaffa en bra låda för verktygen för det är ju det som ställer till det att man inte har ordentligt med verktyg.
 
C

chiva

Guest
Dina nackbesvär efter olyckan bör du få "registrerade" hos en läkare och anmälda till ditt försäkringsbolag. Men det har du kanske redan gjort. Kan förvärras med åren. Whiplash- skador är vanliga efter att blivit påkörd bakifrån.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Hej

Jag är till 95% säker på att dina problem med värmaren är pga att någon del i värmaren är dålig, men du väljer att bygga om istället för att ev laga inte smart och framförallt blir det aldrig bra om man inte hittar roten till problemet.

Kylskåpet, ett klinkergolv är skitlätt att lägga in men ärligt talat inte smart att ha i en husbil, matta är mycket mera praktiskt anser jag och tänkt vad trevligt att ha en fungerande kyl.

Solceller i all ära men sitter dom på taket så räkna med max 30% av märkeffekten iallafall här uppe, står solen högre så stiger det men nu är det vinter även i södra Europa så kan skulle säga att du får ut max 50W under 5-6 timmar och att då driva allt i husbilen plus en kyl är att be om trubbel.

Rörande vår "skraltiga" men mysiga husbil :) den är absolut i stort behov av bättre isolering men lite får man bita ihop och har man sedan gasol så jäklar blir det varmt ändå, värre är det när man ligger på elstolpe 2000W är inte mycket att hurra för då tyvärr.

Har funderat på att bygga om dels väggarna dels drapperiet mot hytten men tiden... och sedan är det frågan hur länge barnen hakar på klockan går för fort och åt fel håll :)

Men men, om jag hade varit dig så än en gång fixa värmaren och kylen på rätt sätt, det gör hela resan trevligare och gör att du kanske vill åka nästa år igen.

Sist, du kan inte mäta spänningen från generatorn i cigguttaget ej heller något annat uttag, du måste sätta fast två sladdar på batteriet som ENBART matar voltmätare.

mvh Michael
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag gick till läkaren dagen efter jag kom hem fick lite smärtstillande och ett råd att söka upp en ortoped vilket jag inte gjorde hade inte mycket ork kvar då varken psykiskt eller fysiskt. Får nog ta upp det nu istället.
Ja ibland får man modifiera lite men nu fungerar den som tänkt efter rengöring så det var det som var problemet. Förstår inte varför min reparation ska underkännas när jag nu känner mej glad att ha lyckats få den att fungera bra. Har aldrig använt mer än 1kw eftersom man inte kan få mer på många campingar och det har räckt bra ner till 0 grader
Står jag på en camping så lär jag ha el och kylskåpet fungerar bra på el, gas använder man ju bara vid fricamping, när jag kör slocknar ofta lågan så det känns meningslöst.
Får jag 25ah så räcker det jättebra när jag kör så laddas bobatteriet.
En kompressordriven kylbox drar inte mycket ström alla nya bilar har kyl/frys med kompressor, och det är det enda man kan lita på under körning. Gamla kylskåp har uråldrig teknik som är energikrävande.
Beträffande mätteknik så har jag jobbat 30 år på elprogrammet.
Ett värmetäcke gör underverk och är varken dyrt eller svårt att sätta upp och värt besväret även på sommaren då det håller ute värmen i hytten.

Skruvade ut växelspaken med kulled, jag smetade på en massa fett när jag bytte Oring sist, läste sedan att det ska inte vara en massa fett där så nu ska jag göra rent där.
Tänkte faktiskt använda parrafin som smörjning samtidigt så ska jag montera en vikt på spaken mer massa lär minska eventuella vibrationer i spaken.
 
F

F.d. 22252

Guest
Göte det är nog sant men det finns undantag, min far 98år har mycket värk nu men när han var 60 var han hur pigg som helst. När han var 86 hjälpte han mej att flytta och han orkade väldigt bra jag tänkte aldrig på honom som en gammal man han såg inte gammal ut heller. Tyvärr så har inte jag och min bror klarat oss lika bra han har ryggproblem efter att ha ramlat från tak ett par ggr. Jag ramlade i trappen förra året och tydligen landade jag på huvudet delvis och då var det väldigt mycket sämre med nacken en tid, ville inte anmäla till försäkringbolaget eftersom det var hemma som andra skadan hände och jag har ingen egen försäkring.
Verkar inte ljust ut nere i spanien just nu översvämningar, visste inte sånt kunde hända där nere. Konstigt nog verkar sverige klara sig väldigt bra fast vi bor så långt norrut, vi har i allmänhet lugnare väder än andra länder.
Ska tvätta av växelspaken och återmontera idag fuskade ihop hastighetsmätarvajern eventuellt kan det vänta med bytet om det krävs att den står på lyft tills jag kommer söderut. Generatorn kan jag nog byta själv om jag kör upp bilen på ramper och ligga på en dyna med scooteroverall på mej sitter ju på bara ett par bultar. 19000mil gör att kolen är slitna men 1500kr för en ny gör att det inte är någon mening att meka med den. Var annat förr då var delarna förhållandevis dyra och man lagade oftast.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Bra gjort Bengtic att byta ut lite gammalt när bilen är så gammal :msn_thumbup:
Apropå rygg el andra rörelseproblem med kroppen har jag faktiskt aldrig haft
Klättrade o kröp som en apa hittills under mina 70 år. Efter mitt Epilepsianfall så var det likadant men problemen med balansen o yrseln kom då. Tror att det är medicinen som ställde till problemen men,men :msn_teeth:
 
F

F.d. 22252

Guest
För en del år sedan skulle jag böja mej ner och stänga av fläktkaminen och allt blev svart vaknade till stående på alla fyra med ett ordentligt jack i pannan och en flik från örat hängde löst, fick hjälp med förband och dagen efter var jag till vårdcentralen och de tyckte det skulle sys men då skulle jag får åka över 3 mil till norrköping. Underligt att man inte kan sy småsår trodde det ingick i läkarutbildningen, fick räcka med tejp. Men varför jag slocknade har jag inte fått klarhet i misstänker min insomningsmedicin immovan som har riktigt mycket otäcka biverkningar, har lyckats sluta men sover inte så bra men mår mycket bättre.
Använder idag ingen medicin och underligt nog mår jag mycket bättre nu än innan jag slutade med mina mediciner, tycker livet känns bättre och orken med så därför jag lagar och planerar en europatur med husbilen. Tur i oturen så är jag inte i spanien för där har det regnat ett antal dagar nu med översvämningar.
Har kollat upp gasolen och trycket på regulatorn och alla inkopplade apparater har 30mvp så det stämmer.

Har rengjort och återmonterat växelspaken idag blir intressant att se om vibrationerna minskar, de kommer lite grand efter långkörning när man kommer upp ifart, när man gasar och släpper upp så rör sig spaken en del för motorn vrider sej nog och just då vibrerar inte spaken. Jag vet ju vad det beror på växelgafflarna är slitna i spåret på 5 växel, möjligen beroende på att växelarmen hoppat ur sitt läge vid en tidigare reparation där man bytte hardyskivan vet inte hur många mil den gått så Men jag körde hem bilen i det skicket och några mil till men hur mycket den gått innan vet jag inte, men den lär ha skavt mot spåren, förmodligen kan lådan gå flera tusen mil till innan det blir dags att byta. Skulle nog inte vara fel att byta motorfästena men har inte blivit av.
Enligt Autodata är timtiden en halv timme för att byta generatorn 40min. för hastighetmätarkabeln, men då ska den nog stå på lyft eller grop. Så fungerar mätaren väntar jag med bytet. Generatorn däremot hoppas jag få i tid innan jag ska få handen fixad för den kan jag inte jobba med så får hoppas att de skickar med DHL postnord är ju rena skandalen tar ju flera dagar innan man får grejorna även om de kommit fram. De meddelar inte och levererar inte även om man betalt.
Har gått över alla gummilister med siliconspray brukar göra det regelbundet och de håller sig fina. Sprayade wd 40 på jordpukten i motorrummet såg eländigt ut som vanligt har gjort det förut. Den som gjorde den skulle ha något straff. Tog en bild av bjet.jpg ilen i solen häromdagen
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Generator är lätt att byta men se till att nedre fästet är helt rakt, dvs så att skruven går exakt rakt in i den svetsade "mutter" annars får du inte den att dra. Och koppla bort batteriet men det vet du eller hur :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Jo visst vet jag det är bara så jobbigt att ligga under och jobba uppåt för armarna har vänt bilen på parkeringen och ska köra upp på ramperna så jag får lite luft uppåt lossa pluspolen och elanslutningen på generatorn.
Sen är det bara fästet och juster bulten så ramlar den ner byter inte fläktremmen, tar nog bort generatorn i förtid så blir det två arbetspass och man kan jämföra att allt är ok.
Tyvärr skickar dom med postnord och de kan hitta på vad som helst för att inte leverera till dörren som överenskommits och är det över en helg kan paketet mycket väl ligga där jag bor utan att jag får reda på det. Behöver ju få det snabbt efter den 26 kan jag inte montera generatorn själv.
Var till Norrköping med husbilen och mätte spänningen på batteriet visserligen med spänningsfall men tendensen var uppenbar batteriet var helt fulladdat stått på el i flera dygn men spänningen sjönk hela tiden men tack vare bobatteriet så klarar man sej bra och skiner solen så går det bra. Så generatorn laddar mycket sämre än när jag undersökte sist.
Har ingen fungerande hastighetsmätare nödreparationen gick inget bra så jag måste få dit den nya wiren som är på väg men klarar nog inte det själv den sitter illa till vid växellådan så man behöver lyft. Bra att jag inte körde iväg och stått utan hastighetsmätare, jo jag ser ju farten på gps men jag vill gärna att den ska fungera.
Passade på att med utkyld husbil starta värmaren, den vill gärna konstra lite i början innan den blir varm, bara att köra i startläget och vänta ut den medan den går på sparlåga sen kan man vrida upp försiktigt och då tänder den stora lågan och den går fint man hör ett speciellt ljud när den går för fullt. Så fort det börjar bli varmt så går den över till sparlåga, och det är det läget jag ofta enbart har använt tidigare, tack vare bra isolering har det inte behövts mycket värme, kört en stund med spisen och sen har värmaren klarat värmen inte alltid har jag använt fläkten.
Nu vet jag att jag inte behöver stå på el och det är en trygghet, just nu snöar det i frankrike på flera ställen och det ligger runt nollan, så inte varmare än här underligt med tanke på att det är ganska mycket längre söderut.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Ang Postnord. Har du laddat hem deras app? Har nu köpt tre gånger från Tyskland,Bildelaronline24. Alla gångerna har jag fått delarna hem till mig och på tre-fyra dagar. Tycker att det har fungerat perfekt. Senaste sändningen fick jag idag och skickades då från dom i fredags men då var det ju helg emellan.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Har faktiskt inte tänk på vart mätarvajern sitter, men rent allmänt är det gott om plats runt motorn tycker jag så den borde inte vara så svår. Men är du säger på att vajern är dålig, det kan vara så att du pillat bakomför instrumentbrädan och kanske bytt lampor och då är det lätt hänt att lägga vajern lite fel!!

Isoleringen i husbilen är inte så kritiskt som man kan tro, vi har nog samma sådan men det som ställer till det i kyla är drag och täcket mellan bodelen och hytten samt ev otäta dörrar däremot väggar spelar inte så stor roll däremot taket lite mer.

Och se till att fläktremmen är i bra skick annars får du spänna hårdare och kan/kommer att få problem med övriga lager som sitter där, vattenpump, servopump od så den ska vara så slack som möjligt utan att slira, många spänner dessa remmar alldeles för hårt.

Rörande solceller så tänk på att dessa 30-40% du kan få ut av märkeffekten gäller när solen är stark så spara på strömmen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Om du läst det jag skriver så ser du att fästet är trasigt och förmodligen gick sönder när jag blev påkörd i frankrike då problemet med pendlande visare uppstod. tycker mej se att vajern går ned på vänstra sidan av växellådan och den ska igenom golvet någonstans ska sitta en stor gummibussning där som redan är monterad på den ny kabeln men man måste under bilen och att krypa så långt under känns väldigt otäckt, kände en man vars bil dödade honom när den ramlade ned.
Går inte att jämföra min kaross K-värde med din eftersom min består av två skickt glasfiber med 20mm skum imellan på alla sidor även golvet så det är hytten som tar mesta värmen. Remmen har nog gått max 1500 mil och är väldigt jobbig att byta så det kommer jag inte göra. Ska ta hem appen om den kan hjälpa, men det beror på personalen. Har varit hemma när de ska lämna och spanat ut på vägen och väntat på sms men inte ett ljud sen får jag veta att de sökt mej och det är lögn. Fick ringa och fick då veta att den legat flera dagar på ICA. Personalen på ICA vittnar om att det är så det går till Aftonbladet hade en serie artiklar där många råkat ut för samma.
Pratade med en bilfirma som vittnade om en massa krångel sedan postnord tog över leveranserna problem med kunder där man bokat tid och sen kom inte delarna i tid kunde ligga länge så man fick leta efter dom, tidigare kom det en bil och levererade på plats, DHL är kanske dyrare men så mycket bättre!
Jag måste ha generatorn denna veckan sen kan jag inte jobba med vänsterhanden på ett tag. Jag borde ha en MPPT regulator men den får jag klara mej utan, den jag köpte trodde jag visade något på sin display men det är bara en simpel timerprogrammering den visar.
Köpte fårskinn på biltema idag och ett usbuttag med tre uttag sparar lite sladdar nu på panelen.
 
Senast redigerad av en moderator:

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Har samma erfarenhet från Postnords "företagspaket", man får vackert hämta själv på terminalen.
Har man en adress i ett villaområde, så kör man inte ut (de hinner väl inte med helt enkelt).
Det gör väl inte så mycket egentligen, men att fara med osanning att man försökt leverera ... :msn_thumbdown:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om man köper något där leverans till ex.vis bostadsadressen ingår så ska dom f.. i mej leverera det dit. Jag har också råkat ut för att paketet hamnar hos postens ombud. Jag ringde posten & krävde att dom skulle leverera paketet som avtalats med säljaren, han har ju betalat för detta (inbakat i mitt pris). PostNord fick vackert åka till ombudet, hämta paketet & leverera det hem till mig. Posthanteringen är ju outsourcat av staten (vi) till PostNord så då skall dom också sköta detta på rätt sätt, inte spara pengar & strunta i vissa saker.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag får nog försvara fraktbolagen i allmänhet ändå, vi skickar en del paket, och när man råkar prata med folk om varför paketet som dom söker inte har kommit fram, får man ganska ofta höra: jag var bara och handlade en liten stund, jag har ju bara varit i tvättstugan, jag har bara varit ute med hunden o.s.v.
När man frågar om dom inte fått sms om att paketet skall komma så heter det: min telefon har inte varit laddad, fungerar inte, glömt titta, var det idag...?!
Så man skall nog inte bara sparka på fraktbolagen, deras chaufförer har nog ett h-vete med privatpaketen. De som klagar mest kanske skall ta en funderare om de verkligen var tillgängliga hela tiden? :)

PS. Ett bra tips är annars att beställa till ombud, det alternativet finns ju ofta, då kan man hämta sitt paket när det passar, ofta någon gång mellan 07.00 och 23.00 på någon stormarknad eller tapp.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag vill både hålla med & säga emot dig. Det är klart att håller man sig inte hemma så får man skylla sig själv & hålla sig för god att skylla på postleverantören. Det går faktiskt att få ändrat leveransdag eller ändra så att det går till ombudet om man inte är tillgänglig. Själv ser jag alltid till att vara hemma den dagen (då menar jag HELA dagen) då paketet skall levereras. Att försvara PostNord med argument som att buden har det tufft eller att dom inte hinner med är inte rätt eftersom företaget har ett internt problem som dom måste lösa utan att det drabbar konsumenten.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Man kan ju kryssa i lämna på trappan men det har de inte gjort. Med DHL har det aldrig varit problem både däck och startmotor osv har kommit och har jag inte varit hemma står det en kartong på trappan enl. överenskommelse. Att det sen går snabbare med DHL är ytterligare en orsak att inte använda postnord vet inte varför autodoc slutat med de andra leverantörerna, har fungerat bra med postombudet också enkelt och snabbt och slipper gå in på ica och ta mej längst bort i affären och trängs med folk som köar vid kassorna och sen ta mej ut till en parkering långt bort.
Bara postnord som jag har problem med när paketet anlänt till orten så lastar de på det på bilen nästa dag sedan får man det kanske inte och då undrar man var är det jo det åker tydligen runt i en bil och sen kan man hämta ut det dagen därpå. Man undrar ju hur de kan ha mage att fördröja en leverans på det sättet när chaufförer sitter och sträckkör för att det ska komma från tyskland till sverige så fort som möjligt.
Nu ska de anställa en massa tillfälliga arbetare och gissa om många av dem stjäl paketen. Skulle inte förvåna mej om en del dyker upp på blocket som säljes ny i kartong oöppnad, vem köper en mobil t.ex. och vill sälja den utan att öppna kartongen!!
Nu har jag i alla fall pratat med en verkstad idag de ska fixa mätarvajern och generatorn.
Kommer närmare avresedagen, mycket att göra köpte en ny verktygslåda så nu ska jag plocka dit verktyg som finns både högt och lågt i olika lådor, tar ju bara det som jag tror mej ha användning för. Men det är bra att ha ordentligt med verktyg med utifall att. Ska se om jag kan få backkameran monterad funderar på att koppla den till en strömbrytare istället för backljuset eftersom det kan vara bra att slå på den om man ligger still med gardinerna nere och se om det kommer någon. Man kan ju även använda den som backspegel ibland eftersom bilar bakom är för låga att synas om de ligger utanför backspegeln fönstret sitter för högt upp. Undrar varför husbilen har så hög frigång blir ju sämre körbarhet men att sänka är nog dyrt och svårt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag vill både hålla med & säga emot dig. Det är klart att håller man sig inte hemma så får man skylla sig själv & hålla sig för god att skylla på postleverantören. Det går faktiskt att få ändrat leveransdag eller ändra så att det går till ombudet om man inte är tillgänglig. Själv ser jag alltid till att vara hemma den dagen (då menar jag HELA dagen) då paketet skall levereras. Att försvara PostNord med argument som att buden har det tufft eller att dom inte hinner med är inte rätt eftersom företaget har ett internt problem som dom måste lösa utan att det drabbar konsumenten.

Jag är ingen älskare av Postnord, men f.n är det ju väldigt populärt med Postnord-bashing, kanske inte alltid rättvist. Ungefär som när SJ alltid får bära hundhuvudet när det är problem med järnvägen, även om problemet till stor del är infrastrukturen som ju sköts av Banverket. Men f.n. är, eller var, väl Postnords största problem alla kinapaketen, hur skulle man på relativt kort tid klara av att förstärka organisationen så att den klarar en sådan anstormning? Det får ju naturligtvis efterverkningar i hela systemet.
 
Toppen