• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Det sitter tre stycken lätt åtkomliga 13mm muttrar som skall lossas innifrån, tokenkelt!

Rörande draperi så har vi exakt så också, dock lite svårt att få tätt map drag vilken märkts när det är 20-30 minus ute :)

Har även satt ett värmeutblås vid dörren, slangen(isolerad) är dragen bakom kylskåpet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag använder ett täcke som ligger inne i ett påslakan och använder långa kardborrband som är sydda direkt på täcket, ska byta nu efter som täcket var ett enkelt det jag ska ha nu är Kronborg Fulufjället vilket är sytt så att det inte blir några värmeövergångar.
Sedan har jag ju gjort en isolerad mellanvägg bakom passagerarstolen, jag har ju min säng på tvären bakkom hytten då får jag plats med två sittplatser och ett bord som inte sitter fast utan är flyttbart. Det gör också att jag kan lägga på en skiva och en dyna och bäddmadrass så blir det en säng som två kan ligga bekvämt i. Lätt att bädda upp på minuter.
Närheten till hytten har gjort att jag är noga med att det inte blir drag därifrån eftersom den kan bli minusgrader eller som i somras plus 30.
Allt annat är ju så bra isolerat så där är den svaga punkten, vilket säkert alla som har en Intregerad bil erfarit, svårt att få dessa täcken att verkligen fungera med hög gasförbrukning som följd.
Jappes bil måste ju ses som ett exempel med mellanvägg och jättetjock isolering han gjorde inte av med mycket gasol. Det gläder mej att sista gången jag träffade honom blev han imponerad av min bil och sa att här kan man ju gå runt i den och jag vill köpa den. Men den var och är inte till salu Fn.
 
F

F.d. 22252

Guest
Bra med värmeutblås vid dörren, jag tog ju slangen som skulle värma min kraschade avloppstank och den går numera att rikta lite mot dörren, den är bra isolerad men stämmer inte riktigt till dörröppningen får en känsla av att något hänt med den. Testa med kardborrband för att få tätt ordentligt, skulle byggt mellanvägg på förarsidan om jag inte blevet så onödigt lång att det är omöjligt.Funderade på om jag skulle göra mellan vägen bredare men tänkte att det är ju en flyktväg om det brinner och man kan ju på några minuter göra en fri passage mellan stolarna om man skulle vilja, vill inte gärna låsa in mej i en design som kanske visar sej vara dålig. Föredrar att prova först och ta ett steg i taget vis av tidigare misstag. Ska någon tråkig gråmulen dag montera nya regulatorn borra hål i väggen och dra ut kablarna. Sen kan jag sitta och titta på hur många ampere som solpanelerna laddar. Har ibland funderat på laddning via vindsnurra.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Vi har en dragkedja fastsydd i en bit tyg som sedan är fastsatt i taket, täcker sätter vi dit när vi parkerat, problemet är att det inte är formsytt efter öppningen mellan hytt och bodel.

Jag skulle säga att gasolen och strömmen tar slut ungefär samtidigt om det är -20, batteriet kanske aningen tidigare,
 
F

F.d. 22252

Guest
Har ju inte tänkt att man kan överleva i en massa köldgrader blev ganska rädd i frankrike på nyårsnatten när jag ensam i mörkret fick hålla på med kort och poletter för att få el.
Visste inte då att största problemet förutom startmotorn var att jag gjort fel när jag skulle spänna generator remmen så den hade säkert slirat ganska mycket fixade det på greven i tyskland. Det var solpanelen som hjälpt annars hade det stannat mycket tidigare.
Tack för allt du skriver Mlaajanen jag läser allt och begrundar. Fast jag inte förstår att man kan resa norrut med en gammal husbil. Måste göra slut på min gasol i en gammal flaska av plast det står 2008 på den och jag fyllde den i portugal billigt och den är ganska full så jag tänker använda den sen slänger jag den eftersom den kan rentav vara farlig.
Har en svensk flaska med riktig gasol i som är nästan full. Min bil drar inte mycket gasol eftersom isoleringen är bra, Har beställt ett måttsytt täcke Jysk fulufjellet som är dubbelisolerat och sen ligger det i ett påslakan som kommer att öka isoleringen ytterligare.
Tror att ganska många här har problem med kylan i sina bilar, kanske inte söderöver men man ska ju dit och hem.
stora oisolerade glasytor i hytten är problem , garaget jag tycker ibland är onödigt och medför att man ska klättra uppför en trång trappa .
det blir ju kallt därnere och det bir ju kallt i sängen och värk i kroppen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Min är nog så gammal att den ingår nog inte i bytessystemet hade den reserv och i portugal brydde man sej inte om märkningen med 2008. Har inte sett någon liknande ens när jag sökt på google så den kan nog vara farlig att använda.
 
F

F.d. 22252

Guest
Man skulle väl egentligen ha en spansk med regulator, så man lätt kunde byta. Har en svensk som inte mycket är taget från bytte förra året. Blir det skapligt väder eller man står på camping länge så är ju problemet mindre, men nätterna är kalla. Det är mest transporten fram och tillbaka där det kan bli problem. Dröjer nog en månad innan jag åker om jag alls kommer iväg. Har tydligen snöat längre söderut och molnen som drar in ser ut att vara fulla med snö strax under 4grader nu. Funderat på den där tunneln under bergen då kan man slippa mycket elände. Pelle din son körde undan nedåt är väl redan nere i värmen nu.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag får se om och när jag kommer iväg, har två kallelser till ortopeden för att räta ut fingrar i vänsterhanden, sedan blir det plastskena. Har ju en bil som inte har servo så kan det bli jobbigt att styra. Har även ett sjukbesök i mitten av november av annan art så jag vet inte vad som kommer ut av det. Ska i varje fall förbereda bilen innan utifall jag kommer iväg.
Tänker ställa in en avfuktare och låta den gå eftersom det har varit så fuktigt och tråkigt väder.
Har fusklagat clion den har ju en trasig spolarbehållare som satt så illa till att det blir svårt att byta den och även plocka den från skroten.
Köpte en burk med gödningsmedel som var fyrkantig satt dit en gammal dränkbar pump som jag hade över och fick ner den framför batteriet, tog med hjälp av kofot och tång bort slang och kontakter från den gamla pumpen skarvade i slang och kabel och det fungerar!
Det går bara i 1,5l vatten men så små var ju burkarna ofta förr, minns att ett tips på tvåtakts saab var att hälla bensin i spolarburken och koppla bensin slangen dit om elpumpen skulle svika vilket ofta hände tror det stod i instruktionsboken, det var tider det!
Skadade ju kanten på rutan för några veckor sedan fick en spricka framför mej som började vandra uppåt, slipade ner glaset en bit i änden på sprickan och hade i lite superlim och hittills har sprickan slutat vandra. Efter byte av vevaxelgivare verkar som den tredje i bilen så har bensinförbrukningen sjunkit med 1 dl/mil och den går bättre.
Den får gå så länge den kan sen blir det att köpa något annat eller spara pengar och köra runt med husbilen.
Har inte kommit igång med nya täcket mellan hytten och boutrymmet än och inte bytt regulatorn och kopplat in den nya solcellen, ska också titta lite på det mystiska spänningsfallet mellan batteriet och cig tändaruttaget i bilen. Har skummat igen en stor glipa i ett underskåp som gjorde att luften från de två ventilerna till bak till kylskåpet blåste rakt in och orskade golvdrag. Överdriven ventilation för en ensam människa. Sjukdom har skjutit på allt men nu kan jag börja ta tag i det hela.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag är sån att jag gärna stressar kör hela dagen för att komma fram fort. Starten blir nog som jag kört tidigare 55mil till malmö och nattfärja till travemunde och sen till greven 35 mil, sen vet jag inte men ska nog åka via medelhavskusten är lite rädd för höglandet på vintern blir ju gärna kallt och sen är det inte många campingar om man behöver stå på el.
För två år sen vid nyår var det isigt på greven lätt att slå omkull vid besancou var det kallt och snö. Just då kallare än hemma så mycket längre norrut. Bättre att komma iväg nu som ni gör men det kan ju bli bra väder man får följa vädret noga. Ja hoppas vi ses där nere Plastpelle ska ju till Santa pola med flyg för bilen står nere vid Alicante så jag hoppas träffa honom därnere. Om jag kommer iväg??
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Vi kör längs med Kanalkusten och sen via Atlantkusten ner till Algarve. Vi tänker att längs kusten är det mindre risk för snö o kyla. På Algarvekusten hade vi tänkt stå på någon billig plats över jul o nyår, sen får vi se vart det bär.
Säger som Robban Broberg, "målet är ingenting, vägen är allt". Tycker det är trevligt att se nya platser och därför brukar GPSen för det mesta vara inställd på "Undvik motorväg". Tar ju lite längre tid men vi har inte brått, har ingen tid att passa, bara försöka vara hemma inom de 185 dagarna som vi har i reseförsäkringen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag trodde det skulle vara bättre väder nere vid biscaya kusten var vid Hondarabia i närheten av Bilbao men det var nära nollan och en isande vind från havet. Men uppe på höglandet var det ett antal minusgrader så ännu sämre.
Friheten med husbil blir ju lite kringgärdad när man hela tiden behöver ha en elplats om man inte vill byta gasen ofta.
Räknade lite på kostnader för bränsle och färja vägavgifter så blir det nog 14000kr t.or.
Så man måste vara därnere ett tag om det ska löna sej, vill gärna stå billigt helst gratis betala 25eu per natt då kan jag ju lika gärna flyga ner hyra bil och köra runt med hyrbil och hyra ett rum. Jag vet inte mycket om husbilslivet söderut egentligen det mesta läser man sej till. Antar ni har en tilläggsförsäkring då brukar bara vara vara mycket mindre tid typ 6 veckor annars och den försäkringringen var det dubbla priset på.
Sen är det ju roamingen som ju blir dyr efter ett antal dagar. Har man pension så måste man ju vara i sverige minst halva året.
Tror att många inte tar höjd för alla bestämmelser utan kör ändå.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Vi har Folksams husbilsförsäkring via Husbilsklubben som ger oss 185 dagar, ingen gas utan dieselvärmare och ett båtkök som eldas med sprit. Solceller på taket så vi klarar oss flera dar utan el. Vi har Telenor med fri surf hemma och 100 gig i Europa.
Det är nog inte speciellt lönande att åka husbil men vi tycker om att resa och se nya vyer. Resan är ju målet för oss.
Hoppas att du kommer iväg på nåt sätt, bil eller flyg, spelar ju ingen roll, bara att man kommer iväg och kan njuta av lite värme.
 
Toppen