• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Personbilsbyte, beslutsångest varje gång.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
892
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Det är dags att byta ut troligen båda personbilarna, men varje gång är det otrolig beslutsångest, eftersom man vet vad man har, men inte vad man får.
Man läser tester, man lyssnar på råd från experter, lyssnar med försäljare (sämsta rådgivarna kanske :) ) osv.

Är helnöjd med Santa Fe'n, men den har sina spår efter drygt 20000mil, men den behöver nya delar allt ifrån stötdämpare, bussningar, fjäderbenslager... dvs vanliga slitdelar som ska bytas med jämna mellanrum.
Men tekniken har sprungit ifrån på 11 år så det är egentligen därför som den står på kö att bytas in. Fungerar kalas i övrigt. Hittar jag inget annat alternativ så byter ag delarna som behövs och kör kanske 10000 mil till med den.

Yaris'en. Liten ekonomisk bil, som ingen ser eller vill se i trafiken. Folk kastar sig om, eller framför precis som bilen inte existerar i trafiken. Folk ligger nästan i bakluckan på en, trots att man kanske iblans momsar med hastigheten, för vemvill ligga bakom en liten bil. Kanon med Toytotas mobilitetsgaranti. Men det är bara en tidsfråga innan någon kör in i den. Känns osäker, trots bra resultat i Euro ncap.

Så nu så ligger tankarna på en BMW X1 runt 2018 och en Audi A6 allroad runt 2018 i blickfånget.
Men kan inte så mycket om dem.

Så med denna bakgrund, Vad kan och vet ni om just X1 och A6 Allroad runt 2018?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Vi har en X1:a från just 2018 som vi är väldigt nöjda med. En diesel med automatlåda, drag och xDrive. Drar ca 0,55 l/mil blandad körning.

Vad vill du veta mer?
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Kontakta tidningen Vi bilägare, det finns säkert tester Du kan köpa av dem, tidigare nummer eller ny tidning med flera bilmodeller.
mvh , Rolf
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Tack, du svarade just, ni är nöjda. Bollar lite mellan sDrive och xDrive, lutar åt xDrive
Det är fantastiska utrymmen i bilen och det är det vi vill åt.
Jag rekommenderar BMW:s 4-hjulsdrift som är mycket bra.
Om ni köper en X1:a med automatlåda rekommenderar jag årsmodell -19 (eller nyare) med den mycket trevligare växelväljaren (förmodligen är även växellådan nyare)
 

Bilagor

  • Screenshot_20240228_101751_Google.jpg
    Screenshot_20240228_101751_Google.jpg
    213,2 KB · Visningar: 6

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
892
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Jag rekommenderar BMW:s 4-hjulsdrift som är mycket bra.
Om ni köper en X1:a med automatlåda rekommenderar jag årsmodell -19 (eller nyare) med den mycket trevligare växelväljaren (förmodligen är även växellådan nyare)
Tack för trevligt tips.
Det finns en god chans att vi köper var sin X1:a.
Hur ligger drivningen på dessa normalt sett?
Framhjulsdrift med inkopplingsbar bakhjulsdrift vid behov?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det är dags att byta ut troligen båda personbilarna, men varje gång är det otrolig beslutsångest, eftersom man vet vad man har, men inte vad man får.
Man läser tester, man lyssnar på råd från experter, lyssnar med försäljare (sämsta rådgivarna kanske :) ) osv.

Är helnöjd med Santa Fe'n, men den har sina spår efter drygt 20000mil, men den behöver nya delar allt ifrån stötdämpare, bussningar, fjäderbenslager... dvs vanliga slitdelar som ska bytas med jämna mellanrum.
Men tekniken har sprungit ifrån på 11 år så det är egentligen därför som den står på kö att bytas in. Fungerar kalas i övrigt. Hittar jag inget annat alternativ så byter ag delarna som behövs och kör kanske 10000 mil till med den.

Yaris'en. Liten ekonomisk bil, som ingen ser eller vill se i trafiken. Folk kastar sig om, eller framför precis som bilen inte existerar i trafiken. Folk ligger nästan i bakluckan på en, trots att man kanske iblans momsar med hastigheten, för vemvill ligga bakom en liten bil. Kanon med Toytotas mobilitetsgaranti. Men det är bara en tidsfråga innan någon kör in i den. Känns osäker, trots bra resultat i Euro ncap.

Så nu så ligger tankarna på en BMW X1 runt 2018 och en Audi A6 allroad runt 2018 i blickfånget.
Men kan inte så mycket om dem.

Så med denna bakgrund, Vad kan och vet ni om just X1 och A6 Allroad runt 2018?
Var bor du? Glesbygd? Behöver du verkligen 4X4 drift

Drar mer soppa och mer detaljer i kraftöverföring som kan gå sönder.

Min bror har en X3 där fördelningslådan gick sönder=dyrt.

Handen på hjärtat. Du har ju kört 2 hjulsdrivet till nu. Hur ofta har du kört fast på vintern? Har du verkligen behov av en X1?
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej igen, Vi hade tidigare en subaru outback med konstant fyrhjulsdrift, en underbar bil, vid byte blev det en golf alltrack och den har framhjulsdrift vid tort väglag, fyrhjulsdriften kopplas automatiskt in vid hjulspinn, det är gamla Haldex som numera är uppköpta och vidareutvecklad av annat företag, även Volvo använder detta system. Med detta sagt skulle vi aldrig köpa en tvåhjulsdriven bil igen. mvh. Rolf
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
En gång 4x4, alltid 4x4, så har det varit för mej :cool:
2 hjulsdrift för mig bott i riktiga Norrland. Pajalas ytterkanter. aldrig kört fast trots snörika vintrar. Bor nu i solna. Nästan jämt barmark året runt. Obs! jag räknar inte 5 cm snö nån gång ibland som mycket snö.
Känner aldrig att jag saknat 4 x4. Har kört en sån personbil i tjänsten så jag vet hur det fungerar. Men som sagt. säger bare ett stort VARFÖR 4X4 drift när man bor i städer i södra sverige, bara asfalterade vägar överallt. nästan. Ännu värre varför kör skåningar med 4x4? helt onödigt
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
2 hjulsdrift för mig bott i riktiga Norrland. Pajalas ytterkanter. aldrig kört fast trots snörika vintrar. Bor nu i solna. Nästan jämt barmark året runt. Obs! jag räknar inte 5 cm snö nån gång ibland som mycket snö.
Känner aldrig att jag saknat 4 x4. Har kört en sån personbil i tjänsten så jag vet hur det fungerar. Men som sagt. säger bare ett stort VARFÖR 4X4 drift när man bor i städer i södra sverige, bara asfalterade vägar överallt. nästan. Ännu värre varför kör skåningar med 4x4? helt onödigt
Låter ju jättebra. Då kör du vidare med 2 hjulsdrift. De som vill ha 4 hjulsdrift väljer det. Svårare än så är det inte.
Tyvärr finns det en sjukdom i detta forum att alltid ifrågasätta andras val bara för att man själv väljer annat. Ibland på gränsen till stönighet. Nu gällde det hur många drivhjul man vill ha. Nästa gång är det stödben.

Mina fordon har drivning på 1,2 och 4 hjul. Alla med sina fördelar
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Låter ju jättebra. Då kör du vidare med 2 hjulsdrift. De som vill ha 4 hjulsdrift väljer det. Svårare än så är det inte.
Tyvärr finns det en sjukdom i detta forum att alltid ifrågasätta andras val bara för att man själv väljer annat. Ibland på gränsen till stönighet. Nu gällde det hur många drivhjul man vill ha. Nästa gång är det stödben.

Mina fordon har drivning på 1,2 och 4 hjul. Alla med sina fördelar
Ändå är ju tanken bra, spara bränsle, spara pengar både på bränsle och inköp, spara miljön. De flesta 4-hjuldrivna bilar rullar där det aldrig behövs sådana. Jag har kört väldigt mycket både i tjänsten och på fritiden i alla tänkbara väglag, och med diverse bilar med olika drivningskoncept och
jag har aldrig känt att jag har saknat 4-hjulsdrift, och jag är inte någon som backar varken för väder eller konstiga vägar, utan snarare ser det som en utmaning när det är jäkligt, även med den framhjuldrivna husbilen, som ju enligt vissa är oanvändbar vintertid eller på oländiga vägar.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Stämmer!
Det är så en 4WD ska vara!
Vi hade fram tills nyligen en X1 2013, en mycket trevlig bil.
Nja, är inte säker på att en sådan 4WD skall vara det bästa. Den allra bästa jag haft var en Subaru Trendy med knapp på växelspaken där man valde framhjulsdrift eller 4WD. Den var absolut. Tror det var två hylsor som gick ihop, där den ena gled på en splinesaxel.

Trendy var i storlek med Nissan Micra och jag kunde köra rakt genom en vattensamling med ena hjulet utan att det kändes i ratten. Bilen gick som ett lok rakt fram. Sen skall erkännas att den inte var enkel att svänga på asfalt med knappen intryckt.

Sedan dess är jag på fjärde bilen med Haldex. Inte i närheten av Trendyns nivå då det behövdes.

Ursäkta, OT.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
892
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Var bor du? Glesbygd? Behöver du verkligen 4X4 drift

Drar mer soppa och mer detaljer i kraftöverföring som kan gå sönder.

Min bror har en X3 där fördelningslådan gick sönder=dyrt.

Handen på hjärtat. Du har ju kört 2 hjulsdrivet till nu. Hur ofta har du kört fast på vintern? Har du verkligen behov av en X1?
Svarar.
Botkyrka
Kör rätt mycket på dåliga vägar.
Ja, det kommer till användning varje vinter.
Handen på hjärtat… framhjulsdrift, men med elektriskt inkopplingsbar bakhjulsdrift.
Har inte kört fast sen Awd kom in i bilden.
X1 verkat vara en mycket trevlig bil som skulle passa vårt liv.
 
Toppen