• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Perfekt energihantering!

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Finns det plats för några positiva nyheter dessa dagar? Om så notera då följande:

Jag har eget elektroniklabb och 50 års erfarenhet av att konstruera switchade kraftaggregat för både industri och flygburna applikationer. Familjen har nyligen inköpt en 2020 Adria Matrix Supreme 670L och jag blev därför mycket intresserad av att testa Renogys 50A DC-DC Battery Charger DCC50S som kombinerar en boost DC/DC-omvandlare med en solcellsregulator enligt MPPT-metoden.

Yrkesskada som man är så demonterade jag aggregatet för att kontrollera designen och blev ordentligt överraskad på kuppen. Topp-nivå! Den senaste tekniken både gällande elektrisk design och mekaniskt utförande. Allt är ytmonterat inklusive två step-up drosslar. Man använder aktiva fly-back dioder för hög verkningsgrad och allt är elegant utformat på kretskortet.

En sak har bekymrat folk på nätet och det är spänningståligheten på PV+ ingången dvs solcellens Voc- spänning. Många 12V solcellspaket ger faktiskt tomgångspänningar på 26-28V vid öppen krets så oron är givetvis fullt befogat då Renogy anger 25V som maxspänning på PV+ ingången.

En kontroll visar dock att designen är gjord med 3 st 30V, 100A supermoderna och avalanche-ratade mosfet-transistorer parallellmonterade. Det finns dessutom en 600W transientdiod som extra skydd mot överspänning på PV+. Jag testade aggregatet med 30VDC på PV+-ingången utan att få några krypströmmar eller andra tecken på problem. Modulen slår ifrån solcellsladdningen helt vid 25,5V vilket jag tycker är fullt ok. Behöver bohusdelsbatteriet eller bilbatteriet fortfarande laddning så hamnar aldrig spänningen över 25V då 12V-solcellernas kapacitet avtar snabbt vid dessa spänningsnivåer.

Renogy har intagit en mycket konservativ attityd i produktspecifikationen vilket tyder på klass. Tycker dock att man kunde ha sträckt sig till att säga att utrustningen arbetar upp till 25VDC men är överspänningsskyddad upp till 30VDC på PV+ ingången.

Utrustningen levererar enligt Regonys specifikation och ger därmed optimalt nyttjande av din husbils energikällor. Passar en stor installation med upp till 600W solceller såväl som en liten installation som min HB med bara 140W. Man behöver ingen kringutrustning vilket är enormt befriande…

Utrustningen arbetar enligt följande principer.

  • Solcellsregulatorn, som har en strömgräns på max 50A, matar i första hand bodelsbatteriets last. Regulatorn laddar därutöver batteriet så länge den totala strömmen genom regulatorn inte överstiger 50A. Notera att solcellerna behöver bara ge 40A vid 18V för att strömmen till batteriet vid 13,5V skall bli 50A då solcellsregulatorn är en Buck-converter med hög verkningsgrad.
  • Solcellerna övergår till att ladda bilbatteriet, max 25A, när bodelsbattriet är fulladdat och bilbatteriets spänning ligger under 12,7V. Laddningen upphör vid 13,2V
  • Solcellsregulatorn arbetar givetvis även när du kör vilket avlastar bilgeneratorn och sänker bränsleförbrukningen.
  • OBS notera. Det finns inget drifttillstånd i Renogys produkt som kan utlösa överspänningsskyddet i ett litiumbatteri med inbyggt BMS-övervakning!
Jag rekommenderar GEL-inställningen för maximal säkerhet och livslängd i en kombination med AGM i bildelen och ett litiumbatteri i bodelen. Mvh / Kjelle
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Hej Håkan! Epevers produkter ger ett förtroendeingivande intryck bara efter att ha läst deras datablad. Tracer2210AN Bör fungera utmärkt för dig. Ett avstånd på 3-4 meter kan inte vara ett bekymmer. /KL
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Hej Peter! Du har fullkomligt rätt. Renogy kan inte avgöra spänningsfördelningen i batteriet men enheten kan se till att totalspänningen till batteriet inte överskriden den av leverantören angivna maximala batterispänningen. Om du nu har en extern bms-utrustning eller batterier med inbyggd bms så är det givetvis den funktionen som skall tillse att spänningsfördelningen internt i batteriet förblir korrekt.

När det gäller 230V laddaren så tycker jag att du bör ansluta denna direkt till batteriet eller till Renogy OUT om du nu väljer att sätta reläet mellan OUT och batteriet vilket jag varmt rekommenderar.

Notera följande viktiga detalj. När strömmen på Renogys OUT-utgång sjunker till en nivå som är mindre än vad solcellen kan bidra med så laddas startbatteriet om dess spänning understiger 12.7V. Detta gäller även om du har nätspänning inkopplad enligt mitt förslag ovan. Mvh/ KL
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Kjelle, var köpte Du din Renogy DCC50S? Jag kan inte hitta någon återförsäljare i Europa? Däremot har jag hittat i UK försäljare för den australiensiska Redarc DCDC charger som också har solar kontroller.
Redarc i UK
Har Du möjlighet att titta på dess specifikationer och jämföra med Renogys och ev. rekommendera eller avråda från köp. Det skulle jag högt uppskatta.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Kjelle, var köpte Du din Renogy DCC50S? Jag kan inte hitta någon återförsäljare i Europa? Däremot har jag hittat i UK försäljare för den australiensiska Redarc DCDC charger som också har solar kontroller.
Redarc i UK
Har Du möjlighet att titta på dess specifikationer och jämföra med Renogys och ev. rekommendera eller avråda från köp. Det skulle jag högt uppskatta.
Verkar ju finnas på uk.renogy.com för £239.99 om jag läser rätt.
Kjell
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Verkar ju finnas på uk.renogy.com för £239.99 om jag läser rätt.
Kjell
Tack Kjelle, det stämmer men det inte går att skicka det till Sverige. Jag har försökt. Även om det verkar att websidan är baserat i UK och priset anges med engelska pund. Priset blir även 10% lägre om man anmäler sig för deras newsletter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Janne... ett alternativ är att beställa den från USA, (jag har inte checkat att de skickar till sverige) visst det blir påslag, men ibland så får bara ta den smällen.
inköpspris
+frakt
+ ev. tull
+svensk 25% moms på totalsumman

Det är tråkigt med den svaga svenska kronan, men ibland lönar det sig ändå att handla från USA, jag handlar själv lite bildelar varje år och har alltid sparat pengar trots alla avgifter, kolla och räkna, slå sedan ut ev. merkostnad på de år du tänkt använda prylen, brukar inte bli så stor skillnad i många fall :)
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Jag mailade till UK Warehouse i januari och frågade varifrån de skickar om jag beställer från UK Warehouse. Fick följande svar:

Most of our products are stored in the UK warehouse, and some of the products are stored in Germany warehouse. So we will send the product from our UK/DE warehouse(it depends on the inventory of the products you want to buy) to Sweden. You can also see the shipping costs on the check out page after you choose Sweden under the country field.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Verkar ju finnas på uk.renogy.com för £239.99 om jag läser rätt.
Kjell
Tack Kjelle, Peter och Daniel för alla tips. Det verkar inte gå just nuförtiden för att få det levererat från den engelska återförsäljaren (se bilden) kanske beroende på COVID 19 situationen. Så sntingen får jag vänta lite till eller fundera på Redarc.
 

Bilagor

  • Renogy UK.jpg
    Renogy UK.jpg
    2,3 MB · Visningar: 36

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kjelle, var köpte Du din Renogy DCC50S? Jag kan inte hitta någon återförsäljare i Europa? Däremot har jag hittat i UK försäljare för den australiensiska Redarc DCDC charger som också har solar kontroller.
Redarc i UK
Har Du möjlighet att titta på dess specifikationer och jämföra med Renogys och ev. rekommendera eller avråda från köp. Det skulle jag högt uppskatta.
Kjenner litt til Redarc, og de er kjent for å lage saker som tåler noe mer enn hva de specer. Om en tar den kombinerte DC-DC og solar så klarer den 40A som DC-DC og 600W solar - det finnes steder hvor de specer max 60A. Men andre steder hvor de skriver 40A. Uansett så er grensen på solar inngangen 32 volt. Og varme omgivelser er ikke stort problem, 80 grader er for Europa litt overkill - outback i Australia i solen blir grensen fort testet.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack Knut för info om Redarc DCDC. Att den klarar plus 80 grader kommer kanske inte vara avgörande för mig...:) men med tanke på den globala uppvärmningen kan vara värd att fundera...
Om jag förstår rätt så är minus grader viktigare här i Europa ffa under hb användning under vinter.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack Kjelle, Peter och Daniel för alla tips. Det verkar inte gå just nuförtiden för att få det levererat från den engelska återförsäljaren (se bilden) kanske beroende på COVID 19 situationen. Så sntingen får jag vänta lite till eller fundera på Redarc.
Kort uppdatering ang. Renogy UK hemsida. Jag skickade email ... och nästa dagen fick jag svar från Mrs Simone att man har åtgärdat problem och nu är Sweden inlagd som destination country - och det går att beställa Renogys produkter till Sverige. Nu väntar jag på leverans.
 

Sven_99

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Karlskrona
Kjelle,

Som jag nämnde tidigare så har jag fått en bättre solcellsregulator, som jag tyvärr inte har hunnit med att installera ännu. Jag har en båt som kräver en del innan den skall i sjön. Så husbilen går lite på sparlåga och jag får ta det lite pö om pö, som man säger.

Även om jag inte är helt borttappad när det gäller el så är jag definitivt ingen expert. Som jag nämnt tidigare vill jag placera den utanför batterilådan och har kollat runt lite på ledningsarian.

Så en enkel fråga vilken aria har du på dina kablar dels från solcellen och dels från solcellsregulatorn?
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Hej Håkan,

Jag har endast 10 mm2 idag vilket är lite i underkant. Å andra sidan så har jag än så länge endast en 140W:s panel. Lägger sannolikt till fler paneler i ett senare läge och byter kabel då. Normalt är 10-16 mm2 en vanlig rekommendationen i dessa frågor men avgörande faktor är givetvis den totala maxeffekten för solcellerna och slutliga ledningsavstånden i installationen. Har men parallellkopplade bodelsbatterier som tidvis belastas av en 230 VAC omvandlare så rekommenderar jag definitivt 25 mm2.
 

Sven_99

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Karlskrona
Kjelle,

På vår bil ser det som om det är 2,5mm2 från solcellen och 4mm2 mellan regulatorn och batteri. Att det var för klent misstänkte jag och man slutar aldrig att förvånas. Blir att in till firman och kräva bättre kabel. Får antagligen göra om det själv för vara säker på att det blir riktigt gjort.
Det här kan vara intressant:

Man kan ju undra varför det inte ställs större krav på dem som säljer husbilar? Om man kollar Facebook kryllar det med personer som har problem med helt nya husbilar.
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Lugn trådarna du har duger antagligen bra för den solcellseffekt du har. Jag uttryckte mig kanske lite slarvigt för här pratar vi om två olika problem. Har man parallellkopplade bodelsbatterier så bör man använda grova kablar däremellan tex 16-25 mm2. Fram till en Bus-Bar gäller i princip samma sak för här måste spänningen vara så stabil som möjlig om vill dra full fördel av Litiumbatterier tex. Det är inte kul när kringutrustning restartar varje gång du kopplar in en DC/AC-omvandlare eller hur? Det var problem 1.

Problem 2 handlar bara om begrepp som verkningsgrad och förluster. Har man flera solceller så är det den bästa lösningen att dra kablarna från varje solcell ner till en gemensam Bus Bar intill solcellsregulatorn och därefter växla upp i dimension fram till regulatorn, EBL och batteri. Med en Renogy blir 10 mm2 ok med en kort sträcka. Du har tydligen endast en 160W:s panel på taket och då räcker dimensionerna du har bra även om förlusterna blir något mindre med grövre kablar. Skillnaden är dock marginell...

Observera följande. Många blir förvånade över att solcellen inte någonsin ger den förväntade strömmen enligt databladet. Förklarningen är givetvis placering och vinkeln mot det infallande ljuset något som man vanligtvis inte kan göra så mycket åt i en husbil. / Mvh Kjelle
 
Senast ändrad:

Sven_99

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Karlskrona
Kjelle,

Då litar jag på dig. Å andra sidan skall jag ändå ha regulatorn på annat ställe och behöver dra nya kablar kan jag lika gärna gå upp en storlek på arian. Det är ingen stor kostnad. Platser jag funderat på är i skåpet där TV:n sitter eller i utrymmet över höger dörr. Gäller bara hitta ett ställe så att det blir så lite jobb som möjligt.

/H
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Kjelle och PeterK,
Nu kommer kort uppdatering gällande min fråga om Renogy laddare. Jag har fått den från den engelska återförsäljaren, utan några problem. Nu väntar jag på tid hos bil-elektrikel för installation av både Liontron lithium batteriet och renogy dcdc laddaren som Du Kjelle har beskrivit i början av tråden.
Jag har nu frågan om jag ska samtidigt byta också min Nordelettronica NE 186 300W laddare, då i dess manual står att den är avsedd för gel och bly batterier? Jag vill att nytt batteri ska också laddas när jag är uppkopplat mot extern el 230V, som jag gjorde hittills. Ska jag köpa Victron Blue Smart IP22 som PeterK har beskrivit i hans inlägg? Finns det olika varianter på den?
Jag uppskattar Era expert råd och hoppas att Du och PeterK finner tid att besvara mina frågor.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej Janne,
För det första så måste jag göra dej besviken, jag är absolut ingen expert, utan en glad o nyfiken amatör :swoon:

Nu vet jag inte hur ditt elblock/laddare, fungerar/är kopplat.
Men fungerar din laddare så behöver du nog inte skaffa en ny.

Kjelle har säkert några bra förslag :)

Victron IP22 finns i flera styrkor och varianter.
Jag valde den på 30A, och varianten med 1 utgång, men den finns även med 3 utgångar.
Jag har idag en trasig Schaudt LAS1218 extraladdare, som min IP22 ska ersätta.
Jag kommer att koppla in den mellan mitt startbatteri och Renogy, hade jag tänkt.
Edit: skrev fel angående min Victron IP22, jag kommer att ansluta den på solar-ingången på Renogy.
 
Senast ändrad:
Toppen