• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Perfekt energihantering!

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Finns det plats för några positiva nyheter dessa dagar? Om så notera då följande:

Jag har eget elektroniklabb och 50 års erfarenhet av att konstruera switchade kraftaggregat för både industri och flygburna applikationer. Familjen har nyligen inköpt en 2020 Adria Matrix Supreme 670L och jag blev därför mycket intresserad av att testa Renogys 50A DC-DC Battery Charger DCC50S som kombinerar en boost DC/DC-omvandlare med en solcellsregulator enligt MPPT-metoden.

Yrkesskada som man är så demonterade jag aggregatet för att kontrollera designen och blev ordentligt överraskad på kuppen. Topp-nivå! Den senaste tekniken både gällande elektrisk design och mekaniskt utförande. Allt är ytmonterat inklusive två step-up drosslar. Man använder aktiva fly-back dioder för hög verkningsgrad och allt är elegant utformat på kretskortet.

En sak har bekymrat folk på nätet och det är spänningståligheten på PV+ ingången dvs solcellens Voc- spänning. Många 12V solcellspaket ger faktiskt tomgångspänningar på 26-28V vid öppen krets så oron är givetvis fullt befogat då Renogy anger 25V som maxspänning på PV+ ingången.

En kontroll visar dock att designen är gjord med 3 st 30V, 100A supermoderna och avalanche-ratade mosfet-transistorer parallellmonterade. Det finns dessutom en 600W transientdiod som extra skydd mot överspänning på PV+. Jag testade aggregatet med 30VDC på PV+-ingången utan att få några krypströmmar eller andra tecken på problem. Modulen slår ifrån solcellsladdningen helt vid 25,5V vilket jag tycker är fullt ok. Behöver bohusdelsbatteriet eller bilbatteriet fortfarande laddning så hamnar aldrig spänningen över 25V då 12V-solcellernas kapacitet avtar snabbt vid dessa spänningsnivåer.

Renogy har intagit en mycket konservativ attityd i produktspecifikationen vilket tyder på klass. Tycker dock att man kunde ha sträckt sig till att säga att utrustningen arbetar upp till 25VDC men är överspänningsskyddad upp till 30VDC på PV+ ingången.

Utrustningen levererar enligt Regonys specifikation och ger därmed optimalt nyttjande av din husbils energikällor. Passar en stor installation med upp till 600W solceller såväl som en liten installation som min HB med bara 140W. Man behöver ingen kringutrustning vilket är enormt befriande…

Utrustningen arbetar enligt följande principer.

  • Solcellsregulatorn, som har en strömgräns på max 50A, matar i första hand bodelsbatteriets last. Regulatorn laddar därutöver batteriet så länge den totala strömmen genom regulatorn inte överstiger 50A. Notera att solcellerna behöver bara ge 40A vid 18V för att strömmen till batteriet vid 13,5V skall bli 50A då solcellsregulatorn är en Buck-converter med hög verkningsgrad.
  • Solcellerna övergår till att ladda bilbatteriet, max 25A, när bodelsbattriet är fulladdat och bilbatteriets spänning ligger under 12,7V. Laddningen upphör vid 13,2V
  • Solcellsregulatorn arbetar givetvis även när du kör vilket avlastar bilgeneratorn och sänker bränsleförbrukningen.
  • OBS notera. Det finns inget drifttillstånd i Renogys produkt som kan utlösa överspänningsskyddet i ett litiumbatteri med inbyggt BMS-övervakning!
Jag rekommenderar GEL-inställningen för maximal säkerhet och livslängd i en kombination med AGM i bildelen och ett litiumbatteri i bodelen. Mvh / Kjelle
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Först skulle jag vilja tacka Kjelle för detta intressanta ämne. Sedan om det är OK, för att Du är trådskapare, så skulle jag fråga vad anser vilket är bättre Votronic MPP 350 dual digital regulator eller Renogy enheten (som Du beskriver här med mycket positiva ord) för mitt projekt. Jag vill byta mina 2 gel batterier och ersätta med Liontron LiFePO4 100Ah. I min hb har jag ha battery charger NE 186 och solar regulator Aldén och en solar panel. Jag skulle högt uppskatta Din opinion?
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Kul att du gillar tråden Janne. Vi är dock just nu på väg ut med husbilen så jag kan bara komma tillbaka imorgon eller måndag. Har dock redan nu två frågor till dig. Har du en spänningsbooster monterad - beteckning? Vad heter solpanelen - datablad? Jag vill gärna försöka få en helhetsbild av Din utrustning i hbn. Mvh/ Kjelle
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej Kjelle, tack för det snabba svaret. Det är självklart inga problem för mig att vänta på Din opinion. Jag är mycket tacksam för hjälp, då det här med el kunskap är inte mitt område. Svar på Dina 2 frågor är följande: a) jag tror inte att det finns någon spänningsbooster monterad i min hb, b) beteckning på solpanel är Alden -900EA9. Tyvärr hittar jag inte manual, inte heller några specifikationer på det på internet. Hb är Laika 2010 så många år har gått och vi har aldrig tidigare haft något problem med den så hade jag inte letat efter manualer... tog med oss alltid väskan med alla papper som följde med vid köpet ... och sedan gällde bara att åka. Nu är projektet att spara på vikten, så börjar vi med att ersätta 2 gel batterier med en LiFePO4 och då dyker frågan om ev. ersättning av befintlig solar regulator för att få det maximala från nya batteriet.

Ha det så skönt under helgens resa.
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Den korta utflykten snöade in bokstavligt talat. Ett ganska typiskt majväder häruppe m.a.o.

Du har investerat i ett fint Liontron LiFePO4-batteri som du säkert kommer att gilla. Solcellsregulatorn SPS130 samt laddaren NE186 passar också bra. Du bör dock komplettera med en spänningsbooster, även kallad DC/DC-omvandlare för att generatorn snabbt och säkert skall ladda batteriet till en lämplig slutnivå (vilket är viktigt!). Jag har en Nordelettronica NE325 - 40A DC/DC-omvandlare som blev över när jag installerade Renogyn DCC50S i min nya hb. Återkom ifall du vill överta den för en billig penning. Ser på en annan tråd att Du har en WAECO Perfect Power PP1002 omvandlare. En sådan drar mycket ström vid full last och det slutar kanske med att Du, trots viktökningen, väljer att installera 2 st LiFePO4-batterier. Då behövs definitivt en 40-50 A DC/DC-omvandlare.

Jag har försökt hitta databladet för din solcell Alden -900EA9 men hittade ingenting. Ger Din solcell mer än 25V obelastad så passar dessvärre inte Renogyn i Din installation. Votronic MP 350, som Du frågade om, är en fin solcellsregulator men Renogyn innehåller dessutom en DC/DC-omvandlare som arbetar båda vägarna och kan därmed även ladda startbatteriet från en solcellsinstallation med upp till 25A. Renogy spelar i en annan division m.a.o.

Mvh/ Kjell L
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Vad tråkigt att det blev snö-präglat utflykt.
Tack för utförligt svar på min fråga. Det verkar att jag skulle gärna vilja skaffa Renogy om min solpanel inte ger mer än 25V obelastad. Annars ska jag nappa på Ditt erbjudande och köpa Din NE 325, så tack för det. Kan Du avvakta tills jag får info om belastad spänning på min solpanel? Jag har inte heller själv hittat någon info om just den typ Alden solpanel, så jag ska mejla Aldén tillverkaren i Tyskland och be om specifikationer på min solpanel.
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Bra ide. Att ha ett riktigt datablad på utrustningen som man har installerad är alltid bra. Enklaste och säkraste kontrollen är dock att lossa den röda pluskabeln från solpanelen till regulatorn och mäta spänningen på denna när solen är framme. Lycka till med den mycket enkla kontrollen.

Det kan gnistra till när du lossar respektive monterar fast kabeln till regulatorn igen men det är helt ofarligt med 12Vs solpaneler. Liknar bara situationen då man lossar batterianslutningarna.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag har emailat med Alden ang. min solpanel Alden 900EA9. Tyvärr har de inte heller kunnat hitta specifikation på den. Vad konstigt? Solpaneler som de har sålt under senaste 4-5 år (faktablad på dessa har jag kunnat hitta på internet) har ju garanti på 10 år.
Jag har inte gjort mätningen som Kjell föreslår då jag vill göra det mitt på en solog dag... sådan dag har vi inte haft.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Bra ide. Att ha ett riktigt datablad på utrustningen som man har installerad är alltid bra. Enklaste och säkraste kontrollen är dock att lossa den röda pluskabeln från solpanelen till regulatorn och mäta spänningen på denna när solen är framme. Lycka till med den mycket enkla kontrollen.

Det kan gnistra till när du lossar respektive monterar fast kabeln till regulatorn igen men det är helt ofarligt med 12Vs solpaneler. Liknar bara situationen då man lossar batterianslutningarna.
Jag har inte gjort mätningen, dock vet ej om det har varit korrekt, då jag inte lossade solpanelens pluskabel ifrån regulator men jag mätt med kablar från solpanel på plats i regulatorn. Det blev lite över 5V (?) men solen var inte i optimalt läge då klockan var 17.
Så, jag har bestämt mig att köpa Renogy som Kjelle har skrivit mycket positivt om. Tyvärr kan Renogy inte köpas nu i EU, så jag får vänta tills den dyker upp igen...

lite över 5
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har inte gjort mätningen, dock vet ej om det har varit korrekt, då jag inte lossade solpanelens pluskabel ifrån regulator men jag mätt med kablar från solpanel på plats i regulatorn. Det blev lite över 5V (?) men solen var inte i optimalt läge då klockan var 17.
Så, jag har bestämt mig att köpa Renogy som Kjelle har skrivit mycket positivt om. Tyvärr kan Renogy inte köpas nu i EU, så jag får vänta tills den dyker upp igen...

lite över 5

Hmm... 5V låter mycket märkligt även i mulet väder, jag mäter upp 9V från mina paneler inne i garaget, från lysrören i taket.
Något är galet med ditt värde, tror jag.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hmm... 5V låter mycket märkligt även i mulet väder, jag mäter upp 9V från mina paneler inne i garaget, från lysrören i taket.
Något är galet med ditt värde, tror jag.
Tror Du Peter att det kan bero på att jag inte lossade pluskabel från regulator? Jag har använt vanlig mätinstrument, och mätte även spänning på batterier och det blev 13,6 V, så det inte kan vara fel på intrumentet. Jag ska göra om mätningen imorgon...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det ska inte spela någon roll vilken av de 2 du lossar, det viktiga är att du mäter före regulatorn.
Du ville veta vilospänningen från dina solpaneler så de ligger under 25V om jag minns rätt,
vanligt på 12V solpaneler är runt 20-22V, detta i klart väder, är panelerna i skugga kan det bli mycket lägre spänning.
Prova även imorgon att mäta när de är inkopplade.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag har inte lossat någon kabel alls, jag mäte genom att trycka spetsen av den svarta testkabel (från multimeter) på kopplingen där minuskabel från solpanel kommer in i regulator och samtidigt trycka spetsen av den röda testkabel (från multimeter) in i kopplingen dit kommer pluskabel från solpanel till regulator. Alltså allt före regulator.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok, ja då kan detta förklara den låga spänningen, och är sen panelerna dåligt belysta av solen så kan allt vara i sin ordning.
När du får solsken nästa gång, gör gärna en mätning både med och utan regulator.

Så här såg det ut på mina 14år gamla solpaneler (2x55W) som jag bytte ut förra året.
Mätningen är från en solig vårdag 10/5-2016
De gav knappt 4A när jag belastade dem med multimetern, och knappt 19V obelastade.

2016-05-10 16.06.49.jpg2016-05-10 16.05.39-1.jpg
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack Peter. Det ska jag göra.
Kjelle - hoppas att Du inte är ledsen att jag har koncentrerat mig på mina problem. Förlåt att jag har kappat tråden.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag styr tillbaka tråden till Renogy DC/DC mppt
Jag rullade ut husbilen den 22/4 i år för att testa funktionen på min installation, fick 15A från mina solpaneler (3x120W) via min Renogy :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kjelle... Min Renogy (likadan modell som dej) är ansluten direkt mot mitt LFP-batteri, mitt bms bryter all laddning av via ett dubbelrelä FÖRE Renogy.
Detta är dock inte helt optimalt i mitt fall, men det står i Renogy-manualen att man inte ska bryta kopplingen mellan laddaren och batteriet.
Nu undrar jag vad du anser om att flytta reläet till efter laddaren?
eventuella risker för laddaren?
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Hejsan Peter! Jag antar att ditt relä styrs via bms för skydda batteriet mot överspänning? En situation som aldrig kommer att hända med Renogy-modulen annat om modulen har drabbats av hjärnblödning varvid reläet givetvis skall sitta mellan laddaren och batteriet för att undvika brand. Så m.a.o. blir batterispänningen så hög att bms måste bryta kretsen så är det en helt korrekt åtgärd att placera reläet direkt till batteriet då Renogy-modulen bevisligen är funktionsoduglig.

Å andra sidan, bms-kretsen bryter också sannolikt vid underspänning på batteriet vilket är en korrekt åtgärd om laddningen uteblir med en last inkopplad. Att då koppla från Renogy kommer inte att skada Renogy-enheten men möjligtvis, jag är lite osäker på den punkten, tillfälligt förhindra att den startar när generatorn eller solcellen fungerar igen. Renogy övervakar utgången för att verifiera att ett batteri finns anslutet varvid en nätladdare behövs för att återställa bms och relä-funktionen. Mvh/ Kjelle
 
Senast ändrad:

Sven_99

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Karlskrona
Kjelle,
Varit ute och farit Skåne runt. Någon snö såg vi inte men desstomer blåst och lite regn.
Blev inte den solcellsregulatorn jag tidigare nämnt. Tydligen problem med leverans. Fick åka till en firma som håller på med solceller professionellt och hämta på säljarens bekostnad. Den heter Epever Tracer2210AN. Har inte hunnit montera den ännu men den ser verkligen gedigen ut till skillnad från det som nu är monterad. Problemet är att hitta en lämplig plats eftersom den är betydligt större. Egentligen skulle jag vilja montera den utanför batteriutrymmet (den har display), men vad säger du om förluster om man drar längre ledningar? I vår förra husbil satt regulatorn säkert 3-4 meter från batteriet och där var det inga problem att få laddning till bodelsbatteriet.

/H
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
@Kjelle L ... Ja, bms stoppar all laddning från generator/solpaneler när någon av mina 4 celler uppnått 3,65V, minns inte när Renogy stoppar laddningen i Li-Ion läget, men i mitt fall så är det ointressant då Renogy inte har spänningskoll på cellnivå, jag kanske tänker fel, men visst kan väl Renogy överladda enskild cell, den känner väl bara av batterispänningen.
Jag ändrade inkopplingen av reläet under byggets gång då jag upptäckte infon i Renogymanualen som jag nämnde tidigare.

Anledningen att jag frågar är att jag införskaffat en 230V laddare, är osäker på vilken koppling som är smartast.
antigen med nuvarande uppsättning till ingång på reläet, via relä, -> Renogy -> batteri.
eller, flytta reläet efter Renogy och ansluta 230V laddaren på antingen Renogy ALT eller PV, eller OUT -> relä -> batteri.
Ansluter jag till PV och flyttar reläet till efter Renogy, borde jag även få laddning av startbatteriet, eller?

Ursäkta om detta blev rörigt :oops:
 
Toppen