Personligen har jag full respekt för dom som är skeptiska mot vaccinering i allmänhet. Jag tillhör själv dom som hoppar över säsongsvacciner och annat förebyggande som erbjuds. Jag har någon, förmodligen felaktig, tro om att kroppen mår bra av att få jobba lite

Det är ju givetvis lätt att tänka så nu så länge man är ung(?), frisk och inte tillhör en tydlig riskgrupp.. Perspektivet är också egoistiskt då jag främst tänker på hur jag eventuellt skulle drabbas och inte på att jag kanske smittar andra. Jag menar nu inte Corona.
Att det finns pengar i vaccin är väl heller ingen hemlighet och läkemedelsbolagen vill ju givetvis tjäna pengar och måste få betalt för sitt jobb. Vem jobbar gratis? Inte jag..
Att det har gått fort att få fram vaccin nu och fått dem godkända beror ju givetvis på att det blev ett extremt stort behov av dem och inte på att läkemedelsbolagen plötsligt trollat fram något kul ur hatten som dom nu försöker övertala folk och myndigheter om att dom behöver.
Men den stora frågan Leffeboy, är ju egentligen om det finns något annat fungerande alternativ tillgängligt nu?
Med alternativ menar jag ett konkret alternativ nu och inte bara en massa ord om vad som är dåligt och vad man kanske kan göra senare eller vad man borde ha gjort förut o.s.v.
Är det ett fungerande alternativ idag att välja att inte vaccinera sig? Räddar det fler liv?