• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PCR-test inom 72h?

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Med risk att det redan finns en tråd om detta. Jag har letat men inte hittat någon. Hur gör ni som tänker åka i Europa i sommar? Vi har planer på en månads resa och mestadels i Portugal. Dels passerar man ett gäng länder innan man är där och samma gäng på tillbakavägen. Det blir en dyr resa om man inte ska stressa ihjäl sig. Hörde att det kostar 1600kr för ett test om det gäller för att resa. Åker man två st så är min känsla av att kontoutdraget kommer att se ut ungefär så här. -3200 (PCR), -180 (mat), -1500 (soppa), -180, -3200, -180, -1500, -180, -1500, -3200 IGEN och så vidare. Gissar att en månads kringflackande snabbt visar en minussiffra på 20000kr enbart för en massa PCR-tester. Särskilt om man tar det lugnt och inte stressar under dit och tillbakaresan, eller??
Ola
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om man inte skall resa den närmsta månaden är det nog bättre att vänta med att kolla upp i detalj vad som gäller och var man eventuellt kan testa sig.
Mycket kan hända innan sommaren och om vaccineringen rullar på som den skall i alla länder så skulle det inte förvåna mig om det bara är att åka i sommar.
 
Senast ändrad:

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Nackdelen blir om man är som mig, d.v.s. vägrar vaccinet. Dels har jag läst så mycket om vaccin och dess baksidor om det slår fel. Sen känner jag en vaccinforskare och hon avråder och det bestämdaste. Ingen hon känner inom sitt gebit kommer vaccinera sig. Risken finns att en sån som jag och min fru har rest klart, vilket skrämmer mig .
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om man inte skall resa den närmsta månaden är det nog bättre att vänta med att kolla upp i detalj vad som gäller och var man eventuellt kan testa sig.
Mycket kan hända innan sommaren och om vaccineringen rullar på som den skall i alla länder så skulle det inte förvåna mig om det bara var att åka i sommar.

Jag skulle snarare tro att det kommer att krävas vaccinationsintyg hela det här året, det hackar ju redan i vaccinleveranserna och nya mutationer upptäcks hela tiden. För Antivaccsare blir det nog att stanna hemma under överskådlig framtid.
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
olasod gå ut och blanda dig med folket på gatorna så får du flokimunitet samma som vacinering viruset kommer man inte undan såvidare
ni inte låser in er fan vet om det hjälper
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Lugnt på den fronten. Vi åkte dit hela familjen i December så vi har antikroppar idag. Tyvärr duger inte antikroppsintyg. Iallafall har jag inte läst om nått sånt.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi försöker vaccinera oss i Spanien för att slippa oroa oss för både smitta och transit-problem. Rädslan för vaccin försvann direkt efter att ha upplevt smittan på nära håll. En bekant som blev smittad på restaurang för 4 månader sen är ännu inte återställd, har svårt att andas, promenera osv... Den här farsoten är inte att leka med om man har några år på nacken, den angriper andningsvägar vilket man inte önskar ens sin värsta fiende. Barn verkar däremot klara sig betydligt bättre. PCR tester i Spanien görs hos privata läkarmottagningar och kan kosta från 50€ och uppåt så Ola, kolla noga var ni ska ta det.

Jag tror att restriktioner kommer snart att lätta då fler och fler blir vaccinerade eller har fått antikroppar via flockimunitet. Hela EU’s ekonomi går på knäna just nu och alla väntar på en snar ljusning. Lite optimism skadar inte trots dom tuffa tiderna.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Jag suger åt mig av allt positivt du skriver. Vi är ganska less den här skiten nu, så lite positiva ord kan behövas. Jag tycker mest synd om alla småföretagare som politikerna skitit fullständigt i. Summan av hela den här resan får vi nog inte se förrän om nått år. Vad blev följden, vilka länder gjorde rätt o.s.v.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
När riskgrupperna och en tillräckligt stor del av befolkningen i ett land är vaccinerade blir ju belastningen för sjukvården inte större än andra sjukdomar och skador som uppkommer hela tiden. Det finns ju då heller rimligen ingen anledning att vara rädd för att turister kanske bär på smittan när det inte finns så många att smitta.
Turister som dessutom kommer från länder som i sin tur har vaccinerat väldigt många.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Du skriver att ni vägrar vaccinet.
Jag föreslår att ni avvaktar lite till för att se vilka/hur många biverkningar som uppstår och förhoppningsvis ändrar er.

Narkolepsin som några få fick vid tidigare vaccination kan inte uppstå av detta vaccin har jag läst (annan typ av vaccin).
Några menar att vaccinet tagit fram alldeles för snabbt. Men man började forska redan 2003, då det första SARS-viruset såg dagens ljus.

Jag tvekar inte det minsta, jag kommer absolut att vaccinera mig så fort jag får (jag tar även vaccin för säsongsinfluensan varje år).
Risken med att få Covid-19 skrämmer mig väsentligt mer än ev. biverkning

//Sture
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Du skriver att ni vägrar vaccinet.
Jag föreslår att ni avvaktar lite till för att se vilka/hur många biverkningar som uppstår och förhoppningsvis ändrar er.

Narkolepsin som några få fick vid tidigare vaccination kan inte uppstå av detta vaccin har jag läst (annan typ av vaccin).
Några menar att vaccinet tagit fram alldeles för snabbt. Men man började forska redan 2003, då det första SARS-viruset såg dagens ljus.

Jag tvekar inte det minsta, jag kommer att absolut att vaccinera mig så fort jag får (jag tar även vaccin för säsongsinfluensan varje år).
Risken med att få Covid-19 skrämmer mig väsentligt mer än ev. biverkning

//Sture

Det är naturligtvis väldigt beklagligt med Narkolepsin som kom som en biverkning av vaccinationen mot svininfluensa. 5,3 miljoner svenskar vaccinerades. Antalet drabbade är svårt att veta exakt eftersom man inte vet vilka som fått sjukdomen till följd av vaccinet och vilka som skulle fått den ändå. Knappt 400 fall har anmälts, Läkemedelsverket bedömer att cirka 150–200 st av dessa drabbades till följd av vaccineringen.

Jag vet att de som drabbats har det tufft och att det kan vara fel att relativisera, men som en jämförelse kan man ändå konstatera att under det halvår vaccineringen pågick var antalet allvarligt trafikskadade ungefär 4000.
 
Senast ändrad:

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Covid skrämmer mig inte för fem öre. Däremot tycker jag det är lika okej att vara rädd. Jag dömer ingen utan gör bara ett eget val utifrån den information jag sett till att få. Det sorgliga i kråksången är att all information om Covid som når folket, inte är kompatibel med vad forskarna säger. Dödstalen jämfört med en vanlig höstinfluensa är likvärdiga. Enligt en del forskare till och med lägre, då Coviden mäts konstant, medans mörkertalet på en vanlig influensa inte mäts i samma omfattning. Det vore skoj att få läsa nått positivt snart. Gamla som fixat Coronan, positiv information om att nått land öppnar gränserna igen o.s.v. Tänk bara på hur många som lider av alla nedstängningar. Egenföretagare som inte får statlig hjälp, gamla och ensamma som inte får träffa barn och andra närstående. Näe, nu får det vara nog med denna hysteri. Om vi alla tänker oss för så bör vi klara detta utan nedstängningar. MEN MEN....... det var nog omöjligt att denna tråd inte skulle beröra Covid SORRY. Låt oss använda den till nyheter gällande gränsöppningar i Europa :mcride::angel::msn_party:.
Mvh Ola
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Covid skrämmer mig inte för fem öre. Däremot tycker jag det är lika okej att vara rädd. Jag dömer ingen utan gör bara ett eget val utifrån den information jag sett till att få. Det sorgliga i kråksången är att all information om Covid som når folket, inte är kompatibel med vad forskarna säger. Dödstalen jämfört med en vanlig höstinfluensa är likvärdiga. Enligt en del forskare till och med lägre, då Coviden mäts konstant, medans mörkertalet på en vanlig influensa inte mäts i samma omfattning. Det vore skoj att få läsa nått positivt snart. Gamla som fixat Coronan, positiv information om att nått land öppnar gränserna igen o.s.v. Tänk bara på hur många som lider av alla nedstängningar. Egenföretagare som inte får statlig hjälp, gamla och ensamma som inte får träffa barn och andra närstående. Näe, nu får det vara nog med denna hysteri. Om vi alla tänker oss för så bör vi klara detta utan nedstängningar. MEN MEN....... det var nog omöjligt att denna tråd inte skulle beröra Covid SORRY. Låt oss använda den till nyheter gällande gränsöppningar i Europa :mcride::angel::msn_party:.
Mvh Ola
Detta är ingen hysteri det är en pandemi!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Vi försöker vaccinera oss i Spanien för att slippa oroa oss för både smitta och transit-problem. Rädslan för vaccin försvann direkt efter att ha upplevt smittan på nära håll. En bekant som blev smittad på restaurang för 4 månader sen är ännu inte återställd, har svårt att andas, promenera osv... Den här farsoten är inte att leka med om man har några år på nacken, den angriper andningsvägar vilket man inte önskar ens sin värsta fiende. Barn verkar däremot klara sig betydligt bättre. PCR tester i Spanien görs hos privata läkarmottagningar och kan kosta från 50€ och uppåt så Ola, kolla noga var ni ska ta det.

Jag tror att restriktioner kommer snart att lätta då fler och fler blir vaccinerade eller har fått antikroppar via flockimunitet. Hela EU’s ekonomi går på knäna just nu och alla väntar på en snar ljusning. Lite optimism skadar inte trots dom tuffa tiderna.
Den frågan om att bli vaccinerad i Spanien finns i flera forum men det verkar man bara bli i det land man är inskriven i sjukvården på för tillfället.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Nackdelen blir om man är som mig, d.v.s. vägrar vaccinet. Dels har jag läst så mycket om vaccin och dess baksidor om det slår fel. Sen känner jag en vaccinforskare och hon avråder och det bestämdaste. Ingen hon känner inom sitt gebit kommer vaccinera sig. Risken finns att en sån som jag och min fru har rest klart, vilket skrämmer mig .
I min öron låter det konstigt. Så långt jag rest tillbaka har olika länder krävt vaccinering, Gula febern, tyfus, Hepatit B, Kolera, Malaria för o nämna några. Men att det skulle stoppa mig från att resa finns inte på kartan Sedan är detta Covid vaccin inte i närheten av samma kaliber som de ovan nämnda. Har redan massor med kollegor som fått den o förhoppningsvis är det min tur nästa vecka. JAg känner det som en skyldighet o ta den för o bromsa pandemin o mot Olle i grind för nya mutationer.
 
F

f.d. 53452

Guest
Covid skrämmer mig inte för fem öre. Däremot tycker jag det är lika okej att vara rädd. Jag dömer ingen utan gör bara ett eget val utifrån den information jag sett till att få. Det sorgliga i kråksången är att all information om Covid som når folket, inte är kompatibel med vad forskarna säger. Dödstalen jämfört med en vanlig höstinfluensa är likvärdiga. Enligt en del forskare till och med lägre, då Coviden mäts konstant, medans mörkertalet på en vanlig influensa inte mäts i samma omfattning. Det vore skoj att få läsa nått positivt snart. Gamla som fixat Coronan, positiv information om att nått land öppnar gränserna igen o.s.v. Tänk bara på hur många som lider av alla nedstängningar. Egenföretagare som inte får statlig hjälp, gamla och ensamma som inte får träffa barn och andra närstående. Näe, nu får det vara nog med denna hysteri. Om vi alla tänker oss för så bör vi klara detta utan nedstängningar. MEN MEN....... det var nog omöjligt att denna tråd inte skulle beröra Covid SORRY. Låt oss använda den till nyheter gällande gränsöppningar i Europa :mcride::angel::msn_party:.
Mvh Ola
Hej Ola.
Fortsätt med ditt sunda förnuft så är du på rätt spår och orkar med hur all hysteri gör livet jobbigt. Men till sommaren när vi kommer ut i husbilarna så är det genast lättare.
Svante
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi avvaktar vaccinering och vaccinationspass (som säkert kommer att krävas i Europa).
Eftersom vi är sist i kön så blir det väl efter semestern, så det blir Norrland denna sommaren också, Sverige är också fint att semestra i:)
 
F

F.d. 22252

Guest
Var och en får väl välja fritt men min far 100år och alla på äldreboendet inklusive vårdpersonal, har fått vaccin så när jag går dit är det jag som är den som blir utsatt av att möjligen bli smittad istället för tvärtom, skulle gärna betala en slant för att få det gjort och känna mej fri igen.
När hela gymnasieskolan vccinerades mot fågelinfluensan var det inget snack diskussionen uppstod aldrig. Ett par bekanta blev ganska sjuka men jag märkte som vanligt ingenting.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Den frågan om att bli vaccinerad i Spanien finns i flera forum men det verkar man bara bli i det land man är inskriven i sjukvården på för tillfället.
Helt rätt, det krävs tydligen lite förarbete för att komma med i systemet, bl.a. ”Padrone” intyg (vara inskriven i kommunen) åtföljt efter NIE numret (motsvarande person-id), intyg från Sverige (på Engelska) om att man är pensionär samt ett bokat möte med Seguridad Social, Spansk ”FK” som ev. beviljar inträde i Spanskt sjukvård. Vi har kommit så långt att det återstår endast möte med deras FK och viss administrativ tid (?). Just nu vaccineras 80+ så vi får se hur långt vi kommer. Fortsättning följer...
 
Toppen