• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Partikelsensorgivare.

Birgitta och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
14002
Medlemskap
2026
Så trist, men på vår efterlängtade jungfrutur med sprillans nya husbilen börjar motorlampan lysa efter 20 mil. Ringer vår återförsäljare på Knivsta Motor som uppmanar oss att vända oss till närmaste Fiatverkstad. Hade tur, hittade en som kunde undersöka direkt och som konstaterade att partikelgivaren larmade. Dom kvitterade larmet och hittade dessutom flertalet uppgraderingar som borde varit utförde före leverans. Får godkänt av verkstan att åka vidare, men kommer bara cirka 20 mil till när motorlampan återigen tänds! Vänder oss till verkstad på hemmaplan som konstaterar att givaren måste bytas och påstår att detta tyvärr är ett vanligt problem på nya bilar och att sensorn kan ta mellan 1-6 veckor och kanske längre, känns mer än bedrövligt!
Någon annan som haft/har samma problem, några tips
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Alltså finns det ingenting som heter "partikelsensorgivare", utan det som menas här är differentialtryckgivare.
(Differentialtryckgivare och resten av avgasreningen är jag väl förtrogen med.)
 

Birgitta och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
14002
Medlemskap
2026
Jag skulle kolla med Bossing i Linköping, Husbilslandet i Kristinehamn eller Bengt i Örkelljunga som alla är auktoriserad e Fiat verkstäder. Tror säkert att någon har den på hyllan. Jag fick min bytt på Husbilslandet, hade den på hyllan. Bedrövligt att det ska vara så svårt att få fram originaldelen. Jag köpte en i reserv på nätet för 400kronor. Väldigt lätt att byta själv.
Problemet är att verkstan påstod sig ha dammsugit alla Fiatverkstäder efter sensorn och eftersom garantin inte gäller om dom tar hem från nätet, verkar det vara ett moment 22-problem.
 

Birgitta och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
14002
Medlemskap
2026
Vi kom 14 mil med vår nya bil innan lampan tändes, detta var under pandemin och det var svårt att få tag på partikelsensor. Det skulle ta veckor att få fram enligt Fiat. Vi hittade 2 lösningar den ena var att mekonomen hade partikelsensor. Den andra var att säljare plockade bort en givare på en icke såld ny husbil. Vi valde det senare alternativet.
Lycka till
Var det en identiskt lika husbil som den ni köpt som man plockade bort sensorn från? Hade firman några förbehåll med bytet av sensorn mellan bilarna?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Alltså finns det ingenting som heter "partikelsensorgivare", utan det som menas här är differentialtryckgivare.
(Differentialtryckgivare och resten av avgasreningen är jag väl förtrogen med.)
Jo då det finns. Sådana har jag bytt på nya bilar som stått ett tag som demobil och med dessa kör man
ju ofta korta sträckor eller bara ut och in i saluhallen.
Dom verkar inte tåla hur mycket kallstarter som helst eller så är dessa av dålig konstruktion.

Skall ju tilläggas att jag inte jobbar med Fiat och inte med husbilar. :)

Det var ett tag som dessa var lite svåra att få tag på men inte mer än en vecka.
Troligen är dessa tillverkade på samma fabrik så det borde gå att ta ett annat fabrikat med samma
delnummer men tyvärr är det garantin som säger annat.
Jag brukar ta från annan bil om det är bråttom. Annars lägger man en akutorder och då brukar dom ta
delarna direkt från fabriken i en snabb kö men om det är andra som ligger i samma kö så blir det
ju väntetid ändå.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jo då det finns. Sådana har jag bytt på nya bilar som stått ett tag som demobil och med dessa kör man
ju ofta korta sträckor eller bara ut och in i saluhallen.
Dom verkar inte tåla hur mycket kallstarter som helst eller

Det verkar ju påstås att det är vatten eller då kanske kondens som tar död på dem, Och som du skriver så blir det väl massor med starter och korta förflyttningar som brukar ge massor med kondens i ett avgassystem, och då på en ny bil innan den får sträcka ut första gången på vägen och kanske skall försöka med första rengöringen av partikelfiltret efter en "långkörning" på runt 20 mil som verkar vara en känslig förstasträcka.
Det här är ju lite som mycket annat som inte riktigt fungerar i praktiken.

En kompis har/hade en dieselpersonbil som han åkte till jobbet med varje dag med lite sådandär för kort sträcka för att denna funktion skulle funka av sig självt. (Faktiskt två bekanta kom jag på.)
Så varje fredag på hemvägen tog hen en omväg på motorvägen och brände ur motorn/filtret rejält. Troligen blev det inte den miljökompensation som det är tänkt från början bara för att tvinga fram reningen.

M.v.h. JANKRO.
 

Birgitta och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
14002
Medlemskap
2026
Jo då det finns. Sådana har jag bytt på nya bilar som stått ett tag som demobil och med dessa kör man
ju ofta korta sträckor eller bara ut och in i saluhallen.
Dom verkar inte tåla hur mycket kallstarter som helst eller så är dessa av dålig konstruktion.

Skall ju tilläggas att jag inte jobbar med Fiat och inte med husbilar. :)

Det var ett tag som dessa var lite svåra att få tag på men inte mer än en vecka.
Troligen är dessa tillverkade på samma fabrik så det borde gå att ta ett annat fabrikat med samma
delnummer men tyvärr är det garantin som säger annat.
Jag brukar ta från annan bil om det är bråttom. Annars lägger man en akutorder och då brukar dom ta
delarna direkt från fabriken i en snabb kö men om det är andra som ligger i samma kö så blir det
ju väntetid ändå.
När du bytt sensorer på bilarna är det då samma typ av sensor som funkar till alla typer av motorer, eller vad är det som gäller?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Här nedan kan man beskåda en particulate matter sensor.
Denna typ av sensor kände jag inte till, man lär var dag.


Detta är dock inte en sensortyp som avbildats tidigare i tråden.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Problemen hos just Fiat skulle kunna bero på placering/montering av givare, impulsrör, vid all sådan här mätning bör givaren monteras ovanför impulsrören för att minimera risken att kondens m.m. blockerar, eller hamnar i givaren, men så enkel borde inte felorsaken vara. :rolleyes:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Här nedan kan man beskåda en particulate matter sensor.
Denna typ av sensor kände jag inte till, man lär var dag.


Detta är dock inte en sensortyp som avbildats tidigare i tråden.

Samma här Micke, tack för länken :)

Edit,
Ser att denna sensor är självkalibrerande samt har en livslängd på 25K mil.
Känns märkligt ifall den havererat efter 20mil, jag får mer känslan av kontakt/kalibrerings-problem.
Det borde enkelt gå att med en tångamperemeter mäta ifall kalibrering sker vid start, då sensorn "bränns ren".
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det finns en gammal tråd (2012-2013?) om detta problem. Då var problemet kondens i sensorn. Man löste problemet genom att borra ett litet hål i röret till sensorn så kondensvattnet inte nådde sensorn.
Jag fick samma indikering på personbilen eftersom den oftast bara går till affärer (ca 30 km ToR) det blev till att köra ut på motorvägen 20 min med höga varv på motorn, så var det problemet fixat.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är nog något ytterligare tillägg, det finns ju fortfarande en hel del rör m.m. i det avbildade systemet. Den här verkar mera mäta hur mycket partiklar det finns kvar efter reningen, trycksensorn mäter ju mer hur täppt parikelfiltret börjar bli.
Skulle tro att den här mera hjälper styrningen till insprutningen typ som en lambdasond gör.
Kanske tony o nette har mer info om den här prylen.
Avgassystemet börjar se ur som ett kärnkraftverk med alla elektroniska prylar.

M.v.h. JANKRO.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Var det en identiskt lika husbil som den ni köpt som man plockade bort sensorn från? Hade firman några förbehåll med bytet av sensorn mellan bilarna?
Nej, det var samma motor 160 hkr. Och samma partnummer. De är normalt inte så villiga att göra så här, men vi hann ju knappt hem innan lampan tändes.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
När du bytt sensorer på bilarna är det då samma typ av sensor som funkar till alla typer av motorer, eller vad är det som gäller?
Jag har aldrig kollat vilket delnummer dessa har tyvärr och jag har ej heller
jämfört detta nummer med nya sensorn men de har varit nummerändrade i lagernumret.
Alltså det nummer vi beställer i reservdelskatalogen.
Jag beställer bara till den specifika bilen jag håller på med och jag håller inte reda på vilken typ av motor
det sitter i bilen.
Jag har tyvärr så många modeller av samma märke och en hel drös av olika motorer så jag har tyvärr inte
så mycket minne i huvudet så att all data skulle få plats. :)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Det är nog något ytterligare tillägg, det finns ju fortfarande en hel del rör m.m. i det avbildade systemet. Den här verkar mera mäta hur mycket partiklar det finns kvar efter reningen, trycksensorn mäter ju mer hur täppt parikelfiltret börjar bli.
Skulle tro att den här mera hjälper styrningen till insprutningen typ som en lambdasond gör.
Kanske tony o nette har mer info om den här prylen.
Avgassystemet börjar se ur som ett kärnkraftverk med alla elektroniska prylar.

M.v.h. JANKRO.
Tyvärr så är jag inte helt insatt på funktionen.
Felsökningen på felkoden: Kolla spänningmatningen. Belastnings prova kablaget. Kontrollera om sensorn är sotig. Då kan PF vara defekt.
Om den är ren så byt sensorn.
Kontakt med support var snabbt avklarad utan att
de ville tala om vad som krånglade med orden, "Vi har haft ett antal med dessa
problem. Byt sensorn till en med detta nummer. Så kommer det att fungera."
Sedan hinner man tyvärr inte läsa allt om själva arbetssättet på alla sensorer. :)
Nu har detta ju inte hänt mer än 3-5ggr på hela våran bilpark och inte så att det har hänt på varje bil
men 3-5 bilar här i stan blir ju många i hela världen och har dom tex samma tillverkarnummer så
drabbar detta många.
 

Jacob112

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
32799
Medlemskap
2024
Hej!
Hur många är det som sitter med garanti på sina bilar och väntar på denna sensor??
Själv har jag väntat i 2 månader
Känns riktigt surt med en nästan ny husbil som inte går att använda.
Mvh
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Avgasreningslagen är ett tillverkaransvar som innebär att system och komponenter i bilen som har en utsläppsbegränsande funktion ska fungera i upp till fem år eller 8000 mil, beroende på vilket som inträffar först. Det är reglerat i lagstiftning (2011:318) och är alltså inte en garanti från försäljaren.”



EGR-Avgasåtervinning



EGR Ventiler fungerar med samma princip som på diesel motorer. EGR gör att avgaserna skickas in i förbränningskammaren en andra gång (AVGASÅTERVNNING), en så kallad återcirkulation. Genom att värma upp sotpartiklarna en gång till så minskas mängden av kväveoxider (NOx) i avgaserna som släpps ut i atmosfären. Om det är en defekt EGR ventil kan den orsaka fel operation av motor.



Hoppas att denna information gav lite klarhet.

attachment.png



Hej Bo,



Tack för ditt meddelande!



EGR Ventiler fungerar med samma princip som på diesel motorer. EGR gör att avgaserna skickas in i förbränningskammaren en andra gång (AVGASÅTERVNNING), en så kallad återcirkulation. Genom att värma upp sotpartiklarna en gång till så minskas mängden av kväveoxider (NOx) i avgaserna som släpps ut i atmosfären. Om det är en defekt EGR ventil kan den orsaka fel operation av motor.



Hoppas att denna information gav lite klarhet.





Med vänlig hälsning,

Denice
 
Senast ändrad:
Toppen