• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Partikelsensorgivare.

Birgitta och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
14002
Medlemskap
2026
Så trist, men på vår efterlängtade jungfrutur med sprillans nya husbilen börjar motorlampan lysa efter 20 mil. Ringer vår återförsäljare på Knivsta Motor som uppmanar oss att vända oss till närmaste Fiatverkstad. Hade tur, hittade en som kunde undersöka direkt och som konstaterade att partikelgivaren larmade. Dom kvitterade larmet och hittade dessutom flertalet uppgraderingar som borde varit utförde före leverans. Får godkänt av verkstan att åka vidare, men kommer bara cirka 20 mil till när motorlampan återigen tänds! Vänder oss till verkstad på hemmaplan som konstaterar att givaren måste bytas och påstår att detta tyvärr är ett vanligt problem på nya bilar och att sensorn kan ta mellan 1-6 veckor och kanske längre, känns mer än bedrövligt!
Någon annan som haft/har samma problem, några tips
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Har ni försökt att bränna ur partikelfiltret. Kör ut på ex en motorväg och kör en halvtimma med motorn på minst 3000 varv. Ni behöver nog köra på femte växeln.
Har inte regenerering av partikelfiltret lyckats p g a för låg motortemperatur, för låga varv eller för kort körsträcka så tänds lampan.. Ovanstående procedur brukar hjälpa.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
På en sprillans ny bil hjälper det nog inte att bränna partikelfilter, detta fel är inte helt ovanligt tydligen samtidigt som leveranstider på vissa reservdelar är väldigt lång just nu.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Så trist, men på vår efterlängtade jungfrutur med sprillans nya husbilen börjar motorlampan lysa efter 20 mil. Ringer vår återförsäljare på Knivsta Motor som uppmanar oss att vända oss till närmaste Fiatverkstad. Hade tur, hittade en som kunde undersöka direkt och som konstaterade att partikelgivaren larmade. Dom kvitterade larmet och hittade dessutom flertalet uppgraderingar som borde varit utförde före leverans. Får godkänt av verkstan att åka vidare, men kommer bara cirka 20 mil till när motorlampan återigen tänds! Vänder oss till verkstad på hemmaplan som konstaterar att givaren måste bytas och påstår att detta tyvärr är ett vanligt problem på nya bilar och att sensorn kan ta mellan 1-6 veckor och kanske längre, känns mer än bedrövligt!
Någon annan som haft/har samma problem, några tips
Vi kom 14 mil med vår nya bil innan lampan tändes, detta var under pandemin och det var svårt att få tag på partikelsensor. Det skulle ta veckor att få fram enligt Fiat. Vi hittade 2 lösningar den ena var att mekonomen hade partikelsensor. Den andra var att säljare plockade bort en givare på en icke såld ny husbil. Vi valde det senare alternativet.
Lycka till
 

Birgitta och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
14002
Medlemskap
2026
Vi kom 14 mil med vår nya bil innan lampan tändes, detta var under pandemin och det var svårt att få tag på partikelsensor. Det skulle ta veckor att få fram enligt Fiat. Vi hittade 2 lösningar den ena var att mekonomen hade partikelsensor. Den andra var att säljare plockade bort en givare på en icke såld ny husbil. Vi valde det senare alternativet.
Lycka till
Det senare alternativet låter som något vi ska lyssna med Knivsta Motor om, inte tänkt tanken ens, men borde vara möjligt!
Tack för tipset och hoppas er bil har fungerat efter bytet!
 

Birgitta och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
14002
Medlemskap
2026
Har ni försökt att bränna ur partikelfiltret. Kör ut på ex en motorväg och kör en halvtimma med motorn på minst 3000 varv. Ni behöver nog köra på femte växeln.
Har inte regenerering av partikelfiltret lyckats p g a för låg motortemperatur, för låga varv eller för kort körsträcka så tänds lampan.. Ovanstående procedur brukar hjälpa.
Tack för svar och tips, men bilen står nu på verkstad i väntan på sensor.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vad är en partikelsensor?
Det är en givare som känner avgastrycket före och efter partikelfiltret. När det blir för stor tryckskillnad så antar givaren/datorn att partikelfiltret börjar att bli täppt, troligen även fast datorn har försökt att bränna ur det med tillskott av bränsle (regenerera) för att få det rent vid en temp uppåt 700°, och då blir det protest.

Ytterligare en av de nya "finesser" som skulle behöva en kontrollfunktion av kontrollfunktionen, för det är sällan fel på det som kontrollfunktionen skall kontrollera.
Har aldrig studerat eländet men att koppla båda avkänningarna före eller efter partikelfiltret borde lösa problemet, men är ju tyvärr vedervärdigt miljömässigt :msn_tongue: och ligger säkert högt upp på straffskalan.

Det värsta är väl att datorn troligen går in i LimpMood om man kör för länge eller håller på med rening hela tiden, men om inte är det väl bara att åka.

Typ denna, finns flera modeller. Finns hur många som helst att köpa hos internetfirmorna med kanske bara två dagars lev. Kanske även över disk från eftermarknadsfirmorna med butiker i Sverige.
Partikeltryckgivare.JPG


M.v.h. JANKRO.

Ps. här är ett partikelfilter.... De två små rören är där trycket före och efter filtret går vidare via "slangar" till avkännaren ovan, som alltså inte skall känna för stor tryckskillnad före och efter filtret......... Värre än så är det inte... eller så enkelt är det och borde inte få en hel bil värdelös i mer än några timmar kan tyckas.

Partikelfilter.JPG
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Är inte givarens primära uppgift att initiera renbränningen av filtret, och som sekundär uppgift larma om renbränningen misslyckats? Isåfall skulle det vara o-bra att "tjuvkoppla" den för då skulle behövlig renbränning utebli. Och straffet bli ett pajat filter..
Det finns säkert nackdelar med allt men kan nog i stället lockas fram manuellt ibland, eftersom ett av de största hoten för filtret är för korta jobbresor varje dag så en rejäl rengöring aldrig sker.
Största problemet är väl väntetiderna på "original" delar från Fiat som det dräller av från andra ställen, men som inte får monteras på en bil med garanti o.s.v. En del för några hundralappar är ju inget större problem att betala ens på en ny bil.
Varningen för fel kommer inte upp när rening skall ske utan troligen bara när reningen har misslyckats enligt avkännaren. Vilket då ofta datorn tror när avkänningen inte funkar. Men hur ofta eller hur länge den försöker vet jag ej, men det blir ju säkert ett stort problem om man bara kör utan någon åtgärd, och ökar troligen bränsleförbrukningen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Birgitta och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
14002
Medlemskap
2026
Det är en givare som känner avgastrycket före och efter partikelfiltret. När det blir för stor tryckskillnad så antar givaren/datorn att partikelfiltret börjar att bli täppt, troligen även fast datorn har försökt att bränna ur det med tillskott av bränsle (regenerera) för att få det rent vid en temp uppåt 700°, och då blir det protest.

Ytterligare en av de nya "finesser" som skulle behöva en kontrollfunktion av kontrollfunktionen, för det är sällan fel på det som kontrollfunktionen skall kontrollera.
Har aldrig studerat eländet men att koppla båda avkänningarna före eller efter partikelfiltret borde lösa problemet, men är ju tyvärr vedervärdigt miljömässigt :msn_tongue: och ligger säkert högt upp på straffskalan.

Det värsta är väl att datorn troligen går in i LimpMood om man kör för länge eller håller på med rening hela tiden, men om inte är det väl bara att åka.

Typ denna, finns flera modeller. Finns hur många som helst att köpa hos internetfirmorna med kanske bara två dagars lev. Kanske även över disk från eftermarknadsfirmorna med butiker i Sverige.
Visa bilaga 223687


M.v.h. JANKRO.

Ps. här är ett partikelfilter.... De två små rören är där trycket före och efter filtret går vidare via "slangar" till avkännaren ovan, som alltså inte skall känna för stor tryckskillnad före och efter filtret......... Värre än så är det inte... eller så enkelt är det och borde inte få en hel bil värdelös i mer än några timmar kan tyckas.

Visa bilaga 223688
Tack för svar!
Också sett hos internetfirmor vilket jag påtalade till Fiatverkstan som hävdade att de inte kunde gå den vägen pga att garantin inte skulle gälla då???
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nej, det verkar helt klart att så sker vid alla liknade problem och kan väl vara helt ok. med tvång av "originaldelar" under garantin.
Men då borde det finnas delar hemma i Sverige i alla fall. Även en snabbtransport från Italien eller kanske något lager i mellaneuropa borde väl vara möjlig.
En del som kostar några hundra (även om Fiat skall ha mer betalt) och helt klart ofta kanske inte är trasig men ur funktion?? på en ny bil borde väl ligga på lager i Sverige, kanske t.o.m. hos de flesta i alla fall lite större Fiatverkstäderna.

Vet ej hur det går till och hur reservdelshanteringen sker, men jag har sysslat med rep. av väldigt dyra maskiner, och då fick man ibland underhandla med motsträviga Sverigerepresentanter om vilka svindyra delar de skulle ha hemma för att slippa lägga de delarna till normala reservdelar som man var tvungen att ha på företagets egen hylla, och som inte var svindyra utan bara jättedyra :p.
Men billiga delar för några hundralappar som ofta går åt, flera veckor bort innan reparation kan ske ???

Jag hetsar tyvärr upp mig lite varje gång det här skrivs, om stillestånd för någon liten struntdel med lååång leveranstid som sabbar både småresor och planerade semesterresor med en ny dyr husbilsinvestering. Det är väldigt nonchalant och underligt att det går att driva försäljning/service på det sättet i längden.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Så trist, men på vår efterlängtade jungfrutur med sprillans nya husbilen börjar motorlampan lysa efter 20 mil. Ringer vår återförsäljare på Knivsta Motor som uppmanar oss att vända oss till närmaste Fiatverkstad. Hade tur, hittade en som kunde undersöka direkt och som konstaterade att partikelgivaren larmade. Dom kvitterade larmet och hittade dessutom flertalet uppgraderingar som borde varit utförde före leverans. Får godkänt av verkstan att åka vidare, men kommer bara cirka 20 mil till när motorlampan återigen tänds! Vänder oss till verkstad på hemmaplan som konstaterar att givaren måste bytas och påstår att detta tyvärr är ett vanligt problem på nya bilar och att sensorn kan ta mellan 1-6 veckor och kanske längre, känns mer än bedrövligt!
Någon annan som haft/har samma problem, några tips
Jag skulle kolla med Bossing i Linköping, Husbilslandet i Kristinehamn eller Bengt i Örkelljunga som alla är auktoriserad e Fiat verkstäder. Tror säkert att någon har den på hyllan. Jag fick min bytt på Husbilslandet, hade den på hyllan. Bedrövligt att det ska vara så svårt att få fram originaldelen. Jag köpte en i reserv på nätet för 400kronor. Väldigt lätt att byta själv.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Har aldrig studerat eländet men att koppla båda avkänningarna före eller efter partikelfiltret borde lösa problemet, men är ju tyvärr vedervärdigt miljömässigt :msn_tongue: och ligger säkert högt upp på straffskalan.

M.v.h. JANKRO.
Halloj JANKRO!

Detta kommer inte att fungera på dom bilar jag känner till. Datorn mäter från start av motorn att det finns en
skillnad på trycket i första slangen (före) och andra slangen (efter) PF.
Finns inte detta så sätter den felkod och "limphome" sker.
Om man visste detta tryckvärde så skulle en strypning kunna tillverkas och monteras på andra slangen.
Om man sedan med jämna mellanrum (vid rätt hastighet) skulle kunna simulera ett sotigt PF så
skulle i teorin en urbränning börja.
Men som du redan sagt så är det ju förenat med miljöbrott eller att PF brinner upp eller förstör motorn.

Vissa bilar har bara en slang till diff-tryckgivaren som då bara blir en tryckgivare så dom verkar köra med värden som är kända.
 
Toppen