• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkering - camping (igen)

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 50313

Guest
Sv: Parkering - camping (igen)

Jag är ganska ny i HB världen, men jag resonerar såhär:

- Ingen behöver veta vad jag gör i bilen. Oavsett om det är min kombibil eller min husbil. Jag kan läsa en bok, sova, äta en macka eller bara titta på landskapet. Detta gäller ännu mer om vi ser husbilen som ett fritidshus på hjul. Ingen behöver veta vad jag gör.

- Om min bil är parkerat rätt får jag stannar så länge det är lagligt.

- Om jag gör något fel (smitta från ställplatsen, slänga skräp osv), ska jag få böter. Om jag inte gör något fel ska jag inte få böter.


Att campa/inte campa är inte relevant här.
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Parkering - camping (igen)

1.Campar jag om jag står på 1 betald ställplats ?
2.får jag ta ut bord , stol & fika om det finns plats ?
3. Om ej plats får jag dra ut dito där det finns plats?
4. Eller ska jag bara sitta inne i min husbil & fika ? (Obs. Frågorna gäller betald Ställpats )
Har varit på många betal-ställplatser & sett många klubbmedlemmar bre ut sig med bord&stolar även långbord . Trevligt tycker jag ☺ ...bryr jag mig?
Svar: Nope / Nada.
Men frågorna 1-4 kvarstår.
 
Senast redigerad av en moderator:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

1.Campar jag om jag står på 1 betald ställplats ?
2.får jag ta ut bord , stol & fika om det finns plats ?
3. Om ej plats får jag dra ut dito där det finns plats?
4. Eller ska jag bara sitta inne i min husbil & fika ? (Obs. Frågorna gäller betald Ställpats )
Har varit på många betal-ställplatser & sett många klubbmedlemmar bre ut sig med bord&stolar även långbord . Trevligt tycker jag ☺ ...bryr jag mig?
Svar: Nope / Nada.
Men frågorna 1-4 kvarstår.

Upp till den som driver Ställplatsen att avgöra. Ägaren måste i sin avvägning ta med risken att det kallas camping. En campingplats finns helt andra krav och regler om än en Ställplats/Parkering...
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Parkering - camping (igen)

Betr. definition på Camping, vill jag minnas att frågan drevs seriöst i ett annat forum med olika förslag men landade på att det är en kommunal fråga. Det finns 290 kommuner med självbestämmanderätt, så vägen verkade alltför svårframkomlig..
Åke
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Detta är en av oäääääändligt många trådar om samma tema, och ingen lösning på problemet har presenterats.
Det finns tydligen bara en lösning, och det är att någon övernattar i hb´n på en parkeringsplats och se till att bli bötfälld. Givetvis utan att "campa".
Sedan driver man frågan rättsligt så långt det går. Då först får vi ett prejudikat.
Jag kan tänka mig att bidra med en slant till den bötfällde om han skulle förlora i "högsta instans"
Om fler gör detsamma behöver vi inte "tassa omkring" som strykrädda hundar.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Detta är en av oäääääändligt många trådar om samma tema, och ingen lösning på problemet har presenterats.
Det finns tydligen bara en lösning, och det är att någon övernattar i hb´n på en parkeringsplats och se till att bli bötfälld. Givetvis utan att "campa".
Sedan driver man frågan rättsligt så långt det går. Då först får vi ett prejudikat.
Jag kan tänka mig att bidra med en slant till den bötfällde om han skulle förlora i "högsta instans"
Om fler gör detsamma behöver vi inte "tassa omkring" som strykrädda hundar.

Jag har väntat i flera år på att detta ska hända spontant, men vad jag förstår så har alla de fåtaliga polisrapporter regelmässigt skrivits av tämligen omedelbart. Givetvis så tyder detta mycket starkt på att tesen om att övernatta i husbil kan likställas med camping inte har det minsta bäring. Men om någon skulle vara tillräckligt envis och med hjälp av massmedia och under pompa och ståt utmana politiker, poliser, åklagare och så vidare, kanske de skulle känna sig tvingade att låta sig synas. I sammanhanget kan det vara bra att känna till att ett presumtivt straff skulle handla om några hundralappar i böter, avsevärt mindre än en hastighetsöverträdelse.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen