• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkering - camping (igen)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

För mig, däremot, är lagtexter inga hyrklyverier............
Du sätter fingret på det jag menar.
Syftet med diverse förbud mot ”camping” är givetvis att hindra t.ex. husbilar från att stanna och campa, sova, parkera eller vad vi nu väljer att kalla det.
Vi försöker ofta gå runt det genom att, rätt eller fel, hävda att detta inte gäller oss då vi bara ”parkerar” med våra fordon trots att dom är 100% avsedda för och används till just mobil camping. Med eller utan bord utanför ställer vi oss och ”bor” med våra campingfordon.

Givetvis förstår vi att eventuella förbud ofta är tänkta även för oss men vi gör allt vi kan för att slingra oss ur det och givetvis tolka reglerna till vår fördel. Så länge regler och definitioner är aningens otydliga så går det ju.

Min uppfattning är fortfarande att jag campar med min husbil när jag bor i den och använder faciliteterna i den. Sen var hjulen råkar befinna sig spelar egentligen ingen roll.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Parkering - camping (igen)

Du sätter fingret på det jag menar.
....................

Men nu utgår du bara från ditt sätt att använda din husbil, min husbil används även till rena transporter, arbetsresor, åka till affären för att handla etc. den är vår "andra bil" ...
Säkert finns det andra som använder sina husbilar på andra sätt, jag vet att det rullar några Vägtransportledare i vårat land som valt att använda husbil i sitt yrkesutövande.
min husbil parkeras enligt gällande parkeringsregler...på jobbet, på affären, utanför min dotters skola etc. och det är dom lagarna som jag har att förhålla mig till, vad jag sen gör i min bil saknar helt betydelse, det är när jag avviker från parkering med mitt beteende som vi kan börja prata om camping.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Det är klart att det inte är att campa när man bara parkerar bilen, kör den till affären eller skjutsar ungarna till fotbollsträningen. Inte heller om man kör hem platta paket från IKEA.
Jag menar att det är "att campa" när man börjar använda den som ett campingfordon och bor i den.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Parkering - camping (igen)

I så fall kan ju man fråga sig hur folk som betraktare skall veta vad man gör när HB'n står parkerad på en parkeringsplats. Man kanske sitter eller till & med ligger & läser en tidning i väntan på att hustrun skall komma tillbaka från affären. Eller så använder man toaletten. Är det camping? Svår fråga det här, inte lätt att veta.;)

Bennie
 
M

Moltaz08

Guest
Sv: Parkering - camping (igen)

Viktigast är väl att man själv vet vad man gör i sin husbil. Det finns väl en orsak till att man står på en parkering.

Jag tycker inte det är en svår fråga. :)
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

När det gäller frågan om vad camping är verkar det som om skribenterna i tråden har delat upp sig i två läger. Ett som anser att camping definieras av vad man befinner sig, i vårt fall i ett fordon som är inrett som en bostad. Andra lägret menar att camping definieras av vilket beteende camparna har. Jag hade tidigare hoppats att vi här i HBK hade kunnat ena oss för det sistnämnda, vilket i så fall skulle kunna ge oss fördelar i fortsatt debatt med externa aktörer. Förstnämnda lägers argument hör man annars mest från aktörer i campingbranschen, så som SCR. Detta sätt att resonera kan vid första påseende ser ut som enkel och rimlig lösning, men när man analyserar den uppstår mycket konstiga konsekvenser. Många har skrivit om dessa i denna och i andra trådar. Jag skall inte belasta inlägget med att refererar till dessa.

Definieringen av begreppet camping är i sammanhanget bara en del i förbudsproblematiken. Jag tycker att vi i HBK skall lyfta blicken lite för att se syftet med en del förbud som möter oss. En del, låt mig kalla dem auktoritetsstyrda, verkar bara konstatera att något förbud råder och accepterar det. Ta exemplet med campingförbud på parkeringar intill naturskyddsområden. Här råder ofta campingförbud riktade speciellt mot husbilar. Alltså kan inte en husbil parkera här då all uppställning av en sådan är camping. Husbilsåkarna utestängs från det rörliga friluftslivet, som egentligen är en stor del av det som är syftet med naturskyddsområden. Man kan ju fråga sig på vilket sätt en på en parkering uppställd husbil utgör ett allvarligt hot mot naturvärdena i området. Skulle dock människorna som färdas i husbilen plocka ut stolar, bord, grill, spänna upp vindskydd och så vidare på parkeringsplatsen inser de flesta att det kan uppstå problem. Jag kallar detta campingbeteende, vilket naturligtvis inte hör hemma på en parkering, vare sig i ett naturvårdsområde eller någon annanstans.

Ett annat förbud är nattparkeringsförbuden. Dessa förbud motiveras ofta av att husbilarna upptar kommunens innevånares behov av parkeringar. Om det var så kan man ju ställa sig frågan om varför förbudet i så fall gäller nattetid, när parkeringarna oftast är tomma. Ett annat förbud är höjdhoppsställningarna. Jag har sett att förbuden har motiverats med att uppställningar av husbilar medför nedskräpning och andra ordningsproblem. För att kunna förstå riktigheten i denna motivering måste man väl i så fall känna igen sig i beteendet, vilket jag inte kan.

Och slutligen, min sätt att resonera har inget med att göra att jag skulle vilja "mygla mig" undan kostnader som kan uppstå vid husbilsåkande. Ett sådant argument låter som om det skulle komma från SCR eller snarare ett påstående från en "havererad" campingägare, som ser varje parkerad husbil som att de har smitit från campingavgiften. Jag ser sådana påståenden som en provokation men låter mig inte påverkas.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Parkering - camping (igen)

Parkering är uppställning med eller utan förare så använder man husbilen som en personbil är det parkering även om någon befinner sig i bilen men använder man dessutom Husbilens campingutrustning (lagar mat, markis, bord o stolar) eller övernattar i bilen är det camping. Så tycker jag det borde vara och det är nog den allmänna uppfattningen. Sedan kan kommuner och privata markägare bestämma annorlunda.
Åke:)
 
Senast ändrad:

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Parkering - camping (igen)

Ställde denna fråga till Trafikverket
gäller denna text som går att läsa på wikipedia?

De flesta husbilar – vart fall de som är registrerade som personbil klass II – har rätt att parkera som andra personbilar, enligt parkeringsplatsens regler. En blå skylt med P innebär alltså rätt att parkera i 24 timmar. På lördagar, söndagar och helgdagar får man stanna till nästa vardag. Ingen har att göra med vad de som befinner sig inne i husbilen gör och något lagligt ingripande – som bötfällning eller avvisning kan inte ske. Däremot kan framställda campingmöbler, grill eller markis betraktas som otillåten camping.

Svar: Hej
Beträffande husbilar så klassas de flesta som personbil klass II och om de parkerar på plats med antingen E19 eller E19 med tilläggstavla så gäller generellt det som står enligt E19 , se nedan länk. Just E19 har ingen tidsbegränsning om det år på kommunal mark utan om väghållaren / kommunen vill begränsa tid så skall det till en tilläggstavla, se nedan.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Anvisningsmarken/Parkering/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Symboler/Personbil/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Tillaggstavlor/Tillaten-tid-for-parkering/

Är E19 placerat av markägare på privat mark utan tilläggstavla så gäller;
märket att parkering är tillåten, under vardagar utom vardag före sön och helgdag, högst 24 timmar i följd, om inte annat framgår av en tilläggstavla.

Beträffande vad man gör och inte gör vid parkering är ej reglerat i Trafiklagstiftning och när parkering övergår till camping är som sagt ej reglerat utan det blir då fråga om något hos markägare eller väghållare att reglera.

Kommunen kan reglera detta genom lokala ordningsföreskrifter.

Med vänliga hälsningar
"Raderat hans namn"

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Parkering - camping (igen)

Det är inte bara husbilister som vill parkera och sova gratis. Hur skall man kunna tillåta det för en kategori människor och inte för en annan? Här i Malmö vill man förbjuda folk att sova i bilar: Malmöpolisen vill förbjuda folk att sova i bilar - Sydsvenskan

Räknas det som camping att sova i husbil så är det enligt artikeln redan förbjudet. Ser man det som parkering så blir det kanske olagligt framöver.

Vad Malmö stad anser vara camping finns inskrivet i den lokala ordningsstadgan:

camping.JPG
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Det var tillfredsställande att det inte är vi, husbilsturister, som är målgrupp denna gång enligt Sydsvenskan. Den här gången pekar ju aktörerna ut EU-migranterna som problemet. Men risken att vi "kastas ut med badvattnet" är uppenbar, bara för att polisen vill göra det lätt för sig med ett generellt förbud som omfattar även att ta sig en tupplur i bilen. Denne problematik som omfattar "...Många tycker att parken skräpas ner, eftersom de som sover i närheten även lagar mat, slänger sopor och gör sina naturbehov i parken..." kan väl för allt i världen inte omfattas även oss.

Jag tror att det är en farlig väg att gå när polisen vill ha möjligheter att lägga sig i människors privata förehavanden, så som var och när de sover. Det finns ju ett gammalt talesätt som lyder: "- När man sover så syndar man inte"...

... när man tänker på det hela blir man egentligen alltmer förbannad.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Jag må vara pessimistisk men jag kan inte se att vi med husbilar skall lyckas kunna ställa oss utanför det som vanligt folk nog oftast bedömer vara att campa. Jag är övertygad om att reglerna och definitionerna sakta men säkert justeras för att till slut undanröja otydligheterna och därmed alltid få oss inkluderade i gruppen ”campare” när vi använder våra campingbilar till att bo i.
Jag kan faktiskt heller inte se något fel med det även om det även drabbar mig negativt.

Och nej, jag har inga intressen i campingbranschen :)
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Parkering - camping (igen)

För mig, däremot, är lagtexter inga hyrklyverier. Dessa är utfästelser för hur vi ska förhålla sig till varandra i samhället. Texterna är formuleringar för att beskriva reglerna för detta. Dock kan man inte skriva regler för alla möjliga skeenden, varför man med reglerna som grund får försöka att tolka hur regelskaparna har tänkt att det ska fungera.

För mig är det obegripligt hur någon kan tycka att en fomulering i fordonsregistret skulle kunna ha ett tolkningsvärde och någon utgöra någon form av prejudikat. Alltså: - Att man campar alltid i en husbil för det står i fordonsregistret!? Nej camping är definierat i form av verksamhet och inte villkorat av vilken utrustning som används. Visst, man KAN campa i en husbil, men det betyder inte att man altid måste göra det. Och visst går det att campa i en lastbil. Det är ju bara att ta med sig solstolar. bord, grill med mera och ställa upp allt bredvid lastbilen, sträcka ut i solen, knäcka en öl och bara njuta.

I somras när vi vid ett tillfälle stannade vid Tintomaras rastplats vid Stavsjö stod det en lastbil där. Den hade ingen last men däremot i lastutrymmet ett bord med stolar, bredvid det ett uppriggat gasolkök och vid sidorna madrasser med sängkläder. Vid bordet satt två män och åt.
Hade ett visst campingstuk över sig.....
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Parkering - camping (igen)

Husbilar används ju till allt möjligt. Jag har sett husbilar som, följebil till bred last "vägtrafikledare", servicebil för rörmokare och även som polisbil, tillfälliga kontor vid etablering, m.m..

Inte bara vi som är ute och slappar använder husbil, utan de är ju även arbetsverktyg för vissa.

Vill bara visa en annan dimension på lagstiftarnas problem.
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Parkering - camping (igen)

Så här tror jag många ser det, bla jag.
Husbilen är ett inrett fordon för campingändamål. Bor och lever personer i husbilen...ja då campar de oavsett vilstol utanför/innanför husbilen. Om fordonet enbart framförs, parkeras...tex för att handla vid affär..ja då är det enbart ett fordon bland alla andra parkerande fordon och har att rätta sig efter markägarens p-platsanvisningar.
Husbil är som ett rullande fritidshus. För fritidshus behövs normalt byggnadstillstånd på plats de avses byggas. Av detta följer att det är naturligt med restriktioner på var jag parkerar och utövar campingleverne i min husbil. Ovanpå allt detta kommer sedan det sunda förnuftet och omdömet... av det följer hänsynstagande till omgivningen, bla de fastboende och många andra grupper.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Jag tillhör den skaran personer som du kallar MYNDIGHETSPERSONER som inte har/ kan / har tillräckliga kunskaper om vilka regler mm som är tillämpliga.
Men jag kan lova dig att vilka regler som gäller och hur de ska tillämpas har jag lärt mig och har full koll på, jag har även lärt mig att vara ödmjuk inför uppgiften att inse att det finns folk som har lite svårare att förstå vår lagstiftning och bestämmelser och hjälper gärna en gång till. Men dom som du (ni) som bara tänker på er själv och inte bryr sig om att rätta in sig i leden har jag inte mycket energi kvar att hjälpa för de är troligtvis redan förlorade.
Jag svarade redan i inlägg tre och flera med mig har också försökt att få vissa i tråden att förstå. Det är sådana människor som du som får alla andra att bli osäkra,tveksamma och fientligt inställda till våra styrande med ditt (ert) beteende att alltid ifrågasätta och försöka övertyga att du (ni) alltid har rätt och alla andra har fel. Försök att vara lite ödmjuk inför den du attackerar och tänk efter före, det är kanske en person som kanske vet mer än du (ni). Detta får bli mitt sista inlägg i tråden, kanske det sista med överhuvudtaget på forumet. Vem vet??

????
Jag har bara för avsikt att få ett förtydligande av definitioner, och inget annat.
Det är ingen "attack", utan ett tappert försök att få klarhet i vad som verkligen gäller.
Detta enbart för att få beslutsfattare med flera att fatta korrekta beslut som rör husbilslivet.
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Helt klart behövs ett förtydligande om vad som är camping i förhållande till parkering. Det finns några olika vägar att gripa sig an problemet och säkert fler än följande tre:

1. Vi gillar läget och fortsätter leva i ovisshet med den osäkerhet och frustration det medför. Då och då kommer det ju upp trådar om det här på forumet och vi kan fortsätta att debattera ämnet.

2. Vi låter någon annan lösa frågan vad det lider. Det lämnar fältet fritt för andra lobby- och intresseorganisationer att trycka på med sina intressen och jag är inte övertygad om att vi husbilsåkare kommer att gilla ett eventuellt förslag i alla delar.

3. Vi i - om jag förstått rätt - Sveriges största intresseorganisation för husbilslivet försöker samlas kring en definition som vi tycker är bra och på sikt gagnar husbilsåkandet.

Själv är jag tillskyndare av punkt 3. OM vi i klubben kunde enas om en hygglig definition eller förtydligande, skulle styrelsen och andra företrädare få ett mycket kraftfullt verktyg vid diskussioner med t ex myndigheter, som också kanske på sikt skulle kunna anta och "myndighetsgöra" den av klubben föreslagna definitionen. Om klubben inte försöker enas och tar täten i frågan tror jag, att andra intressenter kommer att göra det. Det ökande antalet husbilar tyder på det och om någon annan löser det "åt oss" tror jag inte att husbilslivet kommer att sättas i främsta rummet.

För min egen del ansluter jag mig till den del av oss som tycker att själva beteendet är avgörande, vilket jag försökte uttrycka i ett tidigare inlägg. Det är också därför jag tror, att en uppförandekod också skulle vara ett starkt kort att ta fram vid våra diskussioner med t ex kommuner om ställplatser eller s k campingförbud o s v. Med en av den största klubben "fastställd" definition och en antagen enkel uppförandekod, tror jag att klubbens position som påtryckare och pådrivare av "våra" frågor väsentligt skulle stärkas och förenklas.

J Peter
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.626
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Klokt skrivet J Peter!

Vi har inget att förlora på att vara proaktiva. Sitter vi däremot "på läktaren", så "löser" andra problemet åt oss. Och den lösningen kommer inte att vara den bästa för oss.

//Jan
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Parkering - camping (igen)

Åsikterna i HBK om vad som är camping är så vitt skilda...och bland de få som yttrar sig...i många fall alltför ensidiga. Jag är långt ifrån säker på att HBK ska vara den som anger tonen i hur camping ska definieras. Det riskerar bli mer av en Wikipedia definition redigerad av närmast sörjande.

Om camping nu ska definieras... så bör det göras på sådant sätt att samhällets alla intressen vägs in och där har nog HBK diskvalificerat sig som "sanningsvittne". HBK ska inte syssla med bidrag till svenska akademins ordlista... utan ägna sig åt det som HBK är bra på... utbyta råd och erfarenheter och försöka bidra till ökat antal ställplatser. Så tycker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen