• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkering - camping (igen)

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Parkering - camping (igen)

Ordet camping kommer fr en Engelskans Camp & betyder läger.
Däremot så kommer namnet Bullerbyn fr Astrid Lindgren & kan tolkas som Gustavsviks Camping i Örebro / Böda på Öland osv.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Parkering - camping (igen)

Vi kommer nog aldrig att få klarhet i detta förrän det finns periodiserande domar på detta, vilket jag inte tror finns för tillfället.
Många gånger vill sakägare/organisationer inte ha sådan domar på grund av att de inte vill få däng i en rättegång, för då får de svart på vitt att de har fel. Då är det bättre för tex kommuner att skriva skyltar som inte håller juridiskt hållbara eftersom ingen vet hur det skall vara och många rättar sig efter skyltarna ändå.
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Lagstiftning och regelverk är ett svårt kapitel. Ägnade fem år åt att studera det i Uppsala, men är trots det glad att ett visst utrymme lämnas åt det sunda förnuftet. För länge sedan - då samhället inte var så komplicerat - var ALLT reglerat in i minsta detalj; t ex hur svin fick släppas i ollonskog (gällde t ex inte kor och inte i granskog) eller hur biägaren fick agera om bin flög bort och ägaren följt dem hela vägen till det nya trädet (gällde t ex inte om svärmen påträffades senare) o s v. En alltför detaljerad reglering är inskränkande och "påträngande" samt kan möjligen också locka någon att på ett s k smart sätt "navigera runt" eller hitta kryphål. Vad vet jag... Såsom: "Detta är ingen stol utan en..." eller "jag sover inte, jag bara..."; allt i all välmening och med ett gott syfte.

Nyttan med en uppförandekod har tidigare varit på tal i detta forum och jag är en varm anhängare av en sådan under förutsättning att det blir just en uppförandekod och inte ett regelverk - då är vi tillbaka på ruta ett om mitt resonemang stämmer. En uppförandekod är, tycker jag, ett försök att i några få ord beskriva ett agerande som på sikt gagnar husbilslivet, t ex "Jag agerar så att andras syn på husbilar och husbilsåkandet gynnas". Sedan är det ointressant om jag tycker att andra reagerar rätt eller fel för det är andras reaktioner - rätta eller orätta - som på sikt bestämmer antalet förbud, negativa skyltar, bommar eller andra inkörningshinder o s v, som jag - och säkert många med mig - irriterat mig på.

Tommy och Johan K m fl har ingående svarat och pedagogiskt redogjort för det regelverk som finns. Det som saknas i regelverksväg får vi fylla ut med våra egna omdömen och sunda förnuft.

För att knyta ihop säcken: hur uppfattar andra - med rätta eller inte - om jag tar ut mina vilstolar på en parkeringsplats? Gynnar det på sikt mig som husbilsåkare? Hur ska andra - många gånger icke-husbilsåkare - veta att det är vitvattnet och inte något annat jag tömmer ut innan hemfärden? Gynnar det på sikt mig som husbilsåkare? Och så vidare. Om jag i det enskilda fallet kan vinna en fight med en markägare, kommun eller någon som "hoppar på mig" på en parkeringsplats eller vad det kan vara, kan det dessvärre vara en kortsiktig seger. I det långa loppet är det hur andra intressenter ser på oss - rätt eller fel i våra egna ögon - som är avgörande. Här tror jag avslutningsvis, att Husbilsklubben.se skulle kunna vara - och kanske är - en tung och viktig lobby- och intressentgrupp och "branschorganisation" på samma sätt som andra grupperingar är och som vi ibland uppfattar att vi kommer i skuggan av.

Beklagar att detta mitt första inlägg på detta forum blev långt och resonerande denna söndagförmiddag.

Varma hösthälsningar från ett soligt Nordskåne

J Peter
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.893
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Det beror ju som sagts tidigare i tråden,
på vem man frågar.
Sover du = camping
Vaken = parkering

enligt vissa :rolleyes:

PS
Såg att bl.a denna text står på svenska Wikipedia,
en tolkning av dagens "camping".

Campare är en person som utnyttjar en mobil boendeform oavsett plats och syfte. Innebörden har utvecklats genom åren och innefattar fler än de som bor på en campingplats. Även den som övernattar i husvagn, husbil etcetera vid sport- och fritidsaktiviteter inkluderas i dag i ordet campare. En campare definieras alltså snarare utifrån den mobila boendeformen än var campingen genomförs.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Parkering - camping (igen)

En tanke - campar eller parkerar man på ställplats?
Idag parkerar vi men igår var det helt andra bollar! Igår gjorde vi mat på vår induktionshäll på bordet utanför sidodörren (dock innanför vår vita linje) så att minst 5 - 6 Fransmän var och tittade på när jag hänvisade en nykomling som skulle parkera just intill vår egen P-plats (köksreigion). Jag pekade på att han kunde stå på nästa P-plats nära en annan "bredare" husbil. Där hade han det betydligt trängre då även han var ganska bred (ingen plåtis). Han muttrade lite men ställde sig på nästa lediga P-plats så att vi kunde fortsätta "c a m p a". Kanske något jag borde ta upp i vår "klanttråd" så småningom. Förresten, det blev inget "bonjour madame" till Marianne som gjorde frukost imorse när Fransmannen passerade vår öppna sidodörr... Värt att nämna är att hans samåkande kompis som stod några platser före oss, han tog upp 2 P-platser i beslag för att kunna ha släpet vid sidan om och inte bakom husbilen. Jag säger bara "vilda västern"...
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Det beror ju som sagts tidigare i tråden,
på vem man frågar.
Sover du = camping
Vaken = parkering

enligt vissa :rolleyes:

PS
Såg att bl.a denna text står på svenska Wikipedia,
en tolkning av dagens "camping".

Campare är en person som utnyttjar en mobil boendeform oavsett plats och syfte. Innebörden har utvecklats genom åren och innefattar fler än de som bor på en campingplats. Även den som övernattar i husvagn, husbil etcetera vid sport- och fritidsaktiviteter inkluderas i dag i ordet campare. En campare definieras alltså snarare utifrån den mobila boendeformen än var campingen genomförs.

Handlar detta om en aktörs agenda eller handlar det bara om aningslöshet. Man får ju tycka vad man vill, men man bör nog alltid kontrollera wikipedias artiklars referenser innan publicering på forumet sker.
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Parkering - camping (igen)

Det beror ju som sagts tidigare i tråden,
på vem man frågar.
Sover du = camping
Vaken = parkering

enligt vissa :rolleyes:

PS
Såg att bl.a denna text står på svenska Wikipedia,
en tolkning av dagens "camping".

Campare är en person som utnyttjar en mobil boendeform oavsett plats och syfte. Innebörden har utvecklats genom åren och innefattar fler än de som bor på en campingplats. Även den som övernattar i husvagn, husbil etcetera vid sport- och fritidsaktiviteter inkluderas i dag i ordet campare. En campare definieras alltså snarare utifrån den mobila boendeformen än var campingen genomförs.

För bövelen så många campande lasbilschauförer vi kan hitta längs vägarna!
Himla käcka tolkningar en del kan göra av ordet camping.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Parkering - camping (igen)

Det här är min sanning och det kommer jag leva efter..=)

De flesta husbilar – vart fall de som är registrerade som personbil klass II – har rätt att parkera som andra personbilar, enligt parkeringsplatsens regler. En blå skylt med P innebär alltså rätt att parkera i 24 timmar. På lördagar, söndagar och helgdagar får man stanna till nästa vardag. Ingen har att göra med vad de som befinner sig inne i husbilen gör och något lagligt ingripande – som bötfällning eller avvisning kan inte ske. Däremot kan framställda campingmöbler, grill eller markis betraktas som otillåten camping.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Jag tycker det är självklart att man ”campar” när man bor, sover, äter, duschar, lagar mat o.s.v. i sin husbil. Den är ju specialbyggd och registrerad för just det ändamålet. När man använder bilen till det den är byggd för så är det svårt att kalla det för något annat. Tittar jag i bilregistret på min bil så står det ”Campingbil” under särskilda ändamål.
Sen spelar det ingen roll om man parkerat på en parkeringsplats, en gräsplätt, i skogen eller på en camping.

Att jämföra med folk som sover i andra typer av fordon går inte heller. En lastbil är fortfarande ett fordon avsett för godstransporter även fast någon råkar sova i den.

Allt det här hårklyveriet med lagtexter handlar bara om att vi desperat skall försöka slippa undan de begränsningar och merkostnader som ”campa” kan föra med sig.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Allt det här hårklyveriet med lagtexter handlar bara om att vi desperat skall försöka slippa undan de begränsningar och merkostnader som ”campa” kan föra med sig.

För mej handlar det mer om att veta vad som egentligen gäller. Vill kunna göra "rätt" utan att bara vara på campingar, då hade jag inte köpt husbil utan husvagn (har haft det också)...
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Jag tycker det är självklart att man ”campar” när..................

För mig, däremot, är lagtexter inga hyrklyverier. Dessa är utfästelser för hur vi ska förhålla sig till varandra i samhället. Texterna är formuleringar för att beskriva reglerna för detta. Dock kan man inte skriva regler för alla möjliga skeenden, varför man med reglerna som grund får försöka att tolka hur regelskaparna har tänkt att det ska fungera.

För mig är det obegripligt hur någon kan tycka att en fomulering i fordonsregistret skulle kunna ha ett tolkningsvärde och någon utgöra någon form av prejudikat. Alltså: - Att man campar alltid i en husbil för det står i fordonsregistret!? Nej camping är definierat i form av verksamhet och inte villkorat av vilken utrustning som används. Visst, man KAN campa i en husbil, men det betyder inte att man altid måste göra det. Och visst går det att campa i en lastbil. Det är ju bara att ta med sig solstolar. bord, grill med mera och ställa upp allt bredvid lastbilen, sträcka ut i solen, knäcka en öl och bara njuta.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Parkering - camping (igen)

Personbil klass II gäller bara svenska husbilar. Denna klassning finns bara i Sverige. En tysk husbil t ex är inte personbil klass II. Då är det alltså tillåtet att parkera i Sverige med en svensk husbil men inte med en tysk. Får man då stå på ställplats i Tyskland, när man har en svensk husbil som är en personbil? Inga personbilar är tillåtna på ställplatser i Tyskland förutom på de ställplatser där husvagnar är tillåtna och då måste de ha en husvagn påkopplad. Är personbil klass II tillåtna på campingar utomlands? De flesta campingar verkar inte tolerera att man sover i en personbil. :)

Detta är en nonsensdiskussion. Vet man inte hur man skall uppträda så kanske man inte skall ha husbil.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen