• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På tur med Ture, ett nytt kapitel

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
hej ! kom till Santa Pola idag trodde du var här ? här finns gott om plats aldrig sett det så tomt vid denna tiden ?
Det har varit trist väder den sista tiden. Det och det osäkra dagsläget har fått fler än vanligt att börja dra sig hemåt. Tyvärr verkar vi få dras med ovädret en tid till. Efter en torr vinter behövs vattnet men det är aldrig kul när det kommer. Själv tänker jag invänta solen här!
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Det är väl lika bra att avslöja att jag har hittat en ny kvinna som förgyller mitt liv. Ibland vänder det fort.
Nu är jag lite förvirrad hur jag ska göra till nästa vinter, åka söderut eller stanna hemma i kylan. Bägge alternativen har ju sina för och nackdelar. Bygger om bilen så hon får plats, hon är 189 cm! Åsa var 166 så sängen är för kort. Mer om ombyggnaden finns i min tråd Renaulten.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Då är jag ute med Ture igen! Numera som ensam åkande om man inte räknar med Rossi.
Ikväll har jag hamnat vid Ringsjöns strand i Fulltofta naturreservat. Regnet öser ner och åskan går.
På väg upp längs ostkusten av Skåne sedan vidare upp i östra Sverige. Hur långt upp jag kör det vet jag inte än.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Godmorgon!
Sovit gott inatt tills en motorsåg väckte mig halv 8. Lite svårt att somna igår kväll, varmt, 26 grader inne och 20 ute vid 23. Får väl gå upp och fixa lite frukost och ta en morgonpromenad med Rossi.
Får se vart jag hamnar ikväll. Kanske på listerlandet nånstans.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Har stannat på Fiskerian i Hörvik.
Sill med potatismos är ju aldrig fel!
Hade tänkt att stå här inatt men ställplatsen är fullbelagd.
Fick tips om att det fanns fler platser andra sidan hamnen så där står jag nu, mätt o belåten med utsikt över hamnen.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Ursäkta att jag inte skrev mer om min resa i somras. Lusten att skriva försvann plötsligt, kändes ensamt emellanåt.
Besökte en gammal kollega i Växjö. Efter Växjö blev det Påskallavik. Därefter blev det upp längs kusten på småvägar som vanligt när jag kör. Hamnade på Stegeborgs camping där min favorit präst har säsongsplats för husvagnen. Åkte lite motorbåt ut i skärgården i hans lilla båt med en mullrande V8. Trevligt!
Nån dag senare åkte jag upp till Färingsö och hälsade på bekanta. Körde vidare tills jag hamnade på en gratis ställplats med el i Vingåker. Stod där helt ensam.
Hamnade sedan på en parkeringsplats en bit från Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg efter ett tips från en ny bekantskap. Kostade 7 kr i timmen. Lugnt och skönt. Åkte spårvagn ner till centrum för att se lite av stan. Rossi blev fullständig tokig när det kom spårvagnar. Förmodligen är det ljudet som han inte tycker om. Flydde ner i en Padda och tog en rundtur på kanalerna, mycket trevligt och intressant.
Blev ingen mer promenad på stan med hänsyn till Rossi. Körde ut på Björkö och hittade en ställplats. Stannade en natt.
Körde via små vindlande vägar till GeKås ställplats. Tänkte gå in och handla lite kläder men jag vände när jag fick se kön in. Körde in till Varberg där en kompis väntade. Tog en Räkmacka på Biltema innan vi körde till Falkenberg för att besöka Monark museet. Ett lite trevligt museum med trevlig personal. Rekommenderas om man är intresserad.
Efter museet körde vi till Laholm där kompisen hoppade av och tog tåget tillbaka. Själv besökte jag BengtL i hans lokal. Körde till en pizzeria och åt en god pizza.
Körde hemåt på småvägar och kom på att jag lovat en tjejkompis att köra inom och visa husbilen. Ringde henne och hon bjöd på nybakat bröd och kaffe. Satt länge och snackade och sen var det bara att köra hem. Nu blev det snabbaste vägen inte via slingriga vägar som det varit nästan hela resan.

Strax innan jul blev huset sålt, inte rätt tid att sälja men jag vill bara härifrån, för mycket minnen här efter Åsa och mina föräldrar. Det är ju mitt föräldrahem jag bor i. Flyttar i februari till en etta på en gård utanför Ängelholm.

På julafton blev det en tur till min bror i Billesholm, långtur, nästan 2 mil! Hans fru är allergisk mot hund så Rossi får vara i husbilen medan husse sitter och har trevligt med bror och hans familj.
Låg kvar till juldagen.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Har börjat titta efter en annan husbil. Vill ha lite mer svängrum än det är i en plåtis men ändå under 6 m. Kanske en helintrigerad, Vad finns det för bilar i prisklassen runt 200 000:-? Mer vill jag inte lägga. Man ska har råd att köra med bilen också.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Har börjat titta efter en annan husbil. Vill ha lite mer svängrum än det är i en plåtis men ändå under 6 m. Kanske en helintrigerad, Vad finns det för bilar i prisklassen runt 200 000:-? Mer vill jag inte lägga. Man ska har råd att köra med bilen också.
Många gilla men inga tips :(
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Tack för tipsen!
Fiat Hymer B 584 -00 ser ju intressant ut och rätt pris. Sen var det ju några till som jag gillade men med fuktskador, det vill man ju inte ha.
Sällan man ser nån Hymer med fuktskador, varför?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Tack för tipsen!
Fiat Hymer B 584 -00 ser ju intressant ut och rätt pris. Sen var det ju några till som jag gillade men med fuktskador, det vill man ju inte ha.
Sällan man ser nån Hymer med fuktskador, varför?
Hade en Hymer 644 -04 helintegrerad och redan 2011 var bottenplywooden längst bak lite mjuk och fuktig.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Tack för tipsen!
Fiat Hymer B 584 -00 ser ju intressant ut och rätt pris. Sen var det ju några till som jag gillade men med fuktskador, det vill man ju inte ha.
Sällan man ser nån Hymer med fuktskador, varför?
Hymer har ju väldigt lite trä i sina karosser förutom då bottenplattan. Det som kan läcka är listen mellan tak och väggsidor där listen kan släppa och släppa in vatten....
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Då var jag hemma i Ängelholm med Ture II. Det blev en Hymer B 548 från -98. Har gått bra hela vägen hem. Det enda som inte var ok var torkarbladen. Blev nya på Biltema i Jönköping. Fick fylla på luft i alla däcken också. Är nöjd med Ture II. Får hitta en köpare till Ture I nu.
Ska fylla tanken imorgon och se hur mycket den har dragit. Runt litern gissar jag.2DF2805D-40DB-404E-B98A-1D8C1F62B613.jpeg
 
Toppen