• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På tur med Ture, ett nytt kapitel

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Då var jag hemma i Ängelholm med Ture II. Det blev en Hymer B 548 från -98. Har gått bra hela vägen hem. Det enda som inte var ok var torkarbladen. Blev nya på Biltema i Jönköping. Fick fylla på luft i alla däcken också. Är nöjd med Ture II. Får hitta en köpare till Ture I nu.
Ska fylla tanken imorgon och se hur mycket den har dragit. Runt litern gissar jag.Visa bilaga 227524

Det borde vara en 2,8 Tdi? I sådant fall ett bra köp, 2,5 och 21,8 TDi är något av det mest pålitliga som har byggts.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Då var jag hemma i Ängelholm med Ture II. Det blev en Hymer B 548 från -98. Har gått bra hela vägen hem. Det enda som inte var ok var torkarbladen. Blev nya på Biltema i Jönköping. Fick fylla på luft i alla däcken också. Är nöjd med Ture II. Får hitta en köpare till Ture I nu.
Ska fylla tanken imorgon och se hur mycket den har dragit. Runt litern gissar jag.Visa bilaga 227524
Ser jättefin ut! Precis lagom stor och så en Hymer!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Då är jag ute med Ture igen! Numera som ensam åkande om man inte räknar med Rossi.
Ikväll har jag hamnat vid Ringsjöns strand i Fulltofta naturreservat. Regnet öser ner och åskan går.
På väg upp längs ostkusten av Skåne sedan vidare upp i östra Sverige. Hur långt upp jag kör det vet jag inte än.
Har följt dina trådar. Hur gick det med kvinnan som var 189 i strumplästen?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Ja det blir ett besök det lovar jag. Inte ligga kvar utan bara stanna några dar. Jag tänker åka runt med en kompis och titta oss omkring. Besöka platser som jag inte kunde besöka när Åsa var med pga att de inte var handikappvänliga.
Kompisen fick en stroke i höstas så han får inte köra men han blir bättre och bättre för var dag så vi räknar med att vi blir två som kan köra. Ska bli kul. Han kan lite spanska o franska. Han är från Holland så det blir ett besök där också på vägen hem. Första viktiga målet på vägen ner är MotoGP i Valencia i november nångång. Sen får vi se vart vi hamnar. Det ändrar sig nog under resans gång.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Varit dålig på att skriva här. Skriver mera på att annat forum vars namn man nog inte får nämna här.
Har inte blivit så mycket åkande med husbilen sista tiden. Och nu har jag fått körförbud. Ja inte på bilen men på gubben. Fick en hjärtinfarkt i början av september. Ilfart till Lunds lasarett och där fixade de proppen och satte in en stent. Fick sen åka till Hbg hjärtintensiv där jag har fått god vård. Fick åka hem med en hel påse full med olika mediciner . En veckas körförbud på personbil blev det och 7 veckor i yrkesmässig trafik. Har ju tänkt att åka söderut i början av november men nu är jag tveksam på att ge mig iväg. Läkaren tyckte att jag nog skulle fundera på om det är lämpligt att ge sig iväg själv så långt men kunde inte förbjuda mig att köra.
Har tagit ett arbetsEKG och ultraljudsundersökning på hjärtat. Ska till läkaren igen för besked om körkortet för buss. Sen är jag klar att köra söderut.
Skulle ju se finalen på MotoGP i Valencia sista helgen i november hade jag tänkt.
Blir aldrig som man tänkt. Jag kollade med försäkringsbolaget vad som gäller när man har fått en infarkt. Får jag en infarkt igen innan det har gått tre månader sen den förra så får jag betala allt själv utom det försäkringskassan står för via det blå kortet. Så nu får jag vänta till i början av december innan jag kan komma iväg. Missar MotoGP för femte gången…
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Har ägnat den extra tiden jag fick innan jag kan åka söderut med lite uppdatering av el och värme i husbilen.
Dragit 16 kvadrat kabel från startbatterier till bodelsbatteriet. Nu laddar det 30-32 amp som mest när man kör. Även installerat en ”Smartshunt” från Victron så man har full koll på batteristatusen.
Installerar även en Vevor dieselvärmare så man har reserv när gasolen tar slut.
Bytt ut alla halogenlampor mot led för att spara på batteriet när man står utan elstolpe.
Lite fler USB uttag ska också monteras.
Fixat en väska min elcykel så Rossi kan åka med bakpå när han blir trött.
Nu återstår bara att vänta in den 3 december när jag kan åka iväg.
Tack BengtL för lån av lokal och hjälp med det elektriska. Min bror Peter har också hjälp mig. Stort tack till er båda.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Idag har min bror och jag fortsatt monteringen av dieselvärmaren. Blev inte helt klara, återstår att koppla dieselslangen framme vid tanken och montera ljuddämpare med avgasrör. Vi ville inte smutsa ner Bengts garage så vi gör det ute hemma hos min bror.
Här är elcentralen BengtL och jag byggde för ett tag sen. Dieselvärmaren sitter i samma utrymme som Truman.
Elcentralen sitter under förarsätet tillsammans med batteriet.
IMG_4775.jpeg

Värmaren fick plats i samma utrymme som Truman.
IMG_4776.jpeg
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
10 gr ute och 20 gr inne nu på morgonen. Blir att elda för kråkorna när det är varmare ute. Brukar vilja ha lite värme i bilen när det är 16 17 gr och kallare i bilen på natten. Öppna en taklucka och ett fönster löser ju det problemet. Dubbla täcken och nattmössa och stänga av värmen är ju ett annat alternativ.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Kul Hasse att du kommer iväg. Så vi önskar en trevlig resa.
Själva åkte vi i söndags Trelleborg - Swinoujscie, då vi har ett ärende i Polen på vägen till Spanien.
Fint väder i måndags på väg ner till Piezyce i södra Polen.
Sen började det att bli vinter med kyla, någon dag med vind och vi har säkert fått 30 cm snö.
Vi har inte bestämt vilken dag vi åker vidare, då vi står hos vänner med bilen med både el och vatten och tömnings möjligheter. Så vi tar det lungt till man plogat vägarna och vädret stabiliserat sig.
Jag läser att södra Tyskland också fått en släng av samma väder, men jag tror och hoppas det är bättre lite längre upp. Vår tänkta väg är via Dresden genom Tyskland till Mullhouse och vidare neråt genom Frankrike.
Lägg gärna in en rad hur väglaget är på din resa neråt. Det tar jag tacksamt emot.
Ta det lungt. Möjligt vi ses ner igenom.

Krister.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Då var jag framme i Flensburg. Här ska vi stå inatt Rossi och jag.
Var snöfall hela vägen från söder om Køpenhamn till jag kom till Store Bält bron. Gick mellan 50 och 80 beroende på hur mycket det snöade. När vi kom över till Fyn snöade det inte så mycket så det flöt på bra. Har legat efter lastbilarna i 85-90 ca.
Ska gå in och se om det finns nåt att äta på köpcentret.
Vart jag tar vägen imorgon har jag inte bestämt än. Bara att jag ska söder ut mot värmen.



IMG_4817.jpegIMG_4818.png
Här snöade det som mest. Kanske knappt 100 m sikt.
IMG_4820.jpeg
På väg upp på bron.
IMG_4821.jpeg
Trodde det skulle klarna upp men har varit mulet hela vägen men ingen snö.
 

Bilagor

  • IMG_4819.jpeg
    IMG_4819.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 72
Toppen