• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På tur med Ture, ett nytt kapitel

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Fördelen med att ta in uteluft och värma är att du får ett övertryck i bilen som bidrar till bättre ventilation och troligen minskad kondens.

Hmm. är det inte bättre att överhetta en torrare luft, alltså inneluften?

Nu kan ju inneluften bli fuktigare än uteluften beroende på hur många som vistas i husbilen i förhållande till dess ventilation.
Jag TROR att en hel del husbilar inte har tillräcklig ventilation original i förhållande till hur många man kan sitta i dem.
Alla lösningar har sina för-/nack-delar, men att kunna välja med typ ett spjäll verkar dock nästan optimalt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hmm. är det inte bättre att överhetta en torrare luft, alltså inneluften?

Nu kan ju inneluften bli fuktigare än uteluften beroende på hur många som vistas i husbilen i förhållande till dess ventilation.
Jag TROR att en hel del husbilar inte har tillräcklig ventilation original i förhållande till hur många man kan sitta i dem.
Alla lösningar har sina för-/nack-delar, men att kunna välja med typ ett spjäll verkar dock nästan optimalt.
Både ja och nej. Lika mycket luft som värmaren trycker in i bilen trycks då samtidigt ut ur bilen (ökad ventilation) vilket bidrar till mindre fukt.

Har också funderat i de banorna att ha ett spjäll så man kan välja var luften ska tas från.
 

Sonny F

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2024
Jag känner inte till något husbilsmärke med luftburen värme som tar in uteluft och sedan värmer den, alla jag kollat på tar inneluften som cirkulerar när värmaren är igång, sen sköter termostaten temperaturen i husbilen, så borde du försöka få till det också.
Ventilation är ett annat kapitel, som du skriver :)
Njaaaa.... i vår Chausson 640 -20 som har Webasto Evo Top 55 system (luftuppvärmning med diesel) så tar systemet in luft utifrån och värmer den och det är helt enligt Webastos rekommendationer. "Question 36 – Where should the combustion air be sourced from?
Externally in a position where it is unlikely that the air inlet could be blocked and is splash proof." Källa https://www.webasto.com/fileadmin/w...umentation/australia-heating-air-top-faqs.pdf Dessutom kan man använda systemet för att ventilera husbilen, utan att värma. Mkt bra på sommaren.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Njaaaa.... i vår Chausson 640 -20 som har Webasto Evo Top 55 system (luftuppvärmning med diesel) så tar systemet in luft utifrån och värmer den och det är helt enligt Webastos rekommendationer. "Question 36 – Where should the combustion air be sourced from?
Externally in a position where it is unlikely that the air inlet could be blocked and is splash proof." Källa https://www.webasto.com/fileadmin/w...umentation/australia-heating-air-top-faqs.pdf Dessutom kan man använda systemet för att ventilera husbilen, utan att värma. Mkt bra på sommaren.

Ja självklart skall förbränningsluften till en värmare alltid tas utifrån,
diskussionen gällde nog mer om luften som blåses in i bo-utrymmet.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Njaaaa.... i vår Chausson 640 -20 som har Webasto Evo Top 55 system (luftuppvärmning med diesel) så tar systemet in luft utifrån och värmer den och det är helt enligt Webastos rekommendationer. "Question 36 – Where should the combustion air be sourced from?
Externally in a position where it is unlikely that the air inlet could be blocked and is splash proof." Källa https://www.webasto.com/fileadmin/w...umentation/australia-heating-air-top-faqs.pdf Dessutom kan man använda systemet för att ventilera husbilen, utan att värma. Mkt bra på sommaren.
Fast combustion air är förbränningsluften. Den har ett separat intag på dieselvärmaren.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Mitt problem är att den är för effektiv när det går över ca10 gr. Då blir det för varmt i bilen för den ger ca 750-800 w som minst. Därför har jag tagit luften utifrån. Jag ska sätta ett spjäll så jag släpper ut lite värme utanför bilen. Släppa ut det på den sidan som förtältet sitter så kan man värma det när det blir lite kyligt.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Händer inte så mycket här men jag håller på att planera lite resor framöver.
Jag hade ju tänkt att åka till Kroatien i mars, jag och Bengtic har reviderat planerna, vi åker till Moseldalen i april istället och möter våren därnere.
Sparar lite slantar som kan komma att behövas när jag åker till MotoGP i Finland i juli. Vet inte om jag ska fortsätta norrut eller köra via de baltiska länderna hem. Kan bli så att jag låter vädret bestämma vilken väg det blir när jag är på plats i Finland.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Här kan du läsa om de regler som gäller i EU samt välja land du reser ifrån.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Händer inte så mycket här men jag håller på att planera lite resor framöver.
Jag hade ju tänkt att åka till Kroatien i mars, jag och Bengtic har reviderat planerna, vi åker till Moseldalen i stället i april och möter våren där.
Sparar lite slantar som kan komma att behövas när jag åker till MotoGP i Finland i juli. Vet inte om jag ska fortsätta norrut eller köra via de baltiska länderna hem. Kan bli så att jag låter vädret vara vilken väg det blir när jag är på plats i Finland.
hej ! låter som trevliga planer ! vill du vara snäll och hälsa Bengtic så gott och hälsa att vi saknar er här söderöver !
 

Kawasuki

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Sala
HBK-Nr
31824
Medlemskap
2024
Händer inte så mycket här men jag håller på att planera lite resor framöver.
Jag hade ju tänkt att åka till Kroatien i mars, jag och Bengtic har reviderat planerna, vi åker till Moseldalen i april istället och möter våren därnere.
Sparar lite slantar som kan komma att behövas när jag åker till MotoGP i Finland i juli. Vet inte om jag ska fortsätta norrut eller köra via de baltiska länderna hem. Kan bli så att jag låter vädret bestämma vilken väg det blir när jag är på plats i Finland.
Låter trevligt med Moto GP i Finland
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Låter trevligt med Moto GP i Finland
Ja vi skulle varit där förra året men då ställdes det in pga coronan men just nu ser det ju hoppfullt ut att det blir av.
MotoGP i Brno är ju inställt pga att inte beläggningen banan är godkänd och banägaren har inte råd att fixa det. Annars är det en mycket trevlig bana att besöka.
 

Kawasuki

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Sala
HBK-Nr
31824
Medlemskap
2024
Ja vi skulle varit där förra året men då ställdes det in pga coronan men just nu ser det ju hoppfullt ut att det blir av.
MotoGP i Brno är ju inställt pga att inte beläggningen banan är godkänd och banägaren har inte råd att fixa det. Annars är det en mycket trevlig bana att besöka.
Ja det finns många trevlig Moto GP banor att besöka, alla har sin speciella karaktär. Har svårt att rangordna de banor jag har haft möjlighet att besöka. Den som går bort är Assen inte för att banan är tråkig utan all fylla. Min upplevelse är att majoriteten av publiken är där för att parta och då jäklar snackar vi party.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag har ställt in alla resor som jag skulle gjort nu i vår pga världsläget och dieselpriset. Åker till Finlands MotoGP i juli sen vet jag inte hur det blir. Med ett dieselpris på närmare 25kr litern så blir det väl bara turer i Skåne man har råd till. Ägnar nog sommaren till att snygga till och ev bygga om lite.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Skåne med sina 50 mil kust i tre väderstreck och ett hundratal slott och herrgårdar kan sysselsätta en pensionär i husbil i många år. :)

Sen kan man ta färjan till Gotland med sin 53+8,5 mil kust i alla väderstreck och ett enormt utbud för husbilsåkare som vågar och kan fricampa. Det klarar man inte av på ett decennium. :yes:
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Jag har ställt in alla resor som jag skulle gjort nu i vår pga världsläget och dieselpriset. Åker till Finlands MotoGP i juli sen vet jag inte hur det blir. Med ett dieselpris på närmare 25kr litern så blir det väl bara turer i Skåne man har råd till. Ägnar nog sommaren till att snygga till och ev bygga om lite.
hej ! kom till Santa Pola idag trodde du var här ? här finns gott om plats aldrig sett det så tomt vid denna tiden ?
 
Toppen