• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På tur med Ture, ett nytt kapitel

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Jag har ju varit genom en liknande upplevelse som du och tagit mig genom den. För min del valde jag att sälja den nya NB vi köpt mindre än ett år innan Lars-Åke dog. Dels tyckte jag den innehöll för mycket känslor för mig, inte så mycket minnen men väl framtidsplaner. Dels tyckte jag den var för stor för mig. Jag vald istället att gå tillbaka till plåtislivet där vi en gång i tiden startade vårt husbilsliv. Efter det har jag både gjort några av de resor vi planerat och besökt ett antal av de platser vi varit på tillsammans. Det har varit goda upplyftande men ibland också jobbiga upplevelser för mig. Numera lever jag utan problem det liv i Santa Pola som jag planerade för tillsammans med LÅ. Min känsla är att han skulle uppskattat att jag fortsätter mitt liv fullt ut i vår gemensamma anda och inte bara överl

Så fint du har beskrivit hur du har upplevt detta trauma att bli ensam. Livet tar ju inte slut utan man får försöka att hitta lite nya vägar. Det har ju du verkligen gjort och jag hoppas att Hasse även kommer att göra det.
 
F

F.d. 58689

Guest
Nu är det ju många som kanske tvingas köra vidare på egen hand av andra skäl och det är ju bara att ta skeden i vacker hand, försöka göra det bästa av situationen och gilla läget!! Precis som inläggen före, så är det ju väldigt individuellt hur man reagerar på minnen, platser och situationer. Dessutom tror jag väldigt mycket på hur den egna dagsformen är, just där och då. Den kan ju variera en del i början och man är lite skör, känslig och ovan inför den plötsligt uppkomna situationen i början och det tar ett tag att vänja sig.
Det är bara att pröva sig fram, precis som allting annat här i livet!!
Ha nu en trevlig helg och 3e advent allihop!!
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Hej jag förlora min fru sommaren 2013 i cancer, jag är en sådan typ som inte vill vara ensam så jag träffade en ny kvinna som jag är gift med idag. Vi har varit på nästan alla ställen som jag tyckte om som jag var med min förra fru, för oss är det inget problem utan bara roligt att visa vad man gjort och varit i sitt "förra liv".
Lycka till, och livet fortsättet just nu i Fuengirola
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Då har jag tagit mig ända till Billesholm och firat jul med min bror och hans familj. Det var trevlig. Nu är det-11 grader ute och +19 inne. Så kallt ute har det aldrig varit nån gång när jag har sovit i husbilen. Elvärmen pendlar mellan 1000 och 2000 watt så det kan nog bli kallare utan att jag behöver frysa. Man känner kallraset från väggar och tak. Bilen har ju aldrig varit tänkt som vinterbil. Jag har ju vattentankar under sängarna och rören i dubbelgolvet och vattnet funkar ua! Enda som inte ligger frostskyddat är tömmningsrörets sista bit så det går nog inte tömma gråvattnet om man skulle behöva det.
God Hjul från Skåne!
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Ja då vet jag att det går bo i husbilen även när det är ner till -12 gr. Det är ju kallras från väggar och fönster men inte värre än att man kan ta på sig en tröja och inneskor så funkar det. Vattnet funkar nu på morgonen, har inte frusit. Tror däremot att det inte går att tömma gråvattnet eftersom att den ledningen går ute i kylan den sista metern. Fixar man det så är det ju en vinterbil också.
Hade en kupévärmare ifall inte elvärmen skulle räcka till men den har inte varit igång inatt.
Fick ta på en mössa för det drog kallt om huvudet. 08025D55-4F0E-413C-94DD-4B6E9E9F8992.jpeg
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Gömde skriva att min dieselvärmare inte startade men det gör den nu. Felkod 17, ingen ström till pumpen. Ström fram till pumpen fanns. Förmodligen glappkontakt i kontakten i pumpen. Lossade den, mätte och satte ihop den igen sen funkade den igen. Klarar att hålla +20 gr inne så länge det inte går under -3 ute. Jag tar ju luften utifrån då det är ju kall luft hela tiden. Ska gå ut nu och koppla på en slang som går in i bilen istället och se vad som händer. Förmodligen så blir det bättre. Får sätta ett spjäll så man kan välja varifrån man tar luften. Går det över +12 ute då blir det för varmt i bilen för den kan inte ge mindre än 750w. Därför tar jag luften utifrån när det är lite varmare.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Gömde skriva att min dieselvärmare inte startade men det gör den nu. Felkod 17, ingen ström till pumpen. Ström fram till pumpen fanns. Förmodligen glappkontakt i kontakten i pumpen. Lossade den, mätte och satte ihop den igen sen funkade den igen. Klarar att hålla +20 gr inne så länge det inte går under -3 ute. Jag tar ju luften utifrån då det är ju kall luft hela tiden. Ska gå ut nu och koppla på en slang som går in i bilen istället och se vad som händer. Förmodligen så blir det bättre. Får sätta ett spjäll så man kan välja varifrån man tar luften. Går det över +12 ute då blir det för varmt i bilen för den kan inte ge mindre än 750w. Därför tar jag luften utifrån när det är lite varmare.
Lite skeptisk till att ta uppvärmd luft till förbränningen i värmaren, blir dyrare, du har redan värmt luften en gång
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Ja då vet jag att det går bo i husbilen även när det är ner till -12 gr. Det är ju kallras från väggar och fönster men inte värre än att man kan ta på sig en tröja och inneskor så funkar det. Vattnet funkar nu på morgonen, har inte frusit. Tror däremot att det inte går att tömma gråvattnet eftersom att den ledningen går ute i kylan den sista metern. Fixar man det så är det ju en vinterbil också.
Hade en kupévärmare ifall inte elvärmen skulle räcka till men den har inte varit igång inatt.
Fick ta på en mössa för det drog kallt om huvudet.

Ungefär som när jag gjorde lumpen vintern 76-77 mössan frös fast i tältduken och fötterna var kokta :msn_tux1: :):)
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Lite skeptisk till att ta uppvärmd luft till förbränningen i värmaren, blir dyrare, du har redan värmt luften en gång
Det är ju inte förbränningsluften jag menar utan luften i husbilen. Ta inneluften som redan är varm måste ju vara bättre än att ta kall luft utifrån och värma upp den.
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Hej Hasse,
Jag tänker på, hur får du in frisk & syremättad luft för bra klimat - eller är jag helt fel ute. Önskar dig en Gott slut och Ett Gott Nytt HB år
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är ju inte förbränningsluften jag menar utan luften i husbilen. Ta inneluften som redan är varm måste ju vara bättre än att ta kall luft utifrån och värma upp den.

Jag känner inte till något husbilsmärke med luftburen värme som tar in uteluft och sedan värmer den, alla jag kollat på tar inneluften som cirkulerar när värmaren är igång, sen sköter termostaten temperaturen i husbilen, så borde du försöka få till det också.
Ventilation är ett annat kapitel, som du skriver :)
 
Toppen