• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På lördag kostar dieseln över 20 kronor

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
0437BD72-05AF-4476-A007-9A4E33F2820A.jpeg

Dieselpriset chockhöjs med 1,20 - 1,40 kronor på lördag, bensinen beräknas höjas med ca. 40 öre.

När vi vaknar upp på nyårsdagen har mackarna redan skyltat om, efter att största bränsleprishöjningen någonsin.

För dieselpriset blir effekten dramatisk. Under hösten har priserna på biodrivmedel skenat och den ökade inblandningen gör att diesel ser ut att bli över en krona dyrare direkt på nyårsdagen.

Anledningen till den stora prishöjningen är att reduktionsplikten på diesel höjs från 26 procent till 30,5 procent. Det innebär att mer biodrivmedel som är dyrare ska blandas i. Samtidigt höjs skatten med omkring 8 öre. Även för bensinen ökar reduktionsplikten från 6 procent till 7,8 procent. Skatten höjs med 10 öre.

Dieseln har redan gått upp kraftigt under hösten och en liter kostar redan över 19 kronor. Det innebär att priset efter nyår hamnar på över 20 kronor per liter på åtminstone de bemannade stationerna. Efter prishöjningen kommer Sverige fortsatt att ha världens högsta dieselpris, Hong Kong är fortsatt tvåa.

Har du inte redan fyllt tanken, så får du rätt bra betalt om du luftar husbilen och tar en sväng till macken innan lördag.

Tommy
 
Senast ändrad:

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Dieselpriset chockhöjs med 1,20 - 1,40 kronor på lördag, bensinen beräknas höjas med ca. 40 öre.

När vi vaknar upp på nyårsdagen har mackarna redan skyltat om, efter att största bränsleprishöjningen någonsin.

För dieselpriset blir effekten dramatisk. Under hösten har priserna på biodrivmedel skenat och den ökade inblandningen gör att diesel ser ut att bli över en krona dyrare direkt på nyårsdagen.

Anledningen till den stora prishöjningen är att reduktionsplikten på diesel höjs från 26 procent till 30,5 procent. Det innebär att mer biodrivmedel som är dyrare ska blandas i. Samtidigt höjs skatten med omkring 8 öre. Även för bensinen ökar reduktionsplikten från 6 procent till 7,8 procent. Skatten höjs med 10 öre.

Dieseln har redan gått upp kraftigt under hösten och en liter kostar redan över 19 kronor. Det innebär att priset efter nyår hamnar på över 20 kronor per liter på åtminstone de bemannade stationerna. Efter prishöjningen kommer Sverige fortsatt att ha världens högsta dieselpris, Hong Kong är fortsatt tvåa.

Har du inte redan fyllt tanken, så får du rätt bra betalt om du luftar husbilen och tar en sväng till macken innan lördag.

Tommy
Joråsåatt jag påstår inte att jag gillar det men skall vi fasa ut koldioxiden så får vi väl bita ihop, kanske åka lite mindre. Nu tar det hus i h...e
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Galet mycket skatt på drivmedel 2022 vid midnatt.

Kommer påverka matpriser uppåt både i tilverkarledet och till transporten till mataffären... detta som nu sker är bara början...

Sen kommer det bli dyrare för kollektivtrafiken. Inte ska allmänheten tro att biljettpriset kommer vara stilla. Någon månads fördröjning sen kommer resultatet av det..

När jag var liten hade min pappa en moped. Sen med ökat ekonomiskt välstånd så fick vår familj råd att ha bil..

Men snart är vi tillbaka till det gamla klassamhället där dom besuttna har råd att ha bil och även resa med flyg..

Vi andra kommer få sitta hemma hela semestrarna för vanligt folk kommer inte ha råd med bilar/husbilar..

Till våren kommer blocket vara fullt med begagnade husbilar/Husvagnar som tyvärr pensionärer måste sälja när deras hobby blir för dyr..

Dystert när lilla Sverige måste gå före och övriga Europa ökar sin fossila förbränning..

Ska bli spännande att se hur LITE skillnad det blir för vår planet när vårt lilleputtland och våra politiker tror att vi kommer att förändra världen. Kommer inte att gå att mäta i luften annat än att det blir dyrt för den svenska befolkningen....
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Galet mycket skatt på drivmedel 2022 vid midnatt.

Kommer påverka matpriser uppåt både i tilverkarledet och till transporten till mataffären... detta som nu sker är bara början...

Sen kommer det bli dyrare för kollektivtrafiken. Inte ska allmänheten tro att biljettpriset kommer vara stilla. Någon månads fördröjning sen kommer resultatet av det..

När jag var liten hade min pappa en moped. Sen med ökat ekonomiskt välstånd så fick vår familj råd att ha bil..

Men snart är vi tillbaka till det gamla klassamhället där dom besuttna har råd att ha bil och även resa med flyg..

Vi andra kommer få sitta hemma hela semestrarna för vanligt folk kommer inte ha råd med bilar/husbilar..

Till våren kommer blocket vara fullt med begagnade husbilar/Husvagnar som tyvärr pensionärer måste sälja när deras hobby blir för dyr..

Dystert när lilla Sverige måste gå före och övriga Europa ökar sin fossila förbränning..

Ska bli spännande att se hur LITE skillnad det blir för vår planet när vårt lilleputtland och våra politiker tror att vi kommer att förändra världen. Kommer inte att gå att mäta i luften annat än att det blir dyrt för den svenska befolkningen....
Bra skrivet och dessutom rätt. Vem tror att vi får ner konsumtionen genom lägre pris? Frågar åt en vän.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Äh, ge det bara ett par månader så har vi vant oss. Det gör vi alltid och råd tycks vi ändå ha med tanke på att antalet bilar ökar. Det här är ju heller inte den enda prishöjningen vi sett dom senaste åren. Priset har gått upp med nästan 50% bara sedan 2017

Möjligen kan det bli lite mer trafik till vårdcentralerna nu när fler av oss troligen drabbas av kramp efter att ha knutit näven ännu lite hårdare i fickan.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det kommer att bli ett mycket sant nöje att försöka rösta bort detta Rövargäng som regerar i Sverige idag - hur i allsin dagar kan det ha blivit så här idiotiskt tokigt...?
Ja alternativet var visst beredda att sänka priset med en hel krona per liter. För den vanliga husbilsägaren kan det väl bli så där en tusenlapp på ett år. En helt otrolig förtjänst, heller hur? Om dom nu faktiskt kommer att sänka skatten. Sånt har glömts bort förr när budgeten ska fås att gå ihop.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
120 liters tanken är åter fylld.
Semestern får väl tillbringas i sydligare breddgrader där bränslet är billigare.
Aldrig i livet att jag skulle semestra här hemma,det är inte bara bränslet som är billigare på sydligare breddgrader utan allt och så slipper man avundsjuke svensken för jag kan parkera var som helst !
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
800 mil till Thailand, 800mil X 20,- per liter är 16,000,- enkel väg, en flygbiljett ca 11,000,- tur och retur.
Nu kör man ju inte dit ner men ca 800 mil fågelvägen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vi pratade om detta imorse jag å frun.
Hon läste en notis och kommenterade det höga priset.
Personligen tror jag inte folk kör mindre fast dieseln har ökat med en krona.
Alla kommer gnälla och knyta näven i fickan och bespotta våra politiker.
När man sedan tankar kommer man ändå tanka fullt och ruska på huvudet åt att det kostade 1400:- att fylla tanken.
Om ett år har man glömt det och blir glad om priset går ner 50öre.
Kör du 1000mil om året, vilket är snittet i Sverige, så blir det en tusing dyrare ja, men utslaget på en månad så blir det drygt 80:-.
80:- är mindre än vad dagens lunch kostar ute (på de flesta ställen).
Håller med om att priset är för högt och att lagom borde vara runt 15:-.
Tror dock inte att gemene man kommer köra mindre förens priset går upp till mellan 25 och 30:-.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Och vem tror att det kommer att sluta här? Om några år kommer vi att tycka att tjugo kronor var billigt när
våra folkvalda har höjt skatter och andra miljövänliga påhitt så att priset närmar sig trettio kronor litern.
Under tiden får planeten Tellus njuta av effekten att vi i Sverige har förbjudit sugrör av plast...
 
Toppen