• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

OMVANDLARE KABE HUSBIL

CIGGE2010

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34354
Medlemskap
2024
Hej Någon som vet var omvandlaren i en Kabe TM 740 LB 2010 sitter - och hur den ser ut? Inget i handboken som visar detta.
Vi får nämligen inte någon ström till de många uttagen som finns i husbilen.
Om någon har ett foto också på omvandlaren vore det fantastiskt att få se det. Tack på förhand
 

CIGGE2010

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34354
Medlemskap
2024
Låt mig ställa tre enkla frågor:

1. Har du 230 V i uttagen när bilen står stilla och är inkopplad till nätet? (Du skriver att bl.a. kyl fungerar på 230 V, och eftersom denna är ansluten till ett av uttagen i systemet, bör även de övriga fungera.)

2. Är det när du kör som du saknar 230 V i uttagen?

3. Är du säker på att husbilen är utrustad med en inverter? (en sådan är INTE standard i de flesta husbilar.)

Pålle
Hej! Ingen 230 V i uttagen när vi står stilla och är på nätet. Vi har ännu inte varit ute på äventyr med bilen sedan vi köpte den (2021). Den har stått inomhus (nätansluten) förutom när den blev besiktigad. Är inte säker på om det finns en inverter då ingen tycks veta hur en sådan ser ut eller kan upplysa om var den brukar vara placerad.
ÅF nämnde inget om en inverter...
Tänkte bifoga ett foto på vårt power-room, men det går inte att bifoga bilder utan http...
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
När vi står på solenergi och jag ska ladda Gunillas dator så kopplar jag först datorn till 230V uttaget och sedan startar jag omvandlaren. Det är en röd knapp på omvandlaren gavel.

Annars har vi inget som kräver 230V.tuotesivu_Invertteri300WIntelligent_5001010305_3be2929fabaf6e9c4817b2ad0d3ec0a9_1.jpg
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Om du har en omvandlare så sitter den inom 1 m från där du har dina bodelsbatterier. Det borde gå grova kablar från bodelsbatteriet till invertern.
Så här ser en inverter ut:
 

CIGGE2010

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34354
Medlemskap
2024
Om du har en omvandlare så sitter den inom 1 m från där du har dina bodelsbatterier. Det borde gå grova kablar från bodelsbatteriet till invertern.
Så här ser en inverter ut:
OK tänkte bifoga ett foto på vårt power-room men det går inte, så om du kan ta ett foto på hur det ser ut i din bil så vore det fint.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Det finns många modeller av omvandlare, och säkert lika många varianter på installationer.
Här är ett exempel på en Dethleffs, med extra elpaket monterat i fabriken. D86FBE03-8C02-452B-AD9D-EEE272A37726.jpeg
Den blå, till höger (på bakre väggen) är invertern (och laddare).

Vi har istället en mindre inverter (300W) originalmonterad på vår, den sitter uppe till vänster, på bakre väggen i vår husbil.
Är till för markisen, men använder den till Laptop-laddning också.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Inverter finns i väldigt många olika storlekar och prisklasser. Det är nog inte uteslutet att tidigare ägare tagit med sig intertern om det var en finare variant! kan du inte följa ledningen från 230v-uttagen och se var den börjar??
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
OK Var hittar jag omvandlaren i husbilen (Kabe TM 740 2010)?
Om du mot förmodan skulle ha inverter så sitter den med största sannolikhet vid elblocket/batterierna,det troliga är att det är något annat fel,inverter kopplad via prioriteringsrelä är inte vanligt förekommande utrustning.
Du lyckades inte lösa ut jordfelsbrytaren genom att trycka på test knappen,denna skall fungera av säkerhetsskäl, börja i den delen av elsystemet och leta fel,vad händer om du slår från automatsäkringarna tex.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
671
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
I och med att Kyl och batteriladdare fungerar och har direktanslutning via säkring och jordfelsbrytare, till "landström" 230V är det knappast något fel på jordfelsbrytaren.
Inverter (12V-230V omvandlare) är definitivt inte standard på en 2010. Finns det en sådan monterad så sitter den väldigt nära bodelsbatteriet. Den ska ha en egen jordfelsbrytare på utgången.
Jag tror det är en 230V säkring (automatsäkring) som falerat.
Jordfelsbrytaren har en testknapp. När den trycks in så slår brytaren ifrån. Det tar 5-10min innan den kan återställas.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Börja med att ta reda på om fas eller nollan saknas. Det spar mycket jobb vid felsökningen. Anslut 230V till bilen. Det behöver vara ett schuko-uttag på den delen som du sticker in i stolpen/ uttag. Mät med spänningsprovare eller multimeter i ett uttag i bilen. Det går att mäta båda kretsarna (fas/ nolla) om man vänder på kontakten i stolpen. Mät även mot jord i uttaget.

Om både fas och nolla är borta behöver kåpan tas bort på elcentralen för att mäta över säkringarna och jordfelsbrytare. Det är inget jag rekommenderar om man inte har de elkunskaper som behövs. Allt sånt jobb ska göras när det är spänningslöst.
Om det finns en inverter är det lite mer invecklat att göra allt spänningslöst.
 
Toppen