• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

OMVANDLARE KABE HUSBIL

CIGGE2010

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34354
Medlemskap
2024
Hej Någon som vet var omvandlaren i en Kabe TM 740 LB 2010 sitter - och hur den ser ut? Inget i handboken som visar detta.
Vi får nämligen inte någon ström till de många uttagen som finns i husbilen.
Om någon har ett foto också på omvandlaren vore det fantastiskt att få se det. Tack på förhand
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej Någon som vet var omvandlaren i en Kabe TM 740 LB 2010 sitter - och hur den ser ut? Inget i handboken som visar detta.
Vi får nämligen inte någon ström till de många uttagen som finns i husbilen.
Om någon har ett foto också på omvandlaren vore det fantastiskt att få se det. Tack på förhand
Du får förklara mer exakt vad det rör sig, 230V ,12V? har du 230V ansluten?,har haft liknande bil det fanns inte många uttag i den.
Allt utgår från elblocket(röd låda) som finns under en sängarna om jag inte missminner mig.
 

CIGGE2010

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34354
Medlemskap
2024
Du får förklara mer exakt vad det rör sig, 230V ,12V? har du 230V ansluten?,har haft liknande bil det fanns inte många uttag i den.
Allt utgår från elblocket(röd låda) som finns under en sängarna om jag inte missminner mig.
Har 230 in och ansluten. Så varmt idag när jag skulle städa bilen så jag skulle köra igång fläkten jag hade med mig hemifrån. Men den funkade inte i något uttag. Provade i en förlängningsdosa i garaget där bilen står som är ansluten till samma el som kabeln som är ansluten till husbilen. Funkade hur bra som helst så något verkar vara tjall i husbilen. Vad kan det vara?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har 230 in och ansluten. Så varmt idag när jag skulle städa bilen så jag skulle köra igång fläkten jag hade med mig hemifrån. Men den funkade inte i något uttag. Provade i en förlängningsdosa i garaget där bilen står som är ansluten till samma el som kabeln som är ansluten till husbilen. Funkade hur bra som helst så något verkar vara tjall i husbilen. Vad kan det vara?
Jordfelsbrytaren eller säkring,sitter troligen i en vit box i närheten av elblocket.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Låt mig ställa tre enkla frågor:

1. Har du 230 V i uttagen när bilen står stilla och är inkopplad till nätet? (Du skriver att bl.a. kyl fungerar på 230 V, och eftersom denna är ansluten till ett av uttagen i systemet, bör även de övriga fungera.)

2. Är det när du kör som du saknar 230 V i uttagen?

3. Är du säker på att husbilen är utrustad med en inverter? (en sådan är INTE standard i de flesta husbilar.)

Pålle
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej - vet ej då vi inte använt bilen tidigare. Men det borde ju vara standard att en sådan finns med. Hur brukar de se ut och i vilket utrymme borde den finnas?
Inverter är inte standard på Kabe,har du 230V kabel inkopplad i bilen och stöm till batteriladdare samt kyl ,så fungerar allt utom eluttagen i bilen för 230V, verkar som säkringen till uttagen har kopplat ur.
Fungerar värme/varmvatten på 230V?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan finnas en inverter i bilen. Det betjänar uttagen vid strömbortfall och även när 230V är anslutet. Det finns lite olika lösningar. Vissa har anslutit mer än uttagen.
Då får man köra kyl och värmen på gas. Antagligen är det en inverter med ett prioriteringsrelä. Vad jag kommer ihåg finns det en tråd om nått liknade fel.
Då hade 230V anslutningen lossnat från invertern. En stickkontakt. Då försvinner strömmen till uttagen både när 230V är ansluten till bilen eller inte.

Bli gärna medlem i Husbilsklubben. Då kan du lägga in bilder.
 

CIGGE2010

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34354
Medlemskap
2024
Inverter är inte standard på Kabe,har du 230V kabel inkopplad i bilen och stöm till batteriladdare samt kyl ,så fungerar allt utom eluttagen i bilen för 230V, verkar som säkringen till uttagen har kopplat ur.
Fungerar värme/varmvatten på 230V?
Tar folk med sig invertern när de byter bil?! ÅF upplyste inte om någon inverter. Vet ej om värme/varmvatten funkar, då vi ännu ej varit ute på äventyr med bilen. Den har stått inomhus sedan vi köpte den (2021) med undantag för besiktning.
Tänkte bifoga ett foto jag tagit på vårt power-room, men det går ej att bifoga ett privat foto här.
 
Toppen