• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Omnistor 8000

gorana

FD HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Har en omnistor 8000 6m som ej stängs ordentligt efter invevning. Det är den främre plastelina som ej går mot själva markishöljet. Se bild
Är det någon som vet vad detta beror på?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Visningar: 157
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Omnistor 8000

Du kan lätt justera detta med en skiftnyckel, du ser fästet när du vevar ut markisen en bit. Där kan du justera så att den fungerar
:wub::wub:

bryngan

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
3001
Medlemskap
2025

Är bromsen släppt den lilla plast arm som sitter i markisen en röd punkt syns när den är olåst

Djupvikarne

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
13194
Medlemskap
2025

Hade ett liknande problem på vår markis det hjälpte inte att justera. Utav en en händelse när solen låg på så fick jag se en liten buckla i plåtskyddet vid närmare koll så låg det en liten sten bakom frontplåten, bort med den sen var det ok.

tombyske

FD HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2727
Medlemskap
2024
Thule Omnistor 8000

Våran markis går ej att veva in helt så gavlarna låser frontbalken!
Det blivit ett ca 2m långt veck längst in vid infästningen mot trumman, det gör att duken/trumman på mitten får större diameter och rullas då upp fortare!
Har försökt att veva ut hela markisväven, men det blir stopp med ca ett varv kvar på trumman?
Min fråga: Vet Ni om det finns någon spärr för max utrullning, och iså fall var sitter spärren? Tacksam för svar!
p.s. Har mailat Thule, men inget svar?

F

F.d. 53358

Guest
Sv: Thule Omnistor 8000

Prova att justera armarna sidledes. Lossa skruvarna lite i frambalken och knacka försiktigt, det handlar om någon mm. Veva in och prova, det är väldigt känsligt, det måste vara exakt. Har själv råkat ut för detta, då jag flyttade armen för att kunna öppna dörren då tältet var monterat.
Lycka till
Uno

tombyske

FD HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2727
Medlemskap
2024

Hur gick med markisproblemet för dig? Jag har ett liknande problem med min markis, men har hittat ett veck på duken närmast trumman som gör att omkretsen ökar i mitten på markistrumman och då inte spänner in kanterna ordentligt!
Mitt problem ätt jag kan inte veva ut markisen tillräckligt för att åtgärda vecket?
Är din frontbalk rak? Min har blivit konkav!
Mvh Tommy 2727

Anette o Steve

HBK Medlem
Kommun
MJÖLBY
HBK-Nr
9117
Medlemskap
2025

Kolla att låsen på insidan på frontbalken inte är i vertikalt läge. Finns ett lås på varje arm.

Med vänlig hälsning,
Steve

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Min fråga: Vet Ni om det finns någon spärr för max utrullning, och iså fall var sitter spärren? Tacksam för svar!
p.s. Har mailat Thule, men inget svar?
Hej!
Jag har demonterat min 50002 då den blev påkört av en portal i Perugia och kan inte minnas att det var någon spärr för utrullning men en lite knepig mekanism för in- och låsning.

Dessutom vet jag att den är mycket känsligt för något som gör att diametern förändras som du beskriver. En gång fick vi pinjebarr på ena sidan som gjorde att den gick snett in.
//Conny
PS
Här kan du se mekanismen http://www.kamafritid.se/Documents/ThuleSpare2012-1.pdf
DC

Senast ändrad:

Git & Micke

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5403
Medlemskap
2022

Hur gick med markisproblemet för dig? Jag har ett liknande problem med min markis, men har hittat ett veck på duken närmast trumman som gör att omkretsen ökar i mitten på markistrumman och då inte spänner in kanterna ordentligt!
Mitt problem ätt jag kan inte veva ut markisen tillräckligt för att åtgärda vecket?
Är din frontbalk rak? Min har blivit konkav!
Mvh Tommy 2727

Vevade ut helt. Satte ett stag i mitten mellan frontbågen o fästet för att få spänn o få frontbalken rak. Sedan funkade allt när jag vevade in den.
Lycka till.

//Mikael

Toppen